Nieuwe vindplaats Beukenwrat of Pertusaria?

Gestart door H Timans, maart 16, 2019, 08:16:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

H Timans

Ik ben laatst op stap geweest in een gemengd eiken/beuken/berken bos omdat ik daar veel Schriftmossen verwachtte. Ik werd beloond met een enorme hoeveelheid schriftmossen maar ook met iets leukers. Op een gegeven moment was er een vrij oud meertje met twee zeer oude (100+ jaar) beukenbomen ernaast. Aan de beschutte kant van de bomen (die droog blijven maar wel naar het meertje toewezen) vond ik witte vlekken. Twee daarvan bezaten wratachtige apo's als je het onder de loep bekeek. Omdat de wratjes erg klein zijn twijfel ik nog tussen Open - of Glad Speldenkussentje en Beukenwrat. Ik heb geen ervaring met Beukenwrat maar de structuur van de apo's en het thallus lijkt te kloppen. Kan iemand de twijfel weghalen en vertellen of het echt Beukenwrat of een Pertusaria (of misschien tóch iets anders...) is?

De twee exemplaren werden vergezeld door Aspergekorst en Beukenvlekje/Kleine Runenkorst (nog niet zeker!). Aan de natte kant op een oude droge takwond groeide Schoorsteentje. Wellicht helpt de associatie met de determinatie. Excuses als de foto's niet duidelijk genoeg zijn, ik kom helaas echt niet verder.

Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168585303
Beukenwrat - Thelotrema lepadinum gezien op 2019-03-15 Bussum - De Beek
Foto's:










Mvg Harold Timans

henkjanvdkolk

Dit lijkt me een Lecanora. Op de tweede foto zie je diverse hele kleine apotheciën, bijvoorbeeld rechtsbovenin. Welke soort het dan is durf ik niet te zeggen, het kan gewoon L. chlarotera zijn maar ook een zeldzamere soort.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

H Timans

Citaat van: henkjanvdkolk op maart 16, 2019, 12:37:08 PM
Dit lijkt me een Lecanora. Op de tweede foto zie je diverse hele kleine apotheciën, bijvoorbeeld rechtsbovenin. Welke soort het dan is durf ik niet te zeggen, het kan gewoon L. chlarotera zijn maar ook een zeldzamere soort.

Ik durf bijna niet tegen je in te gaan... maar is de kans dat twee Chlarotera's op een zeer oude beuk zich beiden op precies dezelfde manier uiten niet erg klein? Aan de overkant van het meertje groeide een goed ontwikkelde Chlarotera, die lijkt in niks op deze twee exemplaren. Als ik foto's bekijk van Chloratera dan zie ik de associatie met deze vondst. De apo's in erg jong stadium van die soort lijken hier erg op en hebben het juiste formaat.
Als het één exemplaar geweest was op die beuk dan is het goed mogelijk. Maar de kans dat twee exemplaren die geen enkel goed ontwikkeld apothecium hebben op dezelfde boom terwijl aan de overkant wel een goed ontwikkelde Chlarotera groeit is erg klein denk ik. Er was ook geen enkele andere lecanora te bekennen op de beuk. De hele omgeving van die beuk is tevens erg Lecanora-arm.
En dan is het ook nog zo dat de schors geschikt is voor de vestiging van zeldzamere soorten zoals beukenwrat en minder voor Lecanora's. Zeldzame schriftmossen zijn in de omgeving in overvloed maar ontbreken verder op deze boom bijna in zijn geheel.
Via het boek Mossen & Korstmossengemeenschappen kom ik ook snel in de richting van de Beukenwrat-associatie door indicatorsoorten als Schoorsteentje, Lichtvlekje en Aspergekorst.

Ik heb dus wat rede om te twijfelen aan Lecanora  :rolleye:
Zou je misschien verder kunnen toelichten waarom het niet Beukenwrat kan zijn maar wel een Lecanora? En wat zou ik verder kunnen doen om de determinatie zeker te maken?  :micro:

Ik moet benadrukken dat ik nog maar een amateur ben en het vermoedelijk dus fout heb. Ik probeer hier gewoon de zaak goed uit te pluizen  :blink:
Mvg Harold Timans