Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

#1800
Een artikel in de Trouw. Toch wel een kwaliteitskarnt zou je zeggen. https://www.trouw.nl/home/de-wolf-is-bezig-aan-een-opmars-in-europa-maar-als-hij-zwitserland-aandoet-heeft-hij-pech~a2d87283/ Het doet mij herinneren aan de mop over de russische luchtvaart-expert. Hem werd gevraagd wat hij vond van de Pravda, een russische krant met een slechte reputatie in het westen met betrekking tot de waarheid van zijn artikelen. De luchtvaart-expert antwoordde dat de artikelen over de luchtvaart niet klopten, maar dat de andere artikelen uitstekend waren.  ;D  Deze mop was natuurlijk bedoeld om de Pravda onderuit te halen, in het kader van de jarenlange Rusland bashing. Het was mij al eerder opgevallen dat zodra ik iets meer van een onderwerp weet en ik lees er iets over in de krant, dat het een verhaal is van een klok en een klepel, het komt in de buurt, maar het klopt niet. En dat gevoel heb ik nu weer bij het artikel in de Trouw.  Bijvoorbeeld dat de Franse regering het plan heeft: "De Franse regering lanceerde deze week een plan om het aantal grijze wolven in onder meer de Alpen de komende vijf jaar van 360 naar 500 op te krikken. " Met een groei van 30% per jaar is dat doel volgend jaar al bereikt, en wat doet men dan de volgende jaren? Volgens mij is dat een verkeerde interpretatie van de franse plannen.

En in Zwitserland worden er wel wolven afgeschoten, legaal en illegaal maar zo slecht als de Trouw het stelt is het niet: "Dan heb je pech als je als wolf in Zwitserland terechtkomt. Het is een soort afvoerput. Dat is wel een probleem." En tot slot: "Of we ook in Nederland binnenkort de eerste roedels kunnen verwachten, betwijfelt Trouwborst overigens." Hij mag het betwijfelen, en we hebben natuurlijk geen zekerheid, maar volgens mijn inschatting hebben er in 2020 een roedel in Nederland. We zullen zien wie gelijk krijgt.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2018, 13:52:07 PM

Een artikel in de Trouw. Toch wel een kwaliteitskarnt zou je zeggen. ...

Een kwaliteitskrant is een krant met een redacteur die weet te vertellen dat een wolvenpopulatie in Verweggistan gezond genoeg is om afgeschoten te worden.

"In Slowakije is de jacht toegestaan (daar is de populatie gezond genoeg, red.), "
Herman van der Meer

egilio

Een aantal jaar geleden een nieuwsartikel uit Zwitserland gelezen waarin een lokale politicus voorstelde om de wolven populatie te managen. Het ging om 1 roedel en het doel was dat er 0 dieren over zouden blijven. Zwitserland is een 'moeilijk' land voor wolven en beren (net als Slowakije).
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2018, 13:25:27 PM
Er is een jachthond door een wolf gedood terwijl de jachthond aangeschoten wild volgde. https://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Verdacht-bestaetigt-Wolf-hat-Jagdhund-getoetet_article1519541843.html Loslopende honden (in (natuur)gebieden met wolven) lopen een risico. Het wordt ook afgeraden om honden vrij los te laten lopen (In natuurgebieden). Alhoewel ik het wel kan begrijpen natuurlijk, die honden hebben ook hun jachtinstinct en vinden het geweldig om achter wild aan te gaan. Maar om te jagen met honden heb je ten eerste vaak een vergunning nodig en ten tweede loop je dus tegenwoordig de kans dat je een wolf tegen het lijf loopt. Het leven wordt steeds avontuurlijker, ook voor jachthonden. :)
De verdenking bestond al: http://www.wolf-sachsen.de/de/aktuelles/allgemeines-sonstiges/456-toter-jagdhund-auf-truppenuebungsplatz

Overigens is het een wat vreemd geval. Ik heb de originele documentatie van dit dier gezien. Was iets aangevreten op de flank, maar geen beten in de kop/keel. Hoewel inmiddels uit DNA vaststaat dat er een wolf aan heeft gegeten is helaas niet bewezen dat een wolf deze hond ook heeft gedood. Er is namelijk vanaf gezien om pathologisch onderzoek te laten verrichten naar de doodsoorzaak. Dat was niet nodig om voor een schadevergoeding in aanmerking te kunnen komen. Omdat de hond pas 2 dagen na vermissing is gevonden kan ook niet worden uitgesloten dat deze als aas is aangevreten.
Peter Venema

ronris

Citaat van: peterv op februari 25, 2018, 22:08:19 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2018, 13:25:27 PM
Er is een jachthond door een wolf gedood terwijl de jachthond aangeschoten wild volgde. https://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Verdacht-bestaetigt-Wolf-hat-Jagdhund-getoetet_article1519541843.html Loslopende honden (in (natuur)gebieden met wolven) lopen een risico. Het wordt ook afgeraden om honden vrij los te laten lopen (In natuurgebieden). Alhoewel ik het wel kan begrijpen natuurlijk, die honden hebben ook hun jachtinstinct en vinden het geweldig om achter wild aan te gaan. Maar om te jagen met honden heb je ten eerste vaak een vergunning nodig en ten tweede loop je dus tegenwoordig de kans dat je een wolf tegen het lijf loopt. Het leven wordt steeds avontuurlijker, ook voor jachthonden. :)
De verdenking bestond al: http://www.wolf-sachsen.de/de/aktuelles/allgemeines-sonstiges/456-toter-jagdhund-auf-truppenuebungsplatz

Overigens is het een wat vreemd geval. Ik heb de originele documentatie van dit dier gezien. Was iets aangevreten op de flank, maar geen beten in de kop/keel. Hoewel inmiddels uit DNA vaststaat dat er een wolf aan heeft gegeten is helaas niet bewezen dat een wolf deze hond ook heeft gedood. Er is namelijk vanaf gezien om pathologisch onderzoek te laten verrichten naar de doodsoorzaak. Dat was niet nodig om voor een schadevergoeding in aanmerking te kunnen komen. Omdat de hond pas 2 dagen na vermissing is gevonden kan ook niet worden uitgesloten dat deze als aas is aangevreten.
Een reconstructie uit eerste hand.
http://www.ljv-brandenburg.de/die-letzte-jagd-des-ajax-von-der-muskauer-heide/

peterv

Citaat van: ronris op februari 25, 2018, 22:32:37 PM
Citaat van: peterv op februari 25, 2018, 22:08:19 PM
Citaat van: Freek Verkerk op februari 25, 2018, 13:25:27 PM
Er is een jachthond door een wolf gedood terwijl de jachthond aangeschoten wild volgde. https://www.proplanta.de/Agrar-Nachrichten/Umwelt/Verdacht-bestaetigt-Wolf-hat-Jagdhund-getoetet_article1519541843.html Loslopende honden (in (natuur)gebieden met wolven) lopen een risico. Het wordt ook afgeraden om honden vrij los te laten lopen (In natuurgebieden). Alhoewel ik het wel kan begrijpen natuurlijk, die honden hebben ook hun jachtinstinct en vinden het geweldig om achter wild aan te gaan. Maar om te jagen met honden heb je ten eerste vaak een vergunning nodig en ten tweede loop je dus tegenwoordig de kans dat je een wolf tegen het lijf loopt. Het leven wordt steeds avontuurlijker, ook voor jachthonden. :)
De verdenking bestond al: http://www.wolf-sachsen.de/de/aktuelles/allgemeines-sonstiges/456-toter-jagdhund-auf-truppenuebungsplatz

Overigens is het een wat vreemd geval. Ik heb de originele documentatie van dit dier gezien. Was iets aangevreten op de flank, maar geen beten in de kop/keel. Hoewel inmiddels uit DNA vaststaat dat er een wolf aan heeft gegeten is helaas niet bewezen dat een wolf deze hond ook heeft gedood. Er is namelijk vanaf gezien om pathologisch onderzoek te laten verrichten naar de doodsoorzaak. Dat was niet nodig om voor een schadevergoeding in aanmerking te kunnen komen. Omdat de hond pas 2 dagen na vermissing is gevonden kan ook niet worden uitgesloten dat deze als aas is aangevreten.
Een reconstructie uit eerste hand.
http://www.ljv-brandenburg.de/die-letzte-jagd-des-ajax-von-der-muskauer-heide/
Interessant, wijkt dus op onderdelen af van het verhaal dat ik te horen heb gekregen.
Peter Venema

Freek Verkerk

#1806
Naya, of Nadia, hoe heet nu ook al weer die wolf die ongezien door heel Nederland gelopen is, met een zender om, dus we weten precies waar ze was, die wolf dus, die lijkt zich nu gevestigd te hebben in België. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/02/25/in_het_spoor_vanwolfnaya/ Het kan dus wel gewoon als wolf je vestigen in de Benelux. De kans is nog groot dat ze weer weg gaat, maar het is interessant.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op februari 28, 2018, 21:12:15 PM
die lijkt zich nu gevestigd te hebben in België.
Volgens de Duitse monitoringstandaard voor wolven mag van 'verblijf' (territoriaal dier) pas worden gesproken als aangetoond is dat het dier ten minste 6 maanden in een gebied verblijft. Nog even geduld dus.
Peter Venema

Freek Verkerk

En nu ook een waarneming in Baden-Würtenberg, één van de laatste duitse Bundeslanden waar nog geen of weinig waarnemingen bekend zijn. https://www.suedkurier.de/region/linzgau-zollern-alb/beuron/Wolf-loest-Reaktionen-aus-viele-unbeantwortete-Fragen;art372553,9637548 Nu zijn alleen nog wat kleine bundesländer wolfsvrij, zoals Hamburg en Bremen, stedelijk gebied eigenlijk, alhoewel de wolven er al wel omheen lopen, en verder die kleine landjes tegen Frankrijk/luxemburg. Saarland etc. Men weet niet waar de wolf vandaan komt, zowel de noordelijke (pools/duitse) populatie, als de Frans Italiaanse/zwitserse populatie komen in Aanmerking. Volgens mijn berekening zou dit gebied vanuit het zuid/westen bevolkt gaan worden, maar ja, die wolven houden zich daar niet altijd aan.   
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een derde Paar in Beieren: https://www.br.de/nachrichten/mittelfranken/inhalt/drittes-wolfspaar-in-bayern-nachgewiesen-100.html Ik ben de tel kwijt hoeveel paren / roedels er inmiddels in heel Duitsland zijn, iets van 60-80 met een groei van 30% per jaar. Dit is daar gewoon een voorbeeld van. Beieren ligt een beetje op het grensgebied van de Pools/duitse populatie en de Italiaans / zwitserse populatie. Deze beide dieren komen uit het Noorden. Het Veldensteiner Forst ligt zelfs onder de lijn Wenen-Calais die ik als de grenslijn bedacht had. Mogelijk is die noordelijke populatie toch sterker dan ik gedacht had. Ik denk dat ik dan mijn verwachtingen maar moet bijstellen. De door mij verwachte nieuwe grenslijn tussen de noordelijke en zuidelijke populatie komt dan te liggen op de lijn Boedapest - Amiens. https://www.google.nl/maps/dir/Boedapest,+Hongarije/Amiens,+Frankrijk/@48.5887848,6.1938451,6z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4741c334d1d4cfc9:0x100c4290c1e1060!2m2!1d19.0652774!2d47.4763392!1m5!1m1!1s0x47e78413d78b760b:0x40af13e816220e0!2m2!1d2.295753!2d49.894067!3e2?hl=nl Dat zou betekenen dat Nederland en heel Belgie en Noord Frankrijk door de Noordelijke populatie gekolonialiseerd gaat worden. Dat is ook in overeenstemming met wat er al aan wolven in die gebieden rondzwerft.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Misschien is het wel niet zo zinvol om voortdurend theorieën over grenslijnen e.d. te maken. De verspreiding van de Wolven ontwikkeld zich autonoom, de dieren houden geen rekening met jouw berekeningen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

jeroenroelofsen

Er was toch al een gemengd paar Pools/Duitse wolf x Alpen wolf?
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

egilio

Inderdaad wel een hele hoop gebaseerd op denken, verwachten etc. Die wolven doen wat ze doen, maar het is ook weer niet verkeerd om erover te fantaseren wat er gaat gebeuren. Laat ik dan ook maar eens een voorspelling doen: Voor 2022 voortplanting in Nederland.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

wimtegels

Citaat van: jeroenroelofsen op maart 10, 2018, 15:09:15 PM
Er was toch al een gemengd paar Pools/Duitse wolf x Alpen wolf?

Klopt, Truppenübungsplatz Grafenwöhr. is gemengd paar.
http://blog.bayern-wild.de/2017/08/erstes-wolfsrudel-in-bayern-3-jungtiere-im-bayerischen-wald-nachgewiesen/

In Nederland  zijn nu vrijwel constant zwervende wolven aanwezig. Ieder moment kan zich een paar vormen. Eerste roedel in 2019 niet onwaarschijnlijk.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rob Koelman

Citaat van: wimtegels op maart 10, 2018, 19:19:48 PMIn Nederland zijn nu vrijwel constant zwervende wolven aanwezig.

Hmm, dat is naar mijn mening toch wat te sterk gesteld...
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op maart 10, 2018, 19:29:33 PM
Citaat van: wimtegels op maart 10, 2018, 19:19:48 PMIn Nederland zijn nu vrijwel constant zwervende wolven aanwezig.

Hmm, dat is naar mijn mening toch wat te sterk gesteld...

Ik denk dat Wim er niet heel ver naast zal zitten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

wimtegels

We nemen lang niet alle wolven waar. De wolvin Naya heeft door half Nederland gelopen zonder dat iemand haar gezien heeft. Had ze geen zender gehad, dan hadden we niet van haar bestaan geweten. In Nederland zijn de laatste weken regelmatig waarnemingen en vermeende waarnemingen. Zelfs als maar een klein gedeelte van de vermeende waarnemingen echt een wolf is en die wolven gemiddeld maar een weekje in Nederland blijven is er vrijwel constant ergens in Nederland één of meerdere wolven aanwezig.

Kijken we verder naar het aantal Roedels in Duitsland, en kijken we naar de Route die Naya afgelegd heeft vanuit Mecklenburg-Vorpommern, dan zien we dat Nederland nu royaal binnen de invloedssfeer van de bestaande Roedels ligt. Obstakels zoals Maas en Rijn blijken passeerbaar voor de wolf.

In Duitsland is steeds gebleken dat één tot twee jaar voor definitieve vestiging zwervende wolven in een gebied voorkwamen. Bovendien is de hele ontwikkeling in een stroomversnelling gekomen en is de Zuid-Europese populatie opgerukt tot aan de zuidgrens van België.

Ik durf mijn stelling dus wel aan...........
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Rob Koelman

Citaat van: wimtegels op maart 10, 2018, 19:19:48 PMIn Nederland zijn nu vrijwel constant zwervende wolven aanwezig.

Citaat van: Rob Koelman op maart 10, 2018, 19:29:33 PMHmm, dat is naar mijn mening toch wat te sterk gesteld...

Citaat van: Cygnus op maart 10, 2018, 19:57:07 PMIk denk dat Wim er niet heel ver naast zal zitten.

Citaat van: wimtegels op maart 10, 2018, 20:05:37 PMIk durf mijn stelling dus wel aan...........

Zonder concreet bewijs niet meer dan een stelling/vermoeden...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: wimtegels op maart 10, 2018, 20:05:37 PM
Had ze geen zender gehad, dan hadden we niet van haar bestaan geweten.
Dat klopt niet, er is dna verzameld van schapen die zijn aangevallen, zowel in Nederland als in België. Daaruit kan haar identiteit volgen, ook zonder zender. Het zal in veel gevallen van rondzwervende wolven in ons land afhangen van de opmerkzaamheid van schapenhouders om bij 'verdachte' gevallen snel aan de bel te trekken en zo de aanwezigheid van wolven op te sporen. Zo zoetjesaan groeit er gelukkig meer bewustzijn in die sector dat niet elk dood schaap een hond of vos hoeft te zijn geweest.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 10, 2018, 14:45:35 PM
Misschien is het wel niet zo zinvol om voortdurend theorieën over grenslijnen e.d. te maken. De verspreiding van de Wolven ontwikkeld zich autonoom, de dieren houden geen rekening met jouw berekeningen.
Ik vind het ook gewoon leuk om hier over te filosoferen, Het nut van dit soort dingen is niet zo groot. Maar het is wel leuk om over zulke onvatbare zaken als wilde wolven toch op grond van de beschikbare informatie voorspellingen te kunnen doen die uitkomen. Ik had ook al voorspeld dat de wolven in 2020 in Nederland zouden zijn. Dat is een beetje een vage voorspelling, want heb je het dan over zwervers, een territorium, een paar of een paar met jongen, een roedel dus. Inmiddels denk ik dat we in 2020, 1 paar met jongen hebben in Nederland, dus zomer 2020 worden de eerste wolven puppies in Nederland geboren. Maar ik kan er ook naast zitten, misschien zijn ze een jaartje eerder. En het nut van deze voorspelling is????? Dat we misschien moeten nadenken over het beschermen van schapen en andere dieren die potentiële slachtoffers kunnen worden van een roedel wolven. Ik denk dan aan Geiten, konijnen, kalveren, hertenkampjes, lama's, ganzen, eenden, kippen etc. Ik denk dat we de moeflons op de Veluwe alvast kunnen afschrijven. De ervaringen in Duitsland zijn dat de Mouflons worden uitgemoord en verdwijnen. Ook veel damherten, in hertenkampjes, worden slachtoffer. We zijn natuurlijk al gewend om onze kippen en eenden tegen de vos te beschermen, maar de wolf is groter en sterker en kan hoger springen, dus daar moet de bescherming op worden aangepast. De eerste wolf in Barneveld kun je als een waarschuwing zien.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op maart 11, 2018, 00:02:09 AM
We zijn natuurlijk al gewend om onze kippen en eenden tegen de vos te beschermen, maar de wolf is groter en sterker en kan hoger springen, dus daar moet de bescherming op worden aangepast. De eerste wolf in Barneveld kun je als een waarschuwing zien.
Wolven springen niet Freek, ze kruipen of graven liever onder het gaas door. Elektrisch gaas van goed 1 meter hoog volstaat al om de meeste wolven tegen te houden, daar spring jij gemakkelijk overheen! (toch?) En voor wat betreft hun voedsel: wolven zijn geen uitvergroting van een vos. Pluimveehouders hoeven zich niet al te druk te maken want wolven eten weliswaar ook wel vogels, maar pakken toch liever grotere hoefdieren.
Peter Venema

