rups tussen Helmgras, Volgeling?

Gestart door Frank van de Putte, april 04, 2019, 19:42:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van de Putte

Ik zou graag willen weten of dit klopt;

Het betreft deze waarneming
https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/169565188
Volgeling - Noctua comes gezien op 2019-04-04 Oosterscheldekering - Neeltje Jans west
Foto's:






bij voorbaat dank Frank van de Putte
Groetjes,

Frank van de Putte

rupsje

Qua tekening op het 10e en 11e segment zou mijn primaire reactie ook Volgeling zijn. Ken eigenlijk geen andere waarbij de `driehoeken`op het 11 segment zo duidelijk verbonden zijn. Lijkt mij in ieder geval geen volgroeid exemplaar te betreffen (daar zie je een duidelijke rij met witte stigmata). Het halsschild ziet er wat vreemd uit (aan vervellen toe of net verveld? ; weet Ryan vast wel) Ook de rijen zwarte puntjes op de eerste segmenten lijken overeen te komen. De kop vind ik het moeilijkst, maar die schijnt in de diverse stadia qua tekening nogal te verschillen. Zie bijv. Lepiforum.de. Ik zie in ieder geval niet zo snel een andere die ik ook in aanmerking vind komen. Maar mogelijk hebben anderen een andere mening. Jammer dat de zijkanten niet wat meer van onder uit duidelijk in beeld zijn gebracht.

Groet,

Herman Damman
rupsje

Frank van de Putte

Bedankt Herman, ik heb helaas niet veel betere foto's.. Is Helm wel een waardplant voor de Volgeling?
En zou het kunnen dat de rupsen zich wat aanpassen aan de (zandige) omgeving, en er daarom wat afwijkend uitzien?
Groetjes,

Frank van de Putte

Rayan Majoor

Ik vermoed ook volgeling, maar heb me daar al wel eens in vergist (toen kwamen er uit enkele rupsen zwarte-c-uilen). Zit altijd weer te puzzelen met die twee en er zouden ook best nog andere soorten kunnen zijn die hier op lijken die zo gauw niet in me opkomen. Wat me wel opvalt is dat de volgeling vaak duidelijk zwart op de buikpoten heeft (zoals hier ook) en de zwarte-c-uil niet. Ik zou hem daarom maar op volgeling houden.
Wat de variatie in het uiterlijk van de rupsen bepaalt weet ik niet. Het zou wel goed kunnen dat het met de omgeving te maken heeft, aangezien ik in tuinen vaak de donkerder bruine vormen aantref.
En volgeling is, zoals de meeste Noctua's, heel polyfaag, dus zou goed kunnen dat ze ook van helm leven (ook al geven ze over het algemeen wel voorkeur aan zachtere planten). Wat het halsschild betreft: hij gaat iig niet bijna vervellen. Volgens mij is ie gewoon heel enthousiast of probeert ie met alle macht om te ontsnappen. Bij rupsen die zich namelijk uitrekken om bijvoorbeeld ergens een uitgang te vinden ziet het er vaak zo uit.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl