Is dit een buizerd ?

Gestart door pino10, maart 24, 2019, 11:25:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

pino10

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/168968429/.
1 Vogel onbekend - Aves indet. gezien
datum: 2019-03-24
locatie: Den Helder - De Grafelijkheidsduinen (NH)

foto's:


Ik denkeen buizerd

H Timans

Mvg Harold Timans

Roy Schroor

Buizerd inderdaad. Wat deed je twijfelen?
Met vriendelijke groet,
Roy

pino10

bedankt voor de reacties. Ik had deze foto van veraf gemaakt, misschien dat het een ruigpoot was. Moeilijk te onderscheiden.

Gr. eric

frankneijts

Nee hoor, niks moeilijks aan: bijv de staart is prima te zien en die is bruin met veel donkere dwarsbandjes. Een Ruigpootbuizerd heeft in alle kleden een deels ongetekende witte staart met alleen aan t uiteinde 1 of 2 donkere of zwarte eindbanden.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

H Timans

Citaat van: frankneijts op maart 24, 2019, 20:27:05 PM
Nee hoor, niks moeilijks aan: bijv de staart is prima te zien en die is bruin met veel donkere dwarsbandjes. Een Ruigpootbuizerd heeft in alle kleden een deels ongetekende witte staart met alleen aan t uiteinde 1 of 2 donkere of zwarte eindbanden.
In het geval dat de staart goed te zien is op een foto of in het veld wel ja, maar wanneer proporties wegvallen door de afstand of het weer en je alleen de voorkant van een Buteo kan zien zoals dat vaak het geval is, kan het het onderscheid wel moeilijk zijn  ;), althans dat vind ik  :rolleyes:
Mvg Harold Timans

frankneijts

Citaat van: H Timans op maart 24, 2019, 21:17:50 PM
Citaat van: frankneijts op maart 24, 2019, 20:27:05 PM
Nee hoor, niks moeilijks aan: bijv de staart is prima te zien en die is bruin met veel donkere dwarsbandjes. Een Ruigpootbuizerd heeft in alle kleden een deels ongetekende witte staart met alleen aan t uiteinde 1 of 2 donkere of zwarte eindbanden.
In het geval dat de staart goed te zien is op een foto of in het veld wel ja, maar wanneer proporties wegvallen door de afstand of het weer en je alleen de voorkant van een Buteo kan zien zoals dat vaak het geval is, kan het het onderscheid wel moeilijk zijn  ;), althans dat vind ik  :rolleyes:

Zeker is het onderscheid tussen Buizerd en Ruigpoot soms heel lastig Harold maar in dit speciale geval toch echt helemaal niet. En volgens mij was dit toch het onderwerp van de vragensteller ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

pino10

Bedankt allemaal voor de uitleg. Ik neem het weer mee. :duim: