ZELDZAAMHEDEN : rode, splash of toch weer een beetje rood

Gestart door hiskodevries, maart 22, 2019, 10:29:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 15:26:04 PM
ik wil de poll best wat langer open zetten, maar dat is niet iets voor de homepage oid
Ik kwam hierop omdat ik dacht dat iedereen terug wilde naar de 'rode' soorten. dat bleek niet zo te zijn

Of dat zonder aankondiging meer bekijks trekt is nog maar te bezien.

Voor mezelf vond ik die rode soortnamen pijn doen aan de ogen en dat het in lijstjes automatisch mijn aandacht trok (ook als je er geen aandacht aan wilt geven). Ik vind de 4 aanduidingen die er nu zijn net zo duidelijk en vooral ook omdat alsnog alleen de zeldzame soorten in het hoofdscherm weergegeven worden. Voordeel van de nieuwe icoontjes vind ik dat je ook onderscheid kan zien tussen de algemene en vrij algemene soorten wat mij in één oogopslag ook waardevolle informatie geeft.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Robertmeer

Misschien een linkje op de social mediapagina delen Hisko? Dan krijg je een beter beeld van de wensen van de waarnemers. Ik denk dat heel veel mensen amper tot in dit onderdeel komen. Verder is de terug naar rood natuurlijk wel de meest gekozen optie, met bijna een meerderheid van de stemmen.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hiskodevries

Robert, iedereen mag dit delen zoveel die wil.
mij persoonlijk boeit het niet zo.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Robertmeer

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 15:38:27 PM
Robert, iedereen mag dit delen zoveel die wil.
mij persoonlijk boeit het niet zo.
Bv de Facebookpagina van Waarneming.nl heeft een veel groter bereik dan dat ik dat heb, dus lijkt me logischer dat het vanuit Waarneming.nl komt. Bovendien heb ik vaak genoeg op social media voorbij zien komen dat veel gebruikers (i.i.g. veel vogelaars) graag weer terug willen naar de rode namen, of zich überhaupt afvragen waarom het veranderd is. Ik persoonlijk zou graag de rode namen terug zien komen, maar ik kan er ook prima mee leven als dat niet gebeurd hoor.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

hiskodevries

op het waarom heb ik feitelijk geen antwoord, behalve dat dit de keuze is van de grafisch ontwerper.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henk Soepenberg

Citaat van: Robertmeer op maart 28, 2019, 15:35:50 PM
Verder is de terug naar rood natuurlijk wel de meest gekozen optie, met bijna een meerderheid van de stemmen.

Bovendien kan er nu weer gestemd worden..
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Citaat van: Robertmeer op maart 28, 2019, 15:35:50 PM
Misschien een linkje op de social mediapagina delen Hisko? Dan krijg je een beter beeld van de wensen van de waarnemers. Ik denk dat heel veel mensen amper tot in dit onderdeel komen. Verder is de terug naar rood natuurlijk wel de meest gekozen optie, met bijna een meerderheid van de stemmen.
21 van de 43 stemmen is ook niet echt een meerderheid natuurlijk. Bij een paar duizend uitgebrachte stemmen ga je echt een steekproef krijgen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op maart 28, 2019, 15:52:42 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 28, 2019, 15:35:50 PM
Misschien een linkje op de social mediapagina delen Hisko? Dan krijg je een beter beeld van de wensen van de waarnemers. Ik denk dat heel veel mensen amper tot in dit onderdeel komen. Verder is de terug naar rood natuurlijk wel de meest gekozen optie, met bijna een meerderheid van de stemmen.
21 van de 43 stemmen is ook niet echt een meerderheid natuurlijk. Bij een paar duizend uitgebrachte stemmen ga je echt een steekproef krijgen.

Ik vraag me wel af of je op deze manier ubehraupt wel een beetje een representatief beeld krijgt...
Hoe feller mensen ergens tegen zijn, hoe eerder ze geneigd zijn om te stemmen... al die mensen die inmiddels al gewend zijn, die hebben weinig aandrang om hun mening te geven... terwijl ze het misschien wel heel hinderlijk vinden als er (alweer) een verandering in komt...

De enige manier waarop je "iedereen" tevreden kan krijgen is de keus bij de gebruiker leggen.
En zo'n gek idee is het natuurlijk niet om het onder het mom van een soort "skin" aan de gebruiker te laten... Geef de gebruikers bijv. 3 keuzes in zijn instellingen... rood/vetrood/zwart (zonder icoontjes, of met een standaard icoontje), fancy kleurige icoontjes, alleen rode icoontjes...

En als je dan toch bezig bent, denk ik dat er ook nog wel interesse is in een hoog-contrast-modus (voor mensen die visueel beperkt zijn) en een night-modus (waarbij vooral donkere kleuren gekozen worden)... zoals er in obsmapp ook de mogelijkheid is om een zwart thema te kiezen...

Overigens denk ik wel dat "het probleem van de icoontjes" eigenlijk wel een bijzaak van cosmetische aard is... er zijn veel belangrijker functionele zaken die mijns inziens een veel hogere prioriteit zouden moeten hebben voor aanpak...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

#38
CiteerOverigens denk ik wel dat "het probleem van de icoontjes" eigenlijk wel een bijzaak van cosmetische aard is... er zijn veel belangrijker functionele zaken die mijns inziens een veel hogere prioriteit zouden moeten hebben voor aanpak...
Stem ik voor.  :blink:

Wilfred

Wat betreft de icoontjes zou het ontzettend jammer zijn om weer terug te gaan naar de rode soortnamen versie van voorheen.
Ik zou de pro-stemmers willen adviseren; grijp niet steeds terug naar de oude versie want dan geef je de nieuwe geen kans en went het ook helemaal nooit.
Ook ik ben na de introductie van de nieuwe website in december wekenlang chagrijnig geweest maar had ook geen zin om telkens in te loggen op de oude versie. Bijna 4 maanden verder is mij de nieuwe versie inmiddels zo vertrouwd en overzichtelijk dat een inkijkje in de oude versie voelt als 20 jaar terug in de tijd.       
Bij Birdpix hebben ze eerder vorig jaar ook een modernisering van hun website doorgevoerd en ook daar veel onvrede en geklaag (nog veel meer dan hier). Maar als je nu nog op hun zusterwebsite Digiscooppix kijkt hoe het oude format van Birdpix er ooit uit zag was dan wil je toch echt niet meer terug. 
 

hiskodevries

Citaat van: Wilfred op maart 28, 2019, 21:04:33 PM
Wat betreft de icoontjes zou het ontzettend jammer zijn om weer terug te gaan naar de rode soortnamen versie van voorheen.
Ik zou de pro-stemmers willen adviseren; grijp niet steeds terug naar de oude versie want dan geef je de nieuwe geen kans en went het ook helemaal nooit.
Ook ik ben na de introductie van de nieuwe website in december wekenlang chagrijnig geweest maar had ook geen zin om telkens in te loggen op de oude versie. Bijna 4 maanden verder is mij de nieuwe versie inmiddels zo vertrouwd en overzichtelijk dat een inkijkje in de oude versie voelt als 20 jaar terug in de tijd.       
Bij Birdpix hebben ze eerder vorig jaar ook een modernisering van hun website doorgevoerd en ook daar veel onvrede en geklaag (nog veel meer dan hier). Maar als je nu nog op hun zusterwebsite Digiscooppix kijkt hoe het oude format van Birdpix er ooit uit zag was dan wil je toch echt niet meer terug. 

:duim:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0