Gerris lacustrix of G. thoracicus?

Gestart door Nightspy, april 10, 2019, 22:13:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/169990664/.
2 Poelschaatsenrijder - Gerris lacustris imago, gezien
datum: 2019-04-08
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:



ObsIdentify maakt er een G. lacustrix van. Maar als ik een uitsnede van dezelfde foto maak, dan wordt het opeens een G. thoracicus. Wat is het nu?
Hans Hartvelt
Doorwerth

Ton van Haaren

Ik zou zeggen lacustris. Ik mis hier de rode vlek op het schild.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Nightspy

Dag Ton,

Bedankt voor je reactie. In de beschrijving op waarneming.nl wordt gesproken over een gele vlek op het achterste deel (scutellum) van het halsschild en ook op foto's is die gele vlek te zien. Op mijn foto ontbreekt die inderdaad, maar in de beschrijving staat ook dat die gele vlek niet altijd zichtbaar is (en er zijn ook goedgekeurde foto's waar die niet op is te zien). Dus het is misschien niet een heel hard kenmerk. De andere genoemde verschillen als de kleur van het halsschild (zwartbruin of zwartachtig bruin) en de kleur van de antennen (zwart of geel) vind ik ook lastig te zien. Het is so wie so heel lastig om ze te fotograferen omdat ze direct wegschaatsen als je in de buurt komt. Misschien moet ik er één vangen. Vooralsnog houd ik het toch maar op lacustris.
Hans Hartvelt
Doorwerth