Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

frankw

Citaat van: wimtegels op oktober 06, 2009, 14:10:47 PM
Citaat van: frankw op oktober 01, 2009, 17:43:24 PM
Citaat van: wimtegels op september 14, 2009, 21:47:41 PM
Even wat navraag gedaan op de duitse sites. De aanwezigheid van één wolf in Hessen staat vast. Deze wolf leeft in het Reinhardswald. Helaas schijnt er vooralsnog niet meer te zijn. Vraag me toch af wat de bron is van de NOS en hoe zorgvuldig er met de informatie is omgegaan. Zal morgen even met de NOS mailen.
En nog een reactie gehad van de NOS?

Gisteren de vierde mail naar de NOS gestuurd. Vandaag kreeg ik dan toch een reactie:

Geachte heer Tegels

De bron was inderdaad de Zoogdierenvereniging. http://www.zoogdiervereniging.nl/

onderstaand treft u de tekst aan:

Hier zie je ze in de dierentuin, maar wie weet leven er binnenkort wel wolven in het wild in Nederland. Ze zijn in ieder geval heel dichtbij, op 200 kilometer van de grens, in de Duitse provincie Hessen gezien. Volgens deskundigen zou het best kunnen dat ze binnenkort de grens oversteken, een jonge wolf kan namelijk zomaar 50 kilometer per dag lopen. In een natuurgebied als de veluwe, zou de wolf goed kunnen leven. Vroeger zaten er wolven in Nederland, de laatste groep verdween meer dan honderd jaar geleden. Of de wolven uit Duitsland nu ook echt naar Nederland komen, kan niemand voorspellen.


namens Jeugdjournaal

Met vriendelijke groet,
Nettie Kosterman

NOS Publieksvoorlichting
www.nos.nl


En zo'n verhaaltje, onzorgvuldig naar een nieuwsbericht omgezet, laat ineens roedels wolven in Hessen verschijnen...............


Tja, beetje jammer idd. Ze hebben bij gebrek aan nieuws dus maar wat zitten googelen op de redactie..


Freek Verkerk

http://www.kleinezeitung.at/steiermark/liezen/bad_aussee/2201623/rueckkehr-wilden-jaeger.story

Midden in Oostenrijk, in de Steiermark, http://de.wikipedia.org/wiki/Steiermark zijn waarnemingen van wolven, inclusief slachtoffers en DNA waaruit blijkt dat de dieren komen uit Kroatië en Italië. Die de laatste 50 jaar gescheiden populaties gaan dus nu in Oostenrijk weer op elkaar aansluiten en dat is alleen maar goed voor de genetische uitwisseling en het voortbestaan van de soort.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Niels de Zwarte

2 dagen geleden is de jacht op wolven weer in Zweden geopend, zie link:
http://www.thelocal.se/23620/20091203/

verder ter info, vorige week zaterdag was er in Antwerpen een symposium 'monitoring van zoogdieren; trends en technieken', een combi van natuurpunt.be en de zoogdiervereniging.
een van de vele interessante sprekers was Markus Bathen over "Wolvenmonitoring in Duitsland" en hij liet de laatste ontwikkelingen van gps gezenderde wolven zien waarbij in enkele maanden een wolf bijna 2000 km had afgelegd. hij trok de lijn door richting het westen en kwam ruim in de Noordzee terecht...en de wolven aldaar komen gewoon voor in terrein met wegen, industrie etc. aan de kaarten die hij toonde. niet echt veel verschil met NL.
weet niet zeker of de site www.­willkommen-­wolf.­de al eerder genoemd is in de vele bijdragen hierboven. anders bij deze hoe DU zicht voorbereidt en dat zou NL ook moeten gaan doen voor de publieksvorming!
groet Niels

Freek Verkerk

Hi, een geinig bericht uit duitsland.


http://www.stern.de/panorama/mecklenburg-vorpommern-freilebende-woelfe-duerfen-fuer-150-000-euro-schlemmen-1528151.html
Ze budgetteren de kosten van 5 wolven op 150.000 euro. Dus 30.000 euro per dier. Aangezien een schaap ongeveer 200 euro per stuk kost mogen de wolven dus 30.000 / 200 = 150 schapen per jaar eten. Zoveel eet een wolf niet, maar mogelijk zit er ook een onkostenvergoeding bij voor de boeren die voorzorgsmaatregelen nemen.


De jagers lijken nog niet allemaal overtuigd:


http://www.abendblatt.de/region/article1301638/Woelfe-spurlos-verschwunden-Jaeger-im-Visier.html


De positie wordt voor jagers ook moeilijker. Zij betalen huur voor hun jachtrecht en met de opbrengst, het door hen geschoten wild, dekken ze een gedeelte van de kosten. De wolven eten naast de schapen toch merendeels ree en dat merken de jagers.


Zoiets ga je op termijn ook in Nederland krijgen. We hebben hier nog geen wolven die hier vast verblijven, maar de eerste zwervers verwacht ik al snel. In Duitsland gaat de voorbereiding per staat (Bundesland) De aan Nederland grenzende duitse staten zijn dacht ik nog niet bezig. Die voorbereiding is ook niet supermoeilijk. We hebben goede duitse voorbeelden. Een paar links naar die duitse sites en mogelijk een vertaling voor de mensen die geen duits kunnen lezen. En de emailadressen van de Nederlandse instanties die gebeld moeten worden bij schade of waarnemingen, van die dingen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

Simpele oplossing: minder jagers. Geen concurrentievervalsing voor de wolf.
De jager hoeft er niet van te eten en moet niet zeuren.
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Freek Verkerk

#186
Minder jagers lijkt me ook. Of andere afspraken met die jagers. Ik heb sterk de indruk dat er door natuurbeheerders met jagers wordt afgesproken om tellingen te doen en dan "ovebodige" dieren af te schieten. Ik was pas op de hoge Veluwe en daar heeft men bepaalde maximale aantallen herten en zwijnen in gedachte. Het overschot wordt afgeschoten. Ook van andere bron weer een overzicht van de situatie. Gisteren las ik dat er weer een dier was doodgereden op dezelfde weg. Met zulke wegen heb je bijna geen jagers nodig.  http://www.natuurbericht.nl/default.asp?cat=zoogdieren&id=1957


Het verhaal klopt niet helemaal want een gedeelte van die roedels zit in Brandenburg en er is een alleenstaande moeder met jongen ten oosten van Berlijn. Vader afgeschoten door een jager. Jager veroordeeld.

De wolf in het Reinhardswald leeft nog steeds en wordt nu ook in Niedersachsen waargenomen. Ons buurland. (Bundesland). Wachtend op een vrouwtje.

http://www.wiesbadener-kurier.de/region/rhein-main/8059044.htm



Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De zender van de jonge wolf die met een zender is uitgerust en via Polen naar WitRusland is vertrokken is uitgevallen. http://inforand.de/?p=4027

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

Van de ongeveer 250 in Zweden rondlopende wolven moeten er 27 op zo kort mogelijke termijn verdwijnen. Daarom kan iedereen een jachtvergunning aanvragen. Inmiddels zijn 11.000 vergunningen afgegeven. De Zweedse milieu-organisaties noemen het algemene jachtrecht een experiment. Tegenstanders vrezen voor een chaos. Het is voor het eerst in 45 jaar, dat in Zweden wolven mogen worden afgeschoten. In de jaren 70 was de wolf in Zweden bijna uitgestorven (Bron RTL nieuws text).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Maico Weites

11.000 v.s. 27.....
Dit wordt inderdaad een chaos.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Freek Verkerk

in Frankrijk (en ook duitsland) neemt die wolvenpopulatie jaarlijks met iets van 20-40% toe. Dat betekent voor zweden iets van jaarlijks 100 wolven erbij. 27 afschieten stopt de groei niet eens.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Zweden is natuurlijk geen Duitsland of Frankrijk. Ik denk dat de aanwas daar een stuk lager ligt door strengere winters en minder prooidieren.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

Citaat van: Tim Asbreuk op december 22, 2009, 18:02:36 PM
Zweden is natuurlijk geen Duitsland of Frankrijk. Ik denk dat de aanwas daar een stuk lager ligt door strengere winters en minder prooidieren.
Tim,
Anders dan in Frankrijk en Duitsland bestaan de prooidieren in Zweden niet alleen uit reeën (en herten), maar ook uit van de kudde geraakte rendieren en (jonge) elanden.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

Daar ben ik me van bewust. Maar aangenomen dat er bij koude temperaturen minder vegetatie groei is. Is er ook minder voedsel voor de natuurlijke grazers. Daarnaast is het % landbouwgrond in Duitsland en Frankrijk hoger dan in Zweden. Dus zal de bodemvruchtbaarheid ook nog invloed hebben.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

g.j. keizer

#194
Citaat van: Tim Asbreuk op december 23, 2009, 11:02:45 AM... aangenomen dat er bij koude temperaturen minder vegetatie groei is.
Rendieren en elanden nuttigen 's winters korstmossen en boombast of -twijgen als hoofdvoedsel.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

HPM

Citaat van: g.j. keizer op december 23, 2009, 19:06:05 PM
Citaat van: Tim Asbreuk op december 23, 2009, 11:02:45 AM... aangenomen dat er bij koude temperaturen minder vegetatie groei is.
Rendieren en elanden nuttigen 's winters korstmossen en boombast of -twijgen als hoofdvoedsel.

Omdat er niets anders is.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

g.j. keizer

#196
Citaat van: HPM op december 23, 2009, 19:07:32 PM
Citaat van: g.j. keizer op december 23, 2009, 19:06:05 PM
Citaat van: Tim Asbreuk op december 23, 2009, 11:02:45 AM... aangenomen dat er bij koude temperaturen minder vegetatie groei is.
Rendieren en elanden nuttigen 's winters korstmossen en boombast of -twijgen als hoofdvoedsel.
Omdat er niets anders is.
Herman,
Maar anders dan in Duitsland en Frankrijk, waar uitgestrekte naald- en berkenbossen door 's winter braakliggende landbouwgronden zijn verdrongen en elanden en rendieren niet (meer) voorkomen, wel zo plenty aanwezig, dat flinke populaties elanden en rendieren daarvan kunnen leven, die op hun beurt de voorwaarden scheppen voor een zich in 45 jaar van enkele tot 250 dieren ontwikkelende populatie wolven.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Tim Asbreuk

#197
Maar het ging om wolven welke dieren als prooi fungeren maakt niet veel uit. Dan ben ik van mening dat de hoeveelheid voedingswaarde aanwezig in zwijnen, reeën en edelherten in Duitsland en Frankrijk per ha. hoger is dan die van prooidieren in Zweden.

Daarnaast staat er nog veel Engelraai overeind en eten reeën ook knoppen ed.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

Ik denk dat de jacht belangrijker is/was. Ik heb begrepen dat op een gegeven moment alle wolven waren uitgeroeid in zweden (afgeschoten). Daarna zijn ze waarschijnlijk beschermd geworden. Dat kan makkelijk als je toch geen wolven hebt. Bovendien was het mode om in Europa dieren te beschermen. We kunnen tenslotte het de Afrikanen niet kwalijk nemen als zij hun giraffen, olifanten, leeuwen en luipaarden afschieten als we zelf wel onze wilde dieren vermoorden. Vervolgens zijn er wolven vanuit Finland naar zweden gekomen. In een land dus waar zij een beschermde positie hebben.  Die groep is gegroeid naar nu 250 dieren. (Schatting). Eigenlijk is het afschieten van een paar wolven niet ze slecht. Het is goed als de dieren angstig blijven voor mensen. Als ze te dicht bij mensen gaan komen, krijg je dat mensen hen gaan voeren en aaien en voor je het weet hapt een wolf. Laat ze maar de wolven afschieten die het dichtst bij de jagers komen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

g.j. keizer

Citaat van: Freek Verkerk op december 23, 2009, 20:55:49 PMEigenlijk is het afschieten van een paar wolven niet ze slecht. Het is goed als de dieren angstig blijven voor mensen. Als ze te dicht bij mensen gaan komen, krijg je dat mensen hen gaan voeren en aaien en voor je het weet hapt een wolf. Laat ze maar de wolven afschieten die het dichtst bij de jagers komen.
Freek,
In Zweden is nog nooit een incident tussen de in Dalarna talrijk aanwezige beren of de in het dunbevolkte noorden rondzwervende wolven en mensen voorgekomen. De wolven mijden bebouwing en worden hooguit gezien als ze 's winters een elandjong achtervolgen, dat aan een in het bos gelegen huis voorbij rent. En af en toe tref je langs onverharde wegen prenten van wolven aan. Wel zijn buitenlanders in het ziekenhuis belandt, die zo stupide waren om een elandkoe met een in de bosrand verstopt jong te benaderen om van dichtbij een foto te maken.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

Freek Verkerk

Citaat van: g.j. keizer op december 23, 2009, 21:45:45 PM
Citaat van: Freek Verkerk op december 23, 2009, 20:55:49 PMEigenlijk is het afschieten van een paar wolven niet ze slecht. Het is goed als de dieren angstig blijven voor mensen. Als ze te dicht bij mensen gaan komen, krijg je dat mensen hen gaan voeren en aaien en voor je het weet hapt een wolf. Laat ze maar de wolven afschieten die het dichtst bij de jagers komen.
Freek,
In Zweden is nog nooit een incident tussen de in Dalarna talrijk aanwezige beren of de in het dunbevolkte noorden rondzwervende wolven en mensen voorgekomen. De wolven mijden bebouwing en worden hooguit gezien als ze 's winters een elandjong achtervolgen, dat aan een in het bos gelegen huis voorbij rent. En af en toe tref je langs onverharde wegen prenten van wolven aan. Wel zijn buitenlanders in het ziekenhuis belandt, die zo stupide waren om een elandkoe met een in de bosrand verstopt jong te benaderen om van dichtbij een foto te maken.


Aanvallen door wolven zijn heel zeldzaam, maar recentelijk, een paar jaar geleden, was er nog iemand in Canada, door waarschijnlijk wolven omgebracht. En verder zijn er uit de geschiedenis wel verhalen bekend. Ik overdrijf het niet,maar je moet het ook niet helemaal wegcijferen. in de westerse wereld is de kans om door een hond te overlijden nog vele malen groter dan door een wolf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Goed nieuws: http://www.nabu.de/aktionenundprojekte/wolf/woelfeindeutschland/bundeslaender/sachsenanhalt/11819.html
07. Dezember 2009   - Gleich zwei gute Nachrichten kommen in dieser Woche aus Sachsen-Anhalt. Dort, im Gebiet des Truppenübungsplatzes in Altengrabow (östlich von Magdeburg) und um ihn herum lebt eine Wölfin mit ihren Welpen. Der Vater der Jungen wurde im Juni von einem Jäger erschossen. Lange war unklar, wie viele der Welpen diesen Verlust überleben würden. Denn es war der erste Nachwuchs des Wolfspaares in Altengrabow. Ältere Geschwister, die der Mutter nun bei der Aufzucht der Jüngeren helfen könnten, gibt es also nicht. Die Wölfin muss allein für deren Wohlergehen sorgen. Drei Jungtiere wurden bisher gesichtet, doch nun enthüllten Bilder der auf dem Gelände aufgestellten Fotofallen noch mehr: Wie durch ein Wunder haben sogar fünf Welpen überlebt. ,,Wir hätten nicht damit gerechnet, dass so viele Jungtiere überleben. Selbst wenn beide Eltern sich um die Jungen kümmern können, stirbt in der Regel die Hälfte der Welpen innerhalb des ersten Lebensjahres", erklärt NABU-Wolfsexperte Magnus Wessel.

Seit Kurzem streift ein Wolfsrüde auf dem Truppenübungsplatz umher.Doch so schön diese Nachricht auch ist, wenn die Wölfin keinen neuen Partner findet, bedeutet es nachwievor das Aus für das bisher einzige Wolfsrudel in Sachsen-Anhalt. Die Welpen werden die Mutter verlassen, um ihr eigenes Revier zu finden und die Mutter wird alleine zurückbleiben. Doch auch hier gibt es nun Hoffnung. Durch das Monitoring der Wolfsexperten, die mit der Sammlung von Kotproben und Fotofallen das Leben der Wölfe untersuchen, konnte festgestellt werden, dass ein neuer, bisher unbekannter Wolfsrüde auf dem Truppenübungsplatz umherstreift. Ob er und die alleinerziehende Wölfin ein Paar werden?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#202
http://www.maerkischeallgemeine.de/cms/beitrag/11694930/492531/Erstmals-seit-Jahren-duerfen-in-Schweden-wieder-Woelfe.html


Angriffe auf Menschen liegen weit zurück. 1820 und 1821 tötete ein in Gefangenschaft aufgewachsener und dann freigelassener Wolf nördlich Stockholms zwölf Menschen, dann wurde er erlegt. Danach wurden keine Todesfälle mehr in Schweden dokumentiert.
[/size]
[/size]leuk artikel.

  http://bazonline.ch/wissen/natur/Erste-Wolfsjagd-in-Schweden-seit-ueber-40-Jahren/story/15157338
In het eerste weekend zijn meteen 20 wolven geschoten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Niels de Zwarte

inmiddels zijn er 23 geschoten:
http://www.nu.nl/buitenland/2154780/zweedse-jagers-schieten-23-wolven.html

maar met 11.000 uitgegeven jachtvergunningen denk ik dat dit aantal wel een stuk hoger ligt in de werkelijkheid.
of je moet met meer dan 400 jagers op 1 dier jagen...

Freek Verkerk

Volgend weekend zullen de laatste wel afgeschoten worden. Beter nieuws: http://newsticker.welt.de/?module=dpa&id=23446538  Nu de wolven minder schapen doden zijn ze wat acceptabeler. De verbeterde beschermingsmaatregelen van de boeren worden als reden gezien. Dat zal zeker geholpen hebben zelf heb ik ook ergens gelezen dat grotere roedels ook grotere dieren aankunnen. Dus geen eenzaam schaapje meer aan de rand van het bos, maar volwassen edelherten en wilde zwijnen. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Denro

Voor de mensen die geloven (hopen) dat ze zich ooit in Nederland vestigen:

Ik geloof er niks van!!!!

Zelfs met een perfect functionerende EHS (nog lang niet) zullen die beesten hier zich niet op hun gemak voelen. Het blijft te versnipperd voor een definitief gevestigde roedel.
Een verdwaalde wolf, daar geloof ik wel in  :P
Kwestie van afwachten.
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

Freek Verkerk

De EHS is nog niet perfect. Per soort worden er andere eisen aan de EHS gesteld. Een torenvalk stelt weer andere eisen dan een otter en een pad. Wolven zijn wat dat betreft vrij makkelijk. Ze zwemmen eenvoudig over rivieren en lopen langs en over snelwegen. De EHS zoals die er nu in Duitsland, Frankrijk, Luxemburg en België ligt is goed genoeg voor wolven om Nederland te bereiken. Vertel me anders maar welke barrière te groot is voor wolven.


Wolven eten voornamelijk ree en die zijn er voldoende in Nederland. Ik las ergens dat er jaarlijks in Nederland 10000 worden afgeschoten. Een wolf eet ongeveer 100 reen per jaar, dus is er wat dat betreft plaats voor 100 wolven in Nederland en dat zijn 10 roedels. En dan heb ik het nog niet eens over de edelherten en zwijnen die ook op het menu van de wolven staan. Ze breiden zich met een 20 a 40 % per jaar in aantal uit en komen een 50 km per jaar naar het westen. De dichtsbijzijnde "zwerver" zit in het Reinhardswald. Bij kassel http://de.wikipedia.org/wiki/Landkreis_Kassel  Dat zal een 200 km van de NL grens zijn. Dus over 4 jaar de eerste zwerver is mijn schatting 2015. De dichtsbijzijnde roedel zit in Brandenburg, westelijk van Berlijn, op pakweg 500 km van NL. Dus als ze met 50 km per jaar blijven uitbreiden is de eerste roedel in 2020 in Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Denro

Hallo Freek,

Ook al stelt de wolf minder eisen aan de behoefte van corridors en ontsnippering, toch denk ik dat een roedel die aan de grens van NL staat zich bedenkt en zich rechtsomkeerd maakt! Het aantal woonkernen is dusdanig groot (en wordt alleen maar groter) dat ik me niet kan voorstellen dat deze dieren hier een rustig bestaan kunnen hebben. Daar komt bij dat de bevolkingsdichtheid veel groter is dan ons buurland. Dit zal toch stress veroorzaken?
In mijn ogen is het gewoon niet reeel.
Ik ken het uiteraard mis hebben, ben geen wolvenexpert en de toekomst zal het ons leren  B)
Groeten, Dennis Rensen

Mijn waarnemingen (NL):

Mijn waarnemingen (Buitenland):

HPM

De westelijke helft van Duitsland heeft een met Nederland vergelijkbare bevolkingsdichtheid.

--
Groeten, Herman van der Meer
Herman van der Meer

pdamstra

Citaat van: denro op januari 23, 2010, 17:39:38 PM
Daar komt bij dat de bevolkingsdichtheid veel groter is dan ons buurland. Dit zal toch stress veroorzaken?
In mijn ogen is het gewoon niet reeel.
Ik ken het uiteraard mis hebben, ben geen wolvenexpert en de toekomst zal het ons leren  8)

Noord Nederland heeft een relatief lage bevolkingsdichtheid. Hier is nog aardig wat ruimte ook is het aantal snelwegen beperkt.