Keutels van welk zoogdier?

Gestart door Oenanthe, maart 24, 2019, 15:59:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

Vanmorgen gevonden in de duinen bij Katwijk. Ter plaatse komen vossen, konijnen en reeën voor. Maar van hen ken ik deze keutels niet. Er ligt een 2 euro munt tussen. Weet iemand van wie dit de uitwerpselen zijn?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Merel

Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Oenanthe

De keutels waren reukloos en dat is een eigenschap die ik mij van het verschonen van de kattenbak niet herinner. En begraven katten hun uitwerpselen niet?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Citaat van: Oenanthe op maart 25, 2019, 13:52:57 PM
En begraven katten hun uitwerpselen niet?

Die van de buren in elk geval niet als hij weer bij ons in de tuis is geweest. Reukloos zou ik die inderdaad ook niet willen noemen...
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op maart 25, 2019, 13:52:57 PMEn begraven katten hun uitwerpselen niet?

Citaat van: jeroen vinke op maart 25, 2019, 14:18:24 PMDie van de buren in elk geval niet als hij weer bij ons in de tuis is geweest. Reukloos zou ik die inderdaad ook niet willen noemen...

Katten begraven idd hun keutels niet altijd. Worden oa ter markering van het territorium gebruikt en liggen dan open en bloot op 'opvallende plekken'. Let maar eens op als je op Texel in natuurgebieden rondloopt: alle 'vossenkeutels' daar zijn van verwilderde huiskat...

Overigens doen de keutels van dit topic mij ook wel aan kat denken, met name vanwege de vrij korte, stompe vorm. Alternatieven zijn oa hond en vos.  Bij al deze soorten (dus inclusief kat) zou je sterk geurende keutels verwachten...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

De keutels oogden vers en zoals ik al zei: ze waren praktisch geurloos. Tussen twee hondedrollen zou ik geen munt hebben kunnen leggen zonder te gaan kokhalzen. Kat lijkt me dus op die grond onwaarschijnlijk.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Tja, bij alle zoogdier-kandidaten zou je stinkende/scherp ruikende keutels verwachten...

Heel andere soortgroep dan wellicht? Eén of andere vogel bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet, Rob

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

#8
Citaat van: jeroen vinke op maart 25, 2019, 17:04:49 PMOf een pad?

Heb ik overwogen, maar het formaat van de keutel klopt niet voor deze soort. Paddenkeutels zijn tot 10 mm dik. De 2 euro-munt op de foto heeft een doorsnede van 25,75 mm. De keutels zijn dan ongeveer 20 mm dik...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: jeroen vinke op maart 25, 2019, 17:04:49 PM
Of een pad?
Ik ben me ervan bewust dat ik elke hier gedane suggestie tegenspreek. En dat terwijl ik juist zo blij ben met iedereen die mee wil denken. Maar voor een pad waren deze bolussen inderdaad veel te groot. Als die ze gelaten had had hij er dood naast gelegen want met deze twee keutels had ik een pad bijna kunnen vullen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op maart 25, 2019, 17:02:43 PM
Tja, bij alle zoogdier-kandidaten zou je stinkende/scherp ruikende keutels verwachten...

Heel andere soortgroep dan wellicht? Eén of andere vogel bijvoorbeeld?
Vossenkeutels vind ik heel vaak en die raap ik altijd zo op en ruik er als het moet nog aan ook. Die ruik ik totaal niet. En welke vogel draait er zulke bolussen? Vogelpoep is kalkachtig en slijmerig.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Zolang je alles maar afschiet met een goede reden, Maarten. Volgens mij gaat dat je prima af. Leer ik ook van
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Oenanthe

Citaat van: Marleen op maart 25, 2019, 18:30:10 PM
Keutels van een kat hoeven volgens mij niet perse te stinken.
Ligt er aan hoeveel natvoer het krijgt. Mijn kat krijgt vooral droge brokjes.

Of misschien een braakbal? Hoewel ik eigenlijk denk dat die grijs zijn...?
Als het een kattendrol zou zijn is het vrijwel zeker van een verwilderde kat want in de wijde omgeving van waar ik de foto heb gemaakt wonen geen mensen. En wilde katten krijgen geen droge brokjes. Hoe hun drollen ruiken op hun in het wild vergaarde dieet weet ik ook niet.

Braakballen kunnen heel goed zwart zijn maar die zijn volgens mij anders van vorm en bevatten vaak zichtbare onverteerde delen als haren en botjes. Ik blijf het een moeilijk geval vinden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

Ik mis op de foto een goed zicht op de samenstelling van de keutel. Zitten er resten in van haren, veren, planten? Een keutel openbreken geeft vaak veel informatie over de richting waarin je moet zoeken. De optie van ree lijkt me een reële mogelijkheid. Van tijd tot tijd tref je sterk afwijkende en verkleefde uitwerpselen van reeen. Die hebben mij ook wel eens enorm aan het puzzelen gezet.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: peterv op maart 25, 2019, 20:23:45 PMIk mis op de foto een goed zicht op de samenstelling van de keutel. Zitten er resten in van haren, veren, planten? Een keutel openbreken geeft vaak veel informatie over de richting waarin je moet zoeken. De optie van ree lijkt me een reële mogelijkheid. Van tijd tot tijd tref je sterk afwijkende en verkleefde uitwerpselen van reeen. Die hebben mij ook wel eens enorm aan het puzzelen gezet.

