Buizerd?

Gestart door E VnMrbk, maart 13, 2019, 16:41:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Ik zou graag zeker willen weten welke soort dit is, terwijl het hoofd me aan Wespendief doet denken.
Het betreft deze waarneming
https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/168383914
Buizerd - Buteo buteo gezien op 2019-03-08 Leuven - Centrum
Foto's:


Toelichting:
achternagezeten door 3 Kraaien; twijfel na invoeren extra foto met detail hoofd; echter geen strepen op staart;determinatie 95% Buizerd met deze foto alleen
bij voorbaat dank
Erik

frankneijts

Behalve dat de vogel geen enkel verenkleed-kenmerk van Wespendief heeft (0%) is het goed je te realiseren dat die soort in onze contreien pas in de allerlaatste dagen van april op zijn allervroegst terugkeert uit Afrika.. Een gewone Buizerd (100%) dus.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Als je die kop alleen zou hebben, zonder de rest van het lichaam, dan zou ik niet eens weten wat voor vogel het is, want voor Wespendief is het precies toch net iets anders, maar een Buizerd zie ik in die kop precies ook niet.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Citaat van: OlivierO op maart 14, 2019, 14:50:26 PM
... maar een Buizerd zie ik in die kop precies ook niet.

Gelukkig zien we dat in de rest wel Olivier .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op maart 14, 2019, 16:33:00 PM
Citaat van: OlivierO op maart 14, 2019, 14:50:26 PM
... maar een Buizerd zie ik in die kop precies ook niet.

Gelukkig zien we dat in de rest wel Olivier .. B)

Ja, maar die kop is toch niet alledaags he ...
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

E VnMrbk

Hoi,

bedankt voor alle toelichtingen! Ik hou het dus op een zekere Buizerd en blijf ondertussen ook uitkijken naar de Wespendief. Kan amper wachten ... ;)

Groeten,

Erik

frankneijts

Citaat van: E VnMrbk op maart 15, 2019, 12:35:25 PM
Hoi,

...... en blijf ondertussen ook uitkijken naar de Wespendief. Kan amper wachten ... ;)

Groeten,

Erik

Doe maar rustig aan hoor: het duurt echt nog wel een week of 6 voor de eerste Wespendieven terug zijn, ook al hebben we volgende week nog een hittegolf .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Christiaan de Vries

Een typische 2kj Buizerd vanwege diffuse eindband in hand arm en staart en lengte streping op borst en buik

OlivierO

Citaat van: masaimara op april 19, 2019, 22:11:51 PM
Een typische 2kj Buizerd vanwege diffuse eindband in hand arm en staart en lengte streping op borst en buik

Dag Masaimara,

En wat denk jij van de kop? Dat is toch Wespendiefachtig te noemen?

Het is ook aangenamer als je je post met je naam ondertekent, dat converseert wat leuker.


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

#9
Citaat van: OlivierO op april 21, 2019, 13:31:13 PM
Citaat van: masaimara op april 19, 2019, 22:11:51 PM
Een typische 2kj Buizerd vanwege diffuse eindband in hand arm en staart en lengte streping op borst en buik

Dag Masaimara,

En wat denk jij van de kop? Dat is toch Wespendiefachtig te noemen?

..

Groeten,

Olivier, als je de kop van een Buizerd er zó goed op krijgt zoals bij Erik z'n foto bestaat de gelijkenis met een Wespendief alleen maar uit het feit dat het een typische roofvogelkop is met een haaksnavel en zó ken ik nog wel een paar roofvogels .. B)
Kijk even naar bijgaande compo met links (de kop van) een adulte en een juveniele Wespendief en rechts die van de Buizerd van Erik. Let op het 'enorme' (Slangenarendachtige) gele oog van een adulte Wespendief (mannetje en wijfje min of meer hetzelfde) en het donkere oog van de juveniele vogel met de felgele washuid en snavelrand die in de vlucht soms al van verre opvallen (gele 'smile'). Overigens is de kans op een juveniele of zelfs 2e jaars Wespendief in het voorjaar nihil ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Frank,

mag iemand anders zijn mening ook geven?  B)

Thanks.

Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankneijts

Van mij gerust hoor...😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

E VnMrbk

#13
Kreeg eindelijk mijn Wespendief te zien, terwijl ik dacht een Buizerd gefotografeerd te hebben: besef nu pas hoe kenmerkend de staart is !

Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/193358165/.
1 Wespendief - Pernis apivorus adult, gezien
datum: 2020-06-06
locatie: Oud-Heverlee - Ormendaal (VB)

foto's:


Om dat gele oog te kunnen fotograferen verhoop ik niets meer: ik zat sindsdien niet stil hoor!

Toch blij eindelijk een waarneming te hebben gemaakt en ironisch dat ik nu dacht dat het om een op thermiek draaiende Buizerd ging.

Groeten, hou jullie goed en gezond!

Erik

OJGoreng

Citaat van: E VnMrbk op juni 07, 2020, 09:56:20 AMbesef nu pas hoe kenmerkend de staart is !

Gefeliciteerd! Misschien goed om eens naar een setje veren te kijken en die te vergelijken met die van een buizerd en een havik, dan komt het helemaal goed binnen. Dat unieke patroon van die "overgeslagen band" zie je plotseling ook terug op de andere veren.


CiteerToch blij eindelijk een waarneming te hebben gemaakt en ironisch dat ik nu dacht dat het om een op thermiek draaiende Buizerd ging.

Het leuke is dat ze dat op een subtiel andere manier doen, dus naarmate je ze vaker ziet kun je ze op een gegeven moment vrij makkelijk met het blote oog op grote afstand herkenenn (wel altijd even checken met kijker of foto, natuurlijk).
Met vriendelijke groet, Zainal

E VnMrbk

Bedankt opnieuw voor de tips: alvast indrukwekkende site en ik kijk uit naar de volgende waarneming van een opstijgende roofvogel...

E VnMrbk

#16
Deze maand genoeg kansen om Wespendieven waar te nemen, zelfs boven de stad

https://dijleland.waarnemingen.be/waarneming/view/198188368

Wespendief - Pernis apivorus gezien op 2020-08-10 Leuven - Centrum
Foto's:






Indrukwekkende vogels, met of zonder alle pennen !

Erik

frankneijts

En de onderste foto laat ook weinig twijfel over dat "gele oog: misschien goed als Olivier die een tijdje als screensaver gebruikt .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: frankneijts op augustus 14, 2020, 11:34:01 AM
En de onderste foto laat ook weinig twijfel over dat "gele oog: misschien goed als Olivier die een tijdje als screensaver gebruikt .. B)

Dat werkt alleen als het een bewegend beeld is hé.  :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.