Welke orchis?

Gestart door Leo de Rooij, maart 15, 2019, 23:15:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Leo de Rooij

Is dit Orchis Italica? Gefotografeerd in Extremadura.

Bvd
Leo de Rooij

Erik Simons

ik zou eerder Neotinea tridentata opteren, maar pin me er net op vast

NB: het is handiger eerst de waarneming in te voeren en een link naar de waarneming op het forum te plaatsen. Dat geeft meer informatie over de standplaats etc
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#3
Ik denk ook dat het niet N.tridentata is vanwege de tamelijk smalle (zij)lobben van de onderlip op de foto van Leo. Maar naar mijn mening heeft O.simia normaliter weer veel smallere lobben. De suggestie van Leo, Orchis italica lijkt mij goed, hoewel het exemplaar er een beetje armoedig  uit ziet maar de bloem lijkt qua vorm heel goed. Zie bijv.:  https://flora-on.pt/#/1Orchis+italica
met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

Voor O. italica is de Engelse naam altijd een goede hint: Naked-man orchid. Op de tweede foto is duidelijk te zien waarom.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Erik Simons

ja, jullie hebben (natuurlijk) gelijk.

@Kim: ik zocht naar het fors geschapen geslachtsdeel van deze naked man waaraan je italica inderdaad gemakkelijk kon herkennen, maar keek alleen naar de middelste bloem. Daar was niet bijster veel te zien. Op de andere bloemen zie je wel een klein uitsteekseltje, maw: ofschoon een minder bedeelde jongen, toch italica  ;D
Erik Simons

'Once you eliminate the impossible, whatever remains, no matter how improbable, must be the truth.'

Rien Ondersteijn

Ik had zelfde als Erik, zag ook geen jongeheer en stelde daarom Simia voor.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Leo de Rooij

Inmiddels door admin op 'zekere Italica' gezet. Blijkt maar weer eens, ook bij deze 'naked man', dat "seize doesn't matter"... :blink:
MVG
Leo de Rooij

Datura

Citaat van: Erik Simons op maart 21, 2019, 09:25:58 AM
... Op de andere bloemen zie je wel een klein uitsteekseltje, maw: ofschoon een minder bedeelde jongen ....

Voor Engelse begrippen mogelijk wel fors?  ;D

En verder nog ter lering: Bij O. simia gaan de bloemen in de tros van boven naar beneden open (dus anders als bij vrijwel alle andere orchideeën en eigenlijk alle planten volgens mij), dus naast het kenmerk dat Emanuel al noemde, nog een extra kenmerk tegen O. simia (de tros hier op de foto bloeit duidelijk van beneden naar boven). Je ziet het bijvoorbeeld op deze foto van Ans goed dat bij O. simia eerst de bovenste bloemen open gaan, eronder zitten nog bloemen in knop: https://observation.org/foto/view/10704959
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Over dat mannelijke aanhangsel viel me nog iets op:
Onze gerespecteerde Thomas Meyer toont hier Simia met zo'n 'ding' op verschillende afbeeldingen.....
http://www.blumeninschwaben.de/Einkeimblaettrige/mittel_geteilt.htm#Affen-%20Knabenkraut
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Die van aapjes zijn nog kleiner dan die van Engelsen....
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Rien Ondersteijn

Klopt ja-maar op die laatste foto [n.b. door Andrea Moro] zijn ze zowat de helft...
Groene groe[n]tjes.Rien.