Witte Runenkorst - Phaeographis dendritica? Én verzonken schriftmos?

Gestart door H Timans, maart 31, 2019, 13:21:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik ben gisteren in de duinen bij Meijendel geweest. Op een beschut houten paaltje, dat nog schors heeft, langs een zandpaadje vond ik diverse lichenen. Twee daarvan lijken veel op een runenkorst.
De één heb ik opgevoerd als onzeker Verzonken Schriftmos en de ander als Phaeographis dendritica. Deze groeiden direct naast elkaar. Vooral over Phaeographis dendritica heb ik veel twijfel. Kan iemand mij hiermee helpen?

Op de foto's zijn duidelijk het het witte thallus en vertakte apo's te zien, ook grote zwarte oude apo's zijn te zien. Vooral die grote zwarte vind ik erg verwarrend, ik zie ze op geen enkele andere foto terug. Alleen Kleine Runenkorst kan dat soort vlekken soms hebben maar dat is het niet (Thallus te duidelijk en vertakte lijnvormige apo's). Andere schriftmossen hebben te dikke apo's om bij deze foto's te passen. Ik dacht ook aan het zeer onwaarschijnlijke geval dat het Grote Runenkorst zou kunnen zijn, maar die heeft dikkere en vooral afgeronde apo's, deze zijn dun en spits. Omdat Phaeographis dendritica erg variabel is en ook  waarschijnlijker is in betrekking tot de verspreiding heb ik de waarneming zo opgevoerd.

Het direct ernaast groeiende Verzonken Schriftmos vind ik eigenlijk ook heel erg lijken op een Runenkorst, alleen ken ik er geen die deze kleur hebben behalve Gestreepte Runenkorst, en die lijkt me door de zeldzaamheid erg onwaarschijnlijk....


Zelf heb ik geen ervaring met deze soorten dus hulp zou super fijn zijn  :blink:

Het betreffen deze twee waarnemingen:
http://waarneming.nl/waarneming/view/169328104
onzeker Witte Runenkorst - Phaeographis dendritica gezien op 2019-03-30 Meijendel - Sparregat
Foto's:









Verzonken Schriftmos:
http://waarneming.nl/waarneming/view/169328103
onzeker Verzonken schriftmos - Pseudoschismatomma rufescens gezien op 2019-03-30 Meijendel - Sparregat
Foto's:






Mvg Harold Timans

H Timans

Citaat van: H Timans op maart 31, 2019, 13:21:56 PM
Zelf heb ik geen ervaring met deze soorten dus hulp zou super fijn zijn  :blink:
Correctie: Verzonken Schriftmos heb ik wel eerder gevonden. Alleen met bollere apo's en dikker thallus.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Moeilijk zo van foto.
De Phaeographis lijkt rechts op de eerste foto wel, maar de lirellenvorm is misschien eerder door vraat zo ontstaan. Lirellen worden graag 'leeg geraspt', blijkbaar voedzaam spul. Links op de foto zien de lirellen er meer Opegrapha-achtig uit, met duidelijke lippen. Ook die grote zwarte vlekken vraat?
De Pseudoschismatomma vind ik altijd moeilijk vanaf foto. Dit zou ook een Opegrapha vulgata of zo kunnen zijn, 'Wit' schriftmos heeft die naar mijn idee vaak ook een bruinig thallus.
Ik denk alleen met  :micro: zekerheid. Als je er niet uitkomt wil ik het ook wel proberen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dank voor je reactie Arno, ik denk niet dat het door vraat komt. Even verderop stond weer een paaltje met volgens mij hetzelfde spul en dezelfde vlekken.
Deze heeft niet echt de apo's die de eerdere foto's tonen maar wel dezelfde vlekken:
http://waarneming.nl/waarneming/view/169361264
Korstmos onbekend - Lichen indet. gezien op 2019-03-31 Meijendel - Vallei Meijendel
Foto's:




Opmerking: er zijn ook zwarte vlekken die door openbarstende schors gevormd zijn, niet van het thallus!

Kan je hier dan nog wat mee?
Mvg Harold Timans

Pluijm

Die grotere zwarte vlekken eventueel een secundaire schimmel die zich onder het korstmos omhoogwerkt? Het is tenslotte afstervend hout. Denk toch nog deels vraat te zien.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Ik heb van de witte korst geen materiaal meegenomen (vond ik onverantwoord aangezien het maar twee exemplaren zijn) dus daar houdt het voor nu op. De ander heb ik wel meegenomen. Ik zal dat eerst zelf onder de microscoop leggen (al doende leert men), en als je wilt kan ik natuurlijk altijd materiaal naar jou opsturen  :blink:
Mvg Harold Timans

H Timans

In het licht van een nieuwe vondst zonder vraat denk ik dat het echt Phaeographis betreft (zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449403.0), alleen behoorlijk aangetast door vraat en deze twee hebben duidelijk hun beste tijd gehad. Helaas geen zekerheid over Witte/Roze runenkorst.
Ik zal elders op het forum vragen voor de optie Witte + Roze Runenkorst, zou wel handig zijn voor vondsten die niet  :micro: onderzocht kunnen worden.
Mvg Harold Timans

Pluijm

Nee, dit lijkt me zeker geen Phaeographis smithii/dendritica.
Phaeographissen hebben bijna geen 'lippen' die de apotheciummond omsluiten. Graphis, Opegrapha, Alyxoria etc. hebben die wel.
Nogmaals, hier lijkt me vraat in het spel, waardoor het lijkt op Phaeographis. Slakken of andere snoodaards zijn in staat om vrijwel alle lirellen op een thallus leeg te raspen en de rest te laten staan, blijkbaar voedzaam spul. Op jouw foto's zie ik soms toch ook vlakbij lirellen met intacte lippen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

H Timans

Dan hou ik het op een onbekend schriftmos, dank je Arno.
O. Vulgata (?) ga ik trouwens hopelijk binnenkort nog controleren onder  :micro:
Mvg Harold Timans

H Timans

Mvg Harold Timans