Hoe resultaten van kweekproeven te registeren

Gestart door Rudy Soethof, maart 20, 2019, 20:29:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rudy Soethof

Ik probeer regelmatig beestjes (eitjes,larven,rupsen,poppen) verder op te kweken.
Als dat resultaat oplevert vraag ik me altijd af hoe dat te registeren.
Er zijn 2 werkwijzen.
1) alleen de originele waarneming opvoeren met de desbetreffende tijd,locatie en stadium maar ook voorzien van de gegevens (veelal datums en foto's) van de latere stadia.
2) ieder stadium als aparte waarneming opvoeren waarbij je middels URL's in de omschrijving latere stadia naar de eerste waarneming laat verwijzen.
De eerste werkwijze heeft als nadeel dat je nooit expliciet de extra stadia kunt vastleggen en dus terugvinden. Als je de doelstelling hebt van zoveel mogelijk soorten zoveel mogelijk stadia vast te leggen (en wie heeft die doelstelling niet) is dat onhandig. Ook anderen vinden jouw extra stadia nooit.
De tweede werkwijze levert niet 100% natuurlijke waarnemingen op. Locatie kun je op de originele plek zetten maar tijdstip zal meestal behoorlijk fout zijn. Maar alle stadia zijn apart terug te vinden en adhv van gedrag opgekweekt kun je zien dat e.e.a. niet geheel natuurlijk is. Bovendien kunnen alle stadia uit de keten gevalideerd worden als minimaal 1 stadium gevalideerd kan worden.
Is een van beide werkwijzen af te raden of vallen ze allebei binnen de grenzen van gewenst waarneming.nl gebruik?
De betere oplossing is wat mij betreft om extra waargenomen stadia vast te kunnen leggen bij 1 waarneming. Maar dit is volgens mij niet het juiste moment voor extra wensen voor de waarneming.nl software.  ;)

thijsdegraaf

#1
Ik doe het op manier 1 https://waarneming.nl/observation/162464977/ Je kunt de foto's, die je later toevoegt van aparte informatie voorzien (bijv imago i.p.v. nimf, datum).
Lijkt me voor een bezoeker plezieriger kijken, dan als je de fases apart invoert. Aparte waarnemingen lijkt me ondanks linken in de omschrijving verwarrend. Eén beest komt dan meerdere keren in de telling.

Aanvulling. Marleen was me voor met antwoorden. Wat betreft foto's zijn onze antwoorden enigszins vergelijkbaar zie ik.

Rudy Soethof

Die optie kende ik niet en ga ik dus gebruiken.
Blijft wel het probleem over dat je er helaas niet op kunt selecteren, op die afwijkende stadiums. Noch in de oude noch in de nieuwe omgeving.
Ooit nog maar eens als wens doorgeven.
Beiden bedankt.

gardensafari

Een vergelijkbaar probleem doet zich voor bij een webcam geplaatst bij een vogelnest in wording. Eerst een waarneming van 1 paar, daarna een waarneming per gelegd ei?
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Henk Soepenberg

Citaat van: Rudy Soethof op maart 21, 2019, 00:25:11 AM
Die optie kende ik niet en ga ik dus gebruiken.
Blijft wel het probleem over dat je er helaas niet op kunt selecteren, op die afwijkende stadiums. Noch in de oude noch in de nieuwe omgeving.
Ooit nog maar eens als wens doorgeven.

Rudy, op de nieuwe site kun je bij de waarnemingen en foto's van jou, van een ander of alleen van een soort uiteraard selecteren op de stadia, maar ook op methode! Dus waarnemingen van kweekpogingen waarbij de methode is ingevuld, 'uitgekweekt en losgelaten' bijvoorbeeld, zijn dan prima terug te vinden. En de foto's van de verschillende stadia idem dito, als het stadium daarbij correct is aangegeven tenminste.

Thijs heeft bij zijn Pinalitus een onbekende methode gehanteerd zie ik, dus hij vist op deze manier achter het net  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

Rudy Soethof

Henk, Je hebt helemaal gelijk. Ik vind mijn goudrugelzenvouwmot pop met methode Opgekweekt wel terug op de nieuwe site. Ik had inderdaad de waarneming van Thijs gebruikt om dat te checken.
Wel een beetje onverwacht dat dat alleen voor specifieke methoden werkt. Zit daar een doordachte en breedgedragen overtuiging achter?
Stel ik neem een vegeterende plant X waar. Dus die voer ik met stadium vegetatief in. Maar dat doe ik pas als ik later ook nog foto's heb van de bloemen en de zaadjes van diezelfde plant. Kan zo maar allemaal vereist zijn voor validatie. Maar van kweken is geen sprake, het betreft methode Veldwaarneming. Dan vind ik mijn X bloeiend en X zaaddragend foto's dus niet terug?

Henk Soepenberg

Moet kunnen Rudy, want ook op de nieuwe site kun je o.a het stadium bij een foto aanpassen.
https://waarneming.nl/users/118498/photos/?after_date=&before_date=&species=&species_group=10
Klik bij de foto die je wilt wijzigen op het foto-icoontje links van de soortnaam (zichtbaar bij mouse-over).
Als het goed is zie je dan rechts boven de foto 'bewerk foto'.
Vriendelijke groeten,
Henk

Rudy Soethof

Ik heb je verkeerd begrepen Henk. Ik dacht dat je aangaf dat je alleen op stadium van foto's kunt selecteren als je de specifieke methodes voor uitkweken had gebruikt. Maar dat is dus niet zo.
Snap ik alleen niet waarom ik eerder bij de kweekactie van Thijs alleen iets te zien kreeg bij foto filter stadium=larve/nimf en niets bij stadium=imago. Waar ik dat nu wel krijg.
Kan niet anders dan aan mij liggen. Ik ben er helemaal klaar mee.  :blink: Allen dank.