Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Het feit dat de jonge wolven zo ver migreren vind ik geweldig. Niet alleen vanuit het spectaculaire van de lange wandelingen. Het feit dat de wolf Alan zomaar naar Litouwen wandelt betekent ook dat het andersom kan. Dat wil zeggen dat Wolven uit bijvoorbeld Polen, Wit Rusland en Litouwen naar Duitsland (en naar ons) kunnen komen.

Dat impliceert dat de Duitse populatie misschien wel minder geisoleerd is als we denken of vrezen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Die populatie is helemaal niet geisoleerd. Over de grens in polen zijn er ook roedels. Ik krijg geen alerts van hen omdat ik geen pools kan lezen, maar in bepaalde duitstalige artikelen wordt daar al aan gerefereerd. De "duitse" wolven zitten tegen de pools duitse grens aan maar hebben al roedels (met jongen) in de duitse deelstaten van Sachsen, sachsen-anhalt en Brandenburg. Het breidt zich goed uit; er zijn nu een 7 roedels met jongen dus samen iets van 50 dieren. Ik had verwacht dat ze wel naar huit zuiden zouden trekken, maar voor mij onverwacht lijkt het dat ze meer via het noorden zich uitbreiden. In Denemarken bereiden ze zich al voor!!!. Ik lees geen Tsjechisch, maar ik verwacht ook daar wel waarnemingen. Er lopen een 15 wolven in zwitserland rond en de eerste waarnemingen zijn er in Oostenrijk. Als het zo doorgaat (wat wel mijn verwachting is), komen de pools/duitse wolven in Bayern in contact met de italiaans/frans/zwitserse wolven. En dat zal ongeveer over 5 jaar zijn. Misschien zelfs eerder.

De wolven waren in italie nooit helemaal uitgeroeid en zijn teruggekomen vanuit het zuiden. In iets van 1996 kwamen de eerste waarnemingen in Frankrijk. Nu hebben ze daar vrijwel de hele Franse alpen bezet in breiden ze zich via de alpen uit naar zwitserland/oostenrijk. Het zijn iets van 200 dieren buiten Italie. Deze wolven hebben nu de hogere alpen bezet en komen naar beneden. De eerste waarnemingen zijn er richting Spanje, midden Frankrijk en ten westen van Zwitserland in de jura. Ik verwacht ook nog wel een uitbreiding via (Oost Frankrijk) de Jura, vogezen, Paltz en eiffel, richting Nederland. Net als de Lynxen. In Noord West Spanje leven ook nog steeds wolven die gaan aansluiten op de Italiaans/Franse populatie. En ook leven er nog wolven in Slovenie die vanuit die kant Oostenrijk binnenlopen, dus isolatie; nu wel, maar het gaat snel de goede kant op.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

twan.teunissen

Sinds vandaag online: www.wolveninnederland.nl.

Groeten, Twan Teunissen
Twan Teunissen


Freek Verkerk

Een roedel in Hessen is overdreven. Enkelingen in Hessen, dat klopt, mogelijk al paarvorming, maar zeker nog geen jongen. Alhoewel die dieren erg schuw zijn en het ook in Duitsland recent nog voorgekomen is dat er opeens uit het niets een roedel met jongen opdook.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Het NOS bericht praat zalfs van Roedels (meervoud dus).
Het geeft als bron de zoogdiervereniging.

Eén Wolf in Hessen was zeker. Er waren aanwijzigingen dat er zelfs twee waren. Een roedel zou dus kunnen. Meerdere lijkt me zeer onwaarschijnblijk.

Blijft de vraag wat is de direkte aanleiding voor het NOS-bericht.

Op de Duitse sites heb ik nog geen harde feiten over een roedel in Hessen gevonden.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Even wat navraag gedaan op de duitse sites. De aanwezigheid van één wolf in Hessen staat vast. Deze wolf leeft in het Reinhardswald. Helaas schijnt er vooralsnog niet meer te zijn. Vraag me toch af wat de bron is van de NOS en hoe zorgvuldig er met de informatie is omgegaan. Zal morgen even met de NOS mailen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Een wolf in het Reinhardswald is ook mijn informatie. 5 roedels in de Lausitz (Saksen), 1 roedel in Brandenburg en 1 roedel in Sachsen-anhalt waarvan het mannetje is doodgeschoten. 10 a 15 losse wolven in Zwitserland, misschien 1 in Oostenrijk. Vanuit Zwitserland zullen ze wel naar het Noorden komen. Over 2 jaar lopen ze duitsland binnen en dan duurt het nog een paar jaar voor ze Bayern en Baden Wurttemberg door zijn.

Ik verwacht ze eerder via het Noorden; Saksen-anhalt, Niedersaksen (luneburgerheide, Harz), Drente.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Wat anders. Volgende week zit ik in nationaal park Fulufjallet in Zweden. In dat gebied zit een populatie wolven en beren. Hoe groot is de kans dat ik wat te zien krijg?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

Lijkt me een mooie vakantie, wil ik ook nog wel eens doen !!!!!!!!

Misschien dat je een tour onder leiding van een gids kunt boeken, anders lijkt me de kans vrij klein dat je spontaan wolven of beren ziet. Wolven zijn in ieder geval vrij schuw, mogelijk dat beren eenvoudiger te zien zijn, zeker als ze ten behoeve van de toeristen met voedsel gelokt worden. Wat dat betreft is er wel een overeenkomst met voederplaatsen voor zwijnen etc. in Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

vuurvlinder

Er zijn inderdaad wel excursies o.l.v. een gids, maar gezien de tijd van het jaar zal het aanbod minimaal zijn. Garantie dat je echt wat te zien krijgt is er ook niet, maar dat is logisch. We zitten 3 dagen in dat gebied en gaan wandelen en zien wel wat we tegenkomen. Ik ga op vakantie en neem mee: Mijn laptop (ik hoop dat ik een verbinding met het www krijg), scope, camera, mobieltje en wat andere basis benodigdheden. We logeren in een luxe houten huisje dus ik zie het helemaal zitten.  :-)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Freek Verkerk

http://www.stimme.de/suedwesten/nachrichten/sonstige;art1960,1643956

Ook in het zuidwesten van Duitsland, breidt men zich voor op de komst van de wolf.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

http://www.tagesanzeiger.ch/panorama/vermischtes/Wolf-im-Entlebuch-entkommt-seinen-Jaegern/story/22748859

In Entlebuch (Zwitserland) mocht een wolf afgeschoten worden omdat het dier in een bepaalde periode teveel schapen gedood had. Ik weet het niet zeker maar als het dier binnen 1 maand meer dan 30 schapen doodt of binnen 3 maanden meer dan 40 dan mag het afgeschoten worden. De jagers krijgen dan 2 maanden de tijd. Dat is in dit geval niet gelukt. het dier is ontkomen. Ik heb het even financieel doorgerekend. schade 30 schapen maal 100 euro per schaap is een totaal van 3000 euro. Vervolgens hebben die jagers geprobeerd het dier te vinden en te schieten. Totaal 270 uur zijn ze daar mee bezig geweest. Stel tegen een tarief van 50 euro, dan zijn de kosten 270 uur maal 50 euro  = 13500 Euro. Nog los van reiskosten etc. Logisch dat ze niet zo snel opdracht geven om een wolf af te schieten; het is veel goedkoper om de schade te betalen. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Ik denk niet dat men de jagers heeft betaald voor deze uren. Er zijn er denk ik genoeg die het voor niks willen doen.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

Citaat van: Tim Asbreuk op september 19, 2009, 15:09:49 PM
Ik denk niet dat men de jagers heeft betaald voor deze uren. Er zijn er denk ik genoeg die het voor niks willen doen.
Is een beetje ander discussie, maar ik lees dat de jagers leiden onder een veroudering van de leden. Ook bijvoorbeeld om vossen te schieten op Vlieland of edelherten op Terschelling, je moet die jagers er toch maar zien te krijgen. Tegenwoordig zijn er veel meer interessante dingen te doen zoals internet, tv, computerspelletjes, sport. Ik ken geen enkele jager. En dat jagen op wolven, vrij weinig kans dat je het dier überhaupt te zien krijgt, dus is het eigenlijk een soort gewapend wandelen. Zou jij het graag doen?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Nee, ik schiet liever foto's van zo'n wolf. Maar ik ken meerdere jagers als ik goed nadenk denk ik dat ik er zo tussen de 50-100 op kan noemen. Ik denk dat het er aan ligt waar je woont. Ik woon op een boerderij in een klein dorp.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Freek Verkerk

Tim, misschien heb je ook wel gelijk. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat jagers geld moeten betalen om ergens wild te mogen schieten, maar dan ging het wel over reeen en zo, dat is misschien wat eenvoudiger dan wolven.


Wat te verwachten was, de eerste sporen van wolven in de Harz.
http://www.tlz.de/tlz/tlz.vermischtes.volltext.php?kennung=on2tlzEXKExkNational40076&zulieferer=tlz&kategorie=EXK&rubrik=Exklusiv&region=National&auftritt=TLZ&dbserver=1
http://de.wikipedia.org/wiki/Harz_(Mittelgebirge)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#168
Afgelopen week is er weer een nieuwe roedel gevonden in de Lausitz. Ze kennen er in de Lausitz nu 6 met samen 24 welpen.

http://www.sz-online.de/nachrichten/artikel.asp?id=2273614
http://www.wolfsregion-lausitz.de/index.php?article_id=12
Klik vervolgens op Wolfsgebiet om de kaart te bekijken van de roedels met hun welpen.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

frankw

Citaat van: wimtegels op september 14, 2009, 21:47:41 PM
Even wat navraag gedaan op de duitse sites. De aanwezigheid van één wolf in Hessen staat vast. Deze wolf leeft in het Reinhardswald. Helaas schijnt er vooralsnog niet meer te zijn. Vraag me toch af wat de bron is van de NOS en hoe zorgvuldig er met de informatie is omgegaan. Zal morgen even met de NOS mailen.
En nog een reactie gehad van de NOS?

wimtegels

Ik heb twee emails gestuurd hieronder de inhoud van de laatste die ook nogmaals de inhoud van de eerste email weergeeft. Op geen van beiden heb ik antwoord gekregen?


Geachte redactie,

Op 14 september j.l. stuurde ik u een bericht met de volgende inhoud:

Afgelopen weekend berichtte u over wolven in NoordRheinWestfalen.

Volgens uw bericht zouden er wolven roedels zijn in Hessen.

Ik hou me redelijk intensief bezig met de opmars van de wolf richting Nederland. Uw bericht was dan ook zeer boeiend voor mij.

Ik heb echter bij mijn Duitse connecties navraag gedaan. Volgens hen leeft er in NRW slechts een enkele solitaire wolf in het Reinhardswald.

Wat is uw bron, en hebt u eventueel ook navraag gedaan bij de NANU in Duitsland?

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

 
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat deze berichtgeving onjuist is.
Het is echter vrijwel zeker dat de wolf de komende jaren ook Nederland zal bereiken. Ervaringen in het buitenland leren dat een correcte communicatie van vitaal belang is voor een vreedzame acceptatie van de wolf. Ik betreur het dan ook te zeerste dat er nu reeds foute berichten over de wolf in de media verschijnen.
Derhalve ben ik ook zeer benieuwd naar uw bron. Was dat uitsluitend de zoogdiervereniging? Wie is er verantwoordelijk voor de ruis in de communicatie over het voorkomen van roedels in Hessen? (Een roedel is een ouderpaar met jongen).

Ik hoop dat u alsnog bereid bent mijn mail te beantwoorden en dat u in de toekomst zeer zorgvuldig om zult gaan met berichtgeving over de wolf.

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels
ing. Natuur en Landschapsbeheer
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Ik heb nogmaals gemaild naar de NOS.
Dit keer heb ik een ander emailadres gebruikt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Hej hej! Ik ben weer terug uit Zweden en het is gelukt om wolven te filmen in het PAN Park Fulufjallet.  ;D

http://www.youtube.com/watch?v=Z12_9N-F860
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Ik al blij twee keer het echt een wolf te mogen zien. Valt in het niet bij dit.

Geweldige beelden. Profiat!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

vuurvlinder

Dankjewel! Die beren deden ook al zo leuk mee, maar heb dat maar niet gefilmd. Het is zo'n werk om het allemaal te uploaden.  ;D
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Uploaden een hoop werk? Ik heb meer dan 600 filmpjes op YouTube staan en het filmen is veel meer werk dan het plaatsen.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

vuurvlinder

Citaat van: Leon Olsthoorn op oktober 01, 2009, 23:48:08 PM
Uploaden een hoop werk? Ik heb meer dan 600 filmpjes op YouTube staan en het filmen is veel meer werk dan het plaatsen.

Euh, het filmen koste mij minder dan een minuut. Het uploaden een uur.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Leon Olsthoorn

Mijn filmpjes zijn over het algemeen niet zo groot (ik film meestal in het donker), maar ik ben met het uploaden van alle filmpjes op mijn 2GB kaartje minder dan een uur bezig. En meestal upload ik mijn filmpjes als ik toch even naar de supermarkt loop ofzo.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

wimtegels

Citaat van: frankw op oktober 01, 2009, 17:43:24 PM
Citaat van: wimtegels op september 14, 2009, 21:47:41 PM
Even wat navraag gedaan op de duitse sites. De aanwezigheid van één wolf in Hessen staat vast. Deze wolf leeft in het Reinhardswald. Helaas schijnt er vooralsnog niet meer te zijn. Vraag me toch af wat de bron is van de NOS en hoe zorgvuldig er met de informatie is omgegaan. Zal morgen even met de NOS mailen.
En nog een reactie gehad van de NOS?

Gisteren de vierde mail naar de NOS gestuurd. Vandaag kreeg ik dan toch een reactie:

Geachte heer Tegels

De bron was inderdaad de Zoogdierenvereniging. http://www.zoogdiervereniging.nl/

onderstaand treft u de tekst aan:

Hier zie je ze in de dierentuin, maar wie weet leven er binnenkort wel wolven in het wild in Nederland. Ze zijn in ieder geval heel dichtbij, op 200 kilometer van de grens, in de Duitse provincie Hessen gezien. Volgens deskundigen zou het best kunnen dat ze binnenkort de grens oversteken, een jonge wolf kan namelijk zomaar 50 kilometer per dag lopen. In een natuurgebied als de veluwe, zou de wolf goed kunnen leven. Vroeger zaten er wolven in Nederland, de laatste groep verdween meer dan honderd jaar geleden. Of de wolven uit Duitsland nu ook echt naar Nederland komen, kan niemand voorspellen.


namens Jeugdjournaal

Met vriendelijke groet,
Nettie Kosterman

NOS Publieksvoorlichting
www.nos.nl


En zo'n verhaaltje, onzorgvuldig naar een nieuwsbericht omgezet, laat ineens roedels wolven in Hessen verschijnen...............
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marcel123

http://www.depers.nl/wetenschap/342441/De-wolf-komt-weer-naar-Nederland.html
CiteerUit Duitsland. Sinds de eeuwwisseling komen wolven vanuit Midden-Europa Duitsland binnen, en daar zitten er nu ongeveer vijftig. Vooral in het oosten, maar sinds het voorjaar van 2008 zit er een nabij Kassel, op nog geen 300 kilometer van Arnhem.