onbekende boomzwam

Gestart door chrispy, april 03, 2019, 19:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,

Herkent iemand deze boomzwam, afmetingen tussen 0.5 tot 5 cm breed en 1 tot 2 cm diep. Porie grootte 0.2 mm 3 porien per mm.
Gevonden op 30-09-2018 op een loofboom stam (vermoedelijk eik) op camping de Bosgraaf, Lieren, Gelderland.

Groet, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

paddenstoelenmonster

#1
Zou een Ruig elfenbankje geen goede kandidaat kunnen zijn? Zo met die ronde porien en een harige bovenzijde? Groeit vaak op Berk en Beuk. Die kom ik hier in de omgeving van Arnhem veel tegen, soms ook zo in groepjes groeiend.
Zie bijvoorbeeld mijn waarneming van december: https://waarneming.nl/waarneming/view/166090966?_popup=1
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

chrispy

Beste Henk,

Bedankt, ik dacht zelf ook aan een Elfenbankje maar dacht dat de ruige veel sterker behaard is. Ga het in ieder geval nakijken.

Nogmaals bedankt, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

chrispy

Beste Henk,

Ik twijfel heel erg. De gemeten waarden voor de sporen zijn: 6-7.3 x 3-4 µm, QL 1.8-2.1 gem 1.9.
Terwijl Pilze der Schweiz zegt  7.5-9-5 x 3-4  en de Q waarde bij eerder door mij gemeten sporen van het Ruig elfenbankje 2.3-3.1 gem 2.8 dus de sporen zijn veel smaller en deze sporen hebben een licht "banaan-achtige" vorm met een eenzijdig spits uiteinde.

Ik wacht even af of er nog meer reacties komen en anders wordt het onbekende boomzwam.

Nogmaals bedankt voor jouw reactie, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

paddenstoelenmonster

#4
Beste Chris,
het zou natuurlijk - met die korte haartjes - ook een Gewoon elfenbankje kunnen zijn. De afgelopen dagen heb ik ook exemplaren gevonden met (tamelijk afwijkend tov normaal) ronde porien aan de onderzijde.
Zoekend in mijn database vond ik deze waarneming ook nog die er wel wat van weg heeft: https://waarneming.nl/waarneming/view/168516479?_popup=1
Jouw foto is uit september; het zijn dus waarschijnlijk jonge exemplaren die nog niet goed op kleur gekomen zijn. Ik heb de afgelopen jaren wel geleerd dat er maar weinig boomzwammen zijn die zo enorm variabel in hoedkleur kunnen zijn. Van heel licht tot heel donker en ook nog eens in allerlei kleuren van de regenboog!
Ik neem aan dat het geen optie is om naar de camping terug te gaan om hem nu een half jaar later weer te bekijken. Zelf doe ik dat heel vaak bij paddenstoelen op minder dan 10 km van mijn huis, en dat geeft vaak heel veel extra informatie en dus duidelijkheid.
Met sporenmaten heb ik niets want ik bezit geen microscoop, en vanwege bibberige handen is mijn fijne motoriek heel slecht.
Als ik jouw foto qua bast en zaagvlak bekijk dan rijst bij mij het vermoeden dat het wel eens een Berk zou kunnen zijn.
Succes
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

chrispy

Beste, (sorry kon geen naam vinden).
Toevallig gaan we wonesdag weer, voor het eerst dit jaar, naar de camping. Ik ga zeker kijken of de omgezaagde boomstammen er nog liggen. De boomzwammen waren zeker nog jong. De boomstammen lagen er nog niet zo lang. Enorm bedankt voor jouw uitgebreide reactie, ik ga hier zeker mee verder.

Groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

paddenstoelenmonster

Beste Chris, Een heel goed plan!
Ik had al gezocht of er ook andere waarnemers op de camping paddenstoelen gespot hadden, maar jij bent de enige!
Fijn dat jij ook dat deel van Nederland zo in kaart brengt.
Veel succes,
Henk Monster
Met een hartelijke groet uit Schaarsbergen bij Arnhem van Henk de (hout)zwamneus.

a.klos

Kijk ook eens bij Gezoneerd elfenbankje.


Mvg. Anneke

chrispy

Beste allen
Gezoneerd elfenbankje lijkt een goede kandidaat. Helaas is de stapel boomstammen van de camping verwijdert. Ik kan dus geen verder onderzoek doen.

Allen bedankt voor jullie reacties, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.