draadwatje

Gestart door geertberg49, maart 07, 2019, 12:36:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

geertberg49

Geachte lezer,
zou dit een zwart draadwatje kunnen zijn. Ik heb geen microscoop, en ik hou de waarneming denk ik maar op draadwatje sp.
Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168311772
onzeker Zwart draadwatje - Trichia botrytis gezien op 2019-03-05 Alkmaar - Geestmerambacht
Foto's:


bij voorbaat dank Geert van den Berg

Marian Jagers

Dag Geert,

Je hebt twee door elkaar groeiende soorten gevonden.
De zwarte soort is nog onrijp. Je zou nogmaals kunnen gaan kijken of de soort inmiddels wel gerijpt is. Het zal eerder een Metatrichia zijn.
De gele soort is wel rijp maar die komt weinig tot uiting op de foto. Waarschijnlijk een Hemitrichia.
Met nieuwe foto's van beide soorten (van de zijkant gefotografeerd) zijn je vondsten waarschijnlijk wel op naam brengen.
Groeten Marian

geertberg49

Bedankt Marian,
Ik kan helaas geen nieuwe foto's maken, door de regen van afgelopen tijd is de boomstam niet meer te bereiken, maar bedankt voor de informatie
Met vriendelijke groet,
Geert


Citaat van: Marian Jagers op maart 07, 2019, 14:54:58 PM
Dag Geert,

Je hebt twee door elkaar groeiende soorten gevonden.
De zwarte soort is nog onrijp. Je zou nogmaals kunnen gaan kijken of de soort inmiddels wel gerijpt is. Het zal eerder een Metatrichia zijn.
De gele soort is wel rijp maar die komt weinig tot uiting op de foto. Waarschijnlijk een Hemitrichia.
Met nieuwe foto's van beide soorten (van de zijkant gefotografeerd) zijn je vondsten waarschijnlijk wel op naam brengen.