Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Eland? (Of toch edelhert?) Beetje apart spoor. (Noorwegen)  (gelezen 612 keer)

Marleen

• Member
Eland? (Of toch edelhert?) Beetje apart spoor. (Noorwegen)
« Gepost op: april 02, 2019, 14:54:59 pm »

Hallo allemaal,

Ik heb hier in de buurt in de modder voetsporen gevonden. Ik neem aan dat het van eland is?
De sporen zien er voor mij een beetje apart uit. Alsof de hoef hol is, de rand lijkt dieper dan het midden.
Is dat normaal en gewoon iets wat mij nu voor het eerst opvalt? Of is het afwijkend?

Ree en eland zien we hier ook incidenteel wel overdag.
Edelhert heb ik hier nooit gezien en ook niet gehoord dat het hier aan onze kant rondloopt.
Ik heb wel eens gehoord van mensen die in ons dorp, maar aan de andere kant van de rivier wonen,
dat zij daar wel edelhert zien. Dat water was natuurlijk afgelopen maanden lekker bevroren, dus....
In principe konden ze hierheen. (Als ze hier niet gewoon al waren zonder dat we het wisten, of van een andere kant zijn aan komen lopen?).

De sporen zijn zo'n 9-11cm. Dat zit wel precies tussen edelhert en eland in. (edelhert tot 8cm, eland vanaf 12cm)
Is het toch eland? En hoe kan ik evt het verschil zien met edelhert aan de sporen?
(Als iemand dat weet?) Alleen de maat?

https://observation.org/waarneming/view/169465927
Eland - Alces alces gezien op 2019-04-02 Norway - ōyer

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 02, 2019, 17:18:53 pm door Marleen »
Mijn waarnemingen zijn in Noorwegen, tenzij anders aangegeven.
- Determinatie tips & tools Noorwegen

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
Re: Eland? (Of toch edelhert?) Beetje apart spoor. (Noorwegen)
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2019, 22:49:12 pm »

de rand van een hoef is een hardere laag dan de zool en het is dus normaal dat de rand net een stukje langer is. Waneer je hoefdieren achter een hekje houdt op zachte grond (weinig beweging) slijten de hoeven soms onvoldoende. Het is dan in eerste instantie de rand die te lang wordt. Die kan je dan wegsnijden (moet je het dier wel vastpakken ... ). Het middendeel wordt zelden te lang, maar kan in zo'n situatie wel onstekingen krijgen. Aan de vorm van een hoef herken je direct hoe goed een hoefdier verzorgd wordt!

Ik heb nauwelijks ervaring met elandensporen en moet de rest van de vraag onbeantwoord laten. Opmeten en afmetingen-uit-een-boekje-halen kan je zelf ook :)
Paul Veenvliet

Natuurreizen naar SloveniŽ
http://www.natureincolour.eu

Marleen

• Member
« Reactie #2 Gepost op: april 03, 2019, 09:07:38 am »

Bedankt voor de interessante uitleg Paul. Ik wist dit niet over de hoeven.

Opmeten en in het boek kijken heb ik gedaan. De sporen zijn 9-11 cm. En dat valt tussen edelhert en eland in.
Ik weet hierbij niet of het bijvoorbeeld een jonge eland kan zijn, een jong van vorig jaar oid.
Of misschien zijn er andere dingen waar ik niet aan denk.

Ik vind het ook best lastig met de vorm. In de tekeningen zie je duidelijk verschil,
maar in de sporen in modder of sneeuw zie ik die vormen zoals op de tekening er niet duidelijk in terug.

Groetjes, Marleen

tekenaar

• Admins
  • Admingroep: Amfibieen, Reptielen & Zoetwatervissen
    • Nature in Colour
« Reactie #3 Gepost op: april 04, 2019, 21:15:12 pm »

er is ook een verschil tussen de vorm van de voor en achterhoeven ... Voorhoeven zijn breder/groter omdat ze een groter deel van het gewicht van het dier dragen.
Paul Veenvliet

Natuurreizen naar SloveniŽ
http://www.natureincolour.eu

Marleen

• Member
« Reactie #4 Gepost op: april 04, 2019, 21:18:27 pm »

Ja, dat is waar. Nu je het zegt.

In de boeken en op plaatjes zie je meestal maar 1 tekening,
maar soms staat er wel maat voorpoten en maat achterpoten bij.

Ik ga nog een keer terug naar de documentatie en kijken of ik daar iets over kan vinden in mijn boeken.

Bedankt voor de tip.

Groetjes, Marleen

Marleen

• Member
« Reactie #5 Gepost op: april 05, 2019, 20:56:30 pm »

Hallo Paul,

Ik heb in mijn boek gekeken. Ik heb het noorse "Sportegn fra dyr" (sporen van dieren).
Daar staat bij ree, hert en eland "Voor en achtervoet" en dan maten aangegeven, dus geen verschil tussen voor- en achterpoten.

Ree: Voor & achtervoet L: 5cm, B: 3cm
Edelhert: Hinde, voor & achtervoet L: 6cm, B 4-4,5cm / Mannetje: Voor & achtervoet, L: 8cm, B 6cm.
Eland: Voor & achtervoet L: 12-16cm, B: 13

De sporen zijn 9-11 cm.
De hoeven zijn, als klopt wat je zegt, misschien "slecht onderhouden" waardoor de buitenrand langer is dan het binnenste deel.
Kan dat de sporen ook "groter" maken dan de poot eigenlijk is?

Ik weet het niet, ik blijf het een raar spoor vinden. Niet lang genoeg voor eland. Te breed voor edelhert.
Misschien een jonge eland?

Bijgevoegd ander plaatje, met vorm en maat, niet van het boek, maar van internet.

Groetjes, Marleen

peterv

• Admins
« Reactie #6 Gepost op: april 08, 2019, 23:13:29 pm »

Maten uit een boekje geven een indicatie maar afhankelijk van de leeftijd en geslacht van het dier en afhankelijk van de manier van lopen of rennen en afhankelijk van de grondsoort (of sneeuwdiepte) kunnen de maten van afdrukken verschillen. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen winter 20 (nauwkeurige) metingen van de achterhoefafdrukken van reeŽn in rustige stap en kom dan op een gemiddelde van 4,3x3,1 cm (lengte x breedte). Ik heb ook 12 metingen van reeŽn in galop en kom dan voor de achterhoef op een gemiddelde van 4,9x3,9 cm. Voor edelhert (man) heb ik achterhoef gemiddeld 8,0x5,5 en voorhoef gemiddeld 9,9x7,7 cm (meer dan 30 metingen).
Jouw foto's doen mij meer denken aan eland dan edelhert. Verder: ik lees in jouw beschrijving alleen de lengtematen en daarbij niet aangegeven of het om afdrukken van de voor- of achterpoten gaat. Als je sporen opmeet is het van belang om eerst uit te puzzelen wat de afdrukken zijn van de voor- en achterpoten, en dan die apart op te meten (lengte en breedte).
Peter Venema

Marleen

• Member
« Reactie #7 Gepost op: april 09, 2019, 10:43:24 am »

Hallo Peter,

Dank je wel voor de leuke en leerzame reactie.

Interessant dat sporen toch zo kunnen verschillen.
Daar lees ik in de boekjes weinig over.
Ik vind het erg interessant om te lezen. Het geeft mij toch wel een beetje andere kijk op sporen.
Zijn jouw waarnemingen allemaal in Nederland en op wat voor ondergrond? Natte grond? Modder?

En vraag me af of en hoe ik er eventueel iets mee zou kunnen doen.
Ik bedoel, hoe ik dit kan "integreren" voor mijzelf in het waarnemen van de sporen. En/of is er iets wat ik er 'nu' mee kan enz.

Het klopt dat ik niets heb aangegeven over voor en achterpoten. Ik heb daar op dat moment nog niet over nagedacht en dus niets mee gedaan.
Maar het is zeker een goede tip om in het vervolg mee aan de slag te gaan. Ik denk dat (achteraf denkend) ik daar bij dit spoor ook niet achter was gekomen,
want de sporen stonden alle kanten op.  Het was geen duidelijk loopspoor maar meer een beetje ronddrentelen op een plek.  (denk ik)
Deels in de modder maar ook deels op harde grond waar de poten geen sporen hebben achtergelaten.

Je zegt dat het spoor je meer doet denken aan eland dan aan edelhert. Mag ik vragen waarom het je daar aan doet denken?
Heeft dat te maken met de vorm van de sporen of iets anders?

De sneeuw is nu hier aan het verdwijnen, wat het zien van sporen een stuk lastiger maakt.
Maar onze straat heeft geen asfalt, dus als het heeft geregend en er is modder dan zijn er soms nog wel sporen.
Maar het zal een stuk minder zijn dan in de winter met sneeuw.

Goed idee om er in het vervolg mee aan de slag te gaan, om te kijken naar voor- en achterpoten.
En dat goed op te meten.

Dank je wel, Peter.  :duim:

peterv

• Admins
« Reactie #8 Gepost op: april 09, 2019, 17:20:23 pm »

Bedenk dat je bij het opmeten van sporen altijd meetfouten maakt en dat de afdrukken afhankelijk van de situatie dus ook werkelijk in formaat kunnen verschillen. Je moet dus van een spoor altijd meer afdrukken opmeten om tot een gemiddelde werkelijkheid te kunnen komen. Ik heb bijvoorbeeld van de eerder genoemde achterhoef van het edelhert (hetzelfde individu, dus de hoeven zelf zijn onveranderlijk groot) een gemeten variatie van 7,5 tot 9 cm lengte. Tussen de uitersten zit dus 1,5 cm verschil terwijl het om exact dezelfde hoeven gaat.
Dat het bij jouw foto's om eland gaat valt af te leiden aan de grootte en aan de afdruk van het zoolkussen. Bij edelhert zijn de zoolkussens relatief klein, zie bijgaande sneeuwfoto, grofweg een kwart van de prentlengte, aan de achterkant van elke prent. Bij eland lopen de zoolkussens veel verder door naar voren.
Peter Venema

Cygnus

• Member
« Reactie #9 Gepost op: april 09, 2019, 17:36:00 pm »

Mijn ervaring met Elanden rond mijn huis in Estland is dat zodra een Eland ergens een paar honderd meter loopt er al poep ligt. Daarnaast sluiten de zeer grote ligplekken (in de sneeuw) andere soorten uit. Bij die aanwijzingen heb je de sporen (altijd lastig) niet meer nodig om tot een soortvaststelling te komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Marleen

• Member
« Reactie #10 Gepost op: april 11, 2019, 12:03:12 pm »

Hallo Peter,

Dit is wel interessante stof waar ik even over na moet denken. Heel leerzaam en nuttig om de prenten op te meten.
En om na te gaan of het voor- of achterpoten zijn. Is dat ook de juiste volgorde?
Dus eerst meten en aan de hand daarvan "zien" wat voor- en achterpoten zijn?

Ik moet eens bedenken hoe ik zoiets een volgende keer goed kan aanpakken.
Eerst moet ik een goed duidelijk spoor vinden. En dan daarmee aan de slag.

Dat het bij jouw foto's om eland gaat valt af te leiden aan de grootte en aan de afdruk van het zoolkussen.
Bij edelhert zijn de zoolkussens relatief klein, zie bijgaande sneeuwfoto, grofweg een kwart van de prentlengte,
aan de achterkant van elke prent. Bij eland lopen de zoolkussens veel verder door naar voren.

Ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Op jouw foto is het zo'n rondje.
En op mijn foto is dat zeker het gedeelte wat een beetje "hoger" is in het middenstuk van het deel vd hoef.
Heb ik dat juist?

Mijn ervaring met Elanden rond mijn huis in Estland is dat zodra een Eland ergens een paar honderd meter loopt er al poep ligt.
Daarnaast sluiten de zeer grote ligplekken (in de sneeuw) andere soorten uit.
Bij die aanwijzingen heb je de sporen (altijd lastig) niet meer nodig om tot een soortvaststelling te komen.

