Overige natuuronderwerpen > Natuurbeheer

Wolven bij de buren

(1/379) > >>

Freek Verkerk:
Zweiter Wolf unterwegs

Mogelijk is dit niet de juiste plaats voor dit onderwerp. Dan kan het wel verplaatst worden.

Ongeveer 10 jaar geleden 1996 was de eerste waarneming van een Wolf in Duitsland, net over de grens met Polen. Er zijn nu ongeveer 30 dieren. 4 roedels waarvan 3 met jongen.

Ze trekken om Berlijn heen. De Denen bereiden zich voor. Ze gaan het voor mogelijk houden dat er weer wolven in Denemarken komen na ruim 100 jaar afwezigheid.

Er was al eens een Wolf gezien op de Luneburger heide en nu dan mogelijk de tweede.

Via Google alerts krijg ik al het duitse nieuws over wolven. Dat zijn voornamelijk sportclubs, maar gelukkig zo nu en dan ook nieuws over die dieren.

Ze komen voornamelijk in het nieuws doordat ze aangereden worden, illegaal afgeschoten of omdat ze schapen doden. Ze komen wel dichterbij, maar de Nederlandse grens is nog wel ver. Vroeger dacht ik dat 2020 de eerste over de Nederlandse grens zou komen. Nu ben ik wat positiever en heb het op 2010 - 2015.

Ik hou jullie wel op de hoogte over hoe de buren er mee omgaan.

wimtegels:
Leuke ontwikkelingen he?

Ik verheug me al op hun komst.

Inmiddels hebben ze dus ongeveer half Duitsland overbrugd in Oost-West richting.

Nu een beetje afzakken naar het Zuiden en dan bij mij de grens overkomen.

Ik vind deze discussie hier wel passen. De wolf ias in natuurbeheer van groot belang. Net zoals de Lynx.

Het wordt tijd voor een goede maatschappelijke discussie. Zodat een warm welkom niet een wlekom met een geweer is.

Freek Verkerk:
Half Duitsland, Ja. Met in het Oosten roedels en jongeren op zoek naar eigen territoria naar het westen en Noorden.
Ze zitten ook in TsjechiŽ (stuk of 10 - 30).

En vanuit het Zuiden zijn ze via ItaliŽ in 1998 in Frankrijk gekomen, waar er nu iets van 120 rondlopen. Voornamelijk in de Alpen en de eerste in de Tarn en de PyreneeŽn. Ook zijn er al een stuk of 10 via de Franse Alpen Zwitserland binnen gelopen. Er is vorig jaar al een doodgereden exemplaar in Zuid Duitsland gevonden. De eerste meldingen van zwervers komen uit Oostenrijk. Zuid Duitsland (Bayern) breidt zich voor op hun komst met infoavonden voor boeren en jagers.

wimtegels:
En hoe meer jongen zwerven, hoe groter de kans op een nieuwe roedel.

Een eenzaam zwervende wolf die geen partner treft sterft zonder een bijdrage te leveren aan de verspreiding van de soort.

De populatie bevers groeide aanvankelijk heel langzaam. Nu gaat het explosief aan de hoeveelheid knaagsporen te zien.

g.j. keizer:

--- Citaat --- Ze komen voornamelijk in het nieuws doordat ze aangereden worden, illegaal afgeschoten of omdat ze schapen doden. Ze komen wel dichterbij, maar de Nederlandse grens is nog wel ver. Vroeger dacht ik dat 2020 de eerste over de Nederlandse grens zou komen. Nu ben ik wat positiever en heb het op 2010 - 2015.
--- Einde van citaat ---
Freek,
Vandaag hoorde ik uit doorgaans betrouwbare bron, dat onlangs in de Noord-Eifel een wolf (door een revierjager ?) zou zijn afgeschoten.
En zojuist spreek ik iemand, die dat tegenspreekt. Er zou wel een wolf zijn doodgeschoten, maar het zou niet in de Eifel, maar oostelijk van het Westerwald  zijn geweest, hetgeen betekent, dat de wolf de Rijn nog niet zou zijn overgestoken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie