Libellenexcursies-Enci

Gestart door Kees van Bochove, maart 31, 2008, 21:51:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Kees van Bochove

hehe, ze leren het nog eens bij de ENCI: eindelijk een keertje op een zaterdag open :)

jammer alleen dat het midden in mn examens is, maarja, uh, libellen gaan voor he -_-


========
Oehoe en de enci
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=42464
groeten, Kees van Bochove
Waarnemingen: http://waarneming.nl/user/view/8118

Jeroen Nagtegaal

De ENCI is ook toegankelijk rond de Visvijver, overigens is de vroegste datum volgens de veldgids van Sierlijke WItsnuit 20 mei,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

JohanvantBosch

CiteerDe ENCI is ook toegankelijk rond de Visvijver, overigens is de vroegste datum volgens de veldgids van Sierlijke WItsnuit 20 mei,
Overigens: don't get your hopes up too high.... ik begreep van Robert Ketelaar dat er vorig jaar erg uitgebreid is gezocht, maar dat er niks is gevonden......
Maar ja, 2 jaar geleden in ieder geval een paringswiel, dus de kans is er.
Maar ook zonder witsnuiten is de Enci absoluut de moeite waard.
Het begint er trouwens op te lijken dat ik zelf ook niet kan. :gap:  

Gert Veurink

als ik zo even zit te plussen:

17 mei is vroeg voor sierlijke witsnuit en een aantal mensen kan niet, en bovendien vind ik oehoes leuk, maar 100 mensen op zoek naar oehoes minder, is het niet wat om wat later te proberen een mini-excursie te regelen met natuurmonumenten dat we met een klein groepje toestemming proberen te krijgen?
groet!
Gert Veurink



MC

#4
Het is ook niet bepaald gangbaar sierlijke biotoop. En van die oehoe's: iedereen wil die wel zien, dus ik vraag me af of ze daar erg happig op zijn.
Maar los van dat alles: een kans op de ENCI-groeve in te gaan is natuurlijk mooi. Ik ben er twee keer geweest (toen het nog minder zo'n gevestigde naam was en ze nog gewoon vergunningen aan de JNM Insectenwerkgroep gaven) en dat was de reis zeker waard...
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Gert Veurink

CiteerEn van die oehoe's: iedereen wil die wel zien, dus ik vraag me af of ze daar erg happig op zijn.
Ik bedoelde juist dat ik er daarvoor niet heen hoef, maar de meesten die op 17 mei gaan waarschijnlijk juist daarvoor gaan... En grote massa's mensen rondom een zeldzame vogel heb ik wel vaak genoeg gezien, ik ga dus liever met een klein groepje libellen (en dagvlinders) zoeken...
groet!
Gert Veurink



Anne Hueber †

Ik kan die dag dus ook niet. En die grote massa's mensen...... Maar, net als Gert zegt, met een klein groepje valt misschien wel iets te regelen.

Jeroen Nagtegaal

Het zou mooi zijn, ik baalde er ook van dat er een open dag is, verder is het ook nog wat aan de vroege kant voor leuke libellen (leuk voor mij dan). De Groeve is niet in beheer en ook niet in eigendom van NM zover ik weet. De groeve is van De ENCI en het heeft dus denk ik geen zin om contact te gaan leggen met NM.
Maar was het trouwens niet dat Sierlijke Witsnuit een 2 jaren cyclus had?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Voor geologen kost het kennelijk minder moeite... zieexcursies
Jeroen kun jij als echte limbo niet es vragen bij Enci? Wil ik ook wel doen, maar als ik de site lees zijn ze wat nationalistisch ingesteld (alleen voor afdeling limburg...).  Laat even weten.


Misschien moeten we dit topic trouwens een keer schonen...
groet!
Gert Veurink



JohanvantBosch

#9
CiteerHet zou mooi zijn, ik baalde er ook van dat er een open dag is, verder is het ook nog wat aan de vroege kant voor leuke libellen (leuk voor mij dan). De Groeve is niet in beheer en ook niet in eigendom van NM zover ik weet. De groeve is van De ENCI en het heeft dus denk ik geen zin om contact te gaan leggen met NM.
Nou... in mei kun je al veel leuke dingen zien, hoor....

het grote veld in de enci en ook de andere 'velden' op de pietersberg zijn in beheer van Natuurmonumenten. Maar heb via e-mail met Robert Ketelaar (NM) overlegd en die gaf aan dat we maar gewoon met de Enci moesten bellen.

CiteerMaar was het trouwens niet dat Sierlijke Witsnuit een 2 jaren cyclus had?
ja, maar als je hoopt dat er een populatie zit, hoop je natuurlijk dat die ook in de tussenliggende jaren er zit....  Als het zwervers waren, dan is het logisch dat ze vorig jaar niks hebben gevonden...

O en over oehoes/pietersplas/hordes mensen: de oehoes zitten in een ander deel van de groeve dan de pietersplas.

Jeroen Nagtegaal

#10
Bij de populatie gaffels in de roer merk je de 3 jarencyclus toch ook nog?
Overigens kreeg ik het niet voor mekaar een excursie te regelen voor de JNM afdeling.
Bert Arits zou over excursie's gaan.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

marcel123

CiteerMisschien moeten we dit topic trouwens een keer schonen...
waarom en hoe?

Gert Veurink

#12
Citeer
CiteerMisschien moeten we dit topic trouwens een keer schonen...
waarom en hoe?
of splitsen zoals nu is gebeurd... ;)

werd veel ge-emmer over hoe en wat in Enci, maar hiermee voldoende getackeld. ik vind het andere topic met concrete data en voorstellen overzichtelijk.

CiteerBij de populatie gaffels in de roer merk je de 3 jarencyclus toch ook nog?
Hoezo? Daar barst het van! Alleen langs de roer al 130.000 exemplaren!  ;)

Citeer
Overigens kreeg ik het voor mekaar een excursie te regelen voor de JNM afdeling.
Kan ik hieruit afleiden dat je een poging gaat wagen? of moet ik dat doen?
groet!
Gert Veurink



Weia

CiteerMaar, net als Gert zegt, met een klein groepje valt misschien wel iets te regelen.
Haha, de veruit grootste groep mensen die ik ooit op libellen af zag komen was een mens of 45. Enci!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Goyatlah

Heb het even na gekeken in Baden-Wurttemberg: de eerste waarneming daar was 14 mei, dus 17 mei is echt te vroeg, medio juni lijkt me dan goed. De ontwikkelingsduur van 2 jaar wordt "veronderstelt", is dus niet bewezen.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

#15
Citeer
CiteerMaar, net als Gert zegt, met een klein groepje valt misschien wel iets te regelen.
Haha, de veruit grootste groep mensen die ik ooit op libellen af zag komen was een mens of 45. Enci!
Uit de waarnemingpuntnlhyves (heb maar een paar fotos toegevoegd zien ik) een foto uit de ENCI.
In Friesland waren destijds ook erg veel mensen...

Anne Hueber †

Citeer
CiteerMaar, net als Gert zegt, met een klein groepje valt misschien wel iets te regelen.
Haha, de veruit grootste groep mensen die ik ooit op libellen af zag komen was een mens of 45. Enci!
45?.....dat is toch een klein groepje..... :grin:  :(  

Jeroen Nagtegaal

#17
Citeer
Citeer
Overigens kreeg ik het voor mekaar een excursie te regelen voor de JNM afdeling.
Kan ik hieruit afleiden dat je een poging gaat wagen? of moet ik dat doen?
Heb geprobeerd, kreeg gelijk de reactie 17 mei is open dag.
Anders kan niet, dan werken we. Daar kwam het op neer.

Maar als iedereen een poging waagt en we maar door zeuren komt het mischien wel! Wel dan graag een zondag in Juni!  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Gert Veurink

Citeer
Maar als iedereen een poging waagt en we maar door zeuren komt het mischien wel!
tel.nr.?
groet!
Gert Veurink



grunsven

Bij deze excursie was ik ook (die rug voor in beeld is van mij) maar daar waren zeker geen 45 man. Ik geloof iets van 15 ofzo.
Een tijdje later is er nog een excursie geweest die was wel heel druk.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

marcel123

Dan moet ik nog eens zoeken naar fotos van die tweede exursie.

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeer
Maar als iedereen een poging waagt en we maar door zeuren komt het mischien wel!
tel.nr.?
Ik heb het per mail gedaan, omdat ik overdag vaak weinig tijd heb.
Op hun site is geen nummer te vinden. De telefoongids.nl zegt 043 3297777
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Weia

Moet het dan niet 'namens de NVL'?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Gert Veurink

CiteerMoet het dan niet 'namens de NVL'?
ehm, hoezo?
Ik denk niet dat ik als gewoon lid iets mag regelen 'namens de vereniging' toch?
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

FF kontakt met Theo opnemen? Die is nu bestuurslid.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

marcel123

CiteerFF kontakt met Theo opnemen? Die is nu bestuurslid.
Wat is de winst op het via de NVL te doen?

Anne Hueber †

Citeer
CiteerFF kontakt met Theo opnemen? Die is nu bestuurslid.
Wat is de winst op het via de NVL te doen?
Omdat, als je het via de NVL speelt, je toch meer kans maakt om iets voor elkaar te krijgen.

JohanvantBosch

Citeer
Citeer
CiteerFF kontakt met Theo opnemen? Die is nu bestuurslid.
Wat is de winst op het via de NVL te doen?
Omdat, als je het via de NVL speelt, je toch meer kans maakt om iets voor elkaar te krijgen.
Ik zou ook zeggen: 'niet allemaal gaan zeuren', maar laat Theo ff zijn gang gaan....

Weia

Ik bedoelde niet dat via de NVL móet, maar dat met zoiets stugs en stroefs als de ENCI een beetje gewicht misschien helpt. Het lijkt daar echt wel een militaire organisatie, terwijl wat doen ze nou, een beetje cement maken. Bij die grote excursie naar de sierlijke witsnuit (die zich die dag niet liet zien) moest er een lijst namen van deelnemers vantevoren overhandigd worden, die werden allemaal aangevinkt, we gingen onder begeleiding naar beneden en precies na de afgesproken tijd werden we weer opgehaald. Bezopen toch.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

theomuusse

Uiteraard wil ik namens de NVL een officieel verzoek indienen, zelfs schriftelijk.
Als we op die manier rond 15 juni mogen kijken is dat altijd de moeite waard, sterker nog, het lijkt me ontzettend belangrijk voor de Nederlandse Wetenschap dat er rond die datum een serieuze monitoring van deze Rode lijst soort erg gepast is.

Zoiets?

Ik haal het officiele NVL papier alvast op van het hoofdkantoor.

Er kunnen misschien nog wel meer namen aangehangen worden..

Bestaat alleen de kans dat ze zeggen: okee, kom maar met drie ervaren tellers....

Theo