Freek Verkerk

Citaat van: peterv op maart 11, 2018, 08:21:19 AM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 11, 2018, 00:02:09 AM
We zijn natuurlijk al gewend om onze kippen en eenden tegen de vos te beschermen, maar de wolf is groter en sterker en kan hoger springen, dus daar moet de bescherming op worden aangepast. De eerste wolf in Barneveld kun je als een waarschuwing zien.
Wolven springen niet Freek, ze kruipen of graven liever onder het gaas door. Elektrisch gaas van goed 1 meter hoog volstaat al om de meeste wolven tegen te houden, daar spring jij gemakkelijk overheen! (toch?) En voor wat betreft hun voedsel: wolven zijn geen uitvergroting van een vos. Pluimveehouders hoeven zich niet al te druk te maken want wolven eten weliswaar ook wel vogels, maar pakken toch liever grotere hoefdieren.
Ik dacht dat ik het ergens gelezen had, dat wolven over hoge hekwerken springen, maar dat moet dan de spreekwoordelijke uitzondering geweest zijn. https://www.youtube.com/watch?v=HRwEab3VZ2s Je verhaal wordt bevestigd. En dat is dan goed nieuws want op die manier zijn dan schapen eenvoudig te beschermen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

In Belgisch Limburg is een doodgereden Wolf gevonden bij Opoeteren, dat is circa 20 kilometer ten zuiden van Weert.
https://www.gva.be/cnt/dmf20180311_03402034/wolf-doodgereden-in-neeroeteren

Kan dit de Wolf van de Noord-Veluwe zijn van een paar weken geleden?
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Freek Verkerk

Citaat van: Cygnus op maart 11, 2018, 12:16:51 PM
In Belgisch Limburg is een doodgereden Wolf gevonden bij Opoeteren, dat is circa 20 kilometer ten zuiden van Weert.
https://www.gva.be/cnt/dmf20180311_03402034/wolf-doodgereden-in-neeroeteren

Kan dit de Wolf van de Noord-Veluwe zijn van een paar weken geleden?
Ik dacht meteen aan Naya, maar uit het artikel blijkt dat zij het niet was. Mogelijk haar vrijer, of een perfect stranger. Er is in ieder geval wel voldoende DNA aanwezig om de herkomst van dit dier vast te stellen. Het is inderdaad goed mogelijk dat het hetzelfde dier gaat dat op de veluwe rondzwierf kort geleden, alles is mogelijk eigenlijk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Die was redelijk herkenbaar aan de staart en aan een witte halve cirkel in de vacht aan de linkerkant, helaas niet te zien in het filmpje.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Voor de liefhebbers een interessante downloadlink naar artikelen over o.a. wolven en veepredatie in veel verschillende landen. Ik ontving juist het volgende per mail:

I take the opportunity to send you issue 17 of the CDPNews - Carnivore Damage Prevention News (for those that still haven't got it) - the eight and last one produced within the LIFE MedWolf Project (with the contribution of the LIFE financial instrument of the European Commission).

