Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#2040
Citaat van: hans parlevliet op januari 21, 2019, 18:38:14 PM
Opmerkelijk bericht, gezien de schuwheid die ze normaliter aan de dag leggen..
Wel een beetje bijzonder klopt, maar bij een drijfjacht wordt al het wild, inclusief de wolf opgejaagd richting de klaarliggende jagers / schutters. De wolf was ingesloten en een kat in het nauw maakt vreemde sprongen en een wolf mogelijk ook.  In deze tijd van het jaar verwacht ik wel dat de wolven in roedels rondlopen, misschien waren de andere dieren uit zicht. Overigens ook vreemd dat de jachthonden niet afdropen. Die zijn normaal ook schuw / angstig als ze aangevallen worden door wolven. De wolf had kennelijk iets te verdedigen. Een territorium, of een jachtbuit, alhoewel juist een jachtbuit direct opgegeten wordt. Ik vind het niet helemaal vreemd van de wolf. Overigens kan ik mij een vergelijkbaar geval herinneren waarbij een jager met een groep jachthonden in de franse pyreneeën een beer gevonden had. De beer maakte korte metten met de jachthonden en de jager schoot de beer dood. De laatse beer in dat gebied. Daar is de jager wel voor veroordeeld. En ook in dit geval van de Nederlandse jager, die had zich moeten terugtrekken met zijn honden. Maar kennelijk had hij z'n honden niet goed genoeg onder controle.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#2041
Citaat van: Freek Verkerk op januari 21, 2019, 19:09:19 PM
Citaat van: hans parlevliet op januari 21, 2019, 18:38:14 PM
Opmerkelijk bericht, gezien de schuwheid die ze normaliter aan de dag leggen..
Wel een beetje bijzonder klopt, maar bij een drijfjacht wordt al het wild, inclusief de wolf opgejaagd richting de klaarliggende jagers / schutters. De wolf was ingesloten en een kat in het nauw maakt vreemde sprongen en een wolf mogelijk ook.  In deze tijd van het jaar verwacht ik wel dat de wolven in roedels rondlopen, misschien waren de andere dieren uit zicht. Overigens ook vreemd dat de jachthonden niet afdropen. Die zijn normaal ook schuw / angstig als ze aangevallen worden door wolven. De wolf had kennelijk iets te verdedigen. Een territorium, of een jachtbuit, alhoewel juist een jachtbuit direct opgegeten wordt. Ik vind het niet helemaal vreemd van de wolf. Overigens kan ik mij een vergelijkbaar geval herinneren waarbij een jager met een groep jachthonden in de franse pyreneeën een beer gevonden had. De beer maakte korte metten met de jachthonden en de jager schoot de beer dood. De laatse beer in dat gebied. Daar is de jager wel voor veroordeeld. En ook in dit geval van de Nederlandse jager, die had zich moeten terugtrekken met zijn honden. Maar kennelijk had hij z'n honden niet goed genoeg onder controle.
Nog een link over hetzelfde: https://niemegker-blog.de/2019/01/20/raedigke-wolf-bei-drueckjagd-erschossen/?fbclid=IwAR3SDymcrm8-wVO1FRCAmrGOTm4CZJ2CZ92d6nEsoOZ7Zr2nWVPy_CmE2zM Er was dus kennelijk toch een roedel aanwezig (4 wolven). Ik dacht dat er bij een drijfjacht drijvers waren die het wild opdrijven richting klaarliggende jagers. Maar het lijkt erop dat de drijvers hier ook geweren bij zich hadden. Kennelijk wordt het wild dan opgejaagd, dat dan uit de dekking komt, waarna het wegvluchtende wild geschoten wordt. Dan moet je ook oppassen dat je je eigen honden niet schiet. Kennelijk is zo'n situatie met wolven niet goed doorgesproken vooraf. Die jagers lopen daar natuurlijk met de vinger aan de trekker rond, een hoog adrenaline gehalte, ze moeten ook snel reageren voor als er een ree tevoorschijn springt, of een zwijn. Wel voorstelbaar dat zoiets gebeurt als men onvoorbereid in wolfsgebied komt.  Slechte voorbereiding.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

Er was sprake van een drukjacht, niet een drijfjacht, dus de wolf werd niet in het nauw gebracht maar wellicht raakte het toch in paniek..
mvg
Hans

egilio

Maar honden mogen ook niet in de paartijd (januari-maart) loslopen in wolven-gebied...Ben benieuwd of hier nog een boete of andere straf uit gaat komen. Ik ben bang van niet.
https://www.jagdverband.de/sites/default/files/Hundearbeit_im_Wolfsgebiet_Flyer_2018 neuste Version.pdf
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op januari 22, 2019, 15:22:23 PM
Maar honden mogen ook niet in de paartijd (januari-maart) loslopen in wolven-gebied...Ben benieuwd of hier nog een boete of andere straf uit gaat komen. Ik ben bang van niet.
https://www.jagdverband.de/sites/default/files/Hundearbeit_im_Wolfsgebiet_Flyer_2018 neuste Version.pdf
In het volgende bericht wordt ook gezegd dat het goed is als er een proces komt om duidelijkt emaken wat mag en wat niet. https://www.berliner-kurier.de/berlin/brandenburg/wolf-getoetet-notwehr-oder-ein-illegaler-abschuss--31915804 Er wordt gezegd dat het nood weer is. Iedereen mag zich verweren als iets waardevols zoals een jachthond, wordt aangevallen. Interessante redenering. Ook interessant omdat de vraag dan ook is of het een nood situatie was.  Waarom werden de jachthonden niet gewoon teruggetrokken? wordt vervolgd.

Wat ik overgens ook nteressant vind is dat hier nadrukkelijk vermeld wordt dat het om een Nederlandse jager ging. Alsof nationaliteit (en geslacht) belangrijk is. Nederlanders hebben in Duitsland overigens een beetje de reputatie van criminelen. Als ik in Tatort een Nederlander tegenkomt is dat vaak niet goed. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Nederlanders hebben gelukkig niet altijd in Duitsland de naam crimineel te zijn. Denk dat dat ook minder van belang is in dit topic. Veel Nederlanders gaan jagen in Duitsland, ook in de wolfsgebieden. Van belang kan zijn of iemand de jachtrechthebbende is of een gastjager. Dit heeft meer te maken met wie waar voor verantwoordelijk is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

egilio

Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2019, 11:46:17 AM
Citaat van: egilio op januari 22, 2019, 15:22:23 PM
Maar honden mogen ook niet in de paartijd (januari-maart) loslopen in wolven-gebied...Ben benieuwd of hier nog een boete of andere straf uit gaat komen. Ik ben bang van niet.
https://www.jagdverband.de/sites/default/files/Hundearbeit_im_Wolfsgebiet_Flyer_2018 neuste Version.pdf
In het volgende bericht wordt ook gezegd dat het goed is als er een proces komt om duidelijkt emaken wat mag en wat niet. https://www.berliner-kurier.de/berlin/brandenburg/wolf-getoetet-notwehr-oder-ein-illegaler-abschuss--31915804 Er wordt gezegd dat het nood weer is. Iedereen mag zich verweren als iets waardevols zoals een jachthond, wordt aangevallen. Interessante redenering. Ook interessant omdat de vraag dan ook is of het een nood situatie was.  Waarom werden de jachthonden niet gewoon teruggetrokken? wordt vervolgd.

Wat ik overgens ook nteressant vind is dat hier nadrukkelijk vermeld wordt dat het om een Nederlandse jager ging. Alsof nationaliteit (en geslacht) belangrijk is. Nederlanders hebben in Duitsland overigens een beetje de reputatie van criminelen. Als ik in Tatort een Nederlander tegenkomt is dat vaak niet goed.

Maar het was noodweer omdat de honden losliepen, wat niet mag. De jagers die ter plekke waren zullen wel allemaal vrienden zijn, dus de getuigenverklaringen zullen allemaal hetzelfde scenario laten zien. Ik gok dat er misschien een boete wordt uitgedeeld voor het laten loslopen van de honden in een gebied en tijd waar dat niet mag, maar geen straf voor het afschieten van de wolf omdat dat uit noodweer was. Tenzij de aanklager hard kan maken dat het laten loslopen van honden in wolvengebied uitlokking is, wat ik me wel voor kan stellen, maar wat moeilijk hard gemaakt kan worden volgens mij.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

wimtegels

Inmiddels is het nieuwe wolvenplan van BIJ12 goedgekeurd door de provincies.

Geen slecht plan, duidelijke richtlijnen hoe in welke situatie te handelen. Persoonlijk had ik echter graag sneller meer nadruk op preventie tegen predatie van landbouwhuisdieren geien, met name wat betreft schapen. Ook zag ik graag een actiever beleid wat betreft voorlichting van publiek,

Via de link kom je bij het plan
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2019/01/Interprovinciaal-wolvenplan.pdf

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

#2048
Citaat van: wimtegels op januari 26, 2019, 20:43:46 PM
Inmiddels is het nieuwe wolvenplan van BIJ12 goedgekeurd door de provincies.

Geen slecht plan, duidelijke richtlijnen hoe in welke situatie te handelen. Persoonlijk had ik echter graag sneller meer nadruk op preventie tegen predatie van landbouwhuisdieren geien, met name wat betreft schapen. Ook zag ik graag een actiever beleid wat betreft voorlichting van publiek,

Via de link kom je bij het plan
https://www.bij12.nl/wp-content/uploads/2019/01/Interprovinciaal-wolvenplan.pdf
Ik heb begrepen dat het plan een copie is van wat men in Duitsland doet, en dat vind ik ook goed; we hoeven hier het wiel niet opnieuw uit te vinden. Over preventie: Preventie kost ook geld, zeker als je van die grote wolfshonden aanschaft. Ik heb de indruk dat er veel meer geld uitgegeven wordt aan preventie en monitoring, dan aan daadwerkelijke schades door wolven. We moeten er ook economisch naar kijken. De schapen en geitenteelt is ook een economisch verhaal. De schapen en geiten worden vaak gehouden voor de slacht en als dat dan door de wolf gebeurt of door het slachthuis???? Het maakt mij niet veel uit, de wolf is natuurlijker. Als de preventie teveel geld gaat kosten moeten we gewoon ophouden met de schpen en geiten, en minder kwetsbare dieren nemen. En voorlichting aan het publiek? De geschiedenis heeft geleerd dat met uitzondering van sprookjeswolven, de echte wolven eigenlijk geen gevaar opleveren voor mensen. Om dan aan voorlichting te gaan doen, is dan overdreven en bangmakerij. Ik kan die gedachtegang wel volgen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Natuurlijk hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden. Toch is het Nederlandse plan geen kopie van het Duitse. In Duitsland worden veel sneller preventieve maatregelen als voorwaarde voor schadevergoeding geëist. Met andere woorden, heb je niets aan preventie gedaan, dan krijg je binnenbenoemde wolfsgebieden geen schadevergoeding. In Nederland is preventie de komende drie jaar waarschijnlijk nog geen voorwaarde. Er wordt alleen een pilot bescherming opgestart. Dat noem ik wel opnieuw het wiel willen uitvinden.

Ik ben het met je eens dat dood dood is. Het maakt echter wel een verschil of dit door de wolf of door het slachthuis gebeurt. Bij het slachthuis kiest de herder het moment en welke schade. De wolf maakt het niet veel uit of hij een slachtschaap op een super goed fokschaap pakt. Voor de wolf zijn dat allemaal gemakkelijke prooien. Het duurste schaap dat ik op de lijst van slachtoffer vond leverde een schadevergoeding van € 2.220,-. Dat lijkt me geen slachtschaap, dan wordt het wel erg dure shoarma.......
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op januari 26, 2019, 21:26:15 PM
Natuurlijk hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden. Toch is het Nederlandse plan geen kopie van het Duitse. In Duitsland worden veel sneller preventieve maatregelen als voorwaarde voor schadevergoeding geëist. Met andere woorden, heb je niets aan preventie gedaan, dan krijg je binnenbenoemde wolfsgebieden geen schadevergoeding. In Nederland is preventie de komende drie jaar waarschijnlijk nog geen voorwaarde. Er wordt alleen een pilot bescherming opgestart. Dat noem ik wel opnieuw het wiel willen uitvinden.

