Zandzakdrager, iets anders of foto te onduidelijk?

Gestart door Nightspy, april 09, 2019, 11:59:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/169890669/.
1 Zandzakdrager - Dahlica triquetrella imago, rustend, gezien
datum: 2019-04-06
locatie: Doorwerth (GE)

foto's:


De foto is helaas niet duidelijk. Ik heb hem 's nachts gemaakt bij alleen het licht van de buitenlamp. waarneming.nl maakt er een Zandzakdrager van (92,8%). Maar andere suggesties zijn, Gewone zakdrager, Sierlijke zakdrager en Witkopmot. Ik weet niet of kop en schouders wel wit zijn. Dat kan ook door het licht van de buitenlamp zo lijken. Zelf vind ik het dier ook wel lijken op een Gewone kaartmot die ik eerder op dezelfde locatie heb gevonden. Hopelijk kan een deskundige, ondanks de slechte foto, er iets over zeggen.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Sam Eijkenboom

Hallo Hans,

Dit is een ieder geval een kaartmot, en ik denk aan een gewone/bonte kaartmot.
De gewone en bonte kaartmot zijn alleen uit elkaar te halen door te kijken naar de
achtervleugelfranje of door genitaliƫnonderzoek uit te voeren.
Alhoewel de gewone kaartmot algemener is, is de bonte kaartmot niet uit te sluiten.

Groeten, Sam

Nightspy

Dag Sam,

Dank voor je reactie. Was mijn eigen inschatting toch juist.
Hans Hartvelt
Doorwerth

Marion5

Inderdaad, soms weet je het zelf wel beter.

Onlangs voerde ik een lastige foto in.
Zelf wist ik wel wat het was, een Kraagvleugelmot, maar Obs kwam met Gewone bruinvis 20%.
Dat vond ik wel erg grappig haha.  De drie andere opties waren een roos, een zwam en een dagvlinder.... :lol:

Nightspy

Inderdaad hilarisch. Maar wel een beetje verklaarbaar, want op de foto is meer steen te zien dan vlinder. Ik heb ook wel eens van die vreemde suggesties gehad. Maar ik vind het toch verbazingwekkend hoe goed ObsIdentify het in de meeste gevallen doet. Mijn complimenten voor de makers!! :duim:
Hans Hartvelt
Doorwerth

Marion5

Ja ik vind het ook fantastisch en ben er erg blij mee  :blink: