Gisteravond was 1 larve opeens actief buiten spinsel. Zat op dennennaald en was heftig aan het bewegen. Even later zat hij in de top van de dennentwijg. Begreep deze onrust niet en vroeg me al af of deze larven vooral 's nachts actief waren omdat ik ze overdag eigenlijk niet zie. Maar de keutelproductie gaat de hele dag door dus dat zal het niet zijn. Vanmorgen kroop de larve over de bodem van de kweekbak. Normaal doe ik er dan zand bij, maar toevallig hebben we nu net wat ruwere potgrond, beetje bosgrond idee, dus die maar bijgevoegd. Larve was binnen 2 minuten verdwenen. En nu maar wachten tot er een imago verschijnt. Hopelijk gaat dat geen 3 jaar duren.

En nu ook kijken of er nog meer larven actief zijn in het spinsel. Toen ik larve overzette op verse twijg, waren er nog minstens 3 larven actief in het spinsel. Heb ze daarna eigenlijk niet meer gezien, alleen een constante keutelproductie. Misschien heb die andere larven het niet gered. Als de keutelproductie nu stopt omdat de andere in een andere bakje is gegaan, zal ik het spinsel gaan ontleden. Wacht daar nu nog even mee natuurlijk. Geduld is een schone zaak
status 15 mei 2019 's avonds: larve opeens actief buiten spinsel.
status 16 mei 2019: larve 's nachts verveld en gaat na bijvoegen potgrond direct ondergronds.
Het gaat om deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/169886643/.
Staalblauwe spinselbladwesp - Acantholyda erythrocephala datum: 2019-04-08 locatie: Amerongen - Amerongse Berg (UT)