Hoofdmenu

kiemplantje

Gestart door Henri van Dodeweerd, maart 07, 2019, 15:27:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

Henri van Dodeweerd

Dit plantje aangetroffen op een jong rivierduintje. Bij het invoeren van de foto, gaf de beeldherkenning op dat het een kandelaartje kon zijn. Via controleer determinatie komt het voorstel Riempjes.

Beiden kan ik er zo niet in herkennen. Maar wat het wel is weet ik zo ook niet. Iemand die helpt?

Het betreft deze waarneming
https://ijsseldelta.waarneming.nl/waarneming/view/168167565
onzeker Kandelaartje - Saxifraga tridactylites gezien op 2019-02-23 Zalk - Zalkerbos
Foto's:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

peterv

Zo jong is riskant om te benoemen. Zowel de bladvorm als beharing kan later sterk afwijken. In dit soort gevallen staan de kiemplantjes er vaak in grote massa's. Ik neem dan meestal enkele mee om thuis in een bloempotje op te kweken (als ik de naam beslist wil weten). Je kunt ook later in het seizoen weer eens kijken.
Peter Venema

H Timans

Riskant is het zeker. Het is in ieder geval niet riskant om te zeggen dat het geen Kandelaartje en geen Riempjes is, helaas.
Wat het wel is....

En trouwens, ik schrok een beetje van die spin! De naam van die spin rechts onderin de foto is wellicht ook interessant om te achterhalen.
Mvg Harold Timans

Henri van Dodeweerd

Dank heren. Dat het deze soorten niet waren dacht ik al wel. Ik ga er later in het jaar nog wel naar terug.

@Harold. De spin is een gewone zandwolfspin. Die heb ik ook al ingevoerd:
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rob Koelman

Doet me wel wat denken aan vroegeling of zandraket...
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Voor iedereen die zich betrokken voelde bij het wel en wee van Herman[ v/d Meer] is hier enig nieuws :
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447595.0
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Als je dit rozet van Vroegeling bekijkt (zie bijlage), zie je dat de onderste paar rozetblaadjes volledig kaal zijn (en met jouw rozet overeenkomen), terwijl de bovenste blaadjes wel de typerende beharing hebben gevormd. Ik vermoed daarmee dat dit een beginnende Vroegeling betreft.

Rob Koelman

Die haren zijn ook al aanwezig op de bladeren van het plantje van dit topic, zij het in nogal beperkte mate. Zie de bewerkte uitsnede hieronder van de foto bij de waarneming.

Dat was voor mij reden om vooral aan vroegeling te denken en eventueel aan zandraket. Ik heb echter geen goed beeld van hoe nog erg jonge bladrozetten van deze laatste soort er uit zien, maar kan mij voorstellen dat ze enigszins overeenkomen.

Met vriendelijke groet, Rob

Pieter Stolwijk

In het algemeen gaat de bladsteel van Vroegeling nauwelijks merkbaar over in de bladschijf. Bij Zandraket is de overgang van bladsteel naar bladschijf abrupter, zoals op de foto. Maar of dat ook voor heel jonge plantjes geldt? Ik zou er geen definitieve uitspraak over willen doen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente