Rups beervlinder (Grote/kleine beer) - Noorwegen

Gestart door Marleen, april 09, 2019, 14:24:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Rupsen van beervlinders vind ik best lastig. Ze zijn zowat allemaal bruin.

Ik heb in het Noorse artsobservasjoner gekeken, daar zijn afgelopen week
meldingen van 'kleine beer' en afgelopen maand 'kleine beer' en 'grote beer'.
Ik heb nog niet uitgevonden hoe ik kan sorteren daar op rups/imago, misschien kan dat wel niet.
Maar grote beer rups ziet er wel echt anders uit.

Is dit de rups van kleine beer?

https://world.observation.org/waarneming/view/169896604
Kleine beer - Phragmatobia fuliginosa gezien op 2019-04-09 Norway - Øyer









Groetjes, Marleen

Rayan Majoor

Zou kunnen, maar er zijn nog wel meer opties. Ik durf het niet te zeggen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik twijfel sterk aan de grote beer, ook al heb ik deze soort maar één keer gevonden en heb ik dus geen persoonlijke ervaring met deze soort. Echter de beharing lijkt voor dit stadium niet te kloppen en je ziet toch zo goed als altijd wel de witte wratjes. Kleine beer overwintert ook als rups dus die zou het goed kunnen zijn. Opkweken is echter de enige manier om echt 100% zekerheid te krijgen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Ik denk niet dat het veel zal uitmaken of er nog andere foto's zijn. Beervlinders variëren erg tussen de verschillende stadia en veel soorten hebben ook nog aardig wat variatie in hun uiterlijk bij rupsen van hetzelfde stadium. Dit maakt ze vaak erg lastig te determineren. Zeker bij jongere rupsen wil het kijken naar vorm en plaatsing van de wratjes ook nog wel helpen bij de determinatie, maar bij sterk behaarde rupsen wordt dat lastig en ik weet niet hoe zeker je kan zijn over determinatie aan de hand daarvan (ik heb er nog niets over gelezen). Bovendien wordt dat dan erg veel vergelijkwerk.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl