Wolven bij de buren

Gestart door Freek Verkerk, april 03, 2008, 11:40:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op april 25, 2012, 21:54:01 PM
Die genetische analyse is wel interessant want de vragen die beantwoord kunnen worden zijn:
* OF het een wolf is,
* Waar deze (wolf) vandaan komt (Oost Duitsland of Italie)
* Of het dezelfde is als de aangereden wolf in Hessen.
* Ook zou het dezelfde kunnen zijn als de wolf uit Belgie (Als daar dna van is)

Midden volgende week  (4mei) wordt de uitslag van de DNA test verwacht.
http://www.rhein-zeitung.de/regionales_artikel,-BUND-zweifelt-an-dass-71-Jaehriger-Wolf-selbst-geschossen-hat-_arid,415078.html

Zet je het hier neer Freek als je het weet .lijkt mij wel intresant en andere liefhebbers ook

Groet Maarten
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

HPM

En daar staat dan ook een antwoord op een hier eerder gestelde vraag, nl dat wettelijk 'verwilderde' honden bij uitzondeing mogen worden geschoten, maar dat dan wel eerst moet zijn vastgesteld dat het inderdaad om een hond gaat.

Aangezien er pas nu met zekerheid is vastgesteld dat het een Wolf was lijkt het onmogelijk dat die jager er eerder zeker van kon zijn dat het een hond was.

Herman van der Meer

Freek Verkerk

Zelfs hier in Nederland weten we dat daar een wolf rondliep. Dan ga je toch niet schieten op een dier dat hier mogelijk op lijkt. Erg dom. Onbegrijpelijk ook. Waarschijnlijk ook half dronken, (te) snel geschoten. Het gerucht gaat dat de man (71 jaar) met zijn (schoon)zoon, een beginnende jager, daar rondliep en de suggestie is dat de oude het voor de jonge heeft opgenomen. Dus dat de jonge heeft geschoten.


Overigens schijnt het in Duitsland te mogen: loslopende huisdieren afschieten, maar moreel vind ik dat ook helemaal niet goed. En zo lijken meer mensen daar over te denken. Als ik zie hoeveel katten ik zie rondlopen in de weilanden, en hoonden in het bos..... Of misschien mogen alleen jagers huisdieren afschieten en kleine jongens met een kattepult of een windbuks niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

henrike1977

Vreselijk!
Ik woon in DL en ja, jagers mogen hier potverdorie nog de honden van je eigen land afschieten als ze daar jachtrecht hebben.
Nu is het wel zo dat bij lange na niet alle jagers zo zijn.  Mijn buurman jaagt ook, heeft een hertenkamp en ik weet dat hij zoiets nooit zou doen. Hij vindt dit ook van de gekke. Ik hoop maar dat er meer Duitse jagers zoals hem zijn.
Ik laat mijn honden nooit los in het bos, ten eerste omdat ik niets wil verstoren, ten tweede omdat je maar nooit weet of er een paar idioten om de hoek staan die alles neerknallen wat op een hond lijkt.
Van mij mogen ze zijn akte afpakken en flink vervolgen. Wat een idioten zeg.
Groet Henrike Visser

Freek Verkerk

In Duitsland komen er nu ook reacties om het afschieten van huisdieren niet meer mogelijk te maken.


In de volgende link een voortgangsverslag over het record aantal waarnemingen van wolven in Neder Saksen. [size=78%]http://www.noz.de/artikel/63646600/der-wolf-kehrt-zurueck-nach-niedersachsen-expertin-bald-wieder-rudel-moeglich[/size]


Mijn samenvatting is dat er nu daar 1 dame wolf op de Luneburgerheide rondloopt, 1 wolf in het Wendeland en waarschijnlijk 1 in de buurt van Celle. Daarnaast nog steeds een uitgebroken exemplaar in de buurt van Bremen.


Een record aantal waarnemingen lijkt te wijzen op OF meer rondlopende zwervers OF een betere bewustzijn van de bevolking OF dat de aanwezige wolven zich wat vrijer gaan bewegen. Waarschijnlijk een combinatie van dit alles.


Mijn conclusie is dat ze zich nog steeds uitbreiden (Met 20-50% per jaar). Ik hou vast aan mijn voorspelling van wolven in Nederland in 2020 (territoriaal) , alhoewel het ook eerder kan zijn.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

hoi freek  dus als ik goed begrijp blijkt er mischien sinds vorig jaar 2 wolven te zitten in 1 gebied? bij munchen ten zuiden van dresden.

als dat zo is en er zouden jongen komen nu, dan is de roedel afstand tot nederland een flink stuk dichterbij?

er zijn in 1 jaar sinds vorig jaar meerdere bewijzen van 2 wolven daar, maar het echte bewijs(officeel) is er niet.

Groet Maarten
Maarten vd Berg

HPM

Citaat van: Maarte5n op mei 07, 2012, 16:27:41 PM
hoi freek  dus als ik goed begrijp blijkt er mischien sinds vorig jaar 2 wolven te zitten in 1 gebied? bij munchen ten zuiden van dresden.

als dat zo is en er zouden jongen komen nu, dan is de roedel afstand tot nederland een flink stuk dichterbij?

er zijn in 1 jaar sinds vorig jaar meerdere bewijzen van 2 wolven daar, maar het echte bewijs(officeel) is er niet.

Groet Maarten

Munchen ligt iets van 350 km van Dresden en Munchen brengt de wolven niet dichter bij Nederland.
Herman van der Meer

Maarte5n

Citaat van: HPM op mei 07, 2012, 17:01:06 PM
Citaat van: Maarte5n op mei 07, 2012, 16:27:41 PM
hoi freek  dus als ik goed begrijp blijkt er mischien sinds vorig jaar 2 wolven te zitten in 1 gebied? bij munchen ten zuiden van dresden.

als dat zo is en er zouden jongen komen nu, dan is de roedel afstand tot nederland een flink stuk dichterbij?

er zijn in 1 jaar sinds vorig jaar meerdere bewijzen van 2 wolven daar, maar het echte bewijs(officeel) is er niet.

Groet Maarten

Munchen ligt iets van 350 km van Dresden en Munchen brengt de wolven niet dichter bij Nederland.

munchen ligt ten zuiden van hamburg op 180 km van hamburg vergeleken met de roedel altegrabow magdenburg op 400 km is het een sprong van 220 km dichterbij naar nederland dat zou geweldig zijn

Groet M
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Maarten ik citeer uit het artikel waarnaar gelinked is:


Zwei Wölfe sind eindeutig nachgewiesen: Eine Fähe – so der Fachausdruck für weibliche Wölfe – streift schon seit April 2011 über einen Truppenübungsplatz bei Munster in der Lüneburger Heide. Ist sie nicht mehr alleine? Im Bericht der Landesjägerschaft heißt es, dass im März 2012 mehrfach Sichtungen von zwei Wölfen gemeldet worden seien. ,,Definitive Nachweise für das Vorhandensein von zwei Tieren in dieser Region sind jedoch nicht vorhanden."


Dus het gaat om Münster niet Munchen. En (belangrijk) het gaat om een vrouwtje!!! 


Zoals ik het begrijp zijn de mannetjes wat avontuurlijker en reislustiger, dus eigenlijk zijn alle zwervers mannetjes. Dus zoals ik het begrijp gaan de mannetjes vooruit, verkennen het geheel en vestigen zich ergens. Wat zij dan ook verdedigen tegen andere mannetjes (zwervers). Dan sprekt men van en territorium. Komt er toevallig een vrouwtje langs, dan jagen ze die weg, of, ook heel goed mogelijk (beter begrijpelijk) is dat ze die proberen te versieren.


Als er ergens een vrouwtje wordt waargenomen neem ik direct aan dat er ook een mannetje is. Als er zoals in dit geval sprake is van 2 dieren in eenzelfde terrein, is het aannemelijk dat dit een stelletje is. Alleen is het paarseizoen januari/februari. Dus een waarneming in maart is eigenlijk te laat. Maar het kan goed zijn dat ze er al in januari waren, maar niet waargenomen zijn.
Een stelletje betekend nog geen jongen, die worden dacht ik in juni geboren voordat die buiten worden waargenmen is het al snel augustus. Dus we moeten nog even wachten. De volgende roedel zit ten westen van berlijn.
Ik ga er zelf van uit dat ze 50 km per jaar opschuiven richting NL. Het ene jaar wat meer dan het andere jaar.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Cygnus

Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2012, 21:07:44 PM
Maarten ik citeer uit het artikel waarnaar gelinked is:
Dus het gaat om Münster niet Munchen. En (belangrijk) het gaat om een vrouwtje!!! 

En het gaat niet om Münster maar om Munster. Zie ook mijn eerdere posting hierover.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Maarte5n

Citaat van: Cygnus op mei 08, 2012, 15:58:52 PM
Citaat van: Freek Verkerk op mei 07, 2012, 21:07:44 PM
Maarten ik citeer uit het artikel waarnaar gelinked is:
Dus het gaat om Münster niet Munchen. En (belangrijk) het gaat om een vrouwtje!!! 

En het gaat niet om Münster maar om Munster. Zie ook mijn eerdere posting hierover.

ik had toch goed of niet?????
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Sorry:ik citeer: 
einen Truppenübungsplatz bei Munster in der Lüneburger Heide


http://de.wikipedia.org/wiki/Munster_(%C3%96rtze)


Nog plusminus 250 km van de Nederlandse grens.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Marina

In Frankrijk is er nu toestemming gegeven om voor seizoen 2012/2013, 11 wolven af te schieten. Vorig seizoen waren dat er nog 6.
Dit om te voorkomen dat schapen worden doodgebeten.


lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

joostheeremans

Citaat van: Marina op mei 10, 2012, 15:09:02 PM
In Frankrijk is er nu toestemming gegeven om voor seizoen 2012/2013, 11 wolven af te schieten. Vorig seizoen waren dat er nog 6.
Dit om te voorkomen dat schapen worden doodgebeten.


boerenwijsheid is een internationaal fenomeen ;) . Maar het ligt dus iets genuanceerder, gestroopte of verongelukte beesten tellen ook mee bij 11, en zodra de teller op 8 staat mag er niet meer worden geschoten, tenzij zelfverdediging. Wat bij mij dan de vraag oproept, wat als je word aangevallen door wolf nummer 12, mag je jezelf dan niet meer verdedigen?
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Marina

Citaat van: joostheeremans op mei 10, 2012, 15:29:16 PM
wat als je word aangevallen door wolf nummer 12, mag je jezelf dan niet meer verdedigen?


http://www.wolf-center.eu/nl/roodkapje/wolven-aanvallen-fakt-of-fictie2
Wolven aanvallen feit of fictie? Het Roodkapjessyndroom
lees hier hoe trollen hun territorium markeren - http://www.randoloup.com/nl/?p=1682

Bart van Hoogstraten

Citaat van: joostheeremans op mei 10, 2012, 15:29:16 PM
wat als je word aangevallen door wolf nummer 12, mag je jezelf dan niet meer verdedigen?

Ik zou een proefproces uitlokken!  ;)
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Norman

Citaat van: joostheeremans op mei 10, 2012, 15:29:16 PM
Citaat van: Marina op mei 10, 2012, 15:09:02 PM
In Frankrijk is er nu toestemming gegeven om voor seizoen 2012/2013, 11 wolven af te schieten. Vorig seizoen waren dat er nog 6.
Dit om te voorkomen dat schapen worden doodgebeten.


boerenwijsheid is een internationaal fenomeen ;) . Maar het ligt dus iets genuanceerder, gestroopte of verongelukte beesten tellen ook mee bij 11, en zodra de teller op 8 staat mag er niet meer worden geschoten, tenzij zelfverdediging. Wat bij mij dan de vraag oproept, wat als je word aangevallen door wolf nummer 12, mag je jezelf dan niet meer verdedigen?

De kans dat je door de bliksem word getroffen in Frankrijk is groter dan een aanval door een Wolf. Wolven zijn veel te schuw om mensen te benaderen, laat staan aanvallen.

joostheeremans

Ik weet dat wolven geen gevaar vormen voor mensen, sowieso niet direct. Maar het feit dat er een uitzondering wordt gemaakt voor zelfverdediging is logisch, om dat dan vervolgens aan een numerus fixus te verbinden is gek.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Freek Verkerk

In Frankrijk en Zwitserland gold de regeling (dacht ik) dat als een wolf meer dan 30 schapen in een maand of meer dan 40 in 3 maanden, dat er dan een vergunning mag worden gegeven om hem af te schieten.
Die vergunning heeft een looptijd van een paar maanden. Wolven met jongen mogen niet worden geschoten, dacht ik. De probleemwolven worden niet altijd gevonden en afgeschoten.


In de praktijk is er ook een paar maal een vergunning af gegeven en zijn er wolven geschoten, maar al met al niet zoveel. 6 is een aannemelijk getal.


Ik kan me voorstellen dat omdat de populatie groeit er dit jaar meer probleemwolven worden vrijgegeven voor de jacht. Het gaat in die gevallen om specifieke wolven in een bepaald gebied. Als de wolf toevallig wordt aangereden hoeft hij niet te worden afgeschoten, dat moge duidelijk zijn.


In Zweden was het wel zo dat er gewoon een aantal wolven (in het hele land) mochten worden afgeschoten. Zodra en een wolf was geschoten moest de jager een SMS-je zenden zodat de actuele stand bijgehouden kon worden. Binnen enkele dagen was het aantal gehaald en de jacht gesloten, dat werd waarschijnlijk ook per SMS meegedeeld.


Het is een keer voorgekomen dat er in een gebied vrijwel tegelijkertijd 2 wolven werden afgeschoten. Dat komt ook omdat vaak niet duidelijk de dader (wolf) te identificeren is in een bepaald gebied.


Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Leuk artikeltje over wolven in het verleden in Duitsland: http://www.volksfreund.de/nachrichten/region/hunsrueck/aktuell/Heute-in-der-Hunsrueck-Zeitung-Der-letzte-Wolf-starb-am-Erbeskopf;art779,3160461


Enkele conclusies van mij:
* Kennelijk doden ze soms ook mensen (voornamelijk als er sprake was van hondsdolheid (Tolwut))
* Ze zijn verdwenen doordat ze door mensen zijn afgeschoten. Als ze niet worden afgeschoten denk ik dat ze ook nu nog wel kunnen overleven in onze omgeving. Er wonen wat meer mensen en rijden wat meer auto's, maar ik geef ze een goede kans.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk

Mogelijk de eerste waarneming van wolven aan de bovenloop van de maas: (Bij Bar le Duc)


http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2012/05/24/le-loup-est-il-arrive-en-meuse


En als je wilt weten waar dat is? Klik dan hier:


http://fr.wikipedia.org/wiki/Bar-le-Duc
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

#502
Citaat van: Freek Verkerk op mei 24, 2012, 10:12:31 AM
Mogelijk de eerste waarneming van wolven aan de bovenloop van de maas: (Bij Bar le Duc)


http://www.republicain-lorrain.fr/actualite/2012/05/24/le-loup-est-il-arrive-en-meuse


En als je wilt weten waar dat is? Klik dan hier


http://fr.wikipedia.org/wiki/Bar-le-Duc

is op 1 lijn met vogeheze waar er mischien 2(roedel) of 2 individuen aan wezig zijn, als je dan doortrekt de lijn naar zwarte woud 1 zwerver aanwezig, en dan naar beieren richting noorden tegen tjechie 1 teritorium, en dan magdenburg 2 roedels en dresden in noorden met 2 individuen bij munster zie je een mooie 2/3e circel vanuit de veluwe gezien

uiteraard is duitsland dichterbij met wolven maar er word gezegt dat er meer wolven vanuit frankrijk kunnen trekken richting nederland omdat daar gewoon 10 keer zoveel wolven zijn.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op mei 24, 2012, 15:28:52 PM

is op 1 lijn met vogeheze waar er mischien 2(roedel) of 2 individuen aan wezig zijn, als je dan doortrekt de lijn naar zwarte woud 1 zwerver aanwezig, en dan naar beieren richting noorden tegen tjechie 1 teritorium, en dan magdenburg 2 roedels en dresden in noorden met 2 individuen bij munster zie je een mooie 2/3e circel vanuit de veluwe gezien

uiteraard is duitsland dichterbij met wolven maar er word gezegt dat er meer wolven vanuit frankrijk kunnen trekken richting nederland omdat daar gewoon 10 keer zoveel wolven zijn.
Het aantal wolven in Duitsland wordt nu op ongeveer 100 geschat (14 roedels). Met daarachter meerdere roedels in Polen, Rusland, de baltische staten etc. In Frankrijk schat men iets van 200 dieren (25 a 30 roedels). Voor mij is onduidelijk welke wolven nu eerder in Nederland zullen zijn. De Frans/Italiaanse wolven zitten sterk in de alpen en moeten nog heel Frankrijk / Zwitserland / Zuid Duitsland gaan bevolken. Best een groot gebied. De Duitse wolven zitten voornamelijk in voormalig Oost Duitsland en moeten nog heel Duitsland / Denemarken / Tsjechie bevolken. 2020 heb ik als jaartal bedacht voor de eerste territoriale wolf in Nederland. Zwervers eerder. Maar ze doen het goed.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Freek Verkerk


Ik lees op internet het volgende:


Après les Vosges, le Doubs, le Jura et la Haute-Savoie, le loup ajoute la Haute-Saône à la liste des départements recolonisés ! Des analyses génétiques effectuées sur des excréments et des  poils ont confirmé sa présence dans le département pour la première fois depuis le retour du loup en France en 1992. Il ne s'agit probablement pour l'instant que d'individus en dispersion.


Dus nu ook genetisch bewijs van de aanwezigheid van wolven (een wolf) in de Haute-Saône.




http://fr.wikipedia.org/wiki/Haute-Sa%C3%B4ne


Ik gebruik als vuistregel dat de wolven 50 km per jaar opschuiven. Vesoul is toch nog 470 km van Maastricht. Dat zou betekenen dat als de wolven zich met 50 km per jaar blijven verspreiden ze nog ruim 9 jaar nodig hebben om in Maastricht te komen (vanuit Vesoul in de Haute Saone).


Maar ze zijn ook al noordelijker waargenomen, bijvoorbeeld in Bar-le-Duc en dat is 296 km van Maastricht. 6 jaar dus.  Ik tel even de wolf in de ardennen niet mee. Voorlopig blijf ik bij mijn voorspelling dat er in 2020 wolven in Nederland zijn.

Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

 :duim: geweldig freek je info van de wolven ga zo door  :blink:

Groet Maarten.
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Hierbij een link naar een artikel over een gedegen studie naar de aanwezigheid van wolven in de vogezen. http://www.vosgesmatin.fr/actualite/2012/06/10/au-moins-trois-loups het is in het Frans. Voor zover ik het begrijp zeggen ze dat er 3 wolven rondlopen 1 paartje, dat al een tijdje in het zelfde gebied samen is en mogelijk jongen gaat krijgen.


Daarnaast is er 100 km verderop waarschijnlijk ook nog een ander jong dier. In ieder geval was die daar en heeft ook veel schapen gedood. 


mijn conclusie is dat de Frans / italiaanse wolven duidelijk de weg naar het noorden gevonden hebben. Goed nieuws. Ik blijf de ontwikkeling volgen. Voor mij was nieuw dat er mogelijk al sprake is van een paartje in een territorium. Voor zover ik weet zijn de voortplantende wolven van de Frans/italiaanse oorsprong nog uitsluitend  in de Alpen.  Er hadden ook al lang roedels in Zwitserland moeten zijn, maar tot nog toe zijn  daar nog geen roedels waargenomen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

ik las een stukje over Iberische wolven,

In spanje leven er ongeveer 2000 verspreid in een paar gebieden.
het is een onder soort van de gewone grijze wolf(europese wolf dus ? ) als deze dieren ziech verspreiden naar catalonie( noord oost spanje) en zuid frankrijk en zich vermengen met de grijze wolf( europese wolf) hoe word dat nou genoemt?
Maarten vd Berg

Freek Verkerk

Citaat van: Maarte5n op juni 19, 2012, 19:22:49 PM
ik las een stukje over Iberische wolven,

In spanje leven er ongeveer 2000 verspreid in een paar gebieden.
het is een onder soort van de gewone grijze wolf(europese wolf dus ? ) als deze dieren ziech verspreiden naar catalonie( noord oost spanje) en zuid frankrijk en zich vermengen met de grijze wolf( europese wolf) hoe word dat nou genoemt?


2000 Iberische wolven is best wel veel als je weet dat er ongeveer 200-300 wolven in Frankrijk zijn. Die spaanse wolven breiden zich echter niet uit. Mijn verklaring daarvoor is dat er nog veel op die dieren gejaagd wordt. legaal en illegaal. In Spanje en Portugal. De europese wolf, van Italiaans / Franse afkomst is inmiddels over de pyreneeen in Noord Spanje aangekomen; ten noorden van Barcelona. Een eventuele "vermenging" is nu nog niet aan de orde, maar als het zou plaatsvinden (In Baskenland) dan blijven het gewoon europese wolven heten.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maarte5n

Citaat van: Freek Verkerk op juni 20, 2012, 01:52:57 AM
Citaat van: Maarte5n op juni 19, 2012, 19:22:49 PM
ik las een stukje over Iberische wolven,

In spanje leven er ongeveer 2000 verspreid in een paar gebieden.
het is een onder soort van de gewone grijze wolf(europese wolf dus ? ) als deze dieren ziech verspreiden naar catalonie( noord oost spanje) en zuid frankrijk en zich vermengen met de grijze wolf( europese wolf) hoe word dat nou genoemt?


2000 Iberische wolven is best wel veel als je weet dat er ongeveer 200-300 wolven in Frankrijk zijn. Die spaanse wolven breiden zich echter niet uit. Mijn verklaring daarvoor is dat er nog veel op die dieren gejaagd wordt. legaal en illegaal. In Spanje en Portugal. De europese wolf, van Italiaans / Franse afkomst is inmiddels over de pyreneeen in Noord Spanje aangekomen; ten noorden van Barcelona. Een eventuele "vermenging" is nu nog niet aan de orde, maar als het zou plaatsvinden (In Baskenland) dan blijven het gewoon europese wolven heten.

oke bedankt Freek

Groet Maarten
Maarten vd Berg