Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 16:37:23 PM

Een paar camera's zou mooi zijn. En nog mooier een halsband met GPS, zender en een website, zodat je kuunt zien waar hij loopt. Is goed voor de betrokkenheid. Misschien wil "vroege vogels" wel meewerken. :)


Niet alleen goed voor de betrokkenheid, ook goed boeren die bang zijn dat het vee eraan gaat. Lijkt me geen goed plan, of anders een flinke vertraging erin brengen.
Gijs

Tom1980

Ze trekken nu al aan de bel die boeren,
En er is nog niks gebeurd..
Volgens mij geloven ze dat een wolf binnen 1 dag,alle schapen van een boer opeet ;D
En denk dat het wel mee zal vallen,
als de boer zich goed voorbereid,afschermen van vee.
Dan lijkt het me niet nodig om je zoooo druk te maken.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Marcel van kammen

Die gasten van het LTO zijn ook niet goed bij hun hoofd. Weten ze wel hoeveel subsidie en vergoedingen er jaarlijks al naar hun leden gaat voor vanalles en nog wat: subsidie voor vogeleitjes,paar mm water teveel vergoedinkjes, droog voorjaar vergoedinkje en weet ik wat al niet....ze moeten eens stoppen met zeiken over eventuele schade en eens aan de natuur denken i.p.v. aan hun eigen centjes. Ze moeten allang blij zijn dat ze zoveel vergoedt krijgen,als dat niet was gebeurd dan had het LTO al de helft minder aan leden gehad...

twanteunissen

Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 12:24:21 PM
Citaat van: twanteunissen op april 17, 2013, 10:34:09 AM
Citaat van: Freek Verkerk op april 15, 2013, 23:48:02 PM
[size=78%]Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?[/size]


Wekelijks krijgt WolvenInNederland waarnemingen binnen. Met die waarnemingen kun je meestal helemaal niks of het zijn zekere waarnemingen van géén wolf. Zolang er geen foto's van het dier zijn, van goede sporen etc is er geen wolf. Meestal komen ze dus niet verder dan een melding in de PC van een collega.
Een serie van meerdere waarnemingen tussen Emmen en Enschede vormde voor ons op een gegeven moment wel de aanleiding om bij de buren navraag te doen; toen waren er nog geen wolven bekend bij Meppen. Wel zijn hierna cameravallen geplaatst met het bekende resultaat.
Dat er op waarneming.nl geen waarnemingen worden ingevoerd betekend niet dat ze niet gezien/geclaimd worden. En er bestaat dus een kans dat die waarnemingen in het noordoosten toch op waarheid berusten, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.


Groeten, Twan
Twan, bedankt voor de reactie. Jij bent dus kennelijk van "WolvenInNederland" goed om dat te weten. Ik begrijp dat er veel onzinmeldingen zijn, maar inderdaad, als je veel van die meldingen krijgt zit er misschien toch een. Op zichzelf is het wel interessant om van jou te horen hoeveel "waarnemingen" jullie dan binnen gekregen hebben van deze wolf.  Deze wolf zit/zat er zeker. Dus het is goed om te weten dat jullie bijvoorbeeld van deze zekere wolf per dag/week/maand 10 meldingen krijgen, of 2 (hoeveel ?) en ter referentie, hoeveel meldingen hebben jullie in dezelfde periode gekregen uit Noord-Brabant (waar ik nog geen wolf verwacht.)? Of Limburg?


Ja, ik ben een van de mensen die met www.WolvenInNederland.nl bezig is.
Tussen augustus 2012 en januari 2013 hebben wij zeven meldingen gekregen. Zes waarnemingen van een dier en één mogelijke prooi. Alle waarnemingen kwamen enkele dagen of zelfs weken bij ons binnen. Uiteraard was dus geen van deze waarnemingen aan te merken als zekere wolf. Na aanleiding van deze serie hebben we begin maart navraag gedaan bij de buren in Duitsland...




