Aanpassingen 'status' zoogdieren

Gestart door mlahaye, april 03, 2008, 16:36:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

mlahaye

Beste waarnemers,

De zoogdier-admins hebben besloten de 'statussen' (zeldzaamheid, etc.) van de verschillende zoogdier-soorten aan te passen. Het bleek dat de door waarneming.nl gehanteerde lijst niet meer voldeed en in veel gevallen was achterhaald. Met ingang van heden is bijvoorbeeld de bever van 'zeldzaam' verhuisd naar 'vrij algemeen'. In de praktijk zal het betekenen dat in het begin-scherm minder zeldzame soorten vermeldt staan (alle inheemse rood-gekleurde soorten). Wellicht een stimulans om (meer) aandacht te besteden aan minder bekende zeldzame of schaarse soorten!

Namens de zoogdier-admins,
Maurice La Haye

wimtegels

Wat betreft de bever in ieder geval mee eens. Aan de Roer kan ik hem echt niet meer zeldzaam noemen.

Ik weet dat we best nog een boel te doen hebben voor de natuur op orde is. Maar voor alle doemdenkers: Het is toch prachtig dat sommige dieren nu van zeldzaam naar vrij algemeen kunnen. :duim:

Shit, ik bedenk me nu wel dat ik minder vaak een zeldzame soort zie <_<  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Geum rivale

Er moet m.i. nog een andere aanpassing worden gemaakt: de Gewone dwergvleermuis van Vrij algemeen naar Algemeen. Er zijn maar weinig plekjes in Nederland waar deze soort niet voorkomt.
Kees van Reenen

Douwe van der Ploeg

Zeldzaamheid is niet alleen verspreiding, ook zaken als dichtheden, kwetsbaarheid van de soort en staat van instandhouding van de soort zijn factoren die je er zeker bij kan betrekken. En zeker die laatste twee dingen zijn nou niet echt positief te noemen voor eigenlijk alle vleermuissoorten in Nederland..
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: wimtegels op april 04, 2008, 19:04:37 PM

Wat betreft de bever in ieder geval mee eens. Aan de Roer kan ik hem echt niet meer zeldzaam noemen.

Dat is natuurlijk geen argument want in het grootste deel van het land komen helemaal geen bevers voor.
Herman van der Meer

peterv

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 19, 2018, 21:18:09 PM
Zeldzaamheid is niet alleen verspreiding, ook zaken als dichtheden, kwetsbaarheid van de soort en staat van instandhouding van de soort zijn factoren die je er zeker bij kan betrekken.
Criteria voor de zeldzaamheid zijn "hard" vastgelegd, zie de diverse basisrapporten van rode lijsten
Zeldzaamheid
a algemeen actuele verspreiding minimaal 25 % van de atlasblokken;of minimaal 25.000 voortplantende individuen
z vrij zeldzaam actuele verspreiding 5 tot bijna 25% van de atlasblokken; of 2.500 – 24.999 voortplantende individuen
zz zeldzaam actuele verspreiding 1 tot bijna 5% van de atlasblokken; of 250 – 2.499 voortplantende individuen
zzz zeer zeldzaam actuele verspreiding bijna 0 tot bijna 1% van de atlasblokken; of 1 – 249 voortplantende individuen
x afwezig actuele verspreiding 0% van de atlasblokken; of 0 voortplantende individuen
Peter Venema

Merel

Ik kan het zo snel niet vinden, daarom stel ik de vraag hier. Wordt er nog per provincie gekeken naar de zeldzaamheid status? Bijvoorbeeld Bever is in Flevoland bijv. vrij algemeen, maar in Friesland zeldzaam. Zoals vogelsoorten op Waarneming.nl ook een verschillende status hebben per provincie.

En zijn er ook soorten van algemeen naar zeldzaam gegaan? Zoals volgens mij de Noordse woelmuis, of stond die altijd al op zeldzaam?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Citaat van: peterv op juli 20, 2018, 10:17:25 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 19, 2018, 21:18:09 PM
Zeldzaamheid is niet alleen verspreiding, ook zaken als dichtheden, kwetsbaarheid van de soort en staat van instandhouding van de soort zijn factoren die je er zeker bij kan betrekken.
Criteria voor de zeldzaamheid zijn "hard" vastgelegd, zie de diverse basisrapporten van rode lijsten
Zeldzaamheid
a algemeen actuele verspreiding minimaal 25 % van de atlasblokken;of minimaal 25.000 voortplantende individuen
z vrij zeldzaam actuele verspreiding 5 tot bijna 25% van de atlasblokken; of 2.500 – 24.999 voortplantende individuen
zz zeldzaam actuele verspreiding 1 tot bijna 5% van de atlasblokken; of 250 – 2.499 voortplantende individuen
zzz zeer zeldzaam actuele verspreiding bijna 0 tot bijna 1% van de atlasblokken; of 1 – 249 voortplantende individuen
x afwezig actuele verspreiding 0% van de atlasblokken; of 0 voortplantende individuen

En wíe heeft dat "hard" vastgelegd? Dat andere instanties een bepaalde definitie van zeldzaamheid volgen, betekent natuurlijk niet dat wij ons daaraan moeten houden. Zoals ik al zei: er zijn meer factoren waarvan ik vind dat je ze erbij kan betrekken. En welke atlasblokken gebruik je voor zeezoogdieren, bijvoorbeeld? Of seizoensgasten/trekkende dieren?

Overigens kan Grote Bosmuis inmiddels wel van Zeer Zeldzaam af, lijkt me, dat beest zit inmiddels wel in het grootste deel van het oosten, in flinke aantallen en spreid zich alleen maar verder uit. En ik vraag me nog altijd af waarom Millers' waterspits / waterspits onbekend überhaupt geactiveerd is voor Nederland..

Merel: Noordse Woel was, voor zover ik me kan herinneren, altijd al zeldzaam. Weet zo geen zoogdiersoort die recent een zeldzaamheidsklasse omhoog is gegaan.
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 20, 2018, 18:18:14 PMWeet zo geen zoogdiersoort die recent een zeldzaamheidsklasse omhoog is gegaan.

Eikelmuis?
Met vriendelijke groet, Rob

Douwe van der Ploeg

Voor zover ik me kan herinneren was die altijd al zeer zeldzaam op waarneming.nl, gaat het natuurlijk al langere tijd niet best mee.. Maar zeker weten doe ik het niet, zou kunnen dat ie eerst op Zeldzaam stond!
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 20, 2018, 19:01:28 PMVoor zover ik me kan herinneren was die altijd al zeer zeldzaam op waarneming.nl, gaat het natuurlijk al langere tijd niet best mee.. Maar zeker weten doe ik het niet, zou kunnen dat ie eerst op Zeldzaam stond!

Vandaar ook het vraagteken.

Op de Rode Lijst is ie natuurlijk wel in een zwaardere categorie terecht gekomen (van kwetsbaar naar ernstig bedreigd).
Met vriendelijke groet, Rob

Geum rivale

Citaat van: peterv op juli 20, 2018, 10:17:25 AM
Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 19, 2018, 21:18:09 PM
Zeldzaamheid is niet alleen verspreiding, ook zaken als dichtheden, kwetsbaarheid van de soort en staat van instandhouding van de soort zijn factoren die je er zeker bij kan betrekken.
Criteria voor de zeldzaamheid zijn "hard" vastgelegd, zie de diverse basisrapporten van rode lijsten
Zeldzaamheid
a algemeen actuele verspreiding minimaal 25 % van de atlasblokken;of minimaal 25.000 voortplantende individuen
z vrij zeldzaam actuele verspreiding 5 tot bijna 25% van de atlasblokken; of 2.500 – 24.999 voortplantende individuen
zz zeldzaam actuele verspreiding 1 tot bijna 5% van de atlasblokken; of 250 – 2.499 voortplantende individuen
zzz zeer zeldzaam actuele verspreiding bijna 0 tot bijna 1% van de atlasblokken; of 1 – 249 voortplantende individuen
x afwezig actuele verspreiding 0% van de atlasblokken; of 0 voortplantende individuen
Dit is ook wat ik me meen te herinneren van Waarneming.nl, dat hier de zeldzaamheidsklasse is gebaseerd op actuele verspreiding over kilometerhokken, niet op dichtheid en toe- of afname (zo herinner ik me een discussie over Echte koekoeksbloem en Muursla).
Kortom: geen enkele reden om Gewone dwergvleermuis niet op "algemeen" te zetten (vgl. https://waarneming.nl/soort/maps/387?from=2015-07-21&to=2018-07-21&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=)
Daarnaast: zelfs al zou achteruitgang een criterium zijn (wat het alleen is bij de keuze voor toelating tot de Rode Lijst), dan kun je nog niet zeggen dat als het met vleermuizen i.h.a. slecht gaat dat voor alle soorten geldt. Misschien gaat de Gd ook wel achteruit, maar m.i. weet hij zich nog aardig te handhaven.
Kees van Reenen

jeroenroelofsen

Citaat van: Merel op juli 20, 2018, 11:53:10 AM
Ik kan het zo snel niet vinden, daarom stel ik de vraag hier. Wordt er nog per provincie gekeken naar de zeldzaamheid status? Bijvoorbeeld Bever is in Flevoland bijv. vrij algemeen, maar in Friesland zeldzaam. Zoals vogelsoorten op Waarneming.nl ook een verschillende status hebben per provincie.

Ben ik ook wel benieuwd naar.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Geum rivale

Prima als er over Bevers gepraat moet worden, maar mijn vraag lijkt onder te sneeuwen. Nu opgesplitst in deelvragen:
1. Wie gaat er over status en zeldzaamheid bij Zoogdieren?
2. Is de zeldzaamheid op Waarneming inderdaad uitsluitend gebaseerd op aantal atlasblokken, of verschilt het per soortgroep?
3. Kan de Gewone dwergvleermuis naar algemeen? Zo nee, waarom niet?
Kees van Reenen

HPM

Citaat van: Geum rivale op juli 23, 2018, 11:44:28 AM
..
2. Is de zeldzaamheid op Waarneming inderdaad uitsluitend gebaseerd op aantal atlasblokken, of verschilt het per soortgroep?
...

Het verschilt per soortgroep.Zo is het bij planten in principe gebaseerd op de verspreiding en bij vogels op onderbuikgevoelens.
Herman van der Meer

Geum rivale

Dit is toch wel maf. Is hier bij Zoogdieren geen beleid (meer) over, of kijkt de verantwoordelijke persoon niet op het forum?
Kees van Reenen