Valt er iets over deze vliegjes te zeggen? => mogelijk Pegomya winthemi

Gestart door Rayan Majoor, maart 05, 2019, 18:30:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
http://waarneming.nl/waarneming/view/168307247
Vlieg onbekend - Diptera indet. gezien op 2018-09-02 Noordhollands Duinreservaat - Terrein Bergen Noord
Foto's:




bij voorbaat dank Rayan Majoor
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

thijsdegraaf

#1
Wijsheid van Joke van Erkelens:
CiteerAls bij Anthomyiidae de abdomen en poten geel zijn, dan kun je denken aan twee geslachten: Pegomya en Mycophaga. Pegomya heeft de arista nooit lang behaard. (in principe kaal of minuscule kleine haartjes) Mycophaga heeft de arista wel lang behaard. (althans redelijk vol behaard) Dus.....Anthomyiidae met geheel gele abdomen + gele poten + arista lang behaard = Mycophaga. Nu heb je maar één soort binnen het geslacht Mycophaga en dat is Mycophaga testacea.
Larven zitten op paddenstoelen. 't zal tussen deze twee geslachten gaan lijkt me, maar verder is het wachten op Joke of Niels-Jan.

Rayan Majoor

Bedankt! Ik heb hem op Pegomya sp. onzeker gezet en dan wachten we verdere reacties af... :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

nielsyese

Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

javanerkelens

Bij de vrouwtjes van P. winthemi zijn de midden en achtertarsen flink vergroot.
We zien dit net niet helemaal goed terug op de foto's, .....maar het heeft er wel de schijn van.
Groet,
Joke (van Erkelens)

Rayan Majoor

lijkt inderdaad wel het geval, ook al staat het er niet heel goed op. Bedankt :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl