Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

GijsB

Ik heb zo mijn twijfels of ze in Groningen echt een goed gebied kunnen vinden (of er moeten dieren in het lauwersmeer terecht komen, marnewaard lijkt me een prima gebied voor die beesten) maar in Drenthe zie ik genoeg mogelijkheden.
Gijs

Freek Verkerk

Citaat van: dralion13 op april 07, 2013, 23:00:34 PM
Ik heb zo mijn twijfels of ze in Groningen echt een goed gebied kunnen vinden (of er moeten dieren in het lauwersmeer terecht komen, marnewaard lijkt me een prima gebied voor die beesten) maar in Drenthe zie ik genoeg mogelijkheden.
met de Marnewaard als uitvalsbasis kunnen ze al een gebied in Groningen en Friesland bestrijken. Als er maar genoeg reeen zijn gaat dat lukken. Ik ben op Google earth in Groningen, friesland en drente aan het zoeken naar geschikte gebieden, maar eigenlijk hebben ze maar een kleine locatie nodig om hun jongen te stallen, dat hoeft geen groot bosgebied te zijn, mogelijk is zelfs een klein afgelegen natuurgebiedje nog beter. 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Tom1980

Citaat van: Maarte5n op april 08, 2013, 20:12:07 PM
http://www.regiobodeonline.nl/nieuws/29-05-2012-16-54-loenen-door-wolf-minder-schapen-op-loenens-schaapscheerdersfeest/

Vreemd verhaal is nu pas bekend gemaakt

Geen foto's maakt het een uitzonderlijk sterk verhaal(lijkt mij)
Geen foto's van de wolf kan natuurlijk.
Ze hadden op zijn minst een foto kunnen maken van de schapen die gedood waren,
Door een (Wolf)
Ziet er mischien niet smakelijk uit,maar mischien kunnen de experts dan wel zien(bewijzen) of het een aanval van een wolf is geweest.
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op april 08, 2013, 20:12:07 PM
http://www.regiobodeonline.nl/nieuws/29-05-2012-16-54-loenen-door-wolf-minder-schapen-op-loenens-schaapscheerdersfeest/

Vreemd verhaal is nu pas bekend gemaakt


In die tijd was er toch ook de wolf bij Arnhem? Het is goed mogelijk dat jonge mannetjes op hun zwerftochten ook Nederland aandoen. Dat zal steeds vaker voorkomen. Mogelijk zijn er wel foto's. Vast wel zou ik zeggen. Zeker als het waar zou zijn. Volgens mij zijn er al vergoedingsregelingen zodat de schapenhouder gecompenseerd wordt.  Het lijkt mij een reclamestunt. Ze willen juist bezoekers op hun schaapsscheerdersfeest dit jaar. Maar zoiets kan beslist voorkomen binnenkort. De dichtstbijzinde wolven zitten op 200 KM en in het verleden heb ik geconstateerd dat ze 50 km per jaar naar het westen trekken. Dus zijn ze hier over 4 jaar.


De berekening gaat als volgt: na de val van de muur in 1998 eerste wolf in Oost Duitsland. Nu in 2013, 15 jaar later, zijn ze in Hamburg. De afstand Görlitz-Hamburg is 500 km. Dus 500 km in 15 jaar is ongeveer 35 km per jaar. ALs ze met dezelfde snelheid doorgaan hebben we in 200/35 = 6 jaar, het eerste Nederlandse wolven verkeersslachtoffer. In 2019.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

twanteunissen

Is een heel oud bericht, kijk maar naar de data!


Wolf zou het kunnen zijn, net zo goed een hond. Schapen waren afgevoerd naar de destructie voordat er serieus onderzoek kon plaatsvinden.


Groeten, Twan

Maarte5n

Citaat van: twanteunissen op april 08, 2013, 21:55:27 PM
Is een heel oud bericht, kijk maar naar de data!


Wolf zou het kunnen zijn, net zo goed een hond. Schapen waren afgevoerd naar de destructie voordat er serieus onderzoek kon plaatsvinden.


Groeten, Twan

is maar 1,5 jaar geleden twan :) en daarom zette ik het neer, in die maand zijn er ook waarnemingen geweest van mensen, bij loenen en de rammenberg het valt wel op in 1 omgeving in de zelfde maand en daarna 1.5 jaar niks

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Maarte5n

Hier een verslag over de wolf in duitsland.

http://www.wolfsregion-lausitz.de/infomaterialnewsletterdownloads

en den de zin hier onder opzoeken van Ika Reinhardt

Reinhardt I. & Kluth G. (2007): Fachkonzept Leben mit Wölfen. Leitfaden für den Umgang mit einer konfliktträchtigen Tierart in Deutschland. BfN-Skripten 201.

als je naar beneden scrold naar pagina 13 Hintergrunt 2,1

zie je een oude kaart uit zeg maar van voor 1980 tot 1995 en erna, wat opvallend is zijn de Groene stippen stippen van voor 1990.
Die zijn eigenlijk allemaal in noord oosten van duitsland tot zuidoost hamburg en vooral boven en rond berlijn, als je die vergelijkt met de kaart van 2013 zie je precie,s hetzelfde beeld alleen maar noordoosten tot hamburg. , hoe kan dat? waarom is inde tussen tijd niks in midden en zuiden, zuidoosten gezien. ik probeer een antwoord op te hebben maar tot nu toe geen resultaat
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op april 11, 2013, 19:07:38 PM
Hier een verslag over de wolf in duitsland.

http://www.wolfsregion-lausitz.de/infomaterialnewsletterdownloads

en den de zin hier onder opzoeken van Ika Reinhardt

Reinhardt I. & Kluth G. (2007): Fachkonzept Leben mit Wölfen. Leitfaden für den Umgang mit einer konfliktträchtigen Tierart in Deutschland. BfN-Skripten 201.

als je naar beneden scrold naar pagina 13 Hintergrunt 2,1

zie je een oude kaart uit zeg maar van voor 1980 tot 1995 en erna, wat opvallend is zijn de Groene stippen stippen van voor 1990.
Die zijn eigenlijk allemaal in noord oosten van duitsland tot zuidoost hamburg en vooral boven en rond berlijn, als je die vergelijkt met de kaart van 2013 zie je precie,s hetzelfde beeld alleen maar noordoosten tot hamburg. , hoe kan dat? waarom is inde tussen tijd niks in midden en zuiden, zuidoosten gezien. ik probeer een antwoord op te hebben maar tot nu toe geen resultaat


Wolven in Duitsland kunnen in principe van 5 kanten komen:


1. vanuit het oosten, Polen en verder. Dat was tot voor enkele jaren de voornaamste bron en dat zijn ook al die stippen in het noord oosten. Die komen voornamelijk over de pools duitse grens een enkeling ook via Slowakije - Tsjechie in Beieren.
2. Tegen woordig de grootste bron zijn de wolven die in Duitsland zelf geboren zijn, met inmiddels 18 a 20 roedels worden er jaarlijks 100 a 150 wolven in duitsland geboren.
3. Ook uit Italie /Frankrijk / zwitserland komen tegenwoordig wolven naar Duitsland. De italiaanse wolven waren bijna helemaal uitgeroeid en   pas de laatste jaren komen uit deze groep wolven naar Duitsland. Mijn inschatting is dat de onderste helft van duitsland vanuit die groep gevuld gaat worden. In noord-oost zwitserland, in de buurt van het bodenmeer, op minder dan 100 km van duitsland zit een roedel.
4. Er zitten ook wolven in het voormalige Joegoslavie. Daarmee lijkt het ook iets beter te gaan en die trekken ook naar het Noorden en zijn al  in het noord-oosten van Italie, oostenrijk en misschien zuid duitsland (Beieren).
5. De laatse groep zijn wolven die ontsnapt zijn uit dierentuinen of van particulieren.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

5. De laatse groep zijn wolven die ontsnapt zijn uit dierentuinen of van particulieren.
[/quote]
wolven ontsnapt? er is  in de afgelopen 10 jaar maar 1 ontsnapt toch bij bremen?

of zij er afgelopen jaren meer wolven ontsnapt geweest?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

#730
Citaat van: Maarte5n op april 11, 2013, 22:01:41 PM
5. De laatse groep zijn wolven die ontsnapt zijn uit dierentuinen of van particulieren.
wolven ontsnapt? er is  in de afgelopen 10 jaar maar 1 ontsnapt toch bij bremen?

of zij er afgelopen jaren meer wolven ontsnapt geweest?

Groet Maarten

misschien wel meer. Particulier gehouden dieren die ontsnappen worden niet altijd bekend gemaakt. Bovendien, als ik het door jou aangegeven document lees: http://www.wolfsregion-lausitz.de/images/stories/dokumente/Leben-mit-Woelfen.pdf waarin op bladzijde 12 in het bewuste kaartje staat een wolfin Bärbel, die ontsnapt is in 2002.

klik hier voor meer informatie over die ontsnapping

Ik lees daarin ook: "Bereits im Februar vergangenen Jahres riss eine junge Wölfin aus dem alten Gehege aus. Sie konnte nicht wieder eingefangen werden und wurde erlegt." Dus kennelijk komt het vaker voor dat wolven uitbreken.

Wat ik verder ook lees is dat de ontsnapte wolf door een jager is afgeschoten die bedreigd zou zijn. De jager was kennelijk gebeld nadat mensen de ontsnapte wolf gezien hadden bij een dood dier. Wolven eten snel, maar ik kan me indenken dat ze zich niet meteen laten wegjagen bij door hen gevonden voedsel. Dit direct afschieten van wolven is gedrag dat bij meer jagers voorkomt. Illegale jacht is een van de belangrijkste doodsoorzaken van wolven. Maar misschien is dat ook goed. Er komen steeds meer wolven (groei van 20-50% per jaar) dus de groei zit er goed in. Wolven die te dicht in de buurt van mensen komen lopen groot gevaar om illegaal afgeschoten te worden. Zo overleven de "schuwe" wolven en die vallen geen mensen aan en per saldo worden die beter getolereerd. Belangrijk is tenslotte dat mensen zoals jij en ik het uiteindelijk moeten gaan tolereren dat er in de duinen bij Scheveningen wolven rondlopen. Om maar eens een simpel voorbeeld te noemen. Of dat er gewoon wolven rondlopen in het gebied waar we hardlopen, kamperen en doorheen fietsen op weg naar ons werk.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op april 12, 2013, 01:58:20 AM
Citaat van: Maarte5n op april 11, 2013, 22:01:41 PM
5. De laatse groep zijn wolven die ontsnapt zijn uit dierentuinen of van particulieren.
wolven ontsnapt? er is  in de afgelopen 10 jaar maar 1 ontsnapt toch bij bremen?

of zij er afgelopen jaren meer wolven ontsnapt geweest?

Groet Maarten

misschien wel meer. Particulier gehouden dieren die ontsnappen worden niet altijd bekend gemaakt. Bovendien, als ik het door jou aangegeven document lees: http://www.wolfsregion-lausitz.de/images/stories/dokumente/Leben-mit-Woelfen.pdf waarin op bladzijde 12 in het bewuste kaartje staat een wolfin Bärbel, die ontsnapt is in 2002.

klik hier voor meer informatie over die ontsnapping

Ik lees daarin ook: "Bereits im Februar vergangenen Jahres riss eine junge Wölfin aus dem alten Gehege aus. Sie konnte nicht wieder eingefangen werden und wurde erlegt." Dus kennelijk komt het vaker voor dat wolven uitbreken.

Wat ik verder ook lees is dat de ontsnapte wolf door een jager is afgeschoten die bedreigd zou zijn. De jager was kennelijk gebeld nadat mensen de ontsnapte wolf gezien hadden bij een dood dier. Wolven eten snel, maar ik kan me indenken dat ze zich niet meteen laten wegjagen bij door hen gevonden voedsel. Dit direct afschieten van wolven is gedrag dat bij meer jagers voorkomt. Illegale jacht is een van de belangrijkste doodsoorzaken van wolven. Maar misschien is dat ook goed. Er komen steeds meer wolven (groei van 20-50% per jaar) dus de groei zit er goed in. Wolven die te dicht in de buurt van mensen komen lopen groot gevaar om illegaal afgeschoten te worden. Zo overleven de "schuwe" wolven en die vallen geen mensen aan en per saldo worden die beter getolereerd. Belangrijk is tenslotte dat mensen zoals jij en ik het uiteindelijk moeten gaan tolereren dat er in de duinen bij Scheveningen wolven rondlopen. Om maar eens een simpel voorbeeld te noemen. Of dat er gewoon wolven rondlopen in het gebied waar we hardlopen, kamperen en doorheen fietsen op weg naar ons werk.



Ik zag idd dat kaartje dacht dat een onderzoek wolf was vanwege dat slingerende lijntje, en ontsnappte kan je niet volgen en zou een rechte lijn geven dacht ik.. maar oke in feite zijn er meer wolven ontsnapt maar de meeste worden of afgeschoten direckt, of worden soms nooit meer gevonden.
Groet Maarten
Maarten vd Berg

joostheeremans

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws.deutsch/nachrichten/130411_J%25C3%25A4ger%2BBelgien%2BPolen%2B   Twee Belgische jagers schieten twee wolven in Polen dood; ze zagen de beesten aan voor wasberen.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Johan Helmus

#733
En waarschijnlijk komen ze ook nog met het smoesje weg... Hoe je het ook wendt of keert; of ze zijn incompetent omdat ze kennelijk niet in staat zijn om (behoorlijk verschillende) diersoorten te kunnen onderscheiden, of ze zijn incompetent omdat ze bewust lukraak beschermde diersoorten overhoop schieten.

Wat mij betreft is de potentiële boete €7000,- te weinig, en ik hoop van harte dat hun jachtaktes permanent worden ingevorderd.
Groeten, Johan Helmus

Freek Verkerk

Een artikel (in het duits) over de komst van wolven naar Neder Saksen, http://www.weser-kurier.de/region/niedersachsen_artikel,-Woelfe-machen-Schafhaltern-Sorgen-_arid,546003.html, Dat is het duitse Bundesland dat grenst aan Groningen, Drente, Overijsel. Vanuit hier komen de wolven de komende jaren naar Nederland. :)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

twanteunissen


En dan wordt er opeens eentje op de foto gezet net over de grens bij het Bargerveen en omgeving... Weer een stap voorwaarts en nu heel erg dichtbij...
De Waarneming sluit aan bij onbevestigde meldingen die Wolven In Nederland kreeg tussen Emmen en Enschede...

http://www.wolveninnederland.nl/wolven/actueel/wolf-vlakbij-nederland


Groeten, Twan

Tom1980

Mischien moet Freek iets aanpassen :angel: B)
_____________________________
Tom Evertz

http://waarneming.nl/user/photos/81428

Maarte5n

ik vroeg me ook af , ze zijn sneller dan Freek kan vermoeden/denken :) :duim: maar toppie zo dicht bij nederland met zekerheid van foto is geweldig
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op april 15, 2013, 19:52:03 PM
ik vroeg me ook af , ze zijn sneller dan Freek kan vermoeden/denken :) :duim: maar toppie zo dicht bij nederland met zekerheid van foto is geweldig


Ze kunnen sneller zijn dan ik gedacht had inderdaad. Vroeger zei ik 2020 in Nederland, maar zwervers zijn elk moment mogelijk. Ik heb eerder al eens een uitgebreidere voorspelling gemaakt. Je zou even moeten terugscrollen. Maar het moet zoiets zijn als. Als we vasthouden aan 2020 een roedel met jongen. Dan moet 2019 een roedel zonder jongen, 2018 een mannetje met een territorium, 2017 continue waarnemingen (er zwerven enkele dieren rond), 2016  10 a 20 waarnemingen per jaar, 2013-2015  1 a 10 waarnemingen per jaar. 
zoiets. [size=78%]http://www.umwelt.niedersachsen.de/aktuelles/pressemitteilungen/wolfsmonitoring-bringt-ungewoehnliche-familienbande-ans-licht-und-neue-nachweise-im-emsland-und-im-wendland-114406.html[/size] Jammer dat die tweede roedel in bij Munster uit broer en zus bestaat. (geen jongen bekend). Maar wel goed nieuws allemaal.


Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


Maarte5n

[Jammer dat die tweede roedel in bij Munster uit broer en zus bestaat. (geen jongen bekend). Maar wel goed nieuws allemaal.


Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?
[/quote]

wie zegt dat ze geen jongen krijgen mischien hebben ze elkaar nooit gezien als ze 1 jaar verschelen? en als ze samen opgetrokken zijn naar 1 gebied de drang naar jongen is toch groter dan dat ze elkaars famillie zijn ?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Meer nieuws over wolven in Nieder saksen. http://www.noz.de/lokales/71490387/junger-wolf-streift-durchs-emsland-videoclip-als-beweis
Emsland is direct aan de Nederlandse Grens. [size=78%]http://nl.wikipedia.org/wiki/Emsland[/size] . de wolf is in een fotoval gelopen. Wat mij betreft mogen die nu ook in Nederland opgesteld worden. Dan weten we tenminste waar ze zijn. In landkreis Uelzen wordt een tweede wolf gemeld. [size=78%]http://nl.wikipedia.org/wiki/Landkreis_Uelzen[/size] dat is weer een stap verder, namelijk de paarvorming. Dat betekend binnen 1 jaar jongen en dus een roedel. Het gaat voorspoedig.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

GMentink

Ik zit ongeveer hier over een weekje of 4
https://maps.google.nl/maps?client=safari&rls=en&q=eichenborn&oe=UTF-8&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&sa=N&tab=wl


Zal de foto's al eerste hier posten als ik een wolf zie.....   

augustvansteensel

Citaat van: GMentink op april 16, 2013, 22:29:54 PM
Ik zit ongeveer hier over een weekje of 4
https://maps.google.nl/maps?client=safari&rls=en&q=eichenborn&oe=UTF-8&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&sa=N&tab=wl


Zal de foto's al eerste hier posten als ik een wolf zie.....
Nog Wilde katten gezien?
Volgen smij zitten die daar ook.
August van Steensel



www.jnm.nl   !!!

GMentink

Citaat van: augustvansteensel op april 16, 2013, 22:46:50 PM
Citaat van: GMentink op april 16, 2013, 22:29:54 PM
Ik zit ongeveer hier over een weekje of 4
https://maps.google.nl/maps?client=safari&rls=en&q=eichenborn&oe=UTF-8&redir_esc=&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&sa=N&tab=wl


Zal de foto's al eerste hier posten als ik een wolf zie.....
Nog Wilde katten gezien?
Volgen smij zitten die daar ook.


Ik ga pas over een paar weken ;D ;D

twanteunissen

Citaat van: Freek Verkerk op april 15, 2013, 23:48:02 PM
[size=78%]Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?[/size]


Wekelijks krijgt WolvenInNederland waarnemingen binnen. Met die waarnemingen kun je meestal helemaal niks of het zijn zekere waarnemingen van géén wolf. Zolang er geen foto's van het dier zijn, van goede sporen etc is er geen wolf. Meestal komen ze dus niet verder dan een melding in de PC van een collega.
Een serie van meerdere waarnemingen tussen Emmen en Enschede vormde voor ons op een gegeven moment wel de aanleiding om bij de buren navraag te doen; toen waren er nog geen wolven bekend bij Meppen. Wel zijn hierna cameravallen geplaatst met het bekende resultaat.
Dat er op waarneming.nl geen waarnemingen worden ingevoerd betekend niet dat ze niet gezien/geclaimd worden. En er bestaat dus een kans dat die waarnemingen in het noordoosten toch op waarheid berusten, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.


Groeten, Twan

Freek Verkerk

Citaat van: twanteunissen op april 17, 2013, 10:34:09 AM
Citaat van: Freek Verkerk op april 15, 2013, 23:48:02 PM
[size=78%]Dat verhaal van die meerdere waarnemingen van wolven lijkt me wat overdreven. Staan er al waarnemingen op onze site?[/size]


Wekelijks krijgt WolvenInNederland waarnemingen binnen. Met die waarnemingen kun je meestal helemaal niks of het zijn zekere waarnemingen van géén wolf. Zolang er geen foto's van het dier zijn, van goede sporen etc is er geen wolf. Meestal komen ze dus niet verder dan een melding in de PC van een collega.
Een serie van meerdere waarnemingen tussen Emmen en Enschede vormde voor ons op een gegeven moment wel de aanleiding om bij de buren navraag te doen; toen waren er nog geen wolven bekend bij Meppen. Wel zijn hierna cameravallen geplaatst met het bekende resultaat.
Dat er op waarneming.nl geen waarnemingen worden ingevoerd betekend niet dat ze niet gezien/geclaimd worden. En er bestaat dus een kans dat die waarnemingen in het noordoosten toch op waarheid berusten, we zullen het waarschijnlijk nooit weten.


Groeten, Twan
Twan, bedankt voor de reactie. Jij bent dus kennelijk van "WolvenInNederland" goed om dat te weten. Ik begrijp dat er veel onzinmeldingen zijn, maar inderdaad, als je veel van die meldingen krijgt zit er misschien toch een. Op zichzelf is het wel interessant om van jou te horen hoeveel "waarnemingen" jullie dan binnen gekregen hebben van deze wolf.  Deze wolf zit/zat er zeker. Dus het is goed om te weten dat jullie bijvoorbeeld van deze zekere wolf per dag/week/maand 10 meldingen krijgen, of 2 (hoeveel ?) en ter referentie, hoeveel meldingen hebben jullie in dezelfde periode gekregen uit Noord-Brabant (waar ik nog geen wolf verwacht.)? Of Limburg?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Met al die waarnemingen ook in Nederland lijkt het erop dat er een wolf een territorium heeft op de Duits nederlandse grens. Dus eigenlijk is deze wolf nu in Nederland. Afwachten of hij blijft cq of het eigenlijk een mannetje is, of er DNA verzameld kan worden, weten we meteen waar hij/zij vandaan komt. En dan wachten op een partner etc. Snel allemaal. Zijn we al klaar op de eerste dode schapen en geiten in NL?


Een paar camera's zou mooi zijn. En nog mooier een halsband met GPS, zender en een website, zodat je kuunt zien waar hij loopt. Is goed voor de betrokkenheid. Misschien wil "vroege vogels" wel meewerken. :) 
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Stan.

CiteerEn nog mooier een halsband met GPS, zender en een website, zodat je kuunt zien waar hij loopt.

Dan maak je het de jagers wel heel makkelijk..
Groeten,
Stan van Remmerden