De activiteit van ree en eland is dit jaar hier erg minimaal. Het was een milde winter.
Dan hebben ze het voor voedsel wat minder nodig om bewoond gebied op te zoeken.
Maar ik moet eerlijk zeggen, ik zie zelden poep. En een ligplek heb ik nog nooit gezien.
Grote kans dat ze dat wat meer in de bossen doen en daar viel deze winter niet/nauwelijks te komen, met 90cm sneeuw.
Ik moet het dus vooral hebben van sporen langs de weg, open vlakten e.d. In de tuin zijn ze de hele winter ook niet geweest.

Maar het is wel een goede tip, want soms vergeet je gewoon om je heen te kijken naar zulke dingen. Goed om weer even onder de aandacht te hebben.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 11, 2019, 12:07:14 pm door Marleen »

peterv

• Admins
« Reactie #11 Gepost op: april 11, 2019, 19:42:56 pm »

En op mijn foto is dat zeker het gedeelte wat een beetje "hoger" is in het middenstuk van het deel vd hoef.
Heb ik dat juist?
precies
Peter Venema

Marleen

• Member
« Reactie #12 Gepost op: april 11, 2019, 20:05:58 pm »

Heb ik dat juist?
precies

;D

Marleen

• Member
« Reactie #13 Gepost op: april 18, 2019, 20:15:21 pm »

Ik ga even op dit topic door. Want vanochtend vond ik op een zijpadje een heel mooi en vrij duidelijk elandspoor.

Misschien wel dezelfde als van hierboven?
Want er lopen bijna geen elanden door de straat, de twee sporen in dit topic zijn de enige twee sporen.
Maargoed dat zullen we nooit weten, maakt ook niet uit.

De afdrukken zijn in elk geval enorm. Ik heb meerdere afdrukken gemeten.
Maar ik moet er nog structuur in vinden. Ik heb nu meetlatje erbij gelegd en foto gemaakt.
Maar het is denk ik handiger in het veld echt op te meten en te noteren.
Ik ga morgenochtend naar deze plek terug.

Bij elandspoor, meet ik dan alleen de hoef, of ook inclusief die twee 'puntjes' erachter?
Alleen dat de hoef, toch?

En dan allemaal opmeten. Lengte en breedte. Ook tussen de sporen - hoever ze voor/achter elkaar staan?
Hoe kom ik er achter wat de voor- en achterpoten zijn?
Aan de hand van de maten? Of is dat ook aan het spoor op de 5e foto te zien?

https://observation.org/waarneming/view/170471986
Eland - Alces alces gezien op 2019-04-18 Norway - ōyer

1+2

3

4

5

6 & 7

Toelichting:
Ik heb nog meer foto's, ook goede foto's en met centimeter, indien nodig.

Groetjes, Marleen
« Laatst bewerkt op: april 18, 2019, 20:22:17 pm door Marleen »

peterv

• Admins
« Reactie #14 Gepost op: april 18, 2019, 22:15:24 pm »

Bij elandspoor, meet ik dan alleen de hoef, of ook inclusief die twee 'puntjes' erachter?
Alleen dat de hoef, toch?

En dan allemaal opmeten. Lengte en breedte. Ook tussen de sporen - hoever ze voor/achter elkaar staan?
Hoe kom ik er achter wat de voor- en achterpoten zijn?
Die twee puntjes zijn de bijhoeven. Die laat je bij het meten altijd buiten beschouwing. Bij de voorhoeven staan de afdrukken van een bijhoef dwars, bij de achterhoef in de lengterichting. De eerste 3 foto's zijn dus een voorhoef, nummer 4 is een achterhoef.
Peter Venema

Marleen

• Member
« Reactie #15 Gepost op: april 19, 2019, 11:49:57 am »

Kijk dat is nou super leuke informatie waar ik helemaal blij van word  :lol:
Nu krijgen die pootafdrukken voor mij een verhaal.

Ik ben teruggegaan en heb een reeks van de hoeven opgemeten en gefotografeerd.
Ik ga er mee aan de slag en kom er hopelijk in een weekje ofzo op terug.

Dank je wel, Peter.

Groetjes, Marleen
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.04 seconden met 22 queries.