Vraagje over verpopping grote vos

Gestart door Jaap van Dam, maart 27, 2019, 19:08:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap van Dam

Hallo allemaal,

Ik heb even een vraagje over de grote vos. Ben met een artikeltje bezig over deze prachtige vlinder voor in ons "heemtuinjournaal" (verenigingblaadje Heemtuin Goudse Hout) en wil graag iets weten over de verpopping bij deze soort. Ik kom er niet helemaal uit. Op de website van de Vlinderstichting en in de Vlinderatlas (De dagvlinders van Nederland) staat dat de rups uit de boom kruipt of zich op de grond laat vallen. En zich meestal vervolgens verpopt in de grond of hangend aan een schuurtje of hek, op ooghoogte of nog hoger. Maar bovenin de tekst van de levenswijze (op de website van de Vlinderstichting) staat verpopping op de voedselplant. In andere boeken wordt weer vermeld dat ze dicht bij de grond verpoppen aan een takje of steen of in een haag of juist weer op de voedselplant. Dan zou dat beter kunnen, want ik dacht ook altijd dat het hangpoppen zijn (dus niet in de grond). Kan iemand mij meer vertellen?

Met vriendelijke groeten,
Jaap van Dam

Rayan Majoor

Ik heb helaas nog geen ervaring met deze soort. Echter wat vaak het geval is, is dat de rups voor de verpopping de waardplant verlaat en een tijdje rondloopt voordat ie gaat verpoppen, wat bij deze soort inderdaad ergens dicht bij de grond aan een plantenstengel oid is. Het kan echter ook dat de rups toevallig aan een waardplant verpopt omdat z'n wandeltocht daar eindigt of een geschikt plekje op zijn waardplant vindt voordat ie deze heeft verlaten, wat tot de conclusie kan leiden dat de soort op z'n waardplant verpopt (waar ie dan ook sneller gevonden wordt dan op een willekeurige plantenstengel). Meestal echter verlaten ze dus wel de waardplant.
Het principe van zich uit de boom laten vallen voor ze zich gaan verpoppen komt wel meer voor bij soorten die in bomen leven (zoals de wapendrager). Over het algemeen zullen ze via de stam omlaag gaan, maar als ze bijvoorbeeld geen geduld hebben oid laten ze zich ook wel vaker vallen.
Over of de soort zich in de grond verpopt durf ik geen uitspraak te doen. Het zou wel kunnen, ik heb volgens mij wel eerder van soorten gehoord waarbij de op de ene plek vermeldt wordt dat ze bovengronds verpoppen en in het andere geval dat dit ondergronds gebeurt, zelfs al is het wel een pop die typisch boven de grond verwacht zou worden (zoals een hangpop). Echter in kweek zie ik ze op internet altijd wel gewoon aan een takje hangen dus daar kan je het beste gewoon van uit gaan.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Jaap van Dam

Oké heel erg bedankt voor je reactie Rayan! Het blijft dus toch nog twijfelachtig. Je zou denken dat de Grote Vos dus net zo verpopt als bijvoorbeeld Kleine Vos, Dagpauwoog, Atalanta, Distelvlinder enz. Dus hangend boven de grond aan takje, plantenstengel, muur of hek o.i.d. De wapendrager is een nachtvlinder en daar kan ik me heel goed bij voorstellen dat deze in de grond verpopt (wat bij veel nachtvlindersoorten vaak ook het geval is). Maar blijft de vraag waarom er op de website van de Vlinderstichting en in de Vlinderatlas staat dat rupsen van de grote vos meestal in de grond verpoppen. Ik blijf het vreemd vinden. Ik heb helaas zelf nog nooit rupsen van deze soort gevonden, laat staan poppen, dus ik weet ook wat betreft de voortplanting/levenswijze van deze soort ook weinig helaas. Maar nogmaals bedankt voor je reactie!

Met vriendelijke groeten,
Jaap van Dam

caliprobola

De pop is een hangpop, daar zijn op het net vele tientallen foto's van te vinden. De verwijzing naar verpopping in de grond zal vermoedelijk een slechte vertaling of fout in samenvatting zijn.

In de Nederlandse atlas van 1989 staat

CiteerWanneer de rupsen volwassen zijn, verwijderen ze zich van de boom om zich vlak bij de bodem op dorre takken of in een haag te verpoppen.

In de atlas van 2006 (en op de site)

CiteerOm zich te verpoppen kruipen ze uit de boom of laten zich op de grond vallen. Ze verpoppen zich niet ver van de boomstam, meestal in de grond maar ook hangend aan bijvoorbeeld een schuurtje of een hek, op ooghoogte of nog hoger.
Met daarbij ondermeer een verwijzing naar Frohawk, 1934

Op UKButterflies lees ik een citaat uit Frohawk, 1924:
CiteerThe pupa; are found under ledges of palings near trees upon which the larvae have lived. The author has seen the fully grown larva: voluntarily fall from the topmost branches of a lofty elm standing by a high road, over which they were crawling in various directions.

In Tagfalter und ihre Lebensräume (1991) lees ik
CiteerDie erwachsenen Raupen entfernen sich vom Futterbaum und verpuppen sich an Zäunen dürren Ästen, meistens in Bodennähe oder auch an vorspringenden Gebäudeteilen.

Volgens mij is "nabij de bodem" dus bij het telkens opnieuw kopiëren van oudere teksten veranderd in "in de bodem".

Jaap van Dam

Heel erg bedankt Pieter! Ik vond het al zo raar en wist vrijwel zeker dat het gewoon altijd hangpoppen zijn! En inderdaad in de Nederlandse Atlas van 1989 stond het wel goed.

Met vriendelijke groeten,
Jaap van Dam