Groeten, Twan

Maarte5n

. Es handelt sich um den ersten Nachweis eines Wolfes im westlichen Niedersachsen. Im Wendland (Raum Gartow) konnte bereist im Herbst 2012 die Anwesenheit eines Wolfes nachgewiesen werden. Jetzt sind dort zwei Wölfe kurz nacheinander in die Fotofalle getappt, wie eine Bilderserie belegt.

in de streek waar hierboven over gepraat word is een gezenderde wolvin in 2011 aangekomen daarna is de zender buiten werking geraakt maar haar aanwezig heid is er nog steeds, nu staat er in het berichtje hier boven in colom dat er een 2e dier gefotograveerd is klopt dat of lees ik dat niet goed?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: twanteunissen op april 18, 2013, 09:35:15 AM
Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 12:24:21 PM
Citaat van: twanteunissen op april 17, 2013, 10:34:09 AM
Citaat van: Freek Verkerk op april 15, 2013, 23:48:02 PM
[size=78%]Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?[/size]


Wekelijks krijgt WolvenInNederland waarnemingen binnen. Met die waarnemingen kun je meestal helemaal niks of het zijn zekere waarnemingen van géén wolf. Zolang er geen foto's van het dier zijn, van goede sporen etc is er geen wolf. Meestal komen ze dus niet verder dan een melding in de PC van een collega.
Een serie van meerdere waarnemingen tussen Emmen en Enschede vormde voor ons op een gegeven moment wel de aanleiding om bij de buren navraag te doen; toen waren er nog geen wolven bekend bij Meppen. Wel zijn hierna cameravallen geplaatst met het bekende resultaat.
Dat er op waarneming.nl geen waarnemingen worden ingevoerd betekend niet dat ze niet gezien/geclaimd worden. En er bestaat dus een kans dat die waarnemingen in het noordoosten toch op waarheid berusten, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.


Groeten, Twan
Twan, bedankt voor de reactie. Jij bent dus kennelijk van "WolvenInNederland" goed om dat te weten. Ik begrijp dat er veel onzinmeldingen zijn, maar inderdaad, als je veel van die meldingen krijgt zit er misschien toch een. Op zichzelf is het wel interessant om van jou te horen hoeveel "waarnemingen" jullie dan binnen gekregen hebben van deze wolf.  Deze wolf zit/zat er zeker. Dus het is goed om te weten dat jullie bijvoorbeeld van deze zekere wolf per dag/week/maand 10 meldingen krijgen, of 2 (hoeveel ?) en ter referentie, hoeveel meldingen hebben jullie in dezelfde periode gekregen uit Noord-Brabant (waar ik nog geen wolf verwacht.)? Of Limburg?


Ja, ik ben een van de mensen die met www.WolvenInNederland.nl bezig is.
Tussen augustus 2012 en januari 2013 hebben wij zeven meldingen gekregen. Zes waarnemingen van een dier en één mogelijke prooi. Alle waarnemingen kwamen enkele dagen of zelfs weken bij ons binnen. Uiteraard was dus geen van deze waarnemingen aan te merken als zekere wolf. Na aanleiding van deze serie hebben we begin maart navraag gedaan bij de buren in Duitsland...

Groeten, Twan

met als fantastich resultaat als volgt  :duim:

Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Stan. op april 17, 2013, 16:50:14 PM
CiteerEn nog mooier een halsband met GPS, zender en een website, zodat je kuunt zien waar hij loopt.

Dan maak je het de jagers wel heel makkelijk..


Het is een beschermde diersoort. En de wet geldt ook voor jagers. Jagers mogen ook alleen maar binnen hun eigen gebied jagen etc. Het rondlopen met een geladen geweer is normaal gesproken strafbaar. Bovendien merken we direct als het dier afgeschoten is, want dan beweegt de zender niet meer of is kapot gemaakt.


Gewoon een kaart met daarop ingetekend waar de wolf geweest is zou al heel mooi zijn. Je moet ook van de natuur kunnen genieten vind ik.  Net als die veral opduikende webcams. Daar ze je ook vossen, OEHOE's etc op. Niet te bang zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: dralion13 op april 17, 2013, 20:52:59 PM
Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 16:37:23 PM

Een paar camera's zou mooi zijn. En nog mooier een halsband met GPS, zender en een website, zodat je kuunt zien waar hij loopt. Is goed voor de betrokkenheid. Misschien wil "vroege vogels" wel meewerken. :)


Niet alleen goed voor de betrokkenheid, ook goed boeren die bang zijn dat het vee eraan gaat. Lijkt me geen goed plan, of anders een flinke vertraging erin brengen.
het is uiteraard mogelijk dat wolven schapen doden. Die moeten dan ook goed beveiligd worden. De boeren hebben in ieder geval in Duitsland wel de verplichting om voor voldoende beveiliging te zorgen anders wordt er geen schade vergoed. Bij een schaap gaat het om ongeveer 200 euro per dier. Dus dat is ook niet zo belangrijk voor een boer, dus acties ondernemen tegen een wolf, hoe gaat hij dat doen? Klemmen? Strikken? gif? Gaat hij met een geweer rondlopen? Lijkt me erg overdreven allemaal. 

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Twan zegt:

Ja, ik ben een van de mensen die met [/size]www.WolvenInNederland.nl[/size] bezig is.[/size]Tussen augustus 2012 en januari 2013 hebben wij zeven meldingen gekregen. Zes waarnemingen van een dier en één mogelijke prooi. Alle waarnemingen kwamen enkele dagen of zelfs weken bij ons binnen.


Dan concludeer ik dat die waarnemingen waarschijnlijk wel kloppen en dat we het dan over een dier (wolf) hebben die kennelijk over een langere periode min of meer in hetzelfde gebied verbleef. Dat liijkt op een territoriaal dier dat dus gedeeltelijk zijn territorium in Nederland heeft. Nederland is dus nu ook wolvenland. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

arjan.kop


Maarte5n

#760
Citaat van: Freek Verkerk op april 18, 2013, 14:40:29 PM
Twan zegt:

Ja, ik ben een van de mensen die met [/size]www.WolvenInNederland.nl[/size] bezig is.[/size]Tussen augustus 2012 en januari 2013 hebben wij zeven meldingen gekregen. Zes waarnemingen van een dier en één mogelijke prooi. Alle waarnemingen kwamen enkele dagen of zelfs weken bij ons binnen.


Dan concludeer ik dat die waarnemingen waarschijnlijk wel kloppen en dat we het dan over een dier (wolf) hebben die kennelijk over een langere periode min of meer in hetzelfde gebied verbleef. Dat liijkt op een territoriaal dier dat dus gedeeltelijk zijn territorium in Nederland heeft. Nederland is dus nu ook wolvenland. :)


ja maar het is 15 km van de grens dat het gefotograveerd is, en boven meppen, het  is een gebied van 10 bij 15 km wat echt een gebied is waar de teritorium kan zitten, ik neem aan dat de waarnemingen in nederland dan ook uitlopers zijn aan de rand van teritorium zitten maar dat de kern  boven meppen zit?, zou hij dan helemaal zijn teritorium hebben tot de vennen bij klazienaveen net in nederland?

Ik denk persoonlijk dat de wolf alleen boven meppen zit, en soms buiten zijn gebied op zoek is naar prooi of een partner, ik zou weleens willen weten of er nu na deze openbaarmaking nog steeds waarnemingen binnen komen in nederland langs de grenste hoogte van emmen

Groet Maarten
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op april 18, 2013, 14:36:52 PM
het is uiteraard mogelijk dat wolven schapen doden. Die moeten dan ook goed beveiligd worden. De boeren hebben in ieder geval in Duitsland wel de verplichting om voor voldoende beveiliging te zorgen anders wordt er geen schade vergoed. Bij een schaap gaat het om ongeveer 200 euro per dier. Dus dat is ook niet zo belangrijk voor een boer, dus acties ondernemen tegen een wolf, hoe gaat hij dat doen? Klemmen? Strikken? gif? Gaat hij met een geweer rondlopen? Lijkt me erg overdreven allemaal.
Overdreven of niet, het kost de boer in eerste instantie gewoon geld. Daarom snap ik wel dat ze in eerste instantie niet zullen staan te springen. Economisch gezien is het voor een buur relatief ongunstig om een wolf in de buurt te hebben.

Neemt niet weg dat ik het als natuur liefhebber geweldig vind dat het zo snel gaat met de wolf. Als er in het vastgestelde teritorium daadwerkelijk paarvorming plaats vind is de kans behoorlijk groot dat we zo'n 2 jaar nadat dat paar de eerste jongen op de wereld gezet heeft structureel (veel) meer waarnemingen van wolven gaan zien in Nederland. De 2 jaar oude jongen (met name de mannetjes) gaan dan zwerven, ook richting Nederland.

Het is dus goed dat de boeren zich nu ook roeren, dan is het nog niet te laat om regelingen (financieel) te gaan formuleren om zo de boeren ook wat minder negatief te laten zijn.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

joostheeremans

Die vergoedingen gaan er ongetwijfeld komen, maar om in aanmerking te komen voor schadevergoedingen moet je ook aantonen dat je genoeg voorzorgsmaatregelen hebt getroffen. En ik vrees dat er vanuit agrarische hoek nu meer in pr tegen de wolf wordt geïnvesteerd, dan in een deugdelijke manier om wolven bij je vee vandaan te houden.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

Citaat van: joostheeremans op april 19, 2013, 09:47:22 AM
Die vergoedingen gaan er ongetwijfeld komen, maar om in aanmerking te komen voor schadevergoedingen moet je ook aantonen dat je genoeg voorzorgsmaatregelen hebt getroffen. En ik vrees dat er vanuit agrarische hoek nu meer in pr tegen de wolf wordt geïnvesteerd, dan in een deugdelijke manier om wolven bij je vee vandaan te houden.
[size=78%]Ok het is goed dat er over gepraat wordt, maar hoe lang loopt die wolf hier nu al rond zonder ook maar een schaap gedood te hebben? Al maanden. We moeten de schade ook niet overdrijven. Laten we beginnen met de plaatselijke VVV te informeren hoe ze de aanwezigheid van wolven commercieel kunnen benutten. Misschien zijn er wat dat betreft wat "best practises" bekend uit duitsland. Ik lees van tochten onder leiding van gidsen door die wolven gebieden. Kan ook Nederlands talig. Leuk lijkt me om wolvengehuil af te spelen en te wachten op een reactie. EN zoiets midden in de nacht :). Misschien kan dat gecombineerd worden met iets anders etc. Zie ook de kansen zou ik zeggen.[/size]

[size=78%]Daarnaast kunnen er inderdaad ook wolven beschermingsmaterialen verkocht worden. Ook kunnen er plaatselijk voorlichtingsavonden gehouden worden. Trekt misschen veel publiek. Kan gesponsord worden door VVV etc.  [/size]
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#764
Er loopt bij Munster kennelijk een wolf rond met een beschadigd been: http://www.az-online.de/lokales/landkreis-uelzen/uelzen/dreifuss-humpelt-durch-heide-2863233.html beetje oud nieuws :)

En nog wat nieuws over de wolven in de vogezen: Voor zover ik Frans kan lezen staat er dat er duidelijk nog steeds wolven zijn.

Er staat: "Depuis le début de l'année 11 attaques de loups sont à signaler dans les Vosges dont 8 sur la même exploitation à Midrevaux (dans la plaine près de Neufchateau). "  Het lijkt erop dat wolven slim zijn. Als ze op een gegeven moment door hebben dat scapen een makkelijke prooi zijn komen ze terug. Ze kunnen duidelijk leren en zich aanpassen aan nieuwe omgevingen. 

Neufchateau
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Datura


Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 16:37:23 PM


.......... Bij een schaap gaat het om ongeveer 200 euro per dier. Dus dat is ook niet zo belangrijk voor een boer, ........

Volgens mij moet je een beetje oppassen met dit soort uitspraken. Naast dat het (zeker in economisch slechte tijden) toch best veel geld kan zijn (zoals Jeroen ook la aanhaalde), zijn er boeren genoeg die ook echt een 'emotionele' band met hun vee hebben. Dan veroorzaakt 1 door een wolf gedood schaap toch erg veel kwaad bloed bij een boer, en is het dus zeker belangrijk voor hem (ook al heeft hij er 200 en is het geld niet belangrijk voor hem).

Ook loert hier (waarschijnlijk onbedoeld) het 'de natuuronderzoekers vertellen de boeren wel even hoe het moet' mentaliteit om de hoek. Volgens mij heeft dat in het verleden ook vaak tot polarisatie en wederzijds onbegrip geleidt.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

jeroenroelofsen

Citaat van: Datura op april 20, 2013, 13:45:54 PM

Citaat van: Freek Verkerk op april 17, 2013, 16:37:23 PM


.......... Bij een schaap gaat het om ongeveer 200 euro per dier. Dus dat is ook niet zo belangrijk voor een boer, ........

Volgens mij moet je een beetje oppassen met dit soort uitspraken. Naast dat het (zeker in economisch slechte tijden) toch best veel geld kan zijn (zoals Jeroen ook la aanhaalde), zijn er boeren genoeg die ook echt een 'emotionele' band met hun vee hebben. Dan veroorzaakt 1 door een wolf gedood schaap toch erg veel kwaad bloed bij een boer, en is het dus zeker belangrijk voor hem (ook al heeft hij er 200 en is het geld niet belangrijk voor hem).
Daarnaast zijn er ook nog schapenhouders met "stamboek schapen". Deze kunnen toch al snel over de 1.000 euro per stuk opleveren.

Vergelijk het met een hobbiest met kippen. Als daar een marter/bunzing op bezoek is geweest en (enkele) kippen dood, kan geen enkele marter het nog goed doen.
Of een reiger die vrolijk je vijver leeg komt leeg lepelen.
Citeer
Ook loert hier (waarschijnlijk onbedoeld) het 'de natuuronderzoekers vertellen de boeren wel even hoe het moet' mentaliteit om de hoek. Volgens mij heeft dat in het verleden ook vaak tot polarisatie en wederzijds onbegrip geleidt.
Mee eens.
Nogmaal, dat de boeren nu al hoog van de toren blazen, is uiteindelijk alleen maar goed. Is van die kant uit (letterlijk) een schreeuw om aandacht. Die gaat er dan ook zeker wel komen. En zal er, mijns inziens, zeker niet tot leiden dat de wolf volgel vrij wordt verklaart
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

#767
Ik begrijp dat de natuur schade kan toebrengen aan boeren burgers en buitenlui. rivieren kunnen overstromen, hagelstenen kunnen je auto beschadigen, rijgers kunnen je vijvertje leegvissen, ganzen kunnen de wei kaaleten, zwijnen kunnen je akkertje omwoelen, vossen kunnen je kippen oppuzzelen, met je auto kun je botsingen hebben met reeen, damherten, edelherten en wilde zwijnen en wolven kunnen je schapen en geiten opeten. Vervelend in individuele gevallen. Toch gaan we niet al die dieren preventief opruimen omdat we de natuur ook erg mooi vinden.


Vandaag heb ik nog 2 reeen gezien: altijd leuk.


Een beetje natuur hoort erbij met dit soort risico's. En de risico's van de wolf zijn heel beperkt. In andere vergelijkbare europese landen als Duitsland, Frankrijk en Zwitserland heeft men al wat langer eraring met deze dieren (wolven) en mijn voorstel is om een vergelijkbare aanpak te hanteren. Die is in hoofdlijnen: De wolf is beschermd, als het te gek wordt kan hij toch afgeschoten worden. Wanneer wordt het te gek? In Frankrijk en Zwitserland als het dier, of de roedel, in een maand meer dan 30 schapen doden, of binnen 3 maanden meer dan 45. Dat lijkt me een goed principe. Ik las dat in de praktijk ook een wolf werd afgeschoten die kalveren aanviel. Ik las ook dat een veulen was aangevallen. Het is mij niet bekend dat er in europa mensen zijn aangevallen. Dat wolven mensen aanvallen komt in de verhalen wel voor, maar dat is of lang geleden of in andere werelddelen en in beide gevallen is dan de informatie hierover onduidelijk zodat ook andere doodsoorzaken mogelijk zijn (Beer bijvoorbeeld of loslopende honden) .


Ik las een zweeds verhaal waarbij een probleemwolf 500 km verplaatst werd, maar gewoon weer terugliep naar z'n oude omgeving. Vangen en verplaatsen is een alternatieve oplossing ter vervanging van afschieten. Maar wel veel moeilijker en duurder. Er zijn voldoende wolven dus kan er rustg eentje afgeschoten worden is mijn bescheiden mening.


Je moet ook bedenken dat een van de charmes van de wolf ook is dat hij een rol heeft in allerlei (bekende) sprookjes zoals roodkapje: [size=78%]http://nl.wikipedia.org/wiki/Roodkapje[/size][size=78%] ofhttp://nl.wikipedia.org/wiki/De_wolf_en_de_drie_biggetjes en ook http://nl.wikipedia.org/wiki/De_wolf_en_de_zeven_geitjes  Dat is een voordeel en een nadeel. Nadeel is dat de publieke opinie in eerste instantie een beetje angstig reageert. Misschien omdat ze in sprookjes geloven :) Voordeel is dat een natuurgebied waar een wolf rondloopt meteen veel hoger gewaardeerd wordt en meteen meer publiek trekt. [/size]

PS: iemand vroeg mij om mijn uitspraak te corrigeren dat dassen kippen zouden eten. Ik heb het voor de zekerheid even opgezocht : http://nl.wikipedia.org/wiki/Das_(dier)  dassen eten wel grondbroeders, maar kippen staan niet op hun menu.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Een overzichtsartikel over wolven in Duitsland (geen nieuws, maar alles bijelkaar): http://www.daserste.de/information/wissen-kultur/w-wie-wissen/sendung/wolf-128.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

De eerste foto van een wolf in de Ardeche: http://www.francebleu.fr/infos/loup/premiere-photo-du-loup-en-ardeche-535460


Klik hier [size=78%]http://fr.wikipedia.org/wiki/Cellier-du-Luc[/size] als je wilt weten waar dat is. Dit is een waarneming van de verovering van zuid-oost Frankrijk. Ht hele gebied ten oosten en zuiden van deze plaats is ongeveer door wolven bezet. Ze zijn dus vanuit de Alpen naar het laagland gegaan, hebben de rivier de .. overgestoken en zijn begonnen met de bezetting van centraal Frankrijk. Interessant is ook om de demografische ontwikkeling van dit plaatsje te bekijken. Je ziet dat de bevolking is teruggelopen van 400 mensen naar nu iets meer dan 100. Gunstig voor wolven natuurlijk. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Is de rivier die je bedoelt de Rhone?

En volgens mij zitten ze nu tegen het centraal masief aan. Dat is wordt steeds leuker. Ben echt benieuwd hoe lang het duurt voor de oostduitse wolven echt serieus naar het zuidwesten afbuigen, om vervolgens via het zwarte wout/elsas met deze populatie in contact gaat komen.
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op mei 05, 2013, 00:16:40 AM
Is de rivier die je bedoelt de Rhone?

En volgens mij zitten ze nu tegen het centraal masief aan. Dat is wordt steeds leuker. Ben echt benieuwd hoe lang het duurt voor de oostduitse wolven echt serieus naar het zuidwesten afbuigen, om vervolgens via het zwarte wout/elsas met deze populatie in contact gaat komen.
Inderdaad de Rhone, (was even te lui om het op te zoeken). Ze zijn er zeker al overheen (met ongeveer 10 - 50 dieren) , want er zijn ook al waarnemingen in de Pyreneeen en er over heen , ten noorden van Barcelona. Ook in het Central massif zijn er al jaren waarnemingen, maar nu dus de eerste foto in de Ardeche, na al verschillende dode schapen.


Die oost-duitse / poolse wolven populatie houdt een beetje een noordelijke route aan. Er is een dier gefotografeerd net over de grens bij Drente. Afbuigen naar het zuiden komt er zeker van, maar voorlopig lijkt het erop dat de frans-italiaanse populatie zuid duitsland gaat kolonialiseren. Bayern en Baden Wurtenburg (het zwarte woud) lijkt vanuit de nu al aanwezige enkelingen in Noord-italie / zwitserland, bevolkt te worden. Het dier in het Westerwald (Boven Keulen) kwam uit de italiaans populatie. Aan de italiaanse oostgrens, wordt al contact gelegd tussen de italiaanse en joegoslavische populatie. Beide zullen richting het noorden ongeveer Oostenrijk bevolken.  Interessant inderdaad, want die populaties worden steeds groter met steeds meer zwervers. Nu 200 franse wolven en 100 duitsers (Sorry voor het nationalisme :)). De Spaanse en Joegoslavische populaties breiden niet uit, of ik lees er niets van.:(
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#772
Twee wolven hebben een zender gekregen in Saksen: http://www.lausitznews.de/pressebericht_9968.html


Het zijn de vrouwelijke wolven van bestaande roedels. Ik verwacht dat zij in hun territorium blijven. Dat zal inderdaad meer vertellen over het dagelijkse leven in een roedel. Niet veel over waar wolven nu heentrekken en wat zij doen voor ze een roedel gaan vormen.  Maar alle informatie is welkom.

En over de wolven in Frankrijk: Een waarneming op het Central Massif (Aubrac)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op mei 16, 2013, 12:28:42 PM
Twee wolven hebben een zender gekregen in Saksen: http://www.lausitznews.de/pressebericht_9968.html


Het zijn de vrouwelijke wolven van bestaande roedels. Ik verwacht dat zij in hun territorium blijven. Dat zal inderdaad meer vertellen over het dagelijkse leven in een roedel. Niet veel over waar wolven nu heentrekken en wat zij doen voor ze een roedel gaan vormen.  Maar alle

informatie is welkom.
heb gelezen gisteren mooi toch dat zoiets kan hoop wel dat ze een keer wat meer vertellen over dit projeckt over het gebruike van een territorium en waar ze vaak zijn en hoe ze het gebied per maand indelen om niet te veel te belasten met jacht enzovoorts.

Die ene foto lijkt net of ze lacterend is en welpen heefd ? klopt dat.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Maarte5n


een waarneming in belgie

http://waarnemingen.be/soort/view/70056
een zeker verkeersslachtoffer verborgen

We horen het wel denk ik. hoop het niet
Maarten vd Berg

Jan vH

Citaat van: Maarte5n op mei 18, 2013, 17:00:30 PM

een waarneming in belgie

http://waarnemingen.be/soort/view/70056
een zeker verkeersslachtoffer verborgen

We horen het wel denk ik. hoop het niet

Staat nu op onzeker..
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Freek Verkerk

Citaat van: Jan vH op mei 18, 2013, 17:03:48 PM
Citaat van: Maarte5n op mei 18, 2013, 17:00:30 PM

een waarneming in belgie

http://waarnemingen.be/soort/view/70056
een zeker verkeersslachtoffer verborgen

We horen het wel denk ik. hoop het niet

Staat nu op onzeker..


Beetje vreemd. Verkeersslachtoffer, dan denk je dood lang de kant van de weg, maar kan natuurlijk ook geraakt zijn en weggevlucht. Misschien zijn er DNA sporen. Bloed, haar. Als die er zijn weet je soort (wolf), geslacht (mannetje) en afkomst (Italië) . Dat is in ieder geval mijn verwachting. Kan natuurlijk ook gewoon een hond geweest zijn.


Ik zou trouwens niet weten wie ik moet benaderen als ik denk een wolf aangereden te hebben. Heeft er iemand ook een telefoonnummer, cq procedure zodat er snel gereageerd kan worden en eventuele DNA sporen veiliggesteld worden.


Of is het allemaal niet zo belangrijk en is er wat dat betreft (nog) geen procedure in Nederland en België? 


Het is naturlijk ook niet echt belangrijk. Als er een wolf is merken we het vanzelf en als hij zich goed verborgen weet te houden merken we het niet. Is ook uitstekend. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroenroelofsen

Citaat van: Freek Verkerk op mei 18, 2013, 18:56:36 PM
Ik zou trouwens niet weten wie ik moet benaderen als ik denk een wolf aangereden te hebben. Heeft er iemand ook een telefoonnummer, cq procedure zodat er snel gereageerd kan worden en eventuele DNA sporen veiliggesteld worden.
Vind ik een hele goede vraag!
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Freek Verkerk

Een kort artikeltje over de wolven in Frankrijk http://www.estrepublicain.fr/insolite/2013/05/19/vingt-quatre-loups-maximum-soit-le-double-du-chiffre-actuel-pourront-etre-abattus-dans-les-douze  Duidelijk is dat niet iedereen blij is met de wolven. Hun aantal wordt nu geschat op 250. Dat is ongeveer het dubbele van het aantal wolven in Duitsland. De eerste waarneming van een wolf in Frankrijk was in 1992 - 1996. In Duitsland was dat 1996-1998. (Ik weet het niet meer exact). Je zou kunnen uitrekenen dat in beide landen het aantal wolven met 20 a 50% per jaar groeit.


Wat men ook zegt in dit artikel is dat wolven schapen doden. letterlijk zegt men: "(5.848 bêtes tuées en 2012, contre 4.920 en 2011 et 2.680 en 2008"   
[/size]
[/size]2008 - 2680
[/size]2011 - 4920
[/size]2012 - 5848
[/size]
[/size]Het aantal gedode schapen stijgt, doordat het aantal wolven stijgt. Als er 250 wolven 5848 schapen doden, dan doodt een wolf per jaar 5848 / 250 = ongeveer 20 a 30 schapen per jaar.  Een schaap kost ongeveer 200 euro per stuk dus dan kost een wolf 25 * 200 = 5000 euro per jaar.
[/size]
[/size]Dat is wel echt geld, maar als je bedenkt dat wat ik hoorde er 1 miljard naar natuurbeheer gaat in Nederland per jaar, dan is dat eigenlijk ook heel weinig.  Als we in nederland over een paar jaar bijvoorbeeld 100 wolven hebben kost dat bij elkaar: 100 maal 5000 = 500.000 euro per jaar.  Dat is dan 1 /2000 -ste van het bedrag dat aan de natuur wordt uitgegeven in Nederland.
[/size]
[/size]Waar dat geld naartoe gaat staat in de volgende link:
http://www.compendiumvoordeleefomgeving.nl/indicatoren/nl0519-Kosten-en-financiering-natuur--en-landschapsbeheer.html?i=19-74
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#779
Citaat van: jeroenroelofsen op mei 18, 2013, 19:29:57 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 18, 2013, 18:56:36 PM
Ik zou trouwens niet weten wie ik moet benaderen als ik denk een wolf aangereden te hebben. Heeft er iemand ook een telefoonnummer, cq procedure zodat er snel gereageerd kan worden en eventuele DNA sporen veiliggesteld worden.
Vind ik een hele goede vraag!

Wolven in nederland zou ik doen, of van zoogdierenvereniging diegene die de grote zoogdieren doet
Een telefoonnummer opschrijven is altijd handig

hier een link naar wolven in nederland contacktpersonen
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/contact

Groet Maarten
Maarten vd Berg