Sleedoorndwergspanner? Of heeft iemand nog andere suggesties?

Gestart door Rayan Majoor, maart 31, 2019, 16:09:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/169343078
onzeker Sleedoorndwergspanner - Pasiphila chloerata gezien op 2019-03-25 Wageningen - Campus
Foto's:


















bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jelle Jacobsen

Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

Rayan Majoor

Als ik vandaag tijd heb ga ik eens kijken of ik er nog een kan vinden...  ;D
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jelle Jacobsen

Ik had vorig jaar een rups geklopt in het parkje 'De blauwe bergen', dat ligt er vlakbij.
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

Rayan Majoor

Ah, da's zeker dichtbij. Twee jaar na elkaar rupsen gevonden, dan hebben we in ieder geval zekerheid over dat er daar een vaste populatie zit :duim:
Vandaag niks gevonden (op een half vergane rups na die mogelijk ooit wel een sleedoorndwergspanner is geweest). Wel een aantal vraatsporen die op de aanwezigheid van een niet heel jonge rups duiden. Kloppen zou effectiever zijn geweest maar de struiken staan hier allemaal aan de waterkant dus om niet te riskeren dat er rupsen in het water vallen doe ik dat maar niet ;)
Wellicht m'n zoektocht komende dagen nog eens voortzetten als ik tijd heb... maar gezien het formaat van de rups die ik had gevonden zou het goed kunnen dat de meeste ondertussen al aan verpoppen zijn gaan denken
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

#5
Ik dacht dat de rups ontsnapt was aangezien ik geen rups of pop kon vinden, maar nu zit er opeens een volwassen dwergspanner in m'n bak... dus toch niet ontsnapt ;)
Het lijkt me een vrouwtje, aan het achterlijf te zien, maar dat is met de net uit de pop gekomen vlinders nog wel eens verraderlijk. Ze zal sowieso wel eerder uitgekomen zijn dan normaal aangezien de bak nu binnen stond. Ik weet niet of je toevallig in Wageningen op kamers zit oid, Jelle, maar als je het leuk vindt kan ik anders de vlinder maandag aan jou geven, wie weet komt er nog wel een mannetje op af. Anders laat ik hem in Wageningen gewoon weer vrij :)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jelle Jacobsen

Laat de vlinder maar vrij :blink:. Denk dat het nog te vroeg is voor deze soort en ik zit niet op kamers in Wageningen  :blink:.
Groet,

Jelle Jacobsen
Validator nachtvlinders

Rayan Majoor

Is goed :duim:
Hopelijk wordt het zoals voorspeld volgende week weer een stuk warmer en komen ze in Wageningen nog op tijd uit voor dit vrouwtje :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl