Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op januari 22, 2012, 12:54:10 PM
Nu uit de vogezen een bericht over gedode schapen door 2 wolven. http://www.estrepublicain.fr/actualite/2012/01/22/nouvelle-attaque-du-loup-dans-les-vosges twee wolven die samen optrekken in een periode dat de jongen verwekt worden laat mij meteen denken aan een paartje en over een paar maanden een roedel met een worp jongen. En dat in de vogezen!!! Niet zo ver van huis.

:duim: in een woord GEWELDIG
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op januari 23, 2012, 15:29:44 PM
Wolf in Munster: 70 km van Enschede.

Je bent in de war met Münster. Munster ligt ten zuiden van Hamburg, ongeveer 200 kilometer ten oosten van de dichtsbijzijnde Nederlandse grens (Ter Apel). In dat gebied (Truppenübungsplatz Munster) zijn vaker Wolven vastgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

HPM

In een commentaar heeft iemands het over een wolf bij Dansweiler (Pullheim), NO van Keulen. Dat is een kilometer of 50 van Kerkrade.
Herman van der Meer

Freek Verkerk

Reactie van een duitse lezer.

Floyd Erhardt • vor 6 Stunden
Guten Morgen!!! Waren gestern in Dansweiler, Nähe Köln spazieren.
Erst sind 3 Rehe vor uns über den Weg gesprungen und kurz drauf kam ein Wolf (wir nehmen es zumindest an waren zu 7Personen unterwegs) auf den Weg, guckt uns nen moment an und als die Hunde angefangen haben zu kleffen ist er ganz gemach den Rehen hinterher.
Dachten erst es wäre ein Husky aber er war größer und kräftiger.
Kann es denn sein das die auch tagsüber jagen??? Normal sind die doch nur nachts unterwegs oder?
naja war auf jedenfall ein beängstigendes aber auch spannendes Erlebnis.
Leider hatte niemand ne Kamera zur Hand, aber waren auch viel zu geschockt um noch das Handy auszupacken...
Schönen Tag noch!
Grüße

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Wauw, als dat waar is......het zal je maar gebeuren.
Ik weet in nu in elk geval dat ik me geen zorgen hoef te maken over mijn honden mocht ik er een tegenkomen (even grote kans als de loterij winnen en ik zou er net zo blij van worden maar dat terzijde). Wolven nemen de benen ten opzichte van honden dus.
Ik heb me dat wel eens afgevraagd, aangezien wij met enige regelmaat de bossen induiken in het donker met de honden en dus in Duitsland wonen. Niets aan het handje.
Groet Henrike Visser


Maarte5n

ik heb al eens meegemaakt dat er honden achter herten aanrenden  op de veluwe reeen voornamelijk ook op de heuvelrug bij de damherten en er zitten soms honden die erg op "wolven"lijken ook hier in buiten gebied houten zie ik wel eens herders en zo rennen achter reeen en hazen. dus mijn twijfels heb ik.
Maarten vd Berg

huysse

Voorjaar 2012 klaar.
groet,
Marijke

bron: T.C. Tubantia, Jan van Bengevoord

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

#400
Hierbij een plaatje van waar de wolven in Duitsland zijn, Roedels en territoria zonder dat er bekend is dat er een roedel is. http://www.spiegel.de/wissenschaft/natur/0,1518,bild-276565-812004,00.html  Volgens mij kunnen die wolven zich zo goed verbergen dat het niet onmogelijk is dat er nog een paar onbekende roedels zijn. Ik heb wel gelezen dat men opeens jonge wolven (pups) waarneemt op plaatsen waarvan men niet wist dat er een roedel was. Vorig jaar is ook opeens het aantal bekende wolven verdubbeld. Dat kan eigenlijk alleen maar doordat men het jaar daarvoor niet alles goed had waargenomen.


Ik heb hoe die aantallen een beetje bij en de wolven nemen met iets van 20-50% per jaar toe. Dat is dan gemeten over een periode van ruim 10 jaar. Het grootste gevaar voor de wolven was de jacht. Nu men wat minder afschiet gaat het uitstekend met die dieren. Je kunt ook niet aan de ene kant zeggen dat olifanten en tijgers moeten blijven leven en aan de andere kan in je eigen land de wilde wolven, roofvogels, bevers, otters,  marters, dassen etc afknallen.


Geinig dat die (duitse) wolven een beetje de Noordelijke route lijken te nemen. Vooraf had ik meer bedacht dat ze ongeveer regelrecht naar Bayern zouden lopen, maar kennelijk niet. Of misschien ook, maar worden ze daar wel afgeknalt, of niet (goed) waargenomen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Ik denk dat die Noordse route door het Harzgebergte gaat. En dat sluit weer mooi aan , aan de voormalige DDR waar nu al roedels een vaste stek hebben. Al die heide in het Noorden en de Veengebieden zijn natuurlijk geweldig habitat voor een wolf. Prooidieren zijn er goed zichtbaar, het zal een stuk maekkelijker jagen zijn dan een gebergte of bos.
Dan weet je ook nog niet precies waar de wolf van oorsprong weg komt. Het lijkt mij dat het een habitat zoekt waarin het is opgegroeid. Daar heeft het immers met de roedel leren jagen.
Verder weet ik van honden en dat zal dan ook voor wolven gelden dat het enorme oppurtinisten zijn.  Dus een habitat waar de meeste prooidieren lopen, de prooien goed zichtbaar zijn en weinig mensen zijn zal de voorkeur genieten. En dat is blijkbaar in het Noorden.
Groet Henrike Visser

HPM

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 09:34:51 AM
Ik denk dat die Noordse route door het Harzgebergte gaat.
....

Mijn indruk is juist dat ze om de Hartz heengaan, vooral noordelijk. Ik geloof dat er in de Hartz ook nog geen roedel gevestigd is.
Maar dat weet Freek vast beter dan ik.
Herman van der Meer

henrike1977

Nu je het zegt, dat zou het meest logisch zijn. Gezien de moeilijkheidsgraad om in een gebergte te overleven. Zeker als solitaire wolf.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

Citaat van: HPM op januari 30, 2012, 10:12:15 AM
Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 09:34:51 AM
Ik denk dat die Noordse route door het Harzgebergte gaat.
....

Mijn indruk is juist dat ze om de Hartz heengaan, vooral noordelijk. Ik geloof dat er in de Hartz ook nog geen roedel gevestigd is.
Maar dat weet Freek vast beter dan ik.


wat is de hartz?????????
Maarten vd Berg

henrike1977

Speltfoutje. Het Harzgebergte. Dat is een streek in Duitsland. Tegen de voormalig Oostduitse grens aan. Erg mooi gebied. Ben er 30 jaar lang elk jaar geweest.
Groet Henrike Visser

Maarte5n

#406
Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 14:40:44 PM
Speltfoutje. Het Harzgebergte. Dat is een streek in Duitsland. Tegen de voormalig Oostduitse grens aan. Erg mooi gebied. Ben er 30 jaar lang elk jaar geweest.

oke gevonden is niet groot idd centraal noord op grensoostwest duitsland, de wolven lijken idd er omheen te trekken. maar ik zie steile bergen die dicht begroeit zijn dus lijkt mij wel begrijpbaar dat wolven liever eerst de vlakte opzoeken erom heen voor dat ze die bergen in gaan.

En als ze er in zitten zijn ze moeilijk op te zoeken,  net als in bayern en baden-wurttemburg veel bos weinig mensen denk ook veel wild dus daar valt een wolf niet snel op denk ik.

voor de kenners een vraag : de wolf die in noord west duitsland zit (die naar alle waarschijnlijke onsnapte) is die geen gevaar voor de bloedlijn voor de echte wilde wolven?

als in ouwe hand 1 wolf onsnapt en zich vermengd met die duitse wolven onstaat er daneen nieuwe bloedlijn of zijn de dierentuin wolven bijna altijd afstammelingen van poolse of italiaanse wolven?

En als een canadese wolf in een dierentuin in nederland ontnapt  en zich verpaard met en duitse wolf dat is geen probleem lijkt mij?
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

De wolven die vanuit Italie naar Frankrijk getrokken zijn zitten vrijwel allemaal in de hoge Alpen en trekken door naar Zwitserland- Oostenrik. Daar zitten ze eerst in de bergen en pas later gaan ze naar beneden. Mogelijk dat ze daar boven de boomgrens de ruimte hebben om hun jacht technieken te gebruiken. Ik neem eigenljk aan dat ze met hun neus jagen en zodra ze een geurspoor hebben er gewoon achteraan rennen en met hun geweldige conditie dat uren kunnen volhouden, in ieder geval langer dan het prooidier; Ree, moeflonschaap, damhert, wildzwijn. Het zou kunnen dat ze inderdaad i het middelgebergte met dichte bebossing minder goed uit de voeten kunnen. Dat is meer het terrein voor de Lynxen die vanuit een hinderlaag met een korte sprint hun slachtoffers verrassen.

Dan lijkt het ook logisch dat ze nu via heide en moeras / veenland zich verspreiden. Ook oude legeroefenterreinen. Die meestal geschikt zijn voor de tanks dus ook de ruimte hebben.

Voor zover ik weet zit de Harz vol met Lynxen en nog geen wolven. Lynxen en wolven werken wel uitstekend samen. Door de lynxen wordt het wild bang om zich in het dichte bos te bewegen en gaat de vlakte op, waar de wolven hen op hun hielen zitten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 14:40:44 PM

Speltfoutje. Het Harzgebergte. Dat is een streek in Duitsland. Tegen de voormalig Oostduitse grens aan. Erg mooi gebied. Ben er 30 jaar lang elk jaar geweest.


Het is geen spelfoutje. Het gebied heet die/de/the Hartz.
Herman van der Meer

henrike1977

Nope het is toch echt Harz! Maar in Duitsland spreek je de Z als tz uit. Wellicht dat je daarom denkt dat het Harzt is.
Groet Henrike Visser

Jan vH

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 16:49:36 PM
Nope het is toch echt Harz! Maar in Duitsland spreek je de Z als tz uit. Wellicht dat je daarom denkt dat het Harzt is.

Klopt inderdaad.  :duim:

Wel leuk dat het steeds beter gaat met de wolven!
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Bart van Hoogstraten

Er is ook een Hartz-gebergte! (maar volgens mij op het andere halfrond).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 16:49:36 PM
Nope het is toch echt Harz! Maar in Duitsland spreek je de Z als tz uit. Wellicht dat je daarom denkt dat het Harzt is.

Aha. Nee ik denk niet dat het hartz is maar op de een of andere manier schreef ik  het meernmalen wel zo, en daarna las ik er nog overheen ook. Vreemd.
Herman van der Meer

Melchior van Tweel

Google: Harz 26.500.000 hits.  Hartz 23.300.000 hits.
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

Cygnus

#414
Citaat van: Maarte5n op januari 30, 2012, 15:08:27 PM
En als ze er in zitten zijn ze moeilijk op te zoeken,  net als in bayern en baden-wurttemburg veel bos weinig mensen denk ook veel wild dus daar valt een wolf niet snel op denk ik.

Mensen die regelmatig in Duitsland komen weten dat heel Duitsland vol staat met zogenaamde "hochsitzen", jachthutten op palen. Jagers zitten daarin urenlang te wachten om een Ree of Wild Zwijn te schieten. Omdat de jagers urenlang stilzitten zien ze ook veel dingen die bijvoorbeeld wandelaars niet zien. Veel meldingen van Wolven en Lynxen worden dan ook door jagers gedaan. Als er in een groot gebied dus nooit waarnemingen van bijvoorbeeld een Wolf worden gedaan, dan mag je er van uit gaan dat die er dus niet zitten.

Citaat van: Maarte5n op januari 30, 2012, 15:08:27 PM
En als een canadese wolf in een dierentuin in nederland ontnapt  en zich verpaard met en duitse wolf dat is geen probleem lijkt mij?

Ja dat lijkt mij wel een probleem. Een Canadese Wolf is een andere ondersoort dan de Wolf die in Europa voorkomt en is dus eigenlijk een exoot. Contact zou dus eigenlijk vermeden moeten worden.

Het gebergte in Duitsland heet overigens Harz. Herman, die eigenlijk altijd gelijk heeft, zit er nu dus naast.  ;D Er is wel een soort bijstanduitkering in Duitsland die heet Hartz 4, vandaar de vele hits op Google.

   
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bart van Hoogstraten

Citaat van: HPM op januari 30, 2012, 17:23:53 PM
Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 16:49:36 PM
Nope het is toch echt Harz! Maar in Duitsland spreek je de Z als tz uit. Wellicht dat je daarom denkt dat het Harzt is.

Aha. Nee ik denk niet dat het hartz is maar op de een of andere manier schreef ik  het meernmalen wel zo, en daarna las ik er nog overheen ook. Vreemd.

Op je toetsenbord zit de t naast de r, misschien tegelijk ingedrukt (net als bij meernmalen?)

Heb het Hartzgebergte trouwens gevonden; ze liggen in Tasmanië (zou wel fantastisch zijn als de Buidelwolf daar weer gezien zou worden...  ;) ).
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

HPM

Citaat van: Bart van Hoogstraten op januari 30, 2012, 17:39:42 PM
Citaat van: HPM op januari 30, 2012, 17:23:53 PM
Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 16:49:36 PM
Nope het is toch echt Harz! Maar in Duitsland spreek je de Z als tz uit. Wellicht dat je daarom denkt dat het Harzt is.

Aha. Nee ik denk niet dat het hartz is maar op de een of andere manier schreef ik  het meernmalen wel zo, en daarna las ik er nog overheen ook. Vreemd.

Op je toetsenbord zit de t naast de r, misschien tegelijk ingedrukt (net als bij meernmalen?)
...

Ik maak veel van zulke fouten sinds ik deze laptop heb. Kennelijk wat te kleine toetsen. En de spellingcontrole werkt al een poos niet meer op het forum, dus dan valt het minder snel op.


Citaat van: Cygnus op januari 30, 2012, 17:36:33 PM

Het gebergte in Duitsland heet overigens Harz. Herman, die eigenlijk altijd gelijk heeft, zit er nu dus naast.  ;D Er is wel een soort bijstanduitkering in Duitsland die heet Hartz 4, vandaar de vele hits op Google.
   

Dat het zo heet hadden anderen ook al opgemerkt en dat had ik al beaamd. En ik zei niet dat Hartz goed was en Harz fout, ik zei dat 'de Hartz' geen tikfout was, omdat ik dacht dat Henrike bedoelde dat het 'het Hartzgebergte' moest zijn, zoals je zonder problemen uit mijn reactie kan opmaken ('die/de/the').
 
Herman van der Meer

henrike1977

Dan hebben we elkaar verkeerd begrepen. Die hochsitzen komen inderdaad veel voor. Sterker nog, je wordt er bijna mee doodgegooid.
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de tellingen van jagers zijn. Als ik kijk naar de gemiddelde boer hier met een geweer, ik denk dat ze maar wat graag hun mond dichthouden om een wolf te kunnen schieten. Nu zijn ze niet allemaal zo natuurlijk......maar toch....de gemiddelde boer in het Emsland heeft overal "last" van. En hier zijn het met name de boeren die jager zijn.
Groet Henrike Visser

Freek Verkerk

Citaat van: henrike1977 op januari 30, 2012, 19:17:52 PM
Ik vraag me af hoe betrouwbaar de tellingen van jagers zijn.


Ik schat die tellingen van wolven als erg betrouwbaar in. Reden is dat de wolven een eigen terrotorium hebben. (Gedeeltelijk) dan is bekend dat dit een mannetje en een vrouwtje zijn. In principe hebben ze dan jaarlijks een worp jongen. Niet altijd. Wolven zijn ook onvruchtbaar. Soms zijn er waarnemingen van jongen, misschien missen ze er dan eentje, maar dan wordt er gezegd 4 of 5 jongen. Natuurlijk sterven die snel, maar ze kunnen er geen 20 van maken.
De waarnemingen van zwervers zijn natuurlijk onbetrouwbaar, de ene dag is het dier hier en de volgende dag 30 km verder. Maar dat weet je dan ook ongeveer van een gebied (er zijn incidentiele waarnemingen, dus doortrekkende zwervers, of misschien 1 dier dat wat langer blijft, mogelijk in afwachting van een soortgenoot. ). Dus als je naar die kaart kijkt en weet 12 roedels, dan zijn er 12 maal 2 a 12 dieren. Als de roedel wat ouder is zijn er dieren van meerdere worpen. Dus bij 12 roedels waarvan de helft nieuw schat ik de duitse wolven in op 12 maal 7 = 80 wolven plus een 20 zwervers. 100 wolven dus ongeveer.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

De overlevingskans van welpen is toch vrij groot? Als het ouderdier sterft, dan zijn er nog een paar teven die ook melk geven ivm schijndrachtigheid.
Deze teven mogen dan wel zelf geen welpen voortbrengen maar om de overlevingskans zo groot mogelijk te houden en het voortbestaan van de roedel te vergoten worden ze wel schijnzwanger na de loopsheid. Wat ik heb begrepen is dat teven in een roedel allemaal tegelijk loops worden en dat de teven die niet gedekt worden na deze loopsheid schijndrachtig worden. Op het moment dat de pups bij de "alpha" teef geworpen worden komt de melkproductie bij de andere teven op gang. Mocht de alphateef lang wegblijven bij de jacht of zelfs helemaal niet terug komen, dan zorgen zij dat de pups gevoed worden.
Tenminste dit is wat ik er van begrepen heb?
Dus ik denk dat de welpen niet zo snel sterven, het lijkt me eerder dat de reuen die op een gegeven moment verstoten worden om een eigen roedel en territorium te gaan zoeken de minste overlevingskans hebben. De teven en welpen lijken me redelijk veilig.
Groet Henrike Visser