Hoofdmenu

Welke rups?

Gestart door Nightspy, maart 28, 2019, 21:12:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nightspy

Ik krijg mijn waarneming niet als vlinder onbekend of als rups onbekend ingevoerd. Dus ik probeer het nu maar op het forum. De rups is ongeveer 12 mm lang en ik heb hem gevonden op bladafval dat al in de GFT-container lag. Ik woon in een bosomgeving op de Zuidwest-Veluwezoom. Ik sluit overigens niet uit dat het helemaal geen rups is. Hulp is welkom.

Hans Hartvelt
Doorwerth
Hans Hartvelt
Doorwerth

Rayan Majoor

Maar dat is voor een volgende keer... dit is namelijk inderdaad geen rups, maar m.i. een keverlarve
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Arp

Niet helemaal lekker te zien, maarkzoumwegzetten als Lagria spec.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Nightspy

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties. Ik heb vorig jaar oktober op dezelfde locatie een imago van Lagria spec. gevonden, dus dat ik dan nu een larve vind, is niet zo verwonderlijk. Op waarneming.nl kan ik geen goedgekeurde foto's van de larve vinden, maar op internet vond ik wel foto's die de determinatie van Lagria spec. ondersteunen.

Overigens vond ik op de website van de Vlinderstichting een heel heldere uiteenzetting over de verschillen in uiterlijk tussen vlinderlarven (rupsen) enerzijds en de larven van andere insecten anderzijds. Zo hebben keverlarven geen poten aan het achterlijf. Dus in het vervolg maar een beetje beter daarop letten.

Hans Hartvelt
Doorwerth
Hans Hartvelt
Doorwerth