Meldingen eerste/laatste gedocumenteerde ... van 2019

Gestart door Vincent Hart, maart 15, 2019, 18:33:58 PM

Vorige topic - Volgende topic

marijn

Marijn Prins

Robertmeer

Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

marijn

Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op maart 31, 2019, 22:43:27 PM
Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).

Nou, 'gek' niet direct maar het is toch echt een Paapje ... B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jacob Molenaar

Toch echt een waterpieper, helemaal eens met Robert


(Wel snap ik dat het wat verwarrend is doordat je de staart niet kunt zien op de foto)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op maart 31, 2019, 22:43:27 PM
Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).
Citaat van: marijn op maart 31, 2019, 22:51:04 PM
Prima Paap hoor!
Citaat van: frankneijts op maart 31, 2019, 23:22:53 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 31, 2019, 22:43:27 PM
Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).

Nou, 'gek' niet direct maar het is toch echt een Paapje ... B)
Citaat van: Jacob Molenaar op april 01, 2019, 08:42:38 AM
Toch echt een waterpieper, helemaal eens met Robert


(Wel snap ik dat het wat verwarrend is doordat je de staart niet kunt zien op de foto)

Om meer foto's gevraagd, wellicht is daar een staart op te zien .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Ook voor mij een Paapje:
- De oogstreep is geheel wit, begint smal bij de snavel en wordt breder naar achteren.
- Het masker en de kruin zijn scherp afgetekend.

JanHein

Robertmeer

Ik vind vooral de egaal zalmroze borstkleur pro Waterpieper. Ben het wel eens dat het koppatroon erg afgetekend is, maar wellicht kan dat door het scherpe licht komen. Maar laten we rustig de extra foto's afwachten.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

frankneijts

Citaat van: Robertmeer op april 01, 2019, 14:37:03 PM
Ik vind vooral de egaal zalmroze borstkleur pro Waterpieper. Ben het wel eens dat het koppatroon erg afgetekend is, maar wellicht kan dat door het scherpe licht komen. Maar laten we rustig de extra foto's afwachten.

Waarnemer heeft helaas maar éen foto omdat de afstand eigenlijk te groot was voor fatsoenlijke plaatjes. Zal hem, op zijn verzoek, naar dit forumonderdeel verwijzen en vragen of hij misschien een paar veschillende bewerkingen kan plaatsen: mogelijk is de scherpe koptekening immers een gevolg van de bewerking?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Jongens toch :) Ik geloof er niets van dat die sterke koptekening met donkere begrenzing van de onderwang en dito zijkruin boven de dikke witte wbs, en witte onderstreping van die donkere onderwang (witte zijkeel) een artefact zijn. Licht 'snorvlekje' ook zichtbaar in donkere wang. Het licht is allerminst 'scherp' en oververscherping van de foto is ook niet aan de orde.
Kom anders maar door met het vermelde raw-bestand.

Grappige kopvorm hebben Paapjes trouwens, vierkant met bulky wenkbrauw en hangwangen (zie collage Frank incl. Raadselpaap ;-))

Marijn Prins

c_OOl

Citaat van: frankneijts op april 01, 2019, 09:42:02 AM
Citaat van: Robertmeer op maart 31, 2019, 22:43:27 PM
Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).
Citaat van: marijn op maart 31, 2019, 22:51:04 PM
Prima Paap hoor!
Citaat van: frankneijts op maart 31, 2019, 23:22:53 PM
Citaat van: Robertmeer op maart 31, 2019, 22:43:27 PM
Tabel weer bijgewerkt. Het Paapje heb ik even buiten beschouwing gelaten, daarvan ben ik niet overtuigd dat het er echt eentje is (misschien een gekke gedachte: zomerkleed Waterpieper?).

Nou, 'gek' niet direct maar het is toch echt een Paapje ... B)
Citaat van: Jacob Molenaar op april 01, 2019, 08:42:38 AM
Toch echt een waterpieper, helemaal eens met Robert


(Wel snap ik dat het wat verwarrend is doordat je de staart niet kunt zien op de foto)

Om meer foto's gevraagd, wellicht is daar een staart op te zien .. B)
Na deze discussie te hebben gelezen. Heb ik de foto nog eens goed bekeken en dan denk ik dat ik Robert gelijk ga geven het is meer waterpieper dan paap.
Waar kan ik de raw file van 75MB heen sturen, iemand die handig is met Photoshop haalt er misschien meer uit.

marijn

Hoi Klaas c_OOl, interessant.
Je kunt een gratis tool zoals deze gebruiken: https://send.firefox.com/, kiezen voor een verlooptijd van bijv. 7 dagen en dan de download-link hier delen. Je mag hem ook naar mij PM'en.
Marijn Prins

c_OOl

Ik heb je een pm gestuurd Marijn met link naar raw file succes.


frankneijts

Citaat van: marijn op april 02, 2019, 13:41:43 PM
Hoi Klaas c_OOl, interessant.
Je kunt een gratis tool zoals deze gebruiken: https://send.firefox.com/, kiezen voor een verlooptijd van bijv. 7 dagen en dan de download-link hier delen. Je mag hem ook naar mij PM'en.

Citaat van: c_OOl op april 02, 2019, 16:00:52 PM
Ik heb je een pm gestuurd Marijn met link naar raw file succes.

Ben benieuwd Marijn!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


marijn

#46
Citaat van: frankneijts op april 02, 2019, 18:11:15 PM
Ben benieuwd Marijn!

Ik ga een andere hobby zoeken. De hartelijke groeten allemaal!  :-[

Hulde aan Robert en Jacob!
Dus toch contrast-/verscherpingsartefacten en zelfs een takknop die een wangstreep leek.

Om mogelijk toch nog een bijdrage te leveren: er was volgens mij ten minste één diagnostisch kenmerk pro (water)pieper en anti paap al zichtbaar op de bij de waarneming geplaatste foto. Zien jullie dat ook?
Marijn Prins

OJGoreng

Citaat van: marijn op april 02, 2019, 23:49:07 PM
Om mogelijk toch nog een bijdrage te leveren: er was volgens mij ten minste één diagnostisch kenmerk pro (water)pieper en anti paap al zichtbaar op de bij de waarneming geplaatste foto. Zien jullie dat ook?

De middelste dekveren waarvan de toppen een vleugelstreep vormen? Nu wel, maar op die foto trok die kop wel erg de aandacht. Verrassende uitkomst, maar wel compleet overtuigend!
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

#48
Citaat van: marijn op april 02, 2019, 23:49:07 PM
Citaat van: frankneijts op april 02, 2019, 18:11:15 PM
Ben benieuwd Marijn!

Ik ga een andere hobby zoeken. De hartelijke groeten allemaal!  :-[

Hulde aan Robert en Jacob!
Dus toch contrast-/verscherpingsartefacten en zelfs een takknop die een wangstreep leek.

Om mogelijk toch nog een bijdrage te leveren: er was volgens mij ten minste één diagnostisch kenmerk pro (water)pieper en anti paap al zichtbaar op de bij de waarneming geplaatste foto. Zien jullie dat ook?
Ik zie er 2:
1. Lange achternagel (linker poot, rechts op de foto)
2. Vleugelstreep (donkere toppen met lichte randjes grote dekveren) zichtbaar op rechtervleugel
Verder eens met Marijn al zou ik zijn eigen bijdragen hier niet graag willen missen..😎
EDIT: zie dat Zainal in elk geval no. 2 ook had opgemerkt (middelste = grote toch?)
EDIT 2: Zainal heeft gelijk, t betreft de middelste ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Citaat van: frankneijts op april 03, 2019, 01:35:55 AM

Ik zie er 2:
1. Lange achternagel (linker poot, rechts op de foto)

Ik wilde het haast al zeggen over die achternagel, alhoewel ik dat toch wel wat pixelpietlutterij vond. Ik kon niet opmaken of het wel met zekerheid bij de vogel hoorde.
Wel bijzonder hoe deze twee vogels schijnbaar zoveel op elkaar kunnen lijken.   :rolleye:
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

marijn

Ik doelde inderdaad op de lange achternagel.

De vleugelstreep op de middelste dekveren leek me niet goed genoeg te beoordelen op het 'origineel'. Paapje kan daar ook best wat lichte veerrandjes hebben, maar bij nader inzien past deze nette tekening inderdaad ook beter op een pieper.  :duim:

Frank, gelukkig zijn er weer vlinders om naar te kijken en beginnen de libellen binnenkort ook weer..  ;)
Marijn Prins

frankneijts

Jeroen: ze lijken natuurlijk niet echt op elkaar (Paapjes zitten oa veel 'strakker in t pak') en onder normale omstandigheden is verwarring niet erg logisch. Immers zien we Waterpiepers in zomerkleed vooral in maart en al veel spaarzamer in de eerste helft van april (daarna zijn ze weg) en dan zijn er nog nauwelijks Paapjes..
Marijn: ik kan bijna niet wachten..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robertmeer

#52
Dank voor het opvragen van de foto, Marijn. Mooi dat er duidelijkheid is en dat mijn gevoel me niet in de steek laat  :blink:

Tabel opnieuw bijgewerkt, bedankt voor de meldingen Robert!
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

snwja3

Citaat van: Robertmeer op april 03, 2019, 13:49:40 PM
Dank voor het opvragen van de foto, Marijn. Mooi dat er duidelijkheid is en dat mijn gevoel me niet in de steek laat  :blink:

Tabel opnieuw bijgewerkt, bedankt voor de meldingen Robert!

Determineen op gevoel, dat is nog erger dan op jizz, laat Frank het niet horen  O0 B)
Wietze Janse

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Waarom ik zo'n hekel heb aan dat 'jizz-' of (quel horreur ..) 'gevoels-vogelen' op een forum als dit is dat het niet valt uit te leggen. Wil je anderen dan van je gelijk overtuigen moeten zij je geloven op je mooie ogen en dat past niet bij een wat serieuzer benadering van het 'vogeltjes kijken'. Liever dus "pixelpietlutten" zoals Jeroen het noemt ('pixelneuken' mag ook hoor ..) waarmee je je (on)gelijk, hoe miniscuul ook in dit geval, kunt aantonen.
Dat echter in sommige gevallen 'jizz' of zelfs 'gevoel' toch de juiste oplossing kunnen opleveren, blijkt hier wel weer. Maar naar mijn mening verdient de wijze die mede door de interventie van Marijn tot stand is gekomen, de voorkeur omdat je gewoon kunt zíen waar het om gaat ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Robertmeer

Citaat van: frankneijts op april 03, 2019, 18:11:25 PM
Waarom ik zo'n hekel heb aan dat 'jizz-' of (quel horreur ..) 'gevoels-vogelen' op een forum als dit is dat het niet valt uit te leggen. Wil je anderen dan van je gelijk overtuigen moeten zij je geloven op je mooie ogen en dat past niet bij een wat serieuzer benadering van het 'vogeltjes kijken'. Liever dus "pixelpietlutten" zoals Jeroen het noemt ('pixelneuken' mag ook hoor ..) waarmee je je (on)gelijk, hoe miniscuul ook in dit geval, kunt aantonen.
Dat echter in sommige gevallen 'jizz' of zelfs 'gevoel' toch de juiste oplossing kunnen opleveren, blijkt hier wel weer. Maar naar mijn mening verdient de wijze die mede door de interventie van Marijn tot stand is gekomen, de voorkeur omdat je gewoon kunt zíen waar het om gaat ..
Uiteraard verdient 'kenmerkvogelen' de voorkeur boven determineren op jizz of gevoel, Frank. Dat ben ik helemaal met je eens. Je kunt echter vaak wel afgaan op je gevoel, of zoals in dit geval kritisch kijken (extreem vroeg voor Paapje, dan moet je andere opties openhouden). Dat kan een eerste stap zijn. Daarna is het natuurlijk zaak om dat gevoel te onderbouwen met echte, zichtbare kenmerken.
In sommige specifieke gevallen kan het ook gevaarlijk zijn om puur af te gaan op 'pixelneuken'. Foto's kunnen het beeld flink vertekenen (bv bewegingsonscherpte, takje dat wordt aangezien voor teen / nagel, etc), zeker als er slechts één niet geheel duidelijke foto is. Dit specifieke geval is natuurlijk best bijzonder omdat in 'real life' vrijwel geen enkele vogelaar Paapje met een Waterpieper verwart.
Groet,
Robert van der Meer

Lees ook eens mijn weblog: http://robertbirding.wordpress.com/

Vincent Hart

Ja dit is een pareltje (zowel op j*zz als kenmerken een paapje). Hulde aan Robert en aan mijn voornemen om niet teveel conclusies te trekken uit een enkele matige foto - al doe ik met dat laatste nog steeds te weinig...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

OJGoreng

#58
Deze was nog niet gesignaleerd, toch?  Zwarte wouw (of desnoods deze als die eerste niet overtuigend genoeg is).

Eventueel is deze nog net eerder, maar ik denk dat dat een Rode is (op j*zz en gevoel  :angel:, en vooral door de erg diep ingesneden staart en de smalle, lange vleugels).
Met vriendelijke groet, Zainal

frankneijts

Citaat van: OJGoreng op april 04, 2019, 02:41:07 AM
Deze was nog niet gesignaleerd, toch?  Zwarte wouw (of desnoods deze als die eerste niet overtuigend genoeg is).

Eventueel is deze nog net eerder, maar ik denk dat dat een Rode is (op j*zz en gevoel  :angel:, en vooral door de erg diep ingesneden staart en de smalle, lange vleugels).

Eerste 2 zijn inderdaad prima Zwarte en aan die van de Loozerheide twijfel ik ook vooral vanwege de lange staart met relatief lange puntige uiteinden, vaak zo typisch voor Rode.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'