Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: 1 ... 57 58 [59]   Omlaag

Auteur Topic: Wolven bij de buren  (gelezen 39905 keer)

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
Re: Wolven bij de buren
« Reactie #1740 Gepost op: december 01, 2017, 08:08:43 am »

Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik. Die baltische Wolven zijn waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland. Voordat er Wolven in westelijk Polen en Duitsland kwamen waren er alleen baltische Wolven (in het baltische gebied en noordoost Polen). Nu noemt men ze Wolven van de Duits-Poolse populatie. Deze Wolven zijn echter afkomstig van de baltische populatie, genetisch zijn het daarom volgens mij nog steeds baltische Wolven.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze de uitslag van een genetisch onderzoek verzinnen. Maar wel vreemd is dat ik dit nog niet vanuit andere bronnen gehoord heb. En wat ik mij kan herinneren van de uitslag van genetische onderzoekingen van wolven in Zwitserland, is dat ze zonder uitzondering van Itaiaans / Frans / Zwitserse afstammeling zijn. En alle dieren worden genetisch onderzocht. En die zwitsers zijn grondig. Het zou mij niet verbazen als er al dieren vanuit de pools/duitse populatie binnengelopen waren, maar tot nog toe niet. Ergens in Beieren schijnt er wel een gemengd paar Duits-italiaans te zijn. En volgens mijn berekening zou die soortgrens ongeveer gaan lopen over de lijn Wenen-Brussel. Dus een gemegnd paar in Beieren klopt met die theorie. Maar Zwitzerland is nog te zuidelijk. Verder ligt de Baltische populatie nog achter de Poolse populatie. En de afstand Riga-Bern is 2000 km. Verder is het dan nog een hybride. Dan zou het dus als Hybride ergens in TsjechiŽ of elders onderweg tussen Riga en Bern geboren moeten zijn en naar Zwitserland gelopen zijn. Theoretisch is het mogelijk natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik hier nog meer van hoor. Voor mijn gevoel is het een hond.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #1741 Gepost op: december 01, 2017, 12:42:42 pm »

In dit artikel vraagt een burgemeester zich af waarom en 100 ambtenaren bezig zijn met 60 wolven. http://www.jawina.de/wolfsindustrie-100-mitarbeiter-fuer-60-woelfe/ Vind ik ook overdreven.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #1742 Gepost op: december 05, 2017, 20:57:11 pm »

Je moet niet alles geloven, maar het is wel een interessant verhaal: https://www.bauernzeitung.ch/news-archiv/2017/wie-viele-falsche-woelfe-ziehen-umher/

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik. Die baltische Wolven zijn waarschijnlijk afkomstig uit Duitsland. Voordat er Wolven in westelijk Polen en Duitsland kwamen waren er alleen baltische Wolven (in het baltische gebied en noordoost Polen). Nu noemt men ze Wolven van de Duits-Poolse populatie. Deze Wolven zijn echter afkomstig van de baltische populatie, genetisch zijn het daarom volgens mij nog steeds baltische Wolven.
Ik vind het ook moeilijk te geloven dat ze de uitslag van een genetisch onderzoek verzinnen. Maar wel vreemd is dat ik dit nog niet vanuit andere bronnen gehoord heb. En wat ik mij kan herinneren van de uitslag van genetische onderzoekingen van wolven in Zwitserland, is dat ze zonder uitzondering van Itaiaans / Frans / Zwitserse afstammeling zijn. En alle dieren worden genetisch onderzocht. En die zwitsers zijn grondig. Het zou mij niet verbazen als er al dieren vanuit de pools/duitse populatie binnengelopen waren, maar tot nog toe niet. Ergens in Beieren schijnt er wel een gemengd paar Duits-italiaans te zijn. En volgens mijn berekening zou die soortgrens ongeveer gaan lopen over de lijn Wenen-Brussel. Dus een gemegnd paar in Beieren klopt met die theorie. Maar Zwitzerland is nog te zuidelijk. Verder ligt de Baltische populatie nog achter de Poolse populatie. En de afstand Riga-Bern is 2000 km. Verder is het dan nog een hybride. Dan zou het dus als Hybride ergens in TsjechiŽ of elders onderweg tussen Riga en Bern geboren moeten zijn en naar Zwitserland gelopen zijn. Theoretisch is het mogelijk natuurlijk. Ik ben benieuwd of ik hier nog meer van hoor. Voor mijn gevoel is het een hond.
Ik zag toevallig dit al wat oudere artikel over wolven in Zwitserland: https://www.bauernzeitung.ch/sda-archiv/2016/wie-wolfs-spuren-in-einem-labor-zu-profilen-wie-m30-werden/ het zegt dat alle 90 wolven die zij geidentificeerd hebben uit de italiaanse populatie stammen, dus niets Baltisch, maar tijden kunnen veranderen.
« Laatst bewerkt op: december 09, 2017, 22:41:08 pm door Freek Verkerk »
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #1743 Gepost op: december 09, 2017, 22:41:46 pm »

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

• Admins
« Reactie #1744 Gepost op: december 10, 2017, 20:45:39 pm »

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik.
Daar mag je niet zonder meer vanuit gaan. Het maakt nogal uit welk bedrijf of instituut het onderzoek uitvoert. Er zijn tal van bedrijven op de markt die voor jou een DNA monster kunnen analyseren maar de meeste daarvan hebben geen behoorlijke referentiecollectie waardoor je de meest gekke uitslagen kunt krijgen. Het artikel geeft aan dat het DNA in Duitsland is onderzocht, maar niet door wie. Dat maakt de uitslag voor mij behoorlijk onzeker.
In Denemarken werd een paar jaar terug ook een groot aantal verschillende wolven met DNA "aangetoond", tot ieders verbazing omdat er geen andere aanvullende waarnemingen waren. Voor de zekerheid zijn de monsters toen nog eens in Duitsland door Senckenberg opnieuw bekeken. Wat bleek: allemaal vossen! De Denen hadden de optie van vos simpelweg over het hoofd gezien en het DNA niet met dat van vossen vergeleken.
Peter Venema

Freek Verkerk

• Member
    • Linkedin profile
« Reactie #1745 Gepost op: december 10, 2017, 21:02:05 pm »

Het genetische onderzoek zal wel kloppen denk ik.
Daar mag je niet zonder meer vanuit gaan. Het maakt nogal uit welk bedrijf of instituut het onderzoek uitvoert. Er zijn tal van bedrijven op de markt die voor jou een DNA monster kunnen analyseren maar de meeste daarvan hebben geen behoorlijke referentiecollectie waardoor je de meest gekke uitslagen kunt krijgen. Het artikel geeft aan dat het DNA in Duitsland is onderzocht, maar niet door wie. Dat maakt de uitslag voor mij behoorlijk onzeker.
In Denemarken werd een paar jaar terug ook een groot aantal verschillende wolven met DNA "aangetoond", tot ieders verbazing omdat er geen andere aanvullende waarnemingen waren. Voor de zekerheid zijn de monsters toen nog eens in Duitsland door Senckenberg opnieuw bekeken. Wat bleek: allemaal vossen! De Denen hadden de optie van vos simpelweg over het hoofd gezien en het DNA niet met dat van vossen vergeleken.
Leuk dat verhaal van die denen, want ik had al wel via een presentatie op Youtube gezien dat ze in Denemarken baltische wolven hadden waargenomen (met DNA), en dat anderen dat al onverklaarbaar vonden, omdat ze kennelijk onmerkbaar door Noord Duitsland getrokken waren, maar dan nu alsnog de verklaring :)  Bedankt. Over die zwitsers, als het overheidsburo van 90 onderzochte wolven, 90 italiaanse wolven vindt, dan is het heel opvallend dat de tegenpartij, in dit geval de boeren, met een hybride hond-baltische wolf aankomen.  Hybriden komen voor natuurlijk. Eigenlijk weinig als je bedenkt dat er veel zwerfhonden schijnen rond te lopen in met name de zuidelijke landen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

• Admins
« Reactie #1746 Gepost op: december 11, 2017, 17:04:49 pm »

Over die zwitsers, als het overheidsburo van 90 onderzochte wolven, 90 italiaanse wolven vindt, dan is het heel opvallend dat de tegenpartij, in dit geval de boeren, met een hybride hond-baltische wolf aankomen.  Hybriden komen voor natuurlijk. Eigenlijk weinig als je bedenkt dat er veel zwerfhonden schijnen rond te lopen in met name de zuidelijke landen.
De verklaring is simpel: als het bedrijf dat DNA onderzoekt weinig of geen referentiemonsters heeft van wolven, maar wel van hondenrassen en niet weet welk stukje van het DNA gebruikt moet worden om wolven te specificeren is de kans groot dat ze een stukje DNA herkennen dat (ook) bij honden voorkomt. Honden zijn immers altijd nog genetisch nauw verwant aan de wolf. In Duitsland gebeurt het ook met enige regelmaat dat boeren een contra-expertise laten uitvoeren van exact hetzelfde DNA monster als de overheid, je wilt niet weten met wat voor absurde combinaties van hondenrassen en wolven sommige bedrijven dan kunnen aankomen (50% wolf, 30%herdershond, 10%teckel, 10%malamut).
Peter Venema
Pagina's: 1 ... 57 58 [59]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.016 seconden met 21 queries.