welke soort rotganzen

Gestart door cassan, maart 07, 2019, 17:49:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

cassan

- bij witbuikrotganzen is de borst lichtgrijs tot wit, tot tussen de poten, ook de rug is iets lichter.
- zwarte rotganzen hebben spierwitte flanken die sterk contrasteren met de donkere rug en buik en de witte halsvlek sluit vaak bijna rond als een halsband.

In het veld is het toch lastig.
Bijgaande fotos tonen eerst een 'gewone' rotgans, dan een mogelijke witbuik en daarna een mogelijke zwarte rotgans. Genomen op een weiland op Texel.

Wat denken jullie?
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

OlivierO

Graag de waarneming eerst ingeven, dat blijft toch de geprefereerde manier van werken.
Nadien kan je de link plaatsen hier op forum en eventueel de foto's rechtstreeks linken via

[ img] url [ /img].

(zonder spaties)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

cassan

Beste Maarten, de waarnemingen staan er al op, maar ik wist niet hoe ik die aan het forum kon linken.
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

cassan

Sorry, niet Maarten, maar Olivier.
Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

OlivierO

Als je even de link geeft naar de waarneming, dan leg ik het graag uit.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

cassan

Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

Als je eerst de link hier zet, zoals je hiervoor gedaan hebt ben je al een heel eind. Als je ook de waarneming opent en dan rechts op de foto klikt, dan kan je de link van de foto kopiƫren. In Chrome heet dat gewoon 'link kopiƫren'. Als je die link dan insluit tussen dit:

[ img] link [/img ]

(zonder de spacties), dan krijg je de foto hier zoals in mijn vorige post.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

cassan

Met vriendelijke groet,
Cassan Visser

Merel

Maar in reactie op je vraag. Foto 1 lijkt me een gewone rotgans. Foto 2 lijkt me inderdaad een Witbuikrotgans. Foto 3 lijkt me weer een gewone rotgans. Ik zal zeggen waarom ik dat denk. Er is vrij veel contrast te zien tussen de nek en de rug, voor Zwarte rotgang moet die overgang echt nauwelijks zichtbaar zijn. Tevens, hoewel onder deze hoek lastig in te schatten, lijkt de nekvlek niet heel groot en opvallend wit. Dat zou wel moeten voor Zwarte rotgans.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer