matkop of glanskop?

Gestart door ivdongen, maart 19, 2019, 14:46:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

ivdongen

Is dit een glanskop of een matkop?

Ik zie de glans maar zie geen wit vlekje op de snavel..vandaar de twijfel   





frankneijts

Op de uitvergroting is wel iets van een wat lichtere waas te zien op de plek waar dat vlekje zou moeten zitten maar misschien dat dit duidelijker is aan de linkerkant van de snavel? Want dat dit een Glanskop is lijkt me wel duidelijk maar misschien 1 van de 4 of 5 % waarbij het vlekje (vrijwel) ontbreekt... 
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ivdongen

Bedankt.

Een wit vlekje zegt dus ook niet alles .....morgen maar eens kijken of ik de andere kant op de plaat kan krijgen..
  ;)

Oenanthe

Citaat van: frankneijts op maart 19, 2019, 18:22:45 PM
Want dat dit een Glanskop is lijkt me wel duidelijk maar misschien 1 van de 4 of 5 % waarbij het vlekje (vrijwel) ontbreekt...
Ik zie ook maar een spoor van een wit vlekje maar waaraan zie jij nu dat dit een glanskop is? Dat de kop glanst ziet iedereen maar dat komt vast door de lichtval. Hoe zit dat nu Frank?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

marijn

Citaat van: Oenanthe op maart 19, 2019, 22:20:19 PM
Dat de kop glanst ziet iedereen maar dat komt vast door de lichtval.
Ik ben Frank niet B) maar:
Die lichtinval is hier juist zo goed dat de ware iridiserende glans (zie uitvergroting) van Glanskop goed te zien is! Als je een foto van een Matkop weet waarop dit zo te zien is, houd ik me aanbevolen.
Daarnaast wijzen de keelvlek, oorstreekkleur, nekdikte en het zwakke lichte vleugelpaneel allemaal op Glans.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op maart 19, 2019, 23:13:56 PM
Citaat van: Oenanthe op maart 19, 2019, 22:20:19 PM
Dat de kop glanst ziet iedereen maar dat komt vast door de lichtval.
Ik ben Frank niet B) maar:
Die lichtinval is hier juist zo goed dat de ware iridiserende glans (zie uitvergroting) van Glanskop goed te zien is! Als je een foto van een Matkop weet waarop dit zo te zien is, houd ik me aanbevolen.
Daarnaast wijzen de keelvlek, oorstreekkleur, nekdikte en het zwakke lichte vleugelpaneel allemaal op Glans.

Ik zou het niet beter hebben kunnen zeggen Marijn .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: ivdongen op maart 19, 2019, 19:22:14 PM
Bedankt.

Een wit vlekje zegt dus ook niet alles ..
  ;)

Tja, zó kun je het zeggen inderdaad maar het percentage gevallen waarin het wèl klopt is ruim 95%, me dunkt ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Cygnus

In het originele artikel waarin dit criterium wordt beschreven (Broughton et al 2008) wordt behalve over het vlekje ook gesproken over de "pale cutting edge of the upper mandible". Die was aanwezig bij 100% van de Glanskoppen en slechts bij 1 Matkop (onregelmatig en aan 1 kant van de snavel) van de steekproef. Op de foto van de vogel in dit topic is een regelmatige pale cutting edge te zien en daarmee is dit wel een 100% zekere Glanskop. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ivdongen

Citaat van: Cygnus op maart 20, 2019, 01:06:58 AM
In het originele artikel waarin dit criterium wordt beschreven (Broughton et al 2008) wordt behalve over het vlekje ook gesproken over de "pale cutting edge of the upper mandible". Die was aanwezig bij 100% van de Glanskoppen en slechts bij 1 Matkop (onregelmatig en aan 1 kant van de snavel) van de steekproef. Op de foto van de vogel in dit topic is een regelmatige pale cutting edge te zien en daarmee is dit wel een 100% zekere Glanskop.

Bedankt voor al deze waardevolle informatie...nu weet ik het zeker!
:blink:




marijn

Citaat van: Cygnus op maart 20, 2019, 01:06:58 AM
In het originele artikel waarin dit criterium wordt beschreven (Broughton et al 2008) wordt behalve over het vlekje ook gesproken over de "pale cutting edge of the upper mandible". Die was aanwezig bij 100% van de Glanskoppen en slechts bij 1 Matkop (onregelmatig en aan 1 kant van de snavel) van de steekproef. Op de foto van de vogel in dit topic is een regelmatige pale cutting edge te zien en daarmee is dit wel een 100% zekere Glanskop.
Ha, bedankt. Dat was me ook al wel eens opgevallen, maar had gemist dat dit ook al in dat artikel beschreven/bewezen was.
Marijn Prins

frankneijts

Overigens is dat infame vlekje er met de nieuwe foto's zowel links als rechts alleen maar duidelijker op geworden .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

ivdongen

#11
Citaat van: frankneijts op maart 20, 2019, 15:28:19 PM
Overigens is dat infame vlekje er met de nieuwe foto's zowel links als rechts alleen maar duidelijker op geworden .. B)

Het gaat om een paartje, het kan zijn dat de foto's kris kras door elkaar zijn..