Welk korstmos is dit?

Gestart door William de Jong, april 11, 2019, 15:43:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

William de Jong

excuus voor de beroerde foto's. Had alleen een telelens en een extreme macro-lens (met heel weinig scherpte-diepte) bij me.. Korstmos wat ik niet kan plaatsen. Aan de westzijde op de voet van een Amerikaanse eik. Ik hoop dat de foto's nog genoeg laten zien om tot een determinatie te komen.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170014318/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2019-04-11
locatie: Ede - Ginkelsche Zand (GE)

foto's:











Groeten, William de Jong

lukasverboom

Ik vermoed een afwijkende grauw rijpmos en een klein dooiermos dat nog net zijn apo buiten kan houden.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Dank voor je reactie, Lukas. Ik snap de suggestie grauw rijpmos. Grauw rijpmos zat ook op een boom vlakbij, maar heeft smallere/langgerektere lobben dan dit exemplaar. Deze had meer de vorm lobben van zeg maar een punctelia.

Groeten, William de Jong

H Timans

Ik zal deze even proberen te determineren via de nieuwe Veldsleutel (Toetenel & Aptroot). Ik ben ervan overtuigd dat dat oranje apo bij het thallus hoort. Verder dacht ik ook aan rijpmos, maar het habitus klopt niet (ontbreken van marmering en isidiën lijken niet echt aan de randen te zitten, moeilijk te zien maar ik mis ook de rhizinen/ciliën).
Determinatie met Verspreidingsatlas levert in ieder geval de gekke optie Groot Dooiermos op, waar ik erg sceptisch over ben maar als je denkt aan een grijs uitgevallen variant daarvan, dan begint het er erg op te lijken. Vooral de lobuiteinden vind ik qua overkomen erg gelijken.
Mvg Harold Timans

William de Jong

Dank voor je reactie, Harold. Ik moest zelf ook aan groot dooiermos denken. Die apo's zaten dermate ver van het substraat dat het volgens mij ook bij het geheel hoort. Maar zo'n bruingrijze kleur had ik nog niet eerder gezien. En groot dooiermos heeft toch geen pycnidien? (Dat zijn toch die bolletjes op de eerste foto's? Of heten die soralen?)

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Ik kan niet goed zien of het soralen of isidiën zijn, maar ik ken echt niets met zulke lobben en gele apo's. Als het thallus verkleurd zou zijn waren de apothecien dat ook geweest. Klein dooiermos groeit vaker met zeer kleine lobben en apothecien die daar ver boven uitsteken, en als het overgroeid raakt zijn vaker alleen de apothecien te zien.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Goed punt Lukas. Dan houd ik het erop dat klein dooiermos hier tussen groeit. Maar wat dat bladvormige korstmos dan is blijft me een raadsel. Ik hoop binnenkort even wat betere foto's te gaan maken.

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Als je terug gaat, maak dan ook een foto van de onderkant en, als dat lukt, van de rhizinen. En je zou een stukje kunnen verzamelen, een paar lobjes met soralen.
Je kunt in ieder geval checken of de apo erbij hoort. Ik denk nog steeds aan een rijpmos, dus kijk of je lobjes ziet die aan de uiteinden mooi berijpt zijn.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Oké, hier is die dan!

Het groeit trouwens op de voet van een beuk, dus niet Am. eik.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden..

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/170254791/.
1 Korstmos onbekend - Lichen indet.
datum: 2019-04-15
locatie: Ede - Ginkelsche Zand (GE)

foto's:












Groeten, William de Jong

William de Jong

Op de twee-na-laatste foto zijn ook bruine vlekjes op de lobben te zien, parasiet??

Groeten, William de Jong

lukasverboom

Mooie foto's! Grauw rijpmos dus. Het dooiermos eronder ga ik me niet aan wagen, de apotheciën van groot en klein dooiermos zijn hetzelfde.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

William de Jong

Dank je! Maar die berijping dan?

Groeten, William de Jong

H Timans

Excuses voor het spontane niet-reageren, ben een beetje absent geweest op het forum  :-X

Dat eilandje met die oranje apo's is zo inderdaad duidelijk een dooiermos.

Ik zie soms trouwens hele vage berijping op de 7de foto van boven. Lijkt me inderdaad een rijpmos, als ik eens naar de rhizinen kijk moet ik trouwens sterk aan Donker Rijpmos denken, maar ik sluit Grauw Rijpmos niet uit.

Mvg Harold Timans

William de Jong

Valt toch wel mee Harold, vier dagen terug was je vorige bericht. Begrijpelijk dat je niet dagelijks op het forum zit hoor. ;D

Maar, die berijping zie ik nog steeds niet. Op de twee-na-laatste foto zie je rechts onderin wat wittigs, maar dat is de weerkaatsing van de flits op vocht. Met de loep heb ik geen berijping gevonden.

Groeten, William de Jong

H Timans

#14
Citaat van: William de Jong op april 15, 2019, 19:27:09 PM
Valt toch wel mee Harold, vier dagen terug was je vorige bericht. Begrijpelijk dat je niet dagelijks op het forum zit hoor. ;D
:D

Ik krijg een uitsnede van wat ik bedoel niet in dit topic.... het is een schermafbeelding, hoe krijg je die er op een andere wijze in?
Mvg Harold Timans

H Timans

Citaat van: H Timans op april 15, 2019, 18:46:33 PM
als ik eens naar de rhizinen kijk moet ik trouwens sterk aan Donker Rijpmos denken, maar ik sluit Grauw Rijpmos niet uit.
Dit is niet correct, excuses.

Wat betreft de berijping, ik meen nog steeds heel vaag linksonder de foto met veel Vals Dooiermos berijping te zien.
Wellicht heeft iemand op het forum wel eens exemplaren gezien zonder berijping?
Mvg Harold Timans