Ik heb de documentaire gezien over de wolven in Nederland. het viel me nogal tegen. Martin Gauss aan het woord als een zogenaamd wolvenexpert, naast nog een aantal andere 'experts'. De een zei dat wolven hier zouden komen, de ander zei van niet. Enige onderbouwing ontbrak. Het ontbreken van onderbouwing was sowieso een algemeen probleem in heel het stukje documentaire. Liever had ik een wetenschappelijke benadering gezien, met een landkaartje van de verspreiding van wolven in de laatste jaren, en een opsomming van waarom wolven hier wel en niet zouden kunnen overleven, verteld door een of meerdere experts.
Dat punt over wolven die mensen zouden opeten, vond ik ook nogal zwak en stemmingmakend. Het verhaal van een jongen die bijna door wolven zou zijn opgegeten, waar in werkelijkheid bleek dat er wolven bij hem in de buurt waren op enige afstand, en werden verjaagd door heavy metal muziek van zijn mp3 speler. Als dat het beste voorbeeld is waarmee ze op de proppen kunnen komen...
En wat die politicus betreft die zo tegen de komst van wolven in Nederland was; het was me gelijk al duidelijk van welke partij deze man was. Het CDA, de partij die Nederland het liefst zo snel mogelijk omvormt tot een groot boerenreservaat, met uitgestrekte weilanden, en zonder die vervelende wilde dieren en natuurgebieden die beter kunnen worden gebruikt als agrarisch gebied.