ik dacht Gebogen rendiermos, de nieuwe waarneming zegt 95% Sierlijk rendiermos

Gestart door Theo M Kiewiet, maart 23, 2019, 18:46:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Theo M Kiewiet

Wie heeft 'er gelijk'?   :-\
Het betreft deze waarneming
https://ameland.waarneming.nl/waarneming/view/168943503
onzeker Gebogen Rendiermos - Cladonia arbuscula gezien op 2019-03-23 Ameland - Zwanewaterduinen
Foto's:

(Ps hoe ziet een leek het verschil? Ik ben er nog steeds niet achter. :-[)
bij voorbaat dank Theo Kiewiet
Met vr groet, Theo.

H Timans

Die verkleurde toefjes die op sierlijke wijze een richting op buigen getuigt vaak voor Sierlijk Rendiermos.
Mvg Harold Timans

Theo M Kiewiet

Citaat van: H Timans op maart 24, 2019, 09:27:58 AM
Die verkleurde toefjes die op sierlijke wijze een richting op buigen getuigt vaak voor Sierlijk Rendiermos.
Dankjewel Harold, :duim: voor je check en aanwijzing.  :blink: Inderdaad zie ik soms de verschillen, als de de foto's van beide soorten vergelijk.
Doch ik blijf het moeilijk vinden.
Verassend vaak blijk ik op het zeldzamere Sierlijk rendiermos te stuiten (hier op Ameland), waarbij ik aan gebogen denk.
Is er misschien nog iemand de me op iets anders zou kunnen wijzen? Als ik vragen mag?  :-\
Met vr groet, Theo.

H Timans

Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 25, 2019, 14:27:32 PM
Doch ik blijf het moeilijk vinden.

In het veld heb ik dat vrij vaak hoor :)
Ik maak ook nog regelmatig fouten.
Mvg Harold Timans

Theo M Kiewiet

Citaat van: H Timans op maart 25, 2019, 16:18:14 PM
Citaat van: Theo M Kiewiet op maart 25, 2019, 14:27:32 PM
Doch ik blijf het moeilijk vinden.

In het veld heb ik dat vrij vaak hoor :)
Ik maak ook nog regelmatig fouten.
Dan ben ik niet de enige, dat scheelt.  ;) Dan wacht ik maar af wie er iets van gaat zeggen,  :angel:
Met vr groet, Theo.

Ben Kruijsen

ik kom in de duinen bij mijn vegetatieopnamen zowel arbuscula als ciliata geregeld tegen. Ciliata meer bij de kalkarme duinen bij Bergen (NH), arbuscula in kalkrijke duinen met ontkalkte bovenlaag of aan de binnenduinrand. Het verbaast me dus niet dat ciliata op Ameland geregeld kan worden gevonden. Arbuscula maakt een veel grovere indruk dan ciliata, Arbuscula heeft open oksels, ciliata niet of nauwelijks. De toppen van de podetiƫn van ciliata zijn vaak smal en donker en mooi dichotoom vertakt op het eind (met 20x loupe goed te zien). Ciliata doet mij door haar sierlijkheid denken aan een soort van "Italiaanse uitvoering" van arbuscula :)

Theo M Kiewiet

Citaat van: Ben Kruijsen op maart 26, 2019, 10:34:33 AM
ik kom in de duinen bij mijn vegetatieopnamen zowel arbuscula als ciliata geregeld tegen. Ciliata meer bij de kalkarme duinen bij Bergen (NH), arbuscula in kalkrijke duinen met ontkalkte bovenlaag of aan de binnenduinrand. Het verbaast me dus niet dat ciliata op Ameland geregeld kan worden gevonden. Arbuscula maakt een veel grovere indruk dan ciliata, Arbuscula heeft open oksels, ciliata niet of nauwelijks. De toppen van de podetiƫn van ciliata zijn vaak smal en donker en mooi dichotoom vertakt op het eind (met 20x loupe goed te zien). Cilata doet mij door haar sierlijkheid denken aan een soort van "Italiaanse uitvoering" van arbuscula :)
Dankjewel Ben!  :duim: Dit helpt me zeker verder. Al doende leert men.
Opnieuw ben ik gaan kijken en vergelijken en ik begin de verschillen beter te zien, desondanks is het bij mijn foto slecht te zien, het is dan zeker niet een geweldige foto.  :-\ Doch ik ga nu voor Sierlijk.  :blink:
Met vr groet, Theo.


Theo M Kiewiet

Met vr groet, Theo.