Adder?

Gestart door Gert Kremer, april 03, 2008, 15:07:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Kremer

Hallo,
Dit is toch een Adder?
Man of is dit zo niet te zien.
Locatie Heide veld.

Foto 2-4-'08
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

vuurvlinder

Ik weet het niet zeker, maar ik denk een vrouwtje. In mijn boek staat dat mannetjes over het algemeen grijs zijn en vrouwtjes bruin.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

idd adder. Volgens mij vrouwtje, mannetjes zijn grijzer volgens mij.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Gert Kremer

#3
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewone_adder
Daar lijk mij de rugtekening net anders om te zijn, dan kom ik op man.
Groeten, Gert
 
Wat ik nu zie, kon ik eerder zien. maar ik zag het niet, had geen tijd om te kijken.

Bobby

Kleur zegt niet altijd alles maar toch ga ik bij deze voor een mannetje.
Vrouwtjes zijn juist diegene die over het algemeen vaak bruin zijn en de mannetjes grijs.
Maar de tekening in mannetjes is veel contrastrijker en scherper getekend dan bij vrouwtjes, daarom gok ik bij deze voor een mannetje maar zeker weten doe ik niet.  

michel.wissink

Gezien de vrij scherp gedefinieerde en contrastrijke zigzagtekening, en de forse staart, ga ik ook voor mannetje.
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

J&L

Hoi Gert,

:duim:  :duim:  

matthijs94

ik denk een vrouw.
ik heb zelf mannetjes en vrouwtjes op het balloerveld gezien, en alle vrouwtjes zien er zoo uit.
"Venomous Snakes", geschreven door beroemde herpetoloog Mark O'Shea beschrijft vouwtjes als bruin.

wimtegels

Nog ff en we moeten het aan Ton Lenders gaan vragen......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

CiteerNog ff en we moeten het aan Ton Lenders gaan vragen......
Ik heb de foto maar even naar Ton Lenders gemaild. Ton Lenders is ongeveer de grootste expert op het gebied van adders in Nederland.

Zijn antwoord staat hier beneden

Beste Wim,

Als je naar het voorkomen van het dier kijkt (groot en dik lichaam) is het zonder meer een vrouwtje. Voor een Meinwegadder heeft het dier echter de verkeerde kleur. Daar hebben alle vrouwtjes een donkerbruine zigzag op een beige ondergrond. Heel af en toe komen er echter ook dieren voor die niet het standaard kleurpatroon hebben. Dit zou zo'n dier kunnen zijn. In andere gebieden komt deze kleurvariatie overigens meer voor. De zigzag is zwart, wat doet vermoeden dat we met een mannetje te maken hebben. De staart is volgens mij zo te zien ook relatief lang. Kortom ik weet het niet. Soms moet je dat durven toegeven. Met het dier in de hand had ik je wel uitsluitsel kunnen geven.

Groet,  Ton.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels