Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ervaringen met sommige vogels  (gelezen 277 keer)

FrankR

• Member
Ervaringen met sommige vogels
« Gepost op: september 20, 2019, 00:08:26 am »

Ik vind de beeldherkenning van de nieuwe website een van de toppers. Dit soort technologieën hebben altijd mijn interesse gehad. Ik pas het veelvuldig toe op bijv. vogeldeterminatie, waarvan ik zelf de soort al gedetermineerd heb.

Wat mij opvalt:
(1) Het toevoegen van meerdere goede foto's leidt meestal tot verwarring bij de herkenning; de scoring gaat omlaag, dus verbetert juist niet. Scoort één foto bijna 100%. Bij de volgende foto's, wordt het allengs slechter. Je wilt meer foto's toevoegen om een individu van allerlei kanten te laten beoordelen, maar de beeldherkenning raakt daarvan in de war. Dat is raar; de algoritme zou juist altijd een betere score moeten geven bij foto's van hetzelfde individu en soms zelfs van betere kwaliteit. Oproepen tot invoeren van meer foto's bij lage score is dan minder voor de hand liggend lijkt me.
(2) Het maakt uit in welke volgorde je meerdere foto's invoert. Als je de invoervolgorde permuteert: 123; 231; 312 etc. dan convergeert de algoritme naar verschillende waarden. Blijkbaar is het herkenningsproces asymmetrisch. Dat is vreemd. Mijn meetkunde is wat roestig geworden v.w.b. metrieken, meetkundige afstanden en centroïden, maar het eindresultaat zou toch ondanks de permutaties hetzelfde moeten zijn? Ik ben haast geneigd voortaan maar één foto in te voeren, omdat die blijkbaar de beste score geeft.

Zomaar wat mijmeringen dit hoor; beslist geen kritiek, want ik vind de feature top. (Ik kan met de evt. nadelen goed leven).
-=O=-

Frank Roos

hiskodevries

• Forum beheerder
Re: Ervaringen met sommige vogels
« Reactie #1 Gepost op: september 20, 2019, 12:04:15 pm »

Frank, dat klopt jouw constatering. Daar is ook wat wrevel over tussen de maker en 'ons'
1 goede foto is beter dan drie goede foto`s
TENZIJ je planten of paddo`s doet.
bij planten, bloem en bladaanhechting, paddo van boven en van opzij
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

FrankR

• Member
Re: Ervaringen met sommige vogels
« Reactie #2 Gepost op: september 20, 2019, 12:34:49 pm »

Frank, dat klopt jouw constatering. Daar is ook wat wrevel over tussen de maker en 'ons'
1 goede foto is beter dan drie goede foto`s
TENZIJ je planten of paddo`s doet.
bij planten, bloem en bladaanhechting, paddo van boven en van opzij
Dank voor de reactie Hisko. Ook bij vogels is het vaak belangrijk die van verschillende kanten te fotograferen i.v.m. bijv. leeftijdbepaling. Een foto van schuin achter bijv.
Bij paddo's uiteraard meerdere foto's w.o. de onderzijde van de hoed i.v.m. de vorm en kleur van de lamellen etc.
-=O=-

Frank Roos
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.049 seconden met 20 queries.