This issue focus on socioeconomic aspects related with LC mitigation efforts, implemented mostly in Europe, but also in South America. The previous issues of the CDPNews, having a wider or a more specific focus, covered different experiences and tools used in various parts of the world, focusing mainly on the grey wolf, but also brown bear, wolverine, and Eurasian lynx in Europe, as well as the puma, jaguar, and a guild of other carnivores. You can download them at the project's website: http://www.medwolf.eu/index.php/cdpnews.html

During the span of the MedWolf Project it was possible to produce 8 issues, publish 60 articles by 139 researchers/managers,  from 25 countries in 5 continents. This was possible due to the joint work, willingness and resilience of editors and authors. The editors welcome the translation, reprint and further distribution of the CDPNews and urge you to disseminate it to other researchers, managers, and entities that may find it useful.

Despite the end of the MedWolf Project the CDPNews will continue during the next years within the LIFE EuroLargeCarnivores Project, so be sure to follow the next edition.
Peter Venema

Freek Verkerk

Er is een wolf gespot in Emsland, In de omgeving van Haren wordt gezegd, net over de Grens bij Winterswijk. Ten noorden van Munster. Een link met Video. https://www.noz.de/lokales/haren/artikel/1174001/wieder-woelfe-im-emsland-unterwegs#gallery&0&0&1174001  Dit past in het beeld van rondzwervende wolven aan de Nederlandse grens of net in Nederland en Belgie.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op maart 17, 2018, 15:13:09 PM

Er is een wolf gespot in Emsland, In de omgeving van Haren wordt gezegd, net over de Grens bij Winterswijk. ...

Mmm, Haren is zo'n 100 Km van Winterswijk. Het is net over de grens bij Emmer-Compascuum.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Citaat van: HPM op maart 17, 2018, 16:09:42 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 17, 2018, 15:13:09 PM

Er is een wolf gespot in Emsland, In de omgeving van Haren wordt gezegd, net over de Grens bij Winterswijk. ...

Mmm, Haren is zo'n 100 Km van Winterswijk. Het is net over de grens bij Emmer-Compascuum.
In het artikel stond dat het dier richting Altenberge liep dus had ik dat opgezocht. Maar de in het artikel genoemde golfclub kon ik ook gewoon vinden. :)  Hierbij de kaart: https://www.google.com/maps/place/Gut+D%C3%BCneburg/@52.77918,4.9671594,7z/data=!4m5!3m4!1s0x4164ef2d68aa7be3:0x124322141098d7e5!8m2!3d52.77918!4d7.2083701?hl=nl Vlak over de Nederlandse grens bij Drente.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: Freek Verkerk op maart 17, 2018, 17:39:14 PM
Citaat van: HPM op maart 17, 2018, 16:09:42 PM
Citaat van: Freek Verkerk op maart 17, 2018, 15:13:09 PM

Er is een wolf gespot in Emsland, In de omgeving van Haren wordt gezegd, net over de Grens bij Winterswijk. ...

Mmm, Haren is zo'n 100 Km van Winterswijk. Het is net over de grens bij Emmer-Compascuum.
In het artikel stond dat het dier richting Altenberge liep dus had ik dat opgezocht. Maar de in het artikel genoemde golfclub kon ik ook gewoon vinden. :)  Hierbij de kaart: https://www.google.com/maps/place/Gut+D%C3%BCneburg/@52.77918,4.9671594,7z/data=!4m5!3m4!1s0x4164ef2d68aa7be3:0x124322141098d7e5!8m2!3d52.77918!4d7.2083701?hl=nl Vlak over de Nederlandse grens bij Drente.
In de directe omgeving daar zijn nu twee wolven vlak bij elkaar gefotografeerd. https://www.noz.de/lokales/meppen/artikel/1177267/erstmals-zwei-woelfe-gleichzeitig-im-emsland-bestaetigt#gallery&0&0&1177267 Ditmaal wordt het dorp Hemsen genoemd. Dat is 10 km van de vorige locatie. https://www.google.nl/maps/dir/Gut+D%C3%BCneburg,+D%C3%BCneburg,+Haren,+Duitsland/Hemsen,+49716+Meppen,+Duitsland/@52.7620798,6.6938722,9z/data=!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x4164ef2d68aa7be3:0x124322141098d7e5!2m2!1d7.2083701!2d52.77918!1m5!1m1!1s0x47b796d287597243:0xa26cf79eb7f96d0!2m2!1d7.2948873!2d52.7364949!3e2?hl=nl 2 wolven, vlak aan de Nederlandse grens met uitstapjes in Nederland; dan hebben we al bijna een roedel in Nederland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk