Stroopseizoen bijna voorbij?

Gestart door Sam Eijkenboom, maart 10, 2019, 13:46:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sam Eijkenboom

Dag iedereen,

Ik heb de afgelopen dagen gemerkt, dat het stroopseizoen hier al bijna voorbij is. Dat is wel erg vroeg vergeleken met afgelopen jaren.
Meestal merk ik dat de vangsten op stroop wat afnemen na ongeveer 20 maart. En na 31 maart zou ik dan nog zelden een vlinder op stroop vangen.
Normaal gesproken komt dit vooral door bloeiende wilgenkatjes, waar winteruilen en voorjaarsuilen massaal op afkomen.
En hier staan de paar wilgen die er zijn, nu al volop te bloeien. Veel eerder dan andere jaren.
Op 7 maart had ik maar 2 uilen, vergeleken met tientallen in februari op dezelfde paar bomen.
Zwartvlekwinteruilen en wachtervlinders zijn nu spontaan weg, bosbesuilen zie ik momenteel wel meer.

Wat zijn jullie ervaringen? Vangen jullie nu nog veel op de stroop?

Ben Kruijsen

Stroopseizoen?? Wij vangen in de Amsterdamse Waterleidingduinen maandelijks sinds 2006 het hele jaar door met stroop en licht met goede resultaten op stroop ook middenin de zomer.

Sam Eijkenboom

#2
Echt waar?
Ik was al bekend met het feit dat er grote aantallen vlinders op stroop komen in de zomer.
Ik lok dan ook regelmatig met stroop tussen eind juni-september, dan vind ik vaak veel soorten.
Maar in de maanden april en mei vang ik bijna nooit iets op stroop.

Met stroopseizoen bedoelde ik dan ook eigenlijk het stroopseizoen voor wintersuilen.

Ben Kruijsen

in april en mei vangen we wel meer soorten en exemplaren op licht maar bijv. 31 mei 2017 25 soorten op licht en 8 op smeer waarvan 4 soorten die we niet op licht vingen. Die hadden we dan mooi gemist. Ik ben er dus voor gewoon naast op licht ook op smeer te blijven vangen.

Sam Eijkenboom

Oké, interessant om te weten.
Dan zal ik weer eens vaker proberen te stropen in die periode.