Ik ben het met je eens dat dood dood is. Het maakt echter wel een verschil of dit door de wolf of door het slachthuis gebeurt. Bij het slachthuis kiest de herder het moment en welke schade. De wolf maakt het niet veel uit of hij een slachtschaap op een super goed fokschaap pakt. Voor de wolf zijn dat allemaal gemakkelijke prooien. Het duurste schaap dat ik op de lijst van slachtoffer vond leverde een schadevergoeding van € 2.220,-. Dat lijkt me geen slachtschaap, dan wordt het wel erg dure shoarma.......
Ik moet toegeven dat ik het NL plan niet gelezen heb. Maar er is wat voor te zeggen om gewoon zonder voorwaarden schades uit te betalen. We moeten even afwachten hoeveel het dan gaat worden. Onbeschermde schapen zijn inderdaad een makkelijke prooi. Ik heb gelezen dat hele mouflonpopulaties opgegeten worden. En dat zijn dan nog vrijlopende schapen. Als er een hekje omheen zit lijkt het al een beetje op vlees uit de supermarkt, (Voor de wolf dan) . Ik denk dat de nederlandse natuurbeheerders wel op grote schades gaan reageren door hun beleid aan te passen. Een plan kan aangepast worden :) 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Als je wolven eerst schapen laat pakken wordt het veel moeilijker hun dat weer af te leren. Wolven die een tijdje schapen gepakt hebben springen veel gemakkelijker over een elektrisch raster heen. Ook dat hebben onze Oosterburen uitgevonden, dus ook wat dat betreft hoeven we niet opnieuw het wiel uit te vinden
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

BartAbc

Wordt het niet eens tijd om een topic 'Wolven in Nederland' te beginnen?

Ik wil Freek niet passeren; maar anders doe ik het, hoor. Er is veel te zeggen over het onderwerp, en mijn indruk is dat er hier te makkelijk over gedaan wordt. Laten we niet dezelfde fouten gaan maken als in de Oostvaardersplassen.
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

Cygnus

Citaat van: BartAbc op januari 26, 2019, 22:19:00 PM
Wordt het niet eens tijd om een topic 'Wolven in Nederland' te beginnen?

Dat topic is er al (kijk onder Zoogdieren). Volgens de titel van dat topic hoort het eigenlijk alleen te gaan over de herkenning, in de praktijk is het het algemene topic over Wolven in Nederland. Misschien moet de titel even gewijzigd worden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: BartAbc op januari 26, 2019, 22:19:00 PM
Wordt het niet eens tijd om een topic 'Wolven in Nederland' te beginnen?

Ik wil Freek niet passeren; maar anders doe ik het, hoor. Er is veel te zeggen over het onderwerp, en mijn indruk is dat er hier te makkelijk over gedaan wordt. Laten we niet dezelfde fouten gaan maken als in de Oostvaardersplassen.
Leuk dat je aan mij denkt, maar ik heb geen monopolie op dit soort onderwerpen. Je moet wel even kijken of er niet zoiets al bestaat. Ik heb het "wolven bij de buren" gestart omdat ik ze al naar Nederland zag komen. Het is een soort voorbereiding. Maar waarom niet. mijn zegen heb je :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Freek Verkerk

Citaat van: hans parlevliet op januari 28, 2019, 21:17:33 PM
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204232/Duitsers-slagen-er-niet-in-om-een-wolf-te-vangen
In het verleden is het wel een paar keer gelukt, misschien moeten ze daar eens navragen hoe ze dat deden. Overigens is het een beetje onzin om die dieren te vangen en van een halsband te voorzien. Uit eerdere vergelijkbare gevallen weten we al veel over het gedrag van wolven, bijvoorbeeld dat ze lange tochten kunnen maken en ook dat ze 'snachts door dorpjes lopen, en overigens ook wel overdag. Ze willen de publieke opinie gerust stellen, maar beter lijkt mij om gewoon de waarheid te vertellen. En dat is wat mij betreft dat wolven heel erg lijken op honden waar we al veel ervaring mee hebben. Jaarlijke worden er mensen gedood door honden, maar het zijn er maar heel weinig. Volgens google zijn er op het ogenblik 2,2 miljoen honden in Nederland en er is minder dan 1 dode per jaar. Bij wolven moet je ook ongeveer aan die verhoudingen denken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

wimtegels

Als we ergens zorgvuldig mee moeten zijn, dan is het met cijfers die honden met wolven vergelijken wat betreft schade en risico. De wolf is namelijk de gebeten hond en de hond is de heilige koe.

Jaarlijks zijn er in Nederland 150.000 bijtincidenten door honden.  Tussen 1982 en 2006 zijn er 29 mensen in Nederland overleden als gevolg van een incident met een hond. (bron: http://www.minderhondenbeten.nl/bijtincidenten/feiten-en-cijfers/)

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2019, 21:53:16 PM
. Bij wolven moet je ook ongeveer aan die verhoudingen denken.

Waar baseer je diezelfde verhoudingen op?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Freek Verkerk

Citaat van: wimtegels op januari 28, 2019, 22:44:56 PM
Als we ergens zorgvuldig mee moeten zijn, dan is het met cijfers die honden met wolven vergelijken wat betreft schade en risico. De wolf is namelijk de gebeten hond en de hond is de heilige koe.

Jaarlijks zijn er in Nederland 150.000 bijtincidenten door honden.  Tussen 1982 en 2006 zijn er 29 mensen in Nederland overleden als gevolg van een incident met een hond. (bron: http://www.minderhondenbeten.nl/bijtincidenten/feiten-en-cijfers/)

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2019, 21:53:16 PM
. Bij wolven moet je ook ongeveer aan die verhoudingen denken.

Waar baseer je diezelfde verhoudingen op?
Op gezond verstand. De honden en wolven hebben gemeenschappelijke voorouders en iets van 10.000 jaar geleden zijn ze afgesplits, maar nog steeds kunnen ze samen vruchtbare nakomelingen krijgen, dus genetisch zijn de verschillen niet zo groot. Als we denken aan "nature and nurture" dan moeten we ook kijken naar het "nurture" aspect, de "opvoeding" van honden en wolven. Die is duidelijk verschillend. Honden worden door mensen opgevoed en leven veel dichter bij mensen.  Daardoor hebben mensen ook in ieder geval door de afstand al meer kans om gebeten te worden. Maar meestal worden honden afgeleerd om mensen te bijten. Wolven worden door hun ouders juist opgeleid om te jagen en te doden, ze hebben dus wat dat betreft duidelijk meer training dan honden. Ik schat zo in dat dit tegen elkaar opweegt. Wat ik ook lees van de slachtoffers die door wolven gemaakt worden, is dat een groot gedeelte veroorzaakt wordt door wolven met "hondsdolheid", een ziekte die weinig voorkomt tegenwoordig en andere slachtoffers zijn kinderen die als herder optreden, dus alleen in de buurt van schapen en geiten. Ook een situatie die niet zo veel meer voorkomt in Nederland. Omdat er in Nederland duidelijk meer honden zijn dan wolven zal het nog wel even duren voordat de wolven meer bijtwonden veroorzaken dan de NL-honden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

#2059
Wolven worden door hun ouder 'opgeleid' om bang te zijn van mensen. Honden worden juist opgeleid om niet bang te zijn van mensen, dat is nogal een verschil.

Overigens kan het voorzien van halsbanden wel degelijk veel nieuwe, of in die specifieke situatie, bruikbare informatie opleveren. Er vanuit gaan dat je alles al weet wordt alleen gepredikt door diegenen die de tekortkomingen van hun onwetendheid niet realiseren.

Er zijn nog genoeg methodes niet geprobeerd om die dieren te vangen. Het kan moeilijk zijn, soms moet je wat geluk hebben en soms moet je nieuwe technieken proberen. Foot snares worden veel gebruikt bij jaguars, dus hopelijk gaat het daarmee wel lukken.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

Citaat van: egilio op januari 29, 2019, 13:21:51 PM
Wolven worden door hun ouder 'opgeleid' om bang te zijn van mensen.

Dat is wel een interessante opmerking, want het wordt vaak gezeg dat wolven bang zijn, schuw, dat zij mensen zien voordat wij hen zien en dat ze zich dan uit de voeten maken. Ik denk dat dat niet helemaal klopt. Ik denk dat wolven (net als mensen) door hun ouders worden opgeleid / opgevoed. Ik wijs mijn dochter ook op de gevaren van auto's, dus dat wolven dat ook doen lijkt me voor de hand te liggen. Maar ik lees ook dat wolven door dorpen lopen. Verder zullen wolven mensen niet altijd als gevaar zien. Ik weet dat honden en waarschijnlijk ook wolven best wel nieuwsgierig kunnen zijn, en opportunistisch. Met hun superieure neus en uitstekende (grote) oren kunnen ze vele malen beter ruiken en horen dan mensen, maar tegen de wind in wordt het ook voor hen moeilijk. En aangezien ze de mens niet altijd als gevaar zien zullen ze ook niet altijd direct weglopen. Veel mensen zijn ook geen gevaar voor wolven, de meeste mensen zijn geen gevaar voor wolven, wolven zijn slim en dat zullen ze leren en doorgeven aan hun nageslacht. De eerste vos die ik ooit zag kwam om voedsel bedelen. Zoiets is in principe ook mogelijk bij wolven. Ik denk niet dat ze altijd weglopen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: wimtegels op januari 28, 2019, 22:44:56 PM
Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2019, 21:53:16 PM
. Bij wolven moet je ook ongeveer aan die verhoudingen denken.

Waar baseer je diezelfde verhoudingen op?

Freek-science?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

hans parlevliet

mvg
Hans

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op januari 28, 2019, 21:53:16 PM
Citaat van: hans parlevliet op januari 28, 2019, 21:17:33 PM
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/204232/Duitsers-slagen-er-niet-in-om-een-wolf-te-vangen
In het verleden is het wel een paar keer gelukt, misschien moeten ze daar eens navragen hoe ze dat deden.
Er zijn eerder in Duitsland wolven gevangen met speciale pootstrikken om ze te zenderen. Dergelijke strikken zijn in principe verboden om te gebruiken, het lijkt erg op stroperijmethodes en vraagt nogal zware procedures om toestemming te krijgen voor wetenschappelijk gebruik. Vandaar dat in Niedersachsen eerst is getracht om een (voor het dier) minder risicovolle methode (soort kooivallen) te gebruiken. Daar trappen ze dus niet in. De pootstrikken zijn overigens voorzien van een automatisch telefoonalarm zodat de onderzoekers meteen op stap kunnen als er iets is gevangen. Maar het risico van onbedoelde verwondingen blijft groter dan bij een kooival. Overigens zijn wolven ook niet gek als het om die strikken gaat.
Peter Venema

egilio

Die strikken hebben inderdaad meer risico dan kooivallen, maar ook in een kooi kan een dier zichzelf verwonden. De strikken die gebruikt worden om wolven te vangen zijn wel behoorlijk anders dan strikken die gebruikt worden om dieren te vangen voor hun bont (veel gebruikt in Amerika). Onder andere dikker materiaal, elastisch stuk of veren om de impact van het eraan trekken te verminderen.

@Freek wolven zijn zo bang van mensen dat in dierentuinen verzorgers een verblijf met wolven in kunnen gaan en dat de wolven zo ver mogelijk weg blijven. Terwijl ze zo iemand wel kennen, weten dat die eten brengt en ze zien dagelijks mensen. Maar door een dorp lopen is niet hetzelfde als niet bang zijn voor mensen. Zelfs naast een rijdende auto lopen is iets heel anders dan bang zijn voor mensen. Leeuwen kun je met een open auto zonder deuren heel dicht naderen, <5m, zonder dat ze er op reageren. Sta je op uit je stoel dan verandert het ineens, en is de leeuw duidelijk niet op zijn gemak, gaan de oren plat, wordt er gegromd en met de staart geslagen en vervolgens vertrekken ze. Kom je leeuwen te voet tegen dan gebeurd normaliter vrijwel hetzelfde, alleen gebeurd dat op een afstand van 50-80m al. Dat terwijl ze donders goed weten dat er mensen in een auto zitten, ze horen, zien en ruiken ze, en toch reageren ze niet. Angst en schuwheid zijn nogal complex, en hangen van ervaringen, tijd en plek af.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Freek Verkerk