Mee eens dat ree in dit geval een optie zou kunnen zijn. Dan zou je echter wel graag nog wel iets van een onderverdeling van  de uitwerpselen in 'kleine keutels' willen zien, en dat is hier nou juist weer niet het geval (in ieder geval niet duidelijk zichtbaar op de foto)

Is er een crop van de foto beschikbaar met meer details van de keutels?
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

#15
Ja die is er maar die kreeg ik niet geupload wegens te veel pixels. Ik heb wat uitsneden gemaakt. Alleen aan te raden voor liefhebbers van het genre  :wacko:
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

ronris

Inderdaad veel variatie in boonsel van ree of hert al naar gelang voedsel en vochtgehalte. soms elke keutel los dan weer pakketje. met dien verstande dat afzonderlijke "boontjes" dan wel min of meer afzonderlijk te onderscheiden zijn. Trouwens, even een vraagje. Lopen daar wellicht ook damherten?

tekenaar

Citaat van: Oenanthe op maart 25, 2019, 19:53:24 PM
Als het een kattendrol zou zijn is het vrijwel zeker van een verwilderde kat want in de wijde omgeving van waar ik de foto heb gemaakt wonen geen mensen. En wilde katten krijgen geen droge brokjes. Hoe hun drollen ruiken op hun in het wild vergaarde dieet weet ik ook niet.

Houd je er rekening mee dat ongecastreerde huiskatten-katers best een kilometer of 5 van huis kunnen gaan en dan ook weer gewoon terugkeren (als het hun uitkomt)? Zoveel plekken zijn er niet in Nederland waar je geen enkel huis hebt in een omtrek van een paar km ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Ik heb alweer enige tijd geleden op uitdrukkelijk verzoek van enkelen van jullie een uitsnede van de foto's geplaatst. Helaas heeft er daarna niemand meer gereageerd. Maakt de uitsnede iemand iets wijzer?
Aanvullend kan ik nog melden dat ik een van de drollen afgelopen weekend heb teruggevonden en opengepeuterd. Ze waren helemaal uitgedroogd en hard maar beslist niet samengesteld uit een aantal aan elkaar gekleefde kleinere eenheden. En er waren geen vezels of duidelijk plantaardige resten in te herkennen.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

peterv

ik kan er niet meer van zeggen. Ontbreken van plantenvezels maakt een ree dus onwaarschijnlijk.
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op april 02, 2019, 13:34:18 PMIk heb alweer enige tijd geleden op uitdrukkelijk verzoek van enkelen van jullie een uitsnede van de foto's geplaatst. Helaas heeft er daarna niemand meer gereageerd. Maakt de uitsnede iemand iets wijzer?
Aanvullend kan ik nog melden dat ik een van de drollen afgelopen weekend heb teruggevonden en opengepeuterd. Ze waren helemaal uitgedroogd en hard maar beslist niet samengesteld uit een aantal aan elkaar gekleefde kleinere eenheden. En er waren geen vezels of duidelijk plantaardige resten in te herkennen.

De uitsnede geeft helaas niet echt veel nieuwe informatie. Ik blijf een samengeklonterd uitwerpsel van ree een interessante optie vinden.
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Citaat van: Rob Koelman op april 02, 2019, 22:22:42 PM
Citaat van: Oenanthe op april 02, 2019, 13:34:18 PMIk heb alweer enige tijd geleden op uitdrukkelijk verzoek van enkelen van jullie een uitsnede van de foto's geplaatst. Helaas heeft er daarna niemand meer gereageerd. Maakt de uitsnede iemand iets wijzer?
Aanvullend kan ik nog melden dat ik een van de drollen afgelopen weekend heb teruggevonden en opengepeuterd. Ze waren helemaal uitgedroogd en hard maar beslist niet samengesteld uit een aantal aan elkaar gekleefde kleinere eenheden. En er waren geen vezels of duidelijk plantaardige resten in te herkennen.

De uitsnede geeft helaas niet echt veel nieuwe informatie. Ik blijf een samengeklonterd uitwerpsel van ree een interessante optie vinden.
Ik wou dat ik je kon volgen maar samengeklonterd was echt geen sprake van en van plantenvezels evenmin. Ik vrees dat we er niet uitkomen maar zelf neig ik naar kat. Het gebrek aan geur zou verklaard kunnen worden doordat de keutels al oud zijn (ze waren volkomen verdroogd en keihard). Maar ik hou een grote slag om de arm.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

glennwjfreer

In de veldgids Dierensporen van Annemarie van Diepenbeek, uitgave vereniging Natuurmonumenten, 2e druk, 2002, staat op pag.252 zowel een foto als verklarende tekst waaruit identificatie als verwilderde kat duidelijk wordt.