Ik heb altijd het idee dat dat een kwestie van prioriteit bij de waarnemers is. Ik denk dat je dit alleen vrijblijvend via nieuwsbrieven / een nieuwsflash moet opperen en mensen er niet al te veel direct mee moet confronteren.
Als ik waarneem wil ik me niet al te druk maken om extra items als aantal, imago, bloei, hoeveelheid, substraat, vliegrichting etc. Behalve als ik denk: Dat kon wel eens eens belangrijk zijn. Of eigenlijk: Dat vind ik zelf belangrijk. Ik zet ook alle meldingen in de app uit die gaan over zeldzaamheid, microscopie, het maken van detailfoto's of die aansporingen tot noteren van nestindicerend gedrag (vogels) inhouden. Ik kan dat zelf beslissen en bedenken en hoef niet bij elke 5e waarneming een pop-up.
Maar misschien is dat wel een tip: Je kunt per soort meldingen maken die getoond worden bij invoer in de app. Ik zou dit heel beperkt doen. Zo krijg je bij 40% van de paddenstoelen te zien dat je een microscoop nodig hebt (ook bij vele die zonder zichtbaar gebruik daarvan worden goedgekeurd) en dat mist natuurlijk dan zijn effect. Ik zet die meldingen uit (dank God dat dat kan), want ik krijg anders gewoon te veel meldingen. Ik wil gewoon rustig kunnen invoeren.
Achteraf wordt je soms 'lastig gevallen' met opmerkingen bij waarnemingen (voornamelijk met foto's) over een ontbrekend item. Als ik een foto post van een vlinder is te zien dat het een imago is en hoef ik geen uitgebreide tekst van een admin dat het belangrijk is dat ik dit invul en de vraag of ik daar de volgende keer aan wil denken. Eigenlijk denk ik daar liever niet aan. Een beetje fotoherkenning kan dit probleem ook moeiteloos oplossen. Als ik een foto post van een mos zonder substraat / biotoop hoef ik ook niet telkens een aansporing met verzoeken tot aanvulling plus een belerend praatje. Als het iets heel bijzonders is, of als het de determinatie helpt /bevestigt snap ik dat natuurlijk, maar verder is het toch vooral een kwestie van het uit eigen beweging doen of min of meer expres niet doen. Hoe nuttig extra info is, mag iemand gerust bepleiten en ik zal het er ook waarschijnlijk wel grotendeels mee eens zijn, maar ik ben gewoon graag lui.
Ook als admin trouwens. Bloeiende planten op de foto staan in een heel groot aantal gevallen niet op bloeiend. Dat maakt me niet veel uit. Als er 10 planten van een soort op een foto staan en het aantal is 1 boeit me dat ook weinig. Als de soort maar klopt. Wel belangrijk vind ik het item activiteit en dan met name of iets is aangeplant/ingezaaid. Dat is feitelijk doet wel/niet mee. Ik stel hier veel vragen over bij waarnemingen maar veel mensen vinden dit ook al gezeur.