Saharaschorpioen? (Negev, Israël)

Gestart door Mark Broeckaert, april 11, 2019, 00:20:26 AM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Broeckaert

Ik zou graag willen weten welke soort dit is (als dat van deze foto's te doen is).
Saharaschorpioen (Leiurus quinquestriatus)?

Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/169143922
Schorpioen onbekend - Scorpiones indet. gezien op 2019-03-27 Israel - Negev
Foto's:




bij voorbaat dank
Met vriendelijke groet, Mark

Arp

Volgens de literatuur die ik ter beschikking heb komt in Israel alleen de lichte morph van Leiurus quinquestriatus voor (bijna helemaal geel), maar ook de donkere morph (uit Jemen) heeft alleen een donker lichaam, maar alle aanhangsels licht. Als het een Leiurus zou zijn, dan in die buurt eventueel L. jordanensis (alleen bekend uit Jordanië) - die is hoofdzakelijk zwart met (duidelijk) lichtere uiteinden van de benen en stekel.

Maar ik denk eigenlijk dat je'm bij Androctonus moet zoeken en dan zou het heel goed Androctonus crassicauda kunnen zijn, maar dat is ook alleen maar plaatjeskijkend  :angel:

Zowel de Leiurus als de Androctonus uit die buurt zijn overigens zéér giftig (soms dodelijk) en erg agressief, dus ik begrijp wel dat je er geen scherpere foto's van hebt  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Broeckaert

ik heb een scherpe foto, maar die is niet van mij (van een van mijn reisgenoten). Overigens wel hetzelfde beest op hetzelfde moment. ik zal hem tijdelijk toevoegen, misschien heb je er wat aan. Later haal ik hem weer weg.



Alvast bedankt voor de moeite.
Met vriendelijke groet, Mark

Arp

Ik ben geen kenner, maar met wat ik op kan zoeken zou ik het op Androctonus houden. Hottentotta judaicus komt ook wat in de buurt, maar zou o.a. een grotere/dikkere bol van de stekel (vesicle) moeten hebben, met een relatief kleinere punt (aculeus).

Van de Androctonus die voor Israël in aanmerking zouden komen (crassicauda en bicolor voor zover ik kan nagaan) lijkt crassicauda qua habitus en kleur beter te passen (en zou ook de algemenere zijn), maar daar moet ik een slagje om de arm houden.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Mark Broeckaert

Met vriendelijke groet, Mark