bruingeel slijmzwammetje

Gestart door Willy, maart 20, 2019, 17:17:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Willy

Deze zijn vanbuiten bruin en vanbinnen geel gevonden op vermolmd hout.
Onder de microscoop gehad maar zie toch vreemde dingen die ik niet kan plaatsen.
Op sommige capillitium buizen zitten ringen 3de foto nog niet eerder gezien.
Welke kan dit wezen?Perichaena vermicularis???
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy,

De capillitiumbuizen vind ik niet zo duidelijk of ze ook wat stekeltjes hebben. De sporten kunnen wat uiterlijk en afmetingen zowel corticalis als vermicularis zijn. De vorm van de vruchtlichamen kan ook bij beide.  Ik neig naar corticalis. Heb je ze ook opgestuurd naar Hans, dan geeft hij vast uitsluitsel en anders weet Marian het vast ook wel.
groet,
Joke

Willy

Hallo Joke,

Heb Hans alleen foto's gestuurd wacht nog op antwoord.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Krijg net bericht van Hans hij wil deze graag bekijken onder de microscoop maar kan er nu geen naam aan geven.
Dan gaat hij vandaag op de post ben benieuwd.Deze gister ook nog gemaakt
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

#4
Toen ik de tweede foto beter bekeek zag ik allemaal kleine bolletjes,daarvan vanmorgen foto's gemaakt.
Het lijken me hele kleine Wrattige langdraadwatjes toe.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Marian Jagers

Citaat van: Willy op maart 21, 2019, 12:27:20 PM
Toen ik de tweede foto beter bekeek zag ik allemaal kleine bolletjes,daarvan vanmorgen foto's gemaakt.
Het lijken me hele kleine Wrattige langdraadwatjes toe.
Is dat jouw constatering Willy of die van Hans?
Groeten Marian

Willy

#6
Die van mij,Hans heeft deze hele kleintjes nog niet gezien.Ga hem vanavond een mail sturen.
Ik zie op de tweede en derde foto kleine zwarte stipjes op de bolletjes vandaar mijn gedachte Wrattig langdraadwatje.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Dit is het bericht wat ik vanmiddag kreeg van Hans.

Hallo Willy,

Je hebt zeer bijzonder materiaal gestuurd! De sporen zijn 17 mu, het capillitium met (regenworm) verdikkingen heeft ook flauwe spiralen. Een soort uit Oligonema of Calonema maar ik kan deze nog niet plaatsen. Vanavond ga ik dit verder uitzoeken en foto's maken van het capillitium en sporen. Je hoort nog van me.
Ik hoop dat je meer materiaal kunt vinden van deze bijzondere slijmzwam!

Groeten, Hans

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Hallo Willy,

Op dit moment is er geen enkele soort die in de buurt komt en mocht het iets nieuws zijn dan moet er voldoende materiaal zijn om verder te komen. De komende dagen ga ik verder speuren in de literatuur.

Groeten, Hans
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Willy

Hans kan er nog steeds geen naam op plakken.
Foto's van het slijmzwammetje worden opgestuurd naar Gabriel Moreno in Spanje.
Ben benieuwd naar de uikomst,word vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

leuk Willy!
Ik ben benieuwd wat er uit komt.
groet,
Joke

Willy

#12
Bericht van Hans,

Hallo Willy,

Het is zo dat ik bericht heb gekregen uit Madrid van Prof. Moreno. Die wil hem graag bekijken en SEM (electronenmicroscoop foto's) maken.

Groeten, Hans

Een van deze twee gaat de reis naar Spanje maken.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Leuk hoor Willy, altijd spannend om iets te vinden wat onbekend is en te weten dat iedereen met kennis zich er over gaat buigen. Ben benieuwd wat er uitkomt.
groet,
Joke

Willy

Hallo Willy,

Wie niet genoeg materiaal heeft moet slim zijn! Van het stukje met twee vruchtlichamen van de bijzondere slijmzwam dat je me toestuurde heb ik de vruchtlichamen verwijderd en opgeborgen. Het stukje hout dat overbleef heb ik in een opkweekbakje gelegd. En zie, vijf dagen later twee vruchtlichamen van de bijzondere slijmzwam. Dat kan jij ook proberen door schors van de vindplaats in een bakje te leggen.

Groeten, Hans

Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Dit zijn foto's van mijn stukje hout wat ik nog buiten had liggen er zat een heel klein geel bolletje op(Foto 1)
Wist niet zeker of dit hem was dus bekeken onder de  :micro:.(Foto 2)
En voila dit is ook het aparte slijmzwammetje.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

jokeb

wat leuk dat dit gelukt is. Overigens heb je wel een heel mooi duidelijke microscoopfoto! Je kunt de ringen super duidelijk zien zitten.
groet,
Joke

Willy

Heb op advies van Hans het stukje hout goed nat gemaakt en buiten laten liggen.
Net wezen kijken en wat schetst mijn verbazing rechtsboven het oude slijmzwammetje en links ervan 3 nieuwe slijmzwammetjes.
Binnenkort bord in de tuin:zwammetjes te koop.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

uit Madrid van Prof. Moreno nog niets gehoord Willy?  tis wel heel spannend hoor.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

@Gert:Nee nog niks gehoord dat maakt het alleen maar spannender word vervolgd.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Ze zijn langzaam aan het drogen en zijn mooi bruin geworden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Willy

Nog steeds niks gehoord de slijmzwammetjes drogen mooi op,deze net gemaakt.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

Gert Kremer

mooi Willy, nu zou ik zelf moeten vinden, niet dat het er beter van wordt, maar hoe meer "zwammen", hoe meer gezwam.  ;)
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Willy

#24
Het stukje hout is droog de oogst is 5 vruchtlichamen en de gele in het midden.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

leuk dat het gelukt is om meer vruchtlichaampjes te krijgen.
groet,
Joke

Willy

Het is een flop of iets aparts,nog steeds niks gehoord.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

jokeb

Hoi Willy, 

Even geduld. Ik weet dat iets van mij door meerdere mensen in meerdere landen bekeken is en dat duurde ook even. Bij mij bleek het overigens niet bijzonders  ;D
groet,
Joke

Willy

Hallo Willy,

Bericht gekregen van Gabriel Moreno. Hij heeft SEM foto's gemaakt en vergeleken met Hemitrichia en Trichia soorten. De sporen komen overeen met die van T. contorta. Hij vindt dat de vruchtlichamen en dus ook de capillitium buizen niet goed zijn ontwikkeld. Vandaar die ringen en knotsvormige uiteinden. Lijkt het meest op de var. iowensis die is samengevoegd met var. karstenii en var. contorta en heet nu T. contorta. Om het tegendeel te bewijzen zal je nieuw en goed rijp materiaal moeten verzamelen met dezelfde eigenschappen als die van jou vondst. Voorlopig wordt deze dus opgeslagen als een soort uit het Trichia contorta complex.

Groeten, Hans
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

Helaas niet iets nieuws Willy, maar fijn dat er nu duidelijkheid is!
met vriendelijke groet, Riet