Donkersporig of Bleeksporig bosviooltje

Gestart door MARIA, maart 26, 2019, 16:46:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

MARIA

Enige twijfel over de soort. toegevoegd : Topic kan alweer gesloten worden....Ik had enkele nieuwe foto's toegevoegd en de daarmee kon de determinatie worden bevestigd:
Donkersporig Bosviooltje.
met dank.
Zie link
https://waarneming.nl/observation/168952894/
Maar ik voeg hier ook enige foto's toe.
Gaarne reactie, alvast bedankt.
Vriendelijke groet,
Maria

vriendelijke groet,
Maria v Antwerpen

nielseimers

Ik ben nog steeds wel benieuwd naar reacties. De groeve in de spoor is hier namelijk duidelijk zichtbaar en volgens Heukels' Flora is dit een kenmerk van Bleeksporig bosviooltje. In andere literatuur wordt dit kenmerk niet zo nadrukkelijk benoemd. Zou de mate van aanwezigheid van de groeve niet betrouwbaar zijn om onderscheid te maken tussen de twee soorten?

dirder

Veel van dat spul is niet goed te benoemen, is mijn ervaring. Wordt ook verhandeld.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Welke kenmerk beschouw jij als betrouwbaarder dan anderen? Dan moet ik mijn tabel herzien.

Citeer


















V. rivinianaV. reichenbachiana
Kleur spoorWit, geelwit, licht paars of donker paarsDonkerpaars, vaak donkerder dan de bloem
Groeve op spoorAanwezigAfwezig
Vorm spoorVerbreed knotsvormigSmal blijvend
KelkaanhangselLanger dan 1 mm, de ondersten na de bloei uitgroeiendKorter dan 1 mm, niet uitgroeiend
Kleur kroonbladenNeigend naar paarsblauwNeigend naar paarsrood
Zijdelingse kroonbladenBreder, bovenste kroonbladen aan voet bedekkendSmaller, bovenste kroonbladen niet bedekkend
Onderste franjes van steunblaadjesKorter dan ongedeelde lengte van steunbladLanger dan ongedeelde lengte van steunblad
StengelbladenSmaller dan grondbladenEven smal als grondbladen

Rien Ondersteijn

De groeve on de spoor wordt soms wel degelijk benoemd als hét kenmerk voor Riviniana.
Wat ook voor R. pleit zijn de steunblaadjes aan de bloeistengel ,waarvan ik me herinner dat de hoogte belangrijk was.
Meeste Flora's noemen t niet [meer?],maar Thomas Meyer benoemt t wel degelijk: als ze duidelijk boven t midden v/d stengel zitten komt R. om de hoek kijken.Op de eerste foto lijken ze duidelijk boven t midden te zitten.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Citaat van: nielseimers op maart 26, 2019, 17:56:53 PM
Welke kenmerk beschouw jij als betrouwbaarder dan anderen? Dan moet ik mijn tabel herzien.



Ik zie dat voornamelijk als tuinontsnappeling. Dat zijn dan vaak erg kleine plantjes in grasperkjes die verkeerdelijk als rupestris uitsleutelen en die echt niet op naam te brengen zijn. Dat van die groef lijkt me het minst betrouwbaar. Met groot kelkaanhangsel, dan lijkt dat altijd zonder veel discussie bleeksporig te zijn. Er is daar alleszins iéts dat niet honderd procent oké is, blijkt als je veel van dergelijke planten bekijkt.
Groeten, Dirk Derdeyn.