Of toch een bosvergeet-me-nietje

Gestart door Henri van Dodeweerd, april 15, 2019, 14:21:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170256415/.
1 Akkervergeet-mij-nietje - Myosotis arvensis
datum: 2019-04-15
locatie: Kampen - Bovenbroek/Molenzicht (OV)

foto's:




Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rien Ondersteijn

Hier vind je meer info https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755.msg2068667#msg2068667
die de determinatie duidelijker maakt.Hieruit kun je snel tot de conclusie van Bos- komen. [vlakke grotere bloem bijv met langere haren en vrij grote bloem]
Waarom kies je eigenlijk voor Akker-?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Henri van Dodeweerd

Dank voor je reactie, Rien!

Ik ben niet zo ervaren in de vergeet-me-nietjes. En dan ga je wel eens twijfelen. De Heukels vond ik vrij lastig. De link je geeft is wel helder! Dank daarvoor.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Nathalie De Somer

Hallo Henri,
In de vegetatieve flora staat dat Bosvergeetmij-nietje een randnerf heeft op de bladeren, meestal controleer ik dat op de rozetbladeren, maar op je lange grote stengelblad zie ik ook de randnerf. Je zit volgens mij idd goed met Bos-vgmn. En aanplant uit tuinen verwildert gemakkelijk in woonwijken. Dat lijkt me hier het geval.
vr groet
Nathalie

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Nathalie De Somer op april 16, 2019, 10:55:49 AM
Hallo Henri,
In de vegetatieve flora staat dat Bosvergeetmij-nietje een randnerf heeft op de bladeren, meestal controleer ik dat op de rozetbladeren, maar op je lange grote stengelblad zie ik ook de randnerf. Je zit volgens mij idd goed met Bos-vgmn. En aanplant uit tuinen verwildert gemakkelijk in woonwijken. Dat lijkt me hier het geval.
vr groet
Nathalie

Dank voor je leerzame reactie, Nathalie!! Die gaan we proberen te onthouden. De waarneming is inderdaad ook op escape gezet. De hele wijk stond er vol mee (ziet er wel mooi uit!)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd