Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 20:07:39 PM
De overlevingskans van welpen is toch vrij groot? Als het ouderdier sterft, dan zijn er nog een paar teven die ook melk geven ivm schijndrachtigheid.
Deze teven mogen dan wel zelf geen welpen voortbrengen maar om de overlevingskans zo groot mogelijk te houden en het voortbestaan van de roedel te vergoten worden ze wel schijnzwanger na de loopsheid. Wat ik heb begrepen is dat teven in een roedel allemaal tegelijk loops worden en dat de teven die niet gedekt worden na deze loopsheid schijndrachtig worden. Op het moment dat de pups bij de "alpha" teef geworpen worden komt de melkproductie bij de andere teven op gang. Mocht de alphateef lang wegblijven bij de jacht of zelfs helemaal niet terug komen, dan zorgen zij dat de pups gevoed worden.
Tenminste dit is wat ik er van begrepen heb?
Dus ik denk dat de welpen niet zo snel sterven, het lijkt me eerder dat de reuen die op een gegeven moment verstoten worden om een eigen roedel en territorium te gaan zoeken de minste overlevingskans hebben. De teven en welpen lijken me redelijk veilig.

idd dit verhaal komt me erg bekent voor, maar dan bij katten en leeuwen (groepsdieren.)
dus weet niet hoe de waarheid in elkaar zit maar idd via schijndracht kunnen vrouwtjes melkgeven aan pups kittens of de moeder er wel of niet is ze geven dan melk.

Groet M
Maarten vd Berg

henrike1977

Bij honden werkt het wel zo. En wat ik erover gelezen heb, bij wolven dus ook. Zeker als de roedel familiegerelateerd is.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op januari 30, 2012, 19:53:54 PM
Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 19:17:52 PM
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de tellingen van jagers zijn.


Ik schat die tellingen van wolven als erg betrouwbaar in. Reden is dat de wolven een eigen terrotorium hebben. (Gedeeltelijk) dan is bekend dat dit een mannetje en een vrouwtje zijn. In principe hebben ze dan jaarlijks een worp jongen. Niet altijd. Wolven zijn ook onvruchtbaar. Soms zijn er waarnemingen van jongen, misschien missen ze er dan eentje, maar dan wordt er gezegd 4 of 5 jongen. Natuurlijk sterven die snel, maar ze kunnen er geen 20 van maken.
De waarnemingen van zwervers zijn natuurlijk onbetrouwbaar, de ene dag is het dier hier en de volgende dag 30 km verder. Maar dat weet je dan ook ongeveer van een gebied (er zijn incidentiele waarnemingen, dus doortrekkende zwervers, of misschien 1 dier dat wat langer blijft, mogelijk in afwachting van een soortgenoot. ). Dus als je naar die kaart kijkt en weet 12 roedels, dan zijn er 12 maal 2 a 12 dieren. Als de roedel wat ouder is zijn er dieren van meerdere worpen. Dus bij 12 roedels waarvan de helft nieuw schat ik de duitse wolven in op 12 maal 7 = 80 wolven plus een 20 zwervers. 100 wolven dus ongeveer.

als je kijk naar de waarneming van de koningbrucker heide afgelopen winter 2011 en in mei de jongen, dan snap je dat zelf jagers dit niet hebben gezien. dus idd hoe betrouwbaar is het dat in gebieden geen waarnemingen worden gedaan en er toch 1 of 2 wolven leven.
Maarten vd Berg

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 20:40:58 PM
Bij honden werkt het wel zo. En wat ik erover gelezen heb, bij wolven dus ook. Zeker als de roedel familiegerelateerd is.

:duim: oke
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 20:07:39 PMWat ik heb begrepen is dat teven in een roedel allemaal tegelijk loops worden en dat de teven die niet gedekt worden na deze loopsheid schijndrachtig worden. Op het moment dat de pups bij de "alpha" teef geworpen worden komt de melkproductie bij de andere teven op gang. Mocht de alphateef lang wegblijven bij de jacht of zelfs helemaal niet terug komen, dan zorgen zij dat de pups gevoed worden.
Tenminste dit is wat ik er van begrepen heb?


Het is een mooi verhaal, maar geef me maar een link waar dat bevestigd wordt. Wikipedia of zo. Wat jij beschrijft lijkt een situatie met grotere roedels met een soort van harems. Mijn indruk is dat de roedels in Duitsland klein zijn. Dat heeft er mogelijk ook te maken met de dieren waar men op jaagt. Ik kan me indenken dat in de USA en canada, waar bizons leven en Elanden en karibo's, dat het daar voordeliger is in een grotere roedel te opereren. In Europa zijn het meer evertzwijnen en reeen. Misschien dat in het Noorden van Rusland ook grotere roedels zijn die dan rendieren eten ofzo.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Hierboven is al aangegeven dat sommige auteurs menen dat de teven elkaars seksuele activiteiten in sterke mate beperken. Tijdens ons onderzoek echter verbleven zelfs vier teven met veertien jongen in één gemeenschappelijk hol, waarbij iedere teef behalve haar eigen jongen ook die van andere teven zoogde.
Dit laatste is des te opmerkelijker, omdat er rond de paartijd wel een toename in agressie tussen de teven onderling was. Het is niet ondenkbaar dat het voedsel, dat bij deze wolven steeds zeer regelmatig en in ruime mate aanwezig is, een rol speelt. In de natuur is voedsel één van de belangrijkste beperkende factoren in de bestaansmogelijkheden van wolven. Bij een ruim voedselaanbod kan de hierdoor veroorzaakte concurrentie sterk afnemen en daarmee zou de onverdraagzaamheid ten opzichte van andere vrouwtjes met jongen ook kunnen verminderen. Bij de reuen vormen interventies een instrument om de voortplanting te belinvloeden, maar zij zijn buiten de paartijd onderling weinig agressief of intolerant ten aanzien van elkaars aanwezigheid. De teven blijken de andere teven niet zozeer direct van de voortplanting uit te sluiten, maar duiden hun aanwezigheid niet. In de weken voorafgaand aan de paartijd was sprake van een hevig sterke agressie van de ranghoogste teef tegen alle andere teven. Als er geen hek rondom het terrein had gestaan, zouden die zich ongetwijfeld nog veel verder teruggetrokken hebben, zodat in de paartijd misschien alleen de ranghoogste teef in de groep aanwezig geweest zou zijn; een uiterst effectieve manier om de voortplanting te beperken.

Bron:http://www.robkalmeijer.nl/honden/kynologie/De_duitse_herdershond/1990/04/page10/index.html

onderzoek gedaan door:
Rita van Tempel, Taco van den Heiligenberg, en Jan van Hooff.
Vakgroep voor Vergelijkende Fysiologie, sectie Gedragsonderzoek, Rijksuniversiteit Utrecht.
Groet Henrike Visser

henrike1977

Ik neem aan dat het gedrag van wolven, om welke soort het dan ook gaat, gelijk is. Als er voldoende te eten is zullen ze elkaars jongen dus voeden.
Dan maakt het toch niet uit of het een Europese of Amerikaanse wolf betreft?
Groet Henrike Visser

Maarte5n

#427
ik meen van vroeger ook iets te herrinneren, in een film van een roedel wolven in canada of ergens anders, waar een paartje wolven een aantal pups hadden waar bleek dat er enkele kleinere jongen tussen zatten wat naar later bleek een vrouwtje had geworpen bij de alpha of later er bij had gelegd. maar weet niet meer hoe precie,s zat de jongen scheelde minstend 1 week.

update: ik weet al denk ik was een verstote alpha in de paartijd geloof ik maar weet niet zeker  de nieuwe alpha was die gene met de jongste nest maar is mij niet meer duidelijk, hoe of wat is heel lang geleden. 
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Er wordt heel vaak gezegd dat wolven niet gevaarlijk voo mensen zijn en omdat het zo vaak gezegd wordt ben ik daar ook in gaan geloven alhoewel ik aanvankelik net als iedereen denk ik er wel een beetje huiverig tegenover stond. Dat veranderde toen ik toch ook artikelen begon te lezen waarin stond dat wolven WEL gevaarlijk zijn voor mensen. Het lijken wel uitzonderingen, maar hieronder een voorbeeld http://www.focus.de/panorama/welt/jagd-auf-fussgaenger-ausgehungerte-woelfe-in-russland_aid_709182.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: Freek Verkerk op februari 01, 2012, 10:28:37 AM
Er wordt heel vaak gezegd dat wolven niet gevaarlijk voo mensen zijn en omdat het zo vaak gezegd wordt ben ik daar ook in gaan geloven alhoewel ik aanvankelik net als iedereen denk ik er wel een beetje huiverig tegenover stond. Dat veranderde toen ik toch ook artikelen begon te lezen waarin stond dat wolven WEL gevaarlijk zijn voor mensen. Het lijken wel uitzonderingen, maar hieronder een voorbeeld http://www.focus.de/panorama/welt/jagd-auf-fussgaenger-ausgehungerte-woelfe-in-russland_aid_709182.html

In eeuwenoude berichten is er regelmatig sprake van mensen die in extreme winters verslonden zijn door wolven.
Herman van der Meer

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op februari 01, 2012, 10:28:37 AM
Er wordt heel vaak gezegd dat wolven niet gevaarlijk voo mensen zijn en omdat het zo vaak gezegd wordt ben ik daar ook in gaan geloven alhoewel ik aanvankelik net als iedereen denk ik er wel een beetje huiverig tegenover stond. Dat veranderde toen ik toch ook artikelen begon te lezen waarin stond dat wolven WEL gevaarlijk zijn voor mensen. Het lijken wel uitzonderingen, maar hieronder een voorbeeld http://www.focus.de/panorama/welt/jagd-auf-fussgaenger-ausgehungerte-woelfe-in-russland_aid_709182.html

midden in een stad met 12,000 mensen ja dan heb je "tamme"wolven die de schuw heid niet meer hebben voor mensen. de echte wilde/schuwe komen alleen buiten de steden voor in dichte bossen en heide en die vallen niet zomaar aan, dus waarmee vergelijken wij wolven met die stad wolven of bos wolven?.
Maarten vd Berg

henrike1977

Mwoah zal wel loslopen. Uitzonderingen houdt je altijd.  Ik denk eerder dat de wolven op het afval/vee van desbetreffende persoon zijn afgekomen en als ze honger hebben zullen ze dat inderdaad verdedigen.
Groet Henrike Visser

Freek Verkerk

Hierbij een goed artikel over de Italiaans / Franse wolven, met een mooie kaart met de verspreiding.:
http://www.nzz.ch/nachrichten/hintergrund/wissenschaft/isegrims_heimkehr_1.14864710.html  En de meest bijzondere opmerking vond ik:

Nach diesen Berechnungen kämen 76 Prozent des Wolfsnachwuchses in den Westalpen vorzeitig ums Leben, sagt Marucco. Mehr als ein Drittel davon falle dem Strassenverkehr zum Opfer und knapp die Hälfte den Wilderern. «Die Begrenzung der Wolfsbestände findet weitgehend illegal statt», resümiert sie.
1/3 van de wolven komt voortijdig om het leven door auto-ongelukken en de helft door stroperij. ]
Maar desondanks groeit het geheel nog steeds met 20 - 50 % per jaar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Ah kijk, dat is verhelderend. Ik kon me echt niet voorstellen dat ze onderling elkaar af maakten. het voortbestaan van de roedel hangt immers af van de roedel. Dus ze zullen hun eigen kroost het beste van het beste bieden.
Maar al met al gaat het dus goed met Wolf! Erg fijn om te lezen.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

goed stukje over de wolven mooie ontwikkelingen. het mooie is dat ze in noord italie maar een heel smal stukje hebben en ineens in franrijk een heel groot stuk net alsof ze in italie de bergen hebben gevolgd en niet over de bergen zijn gegaan, maar wel in frankrijk  de alpen in zijn gegaan. is er ook een plaatje te vinden van de wolven in centraal frankrijk Freek er zouden daar een paar roedels zitten in een bekend dal midden zuidwest frankrijk ergens? heb dat plaatje al eens gezien van wolven in frankrijk maar die is al van 2007 ergens, of er nu een nieuwe is?

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Ik heb geen nieuw paatsje van de wolven in Frankrijk. Mijn beeld is dat ze nu de Franse Alpen stevig in haden hebben en uitbreiden naar beneden, het dal in. Verder zijn er een paar de Rhone overgestoken richting Central Massiv en de Pyreneeen. Ze zijn al over de Pyreneen, Spanje in, en ten Noorden van Barcelona aanwezig, maar omdat ik de spaanstalige media niet volg weet ik daar weinig over. De schatting is dat er een tiental boven barcelona rondlopen, flink veel dus eigenlijk. Ik dacht daar nog geen roedels. Ook ten westen van de Rhone geen roedels en geen roedels ten noorden van Geneve. Wel enkelingen in de Vogezen.


In Zwitserland lopen al jaren zwervers rond, maar tot nog toe geen roedels. Die zwitsers zijn eigenwijs volk; ik verdenk ze ervan dat er flink veel illegaal afgeschoten wordt daar want er had al lang een roedel moeten zijn. Maar ook is het mogelijk dat ze zich daar goed verborgen houden. INmiddels zijn er ook zwervers in Oostenrijk, Heel leuk, ze komen daar van alle kanten, Uit slowenie/Joegoslavie, Italie/Frankrijk/Zwitserland en Polen/Tsjechie/Duistland.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

In Duitsland zijn inderdaad al enkele roedels. Ik vraag me af , stel dat ik een weekje op vakantie ga in de buurt van die roedels, hoeveel kans zou ik dan hebben om een wolf te spotten? Ze zijn zo ontzettend schuw, maar goed,  daar ook in relatief grote getale. Dus als ik het een beetje plan, en iemand met veel kennis van desbetreffende roedels eens lief aankijk om mee te gaan, zou ik dan een kansje maken om het een en ander te zien? Ik speel al een poos met het idee om wolven te gaan spotten. En toen wist ik nog niet eens dat ze zo dichtbij zaten. Ik vind het echt fantastische dieren, met name ook omdat ik erg bezig ben het gedrag van wolven.  Nu ken ik dit alleen van filmpjes en verslagen. Ik zou de interactie zo graag eens in het echt zien. Het is een beetje gekomen omdat ik een hond heb uit Singapore die hoogstwaarschijnlijk een derde/vierde generatie wolfshybride is met een Aziatische Wolf en zich daar ook naar gedraagt. Je kan een hond geen mensentaal leren, dus moest ik wel honds leren.
Poeh, ik zou er echt wat voor over hebben om ze dus in het echt te zien. Vooral om nu eens met eigen ogen te zien hoe de roedel met elkaar om gaat.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op februari 10, 2012, 09:23:21 AM
Ik heb geen nieuw paatsje van de wolven in Frankrijk. Mijn beeld is dat ze nu de Franse Alpen stevig in haden hebben en uitbreiden naar beneden, het dal in. Verder zijn er een paar de Rhone overgestoken richting Central Massiv en de Pyreneeen. Ze zijn al over de Pyreneen, Spanje in, en ten Noorden van Barcelona aanwezig, maar omdat ik de spaanstalige media niet volg weet ik daar weinig over. De schatting is dat er een tiental boven barcelona rondlopen, flink veel dus eigenlijk. Ik dacht daar nog geen roedels. Ook ten westen van de Rhone geen roedels en geen roedels ten noorden van Geneve. Wel enkelingen in de Vogezen.


In Zwitserland lopen al jaren zwervers rond, maar tot nog toe geen roedels. Die zwitsers zijn eigenwijs volk; ik verdenk ze ervan dat er flink veel illegaal afgeschoten wordt daar want er had al lang een roedel moeten zijn. Maar ook is het mogelijk dat ze zich daar goed verborgen houden. INmiddels zijn er ook zwervers in Oostenrijk, Heel leuk, ze komen daar van alle kanten, Uit slowenie/Joegoslavie, Italie/Frankrijk/Zwitserland en Polen/Tsjechie/Duistland.

ja dit had ik eerder gehoord maar ging me nu meer om frankrijk maar echt een kaart is er dus niet , ja en die zwitsers kunnen wel wat met illegaal afschieten. maar denk ook dat er niet veel word waargenomen in de uitgestrekte bergen en dalen.
Maarten vd Berg

Maarte5n

#438
Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 09:36:46 AM
In Duitsland zijn inderdaad al enkele roedels. Ik vraag me af , stel dat ik een weekje op vakantie ga in de buurt van die roedels, hoeveel kans zou ik dan hebben om een wolf te spotten? Ze zijn zo ontzettend schuw, maar goed,  daar ook in relatief grote getale. Dus als ik het een beetje plan, en iemand met veel kennis van desbetreffende roedels eens lief aankijk om mee te gaan, zou ik dan een kansje maken om het een en ander te zien? Ik speel al een poos met het idee om wolven te gaan spotten. En toen wist ik nog niet eens dat ze zo dichtbij zaten. Ik vind het echt fantastische dieren, met name ook omdat ik erg bezig ben het gedrag van wolven.  Nu ken ik dit alleen van filmpjes en verslagen. Ik zou de interactie zo graag eens in het echt zien. Het is een beetje gekomen omdat ik een hond heb uit Singapore die hoogstwaarschijnlijk een derde/vierde generatie wolfshybride is met een Aziatische Wolf en zich daar ook naar gedraagt. Je kan een hond geen mensentaal leren, dus moest ik wel honds leren.
Poeh, ik zou er echt wat voor over hebben om ze dus in het echt te zien. Vooral om nu eens met eigen ogen te zien hoe de roedel met elkaar om gaat.

Yellow stone nationaal park de beste plek henrike om wolven te spotten winter en zomer.

in europa mischien polen of wat verder over de grens.
de lauzits is praktisch bijna onmogelijk omdat het militaire terreinen zijn die niet toegangkelijk zijn.

http://www.wolfsregion-lausitz.de/veranstaltungen/196-wochenendtermine   .mischien kan je dit proberen als je daar in de buurt ben met vakantie.

verder is het bijna onmogelijk om een wolf te spotten wel is mogelijjk de drollen te vinden en de prenten uiteraard.

Groet M
Maarten vd Berg

henrike1977

Hmm de USA is nu echt nog een bridge too far. Wie weet als ik de paarden niet meer heb. Momenteel kan ik gewoon geen weken van huis wegblijven. Maar het is en blijft een droom van me.
Edit: de link is erg interessant. Dit ga ik zeker doen!
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 15:55:54 PM
Hmm de USA is nu echt nog een bridge too far. Wie weet als ik de paarden niet meer heb. Momenteel kan ik gewoon geen weken van huis wegblijven. Maar het is en blijft een droom van me.
Edit: de link is erg interessant. Dit ga ik zeker doen!

zou ook heel graag willen maar ja  :( . is niet mogelijk. of iemand moet mij meenemen is een end weg, dus zal wel 1 dag vante voren moeten vertrekken of s,morgens vroeg om 4 uur

als er mensen zijn die dat doen denk dan aan mensen die heel graag willen maar nooit alleen kunnen :duim: :duim:
zie de link  2 berichten hierboven voor de gene die niet het bericht snappen.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

henrike1977

Nou ik woon in Duitsland en vanaf hier is het denk ik zo'n 3 uurtjes rijden. Mochten meer mensen het leuk lijken om dit te doen, ik heb ruimte voor gasten. Scheelt voor de mensen die uit het westen moeten komen weer 2,5 uur rijden.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

#442
Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 17:28:06 PM
Nou ik woon in Duitsland en vanaf hier is het denk ik zo'n 3 uurtjes rijden. Mochten meer mensen het leuk lijken om dit te doen, ik heb ruimte voor gasten. Scheelt voor de mensen die uit het westen moeten komen weer 2,5 uur rijden.

oke nu gaat er en lampje branden je woont niet in holland dus oke. snapte al wat dingetjes niet maar nu wel  :duim:

Maar die 2,5 uur moet wel afgelegd worden naar duitsland.

Ruimte voor gasten dus slaapruimte bedoel je of.......?
Maarten vd Berg

henrike1977

Ik heb even routeplanner gecheckt en het zelfs vanuit ons (in de buurt van Osnabruck) nog 6 uur rijden. Als ik vanaf hier zou vertrekken moet ik om 4 uur in de ochtend wegrijden. Voor de mensen uit het westen van Nl lijkt me het bijna niet te doen om op 1 dag een heen en terugrit + de tocht met de gids te maken.
Ja ik heb plaats voor heel veel mensen, zeker als ze een tentje meenemen. Stukje land hebben biedt de mogelijkheid om er een tent op te zetten ;)
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: henrike1977 op februari 10, 2012, 22:31:40 PM
Ik heb even routeplanner gecheckt en het zelfs vanuit ons (in de buurt van Osnabruck) nog 6 uur rijden. Als ik vanaf hier zou vertrekken moet ik om 4 uur in de ochtend wegrijden. Voor de mensen uit het westen van Nl lijkt me het bijna niet te doen om op 1 dag een heen en terugrit + de tocht met de gids te maken.
Ja ik heb plaats voor heel veel mensen, zeker als ze een tentje meenemen. Stukje land hebben biedt de mogelijkheid om er een tent op te zetten ;)

dat wis ik wel ja is zeker 8 uur rijden hier vandaan, dat red je niet in 1 dag moet je zeker 2 nachten voor uittrekken.
Maarten vd Berg

jeroenroelofsen

Valt me tegen dat ie hier nog niet langs is gekomen
http://waarneming.nl/waarneming/view/63155809

Waarneming wolf in reichswald, net bij cuijk over de grens
Met vriendelijke groet
Jeroen Roelofsen
Mijn waarnemingen
Mijn website
Recente blog; Zuidpier IJmuiden
Nieuwe vogel soorten; Zeekoet, Kleine Rietgans, Strandleeuwerik, Waterral, Witgatje   (185 totaal)

Maarte5n

#446
Citaat van: jeroenroelofsen op februari 14, 2012, 15:36:51 PM
Valt me tegen dat ie hier nog niet langs is gekomen
http://waarneming.nl/waarneming/view/63155809

Waarneming wolf in reichswald, net bij cuijk over de grens

hmmm maar 21 km van duiven mensen daar aan de grens moeten maar is goed op sporen en drollen leten   :angel:

ook weer iemand die nooit waarnemingen in gevoerd heefd en de wolf als eerste heefd ingevoerd.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

#447
Citaat van: Maarte5n op februari 10, 2012, 15:46:45 PM

ja dit had ik eerder gehoord maar ging me nu meer om frankrijk maar echt een kaart is er dus niet , 
Hierbij de kaart:

Lees dit artikel maar eens helemaal onderin zit een kaart van Italie Frankrijk, http://www.nzz.ch/nachrichten/hintergrund/wissenschaft/isegrims_heimkehr_1.14864710.html
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Citaat van: jeroenroelofsen op februari 14, 2012, 15:36:51 PM
Valt me tegen dat ie hier nog niet langs is gekomen
http://waarneming.nl/waarneming/view/63155809

Waarneming wolf in reichswald, net bij cuijk over de grens


Dat is bij mij op loopafstand. Dit is de zoveelste onzekere wolfmelding. Na 5 a 10 van dit soort waarnemingen binnen een jaar in hetzelfde gebied geloof ik dat we een wolf hebben met een territorium. Ik geloof trouwens deze waarneming meteen. Maar hoogst waarschijnlijk is dit een zwerver, pas na meerdere waarnemingen in hetzelfde gebied ga ik denken aan een wolf met een territorium. Wat dat betreft is dit hetzelfde gebied als Duiven. En ik dacht dat er ook op de veluwe een wolf was gesignaleerd, Zou ook nog dezelfde kunnen zijn. Ik stel me zo voor dat die dieren een beetje het gebied verkennen voordat ze zich settelen. Dan staat nu de teller op 3 onzekere waarnemingen in de buurt van Arnhem / Nijmegen, binnen 1 jaar. Als we beginnen te tellen met die waarneming in Duiven.


Die waarneming in Belgie bij Antwerpen is dan van een andere zwerver en ook die in de Ardennen was dan ook van een zwerver omdat er niet meer waarnemingen achteraan gekomen zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk