Eland? (Of toch edelhert?) Beetje apart spoor. (Noorwegen)

Gestart door Marleen, april 02, 2019, 14:54:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo allemaal,

Ik heb hier in de buurt in de modder voetsporen gevonden. Ik neem aan dat het van eland is?
De sporen zien er voor mij een beetje apart uit. Alsof de hoef hol is, de rand lijkt dieper dan het midden.
Is dat normaal en gewoon iets wat mij nu voor het eerst opvalt? Of is het afwijkend?

Ree en eland zien we hier ook incidenteel wel overdag.
Edelhert heb ik hier nooit gezien en ook niet gehoord dat het hier aan onze kant rondloopt.
Ik heb wel eens gehoord van mensen die in ons dorp, maar aan de andere kant van de rivier wonen,
dat zij daar wel edelhert zien. Dat water was natuurlijk afgelopen maanden lekker bevroren, dus....
In principe konden ze hierheen. (Als ze hier niet gewoon al waren zonder dat we het wisten, of van een andere kant zijn aan komen lopen?).

De sporen zijn zo'n 9-11cm. Dat zit wel precies tussen edelhert en eland in. (edelhert tot 8cm, eland vanaf 12cm)
Is het toch eland? En hoe kan ik evt het verschil zien met edelhert aan de sporen?
(Als iemand dat weet?) Alleen de maat?

https://observation.org/waarneming/view/169465927
Eland - Alces alces gezien op 2019-04-02 Norway - Øyer









Groetjes, Marleen

tekenaar

de rand van een hoef is een hardere laag dan de zool en het is dus normaal dat de rand net een stukje langer is. Waneer je hoefdieren achter een hekje houdt op zachte grond (weinig beweging) slijten de hoeven soms onvoldoende. Het is dan in eerste instantie de rand die te lang wordt. Die kan je dan wegsnijden (moet je het dier wel vastpakken ... ). Het middendeel wordt zelden te lang, maar kan in zo'n situatie wel onstekingen krijgen. Aan de vorm van een hoef herken je direct hoe goed een hoefdier verzorgd wordt!

Ik heb nauwelijks ervaring met elandensporen en moet de rest van de vraag onbeantwoord laten. Opmeten en afmetingen-uit-een-boekje-halen kan je zelf ook :)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

tekenaar

er is ook een verschil tussen de vorm van de voor en achterhoeven ... Voorhoeven zijn breder/groter omdat ze een groter deel van het gewicht van het dier dragen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Maten uit een boekje geven een indicatie maar afhankelijk van de leeftijd en geslacht van het dier en afhankelijk van de manier van lopen of rennen en afhankelijk van de grondsoort (of sneeuwdiepte) kunnen de maten van afdrukken verschillen. Ik heb bijvoorbeeld afgelopen winter 20 (nauwkeurige) metingen van de achterhoefafdrukken van reeën in rustige stap en kom dan op een gemiddelde van 4,3x3,1 cm (lengte x breedte). Ik heb ook 12 metingen van reeën in galop en kom dan voor de achterhoef op een gemiddelde van 4,9x3,9 cm. Voor edelhert (man) heb ik achterhoef gemiddeld 8,0x5,5 en voorhoef gemiddeld 9,9x7,7 cm (meer dan 30 metingen).
Jouw foto's doen mij meer denken aan eland dan edelhert. Verder: ik lees in jouw beschrijving alleen de lengtematen en daarbij niet aangegeven of het om afdrukken van de voor- of achterpoten gaat. Als je sporen opmeet is het van belang om eerst uit te puzzelen wat de afdrukken zijn van de voor- en achterpoten, en dan die apart op te meten (lengte en breedte).
Peter Venema

peterv

Bedenk dat je bij het opmeten van sporen altijd meetfouten maakt en dat de afdrukken afhankelijk van de situatie dus ook werkelijk in formaat kunnen verschillen. Je moet dus van een spoor altijd meer afdrukken opmeten om tot een gemiddelde werkelijkheid te kunnen komen. Ik heb bijvoorbeeld van de eerder genoemde achterhoef van het edelhert (hetzelfde individu, dus de hoeven zelf zijn onveranderlijk groot) een gemeten variatie van 7,5 tot 9 cm lengte. Tussen de uitersten zit dus 1,5 cm verschil terwijl het om exact dezelfde hoeven gaat.
Dat het bij jouw foto's om eland gaat valt af te leiden aan de grootte en aan de afdruk van het zoolkussen. Bij edelhert zijn de zoolkussens relatief klein, zie bijgaande sneeuwfoto, grofweg een kwart van de prentlengte, aan de achterkant van elke prent. Bij eland lopen de zoolkussens veel verder door naar voren.
Peter Venema

Cygnus

Mijn ervaring met Elanden rond mijn huis in Estland is dat zodra een Eland ergens een paar honderd meter loopt er al poep ligt. Daarnaast sluiten de zeer grote ligplekken (in de sneeuw) andere soorten uit. Bij die aanwijzingen heb je de sporen (altijd lastig) niet meer nodig om tot een soortvaststelling te komen.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Marleen op april 11, 2019, 12:03:12 PM
Ik denk dat ik zie wat je bedoelt. Op jouw foto is het zo'n rondje.
En op mijn foto is dat zeker het gedeelte wat een beetje "hoger" is in het middenstuk van het deel vd hoef.
Heb ik dat juist?
precies
Peter Venema

peterv

Citaat van: Marleen op april 18, 2019, 20:15:21 PM
Bij elandspoor, meet ik dan alleen de hoef, of ook inclusief die twee 'puntjes' erachter?
Alleen dat de hoef, toch?

En dan allemaal opmeten. Lengte en breedte. Ook tussen de sporen - hoever ze voor/achter elkaar staan?
Hoe kom ik er achter wat de voor- en achterpoten zijn?
Die twee puntjes zijn de bijhoeven. Die laat je bij het meten altijd buiten beschouwing. Bij de voorhoeven staan de afdrukken van een bijhoef dwars, bij de achterhoef in de lengterichting. De eerste 3 foto's zijn dus een voorhoef, nummer 4 is een achterhoef.
Peter Venema