#2065
Citaat van: egilio op januari 30, 2019, 15:39:54 PM
@Freek wolven zijn zo bang van mensen dat in dierentuinen verzorgers een verblijf met wolven in kunnen gaan en dat de wolven zo ver mogelijk weg blijven. Terwijl ze zo iemand wel kennen, weten dat die eten brengt en ze zien dagelijks mensen. Maar door een dorp lopen is niet hetzelfde als niet bang zijn voor mensen. Zelfs naast een rijdende auto lopen is iets heel anders dan bang zijn voor mensen. Leeuwen kun je met een open auto zonder deuren heel dicht naderen, <5m, zonder dat ze er op reageren. Sta je op uit je stoel dan verandert het ineens, en is de leeuw duidelijk niet op zijn gemak, gaan de oren plat, wordt er gegromd en met de staart geslagen en vervolgens vertrekken ze. Kom je leeuwen te voet tegen dan gebeurd normaliter vrijwel hetzelfde, alleen gebeurd dat op een afstand van 50-80m al. Dat terwijl ze donders goed weten dat er mensen in een auto zitten, ze horen, zien en ruiken ze, en toch reageren ze niet. Angst en schuwheid zijn nogal complex, en hangen van ervaringen, tijd en plek af.
Als er over wolven gesproken wordt, dan wil men ook altijd weten hoe gevaarlijk ze zijn. Wat ik erover gelezen heb is dat er aan de ene kant gezegd wordt dat ze helemaal NIET gevaarlijk zijn en aan de andere kant wordt gezegd dat ze niet te dicht bij mensen moeten komen want anders zijn ze "opvallend" en moeten ze afgeschoten worden. Ik heb daar zelf ook over nagedacht, wat ik daar nu van moet maken. Mijn conclusie is dat wolven best wel mensen kunnen verwonden en doden. Op youtube zijn voldoende filmpjes te vinden waarbij ze zelfs buffelo's aanvallen. Dus het KAN wel. maar feitelijk is het aantal mensen dat door wolven gedood wordt zeer klein. Er staan wat verhalen op wikipedia van verhalen uit het verleden waarbij men rustig over de honderd doden komt. Maar dat zijn andere tijden. Mijn conclusie is dat in een enkel geval wolven inderdaad mensen gedood worden maar dat dit zeer weinig voorkomt (evenveel als bij honden is mijn inschatting) vandaar dat het preventief afschieten van wolven die zich in de buurt van mensen ophouden overdreven is. Want wat ik ook gelezen heb is dat niet alle wolven schuw zijn. Vorig jaar of een jaar eerder was er een wolf in Nederland op bezoek die over straten liep, door dorpen etc. Ik vind dat nog geen reden om een wolf af te schieten. En om dan terug te komen op het feit dat men in Neder Saksen verschillende wolven wil vangen om ze een halsband om te doen. Het nut is dat ze dan beter weten wat die wolven doen, maar dan zullen ze juist ook zien dat die wolven zich dicht in de buurt van mensen ophouden. Dat is dan voor mij geen nieuws, ik hoop alleen niet dat dit dan aanleiding is om ze dan ook maar af te schieten. Omdat men overdreven angstig is voor wolven en omdat men dit "opvallend" , "onnatuurlijk" en "gevaarlijk" vindt. Ik vind dit namelijk niet "onnatuurlijk"of "gevaarlijk" en daardoor ook niet "opvallend". Een voordeel is wel dat men door die uitgebreidere monitoring dan ook kan laten zien dat er bijvoorbeeld helemaal geen wolven in de buurt waren als er ze onterecht de schuld ergens van krijgen. En ook kan men vertrouwen opbouwen net als met vliegtuigen. Kijk er vliegt veel rond en er stort er zo nu en dan eentje neer, maar meestal gaat het goed. Met vliegtugen hadden er in het begin mensen ook angst. Ik heb voor e zekerheid ook maar even een filmpje over wolven en bizons opgespoord: https://www.youtube.com/watch?v=8wl8ZxAaB2E. Dit filmpje komt wel uit Noord Amerika, waar andere wolven leven en die soms in grotere roedels opereren. Maar dit is wel het beeld wat de burger heeft van wolven, waar we mee rekening moeten houden.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

H.J. Tromp

Het maakt nogal wat uit, lijkt me, of het gevaar schuilt in een eenzame wolf, of in een groep wolven. Het filmpje laat een aanval van een groep zien; een enkele wolf zal dit niet kunnen.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

Arjan Broekhuizen

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 21, 2019, 18:05:18 PM
Nederlandse jager aangeklaagd om doodschieten Duitse wolf
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4582366/nederlandse-jager-aangeklaagd-om-doodschieten-duitse-wolf

Twentse jager die wolf doodschoot: "Ik handelde uit noodweer"
https://www.rtvoost.nl/nieuws/306678/Twentse-jager-die-wolf-doodschoot-Ik-handelde-uit-noodweer

Uit het artikel:
"Het loopt daar in Duitsland echt de spuigaten uit", zegt de Tukker. "Die wolven vermenigvuldigen zich in rap tempo en ze richten slachtingen aan onder veestapels. Ook in Nederland zitten al veel meer wolven dan we denken. Dat wordt hier nog wat met al die boeren en hun vee."


Is dit een eenzijdig verhaal? Of komen de genoemde slachtingen niet meer in het nieuws?
Met vriendelijke groet,
Arjan Broekhuizen

Freek Verkerk

Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 31, 2019, 12:49:15 PM
Citaat van: Arjan Broekhuizen op januari 21, 2019, 18:05:18 PM
Nederlandse jager aangeklaagd om doodschieten Duitse wolf
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/4582366/nederlandse-jager-aangeklaagd-om-doodschieten-duitse-wolf

Twentse jager die wolf doodschoot: "Ik handelde uit noodweer"
https://www.rtvoost.nl/nieuws/306678/Twentse-jager-die-wolf-doodschoot-Ik-handelde-uit-noodweer

Uit het artikel:
"Het loopt daar in Duitsland echt de spuigaten uit", zegt de Tukker. "Die wolven vermenigvuldigen zich in rap tempo en ze richten slachtingen aan onder veestapels. Ook in Nederland zitten al veel meer wolven dan we denken. Dat wordt hier nog wat met al die boeren en hun vee."


Is dit een eenzijdig verhaal? Of komen de genoemde slachtingen niet meer in het nieuws?
Goede vraag. Ik  heb even gegoogled met "wolf" en vond meteen het volgende artikel : https://www.dvhn.nl/drenthe/De-wolf-doodde-vorig-jaar-166-schapen-in-ons-land-waarvan-69-in-Groningen-en-Drenthe-24076958.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.dvhn.nl%2Fdossier%2Fwolven-in-het-noorden Vorig jaar 166 schapen gedood, en het staat gewoon in de krant en op internet. Dus het komt gewoon WEL in het nieuws en of je dat al dacht of niet is natuurlijk een persoonlijke kwestie. Het zijn er toch al wel veel moet ik toegeven. Uit franse cijfers weet ik dat er per wolf ongeveer 20 slachtoffers per jaar vergoed worden. Terugrekenend hebben we met 166 slachtoffers in 2018 dus permanent ongeveer 8 wolven in Nederland (rondzwerven). En dat getal geloof ik wel. Tendens stijgend, want ik zie ook een groei van 20 a 30 % van het aantal wolven in Duitsland. En in grensregio's als Nederland nog aanzienlijk hoger. Dus 3 maal zoveel slachtoffers in 2019 kan ik eenvoudig voorspellen. 500 dode schapen in 2019 veroorzaakt door wolven. Zeg daar maar eens iets van. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

hans parlevliet

#2069
Nou, wat ik daar van zeg is dat ik denk dat het best problematisch kan worden als jouw voorspelling uitkomt. Je kunt het dan niet meer bagatelliseren...
mvg
Hans