praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rick van der Weijde

Zou het mogelijk zijn om de beeldherkenning afhankelijk te maken van het al dan niet ingevoerd zijn van het soort-veld? Eerst de soort invoeren zou dan moeten resulteren in simpelweg de foto uploaden (zonder beeldherkenning, dus zoals op de oude site) want de soort is al bekend, eerst de foto uploaden cf huidige opzet op de nieuwe site (dus met beeldherkenning) want soort kennelijk nog niet bekend?
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

SlechtValk

Citaat van: Rick van der Weijde op mei 01, 2019, 14:04:45 PM
Zou het mogelijk zijn om de beeldherkenning afhankelijk te maken van het al dan niet ingevoerd zijn van het soort-veld? Eerst de soort invoeren zou dan moeten resulteren in simpelweg de foto uploaden (zonder beeldherkenning, dus zoals op de oude site) want de soort is al bekend, eerst de foto uploaden cf huidige opzet op de nieuwe site (dus met beeldherkenning) want soort kennelijk nog niet bekend?

Wat is het voordeel hiervan tov de beeldherkenning gewoon negeren?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Oscar Balm

Precies.
Foto('s) uploaden en daarna in het soortveld de naam intikken.
Dus de suggesties van de beeldherkenning negeren.
Zo werkte vroegah de functie 'waarneming invoeren mbv foto met gps' ook.
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

Rick van der Weijde

Werkt voor mij prima, maar als ik bovenstaande berichten lees, geldt dat niet perse voor alle gebruikers. Kennelijk zorgt de beeldherkenning bij hen er toch voor om eerder op accepteer te klikken dan de om de suggesties te negeren, met bovenstaande zorgpunten tot gevolg.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

thijsdegraaf

#304
CiteerWaarom zou je het systeem steeds laten draaien terwijl waarnemers de soort misschien zelf gewoon weten?
Het moet toch ook mogelijk zijn iets in te voeren zonder de verplichting dat het door de beeldherkenning gaat?

Dan betekent dus, dat je het uit moet kunnen zetten. Dat is dan weer een extra functie. Lijkt me alleen maar een verzwaring voor Waarneming.
Had eergisteren heel wat voor mij en beeldherkenning bekende soorten. Je hoeft niets in te tikken, accepteer aanklikken en klaar is Kees. Als hij twijfelt en ik niet. Even kopiëren inplakken en klaar. Komt hij er niet uit, bijvoorbeeld bij bladluizen, sluipwespen tik je zelf de naam in.

Bij sommige soorten waar ik eerst voor gezocht had, omdat ik dat leuk vind, is het spannend om te kijken of hij het er mee eens is. Is dat het geval dan accepteer je dat en anders niet.

Niets aan doen a.u.b. Hoogstens een knop voor zeker/onzeker.

thijsdegraaf

#305
We worden het weer eens niet eens Marleen  :blink:
In mijn vorige stukje probeerde ik aan te tonen, dat het ook een voordeel is als je het al weet. Minder tikwerk, geen opzoekwerk als je de naam even kwijt bent. En soms blijkt het misschien, dat je er toch naast zit. Waarom uitzetten als je het ook kunt negeren? 

Henri van Dodeweerd

Citaat van: thijsdegraaf op mei 02, 2019, 10:09:28 AM
We worden het weer eens niet eens Marleen  :blink:
In mijn vorige stukje probeerde ik aan te tonen, dat het ook een voordeel is als je het al weet. Minder tikwerk, geen opzoekwerk als je de naam even kwijt bent. En soms blijkt het misschien, dat je er toch naast zit. Waarom uitzetten als je het ook kunt negeren?

Mee eens. Waarom zou je het willen uit zetten. Je kunt nog gewoon zelf determineren. Ben jij heel zeker maar de beeldherkenning geeft wat anders aan, dan kun je zelf nog gaan checken waarom dat verschil er is, dus nog een keer kritisch kijken en dan besluiten wat je volgt, jezelf of de beeldherkenning..

Veel leerzamer dus ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

lukasverboom

Ik zie wel iets in een soort "snelle" variant. Ik voer weleens lijsten duiken in, wat vele honderden waarnemingen kunnen zijn. Op de vorige site typ je een deel van het woord, pijltje omlaag, enter, enter, volgende. Dat ging zeker drie keer zo snel als op de nieuwe site.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

SlechtValk

Citaat van: Marleen op mei 02, 2019, 10:39:03 AM
Het is wel een beetje gek dat als we meer dan 5 pagina's van zoekresultaten, waarnemingen of foto-overzichten willen zien dat het groot gedoe is want dat kost de server en waar heb je het voor nodig?

Maar we zetten wel beeldherkenning aan voor elke pimpelmees, en als het verkeerd is dan moet je maar op negeren klikken, oftewel het systeem heeft het werk voor niks gedaan.
Lijkt me beter het om te draaien. En het systeem te sparen, tenzij je het wel wilt gebruiken.

Het punt is dat de beeldherkenning juist alleen maar beter gaat werken naarmate er meer pimpelmezen (en andere algemene soorten) doorheen gaan... m.a.w. het is alleen maar goed voor het systeem om alles erdoorheen te laten gaan. Ook van foute determinaties leert het systeem... dus het zal nooit voor niets zijn.

Daarbij komt dat veel gebruikers nooit iets aan instellingen wijzigen... dus als je het een opt-in systeem maakt, zullen nieuwe gebruikers (en het overgrote merendeel) niet eens weten dat het bestaat, dus dat is mijns inziens geen optie.

Bovendien is het geen kwestie van "klikken op negeren" maar gewoon negeren... je krijgt de melding wat het kan zijn en niets weerhoud je ervan om gewoon zelf de naam te typen...

Tot slot ben ik juist erg enthousiast over de beeldherkenning... het werkt wat mij betreft verbazingwekkend goed, zeker als je bedenkt dat beeldherkenning juist een erg ingewikkeld iets is in de techniek... ik had in het begin (en ja ik heb ook met de testversies gewerkt) nooit gedacht dat het in veel gevallen tot een 100% zekerheid zou kunnen komen... naar mijn mening juist één van de grootste en beste ontwikkelingen in de site! En ja het werkt bij bepaald soortgroepen beter dan bij anderen, maar ik denk dat het alleen maar een kwestie van tijd is voor dat ook verbetert!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

CiteerEn dat thijs dan zegt "dan moet je het uit kunnen zetten" dan zeg ik "maar je kan ook doen dat je het aan moet zetten".

Zeg helemaal niks    ;D

Sluit me helemaal aan bij Stefan.

Henri van Dodeweerd

Ik was eerst ook sceptisch tegenover de beeldherkenning, maar nu ben ik er wel enthousiast over.

Gister voerde ik een foto in van een holpijp. De suggestie die ik kreeg (50%) was pinksterbloem. En ja die stond wazig op de achtergrond. Grappig toch?

En ja, ik heb niets aangeklikt, maar gewoon de naam ingetikt. Overigens sluit ik me wel aan bij Lukas dat de enter dan wel makkelijk is
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Rick van der Weijde

Citaat van: Marleen op mei 02, 2019, 10:39:03 AM
Het was Rick die erover begon ...

Hoho, ik begon niet... :P
Ik bracht slechts een mogelijke oplossing voor wat anderen als probleem ervaarden.

Ik ben een van de mensen die prima kan negeren en vind de beeldherkenning voor mijn onbekende soortgroepen een hele grote positieve toevoeging aan de site. Voorheen stuurde ik een foto van een voor mij onbekende soort naar mijn telefoon om hem daar door de herkenningsapp heen te halen.
Rick van der Weijde
Corotauria Nature Photography

RutgerB

Citaat van: lukasverboom op mei 02, 2019, 10:39:41 AM
Ik zie wel iets in een soort "snelle" variant. Ik voer weleens lijsten duiken in, wat vele honderden waarnemingen kunnen zijn. Op de vorige site typ je een deel van het woord, pijltje omlaag, enter, enter, volgende. Dat ging zeker drie keer zo snel als op de nieuwe site.

Helemaal mee eens. Het helpt ook niet dat je alle soorten voorgeschoteld krijgt om uit te kiezen. 

De losse invoer kan veel sneller en zou daar ook op ingesteld moeten zijn. Nu is het veel klikken en scrollen en een achteruitgang tov de oude site

Mijn tips:

- Als je typt wil je dezelfde zoekmethode als in de app. Beginletters eerste woord, spatie, beginletters tweede woord. Nu is het: combinatie letters (incl. spatie) komt ergens in voor.
- Opslaan moet altijd in beeld, niet alleen als je scrollt. Liefst met een enter te bevestigen invoer, of toetsencombinatie
- Zoomniveau van de kaart moet behouden blijven bij een volgende invoer
- Soortgroep kunnen vastzetten, zodat de keuze beperkt blijft


John Bouwmans

Ik heb niet alle geuite wensen in dit topic doorgekeken, dus misschien val ik in herhaling. Even de dingen waar ik afgelopen weken tegenaan ben gelopen op een rij.

Wat mis ik zeer op de nieuwe site:
Bij bekijken waarneming:
1. Handig zoeken/ doorklikken binnen soortgroep, familie, (sub-families) en genus.
2. Statistiek per soort. Hoeveel waarnemingen in welke maanden.

Bij invoeren waarnemingen:
1. per foto onderschrift kunnen aangeven , dwz direct bij het invoeren/uploaden van de foto.  Bij uitkweken van in mijn geval vooral bladwesplarven, zet ik in het bijschrift de status en datum van de betreffende foto.
2. Vasthouden van het bij de foto ingevoerde stadium. Begin als larve, maar als imago uitkomt en je wijzigt iets in de Opmerkingen, dan verandert bij elke foto het stadium terug naar het oorspronkelijke stadium, meestal larve. Bij een reeks van soms wel 10-15 foto's moet je dan bij veel foto's het stadium weer per foto corrigeren.
3. Tijdvolgorde: als ik nu foto op later tijdstip toevoeg, staat die niet steeds onderaan in het overzicht, en ook niet in de lijst voor "hulp via forum". Graag wel de laatst toegevoegde foto onderaan houden omdat het bij kweek een procesvolgorde is.

Mijn wensenlijstje is vast niet compleet, maar tegen deze omissies loop ik nu het meeste aan en dwingen me om daarvoor de oude site te blijven gebruiken.

PS
En de wens die Thijs ook al vaak genoemd heeft, de begindatum van foto-overzicht van waarnemingen. Nu standaard  iets van een maand terug, verander jaartal zelf  steeds in 2000 zodat ik alle ingevoerde foto's van die soort kan zien.
Vriendelijke groet,
John Bouwmans

Link Topic-selectie (kweekresultaten, metamorfoses, etcetera). https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=352513.msg1937618#msg1937618

thijsdegraaf

#314
Ik zou het kopiëren John en in het wensentopic (dit is het praattopic) zetten: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.1020
Citeer1. per foto onderschrift kunnen aangeven , dwz direct bij het invoeren/uploaden van de foto.  Bij uitkweken van in mijn geval vooral bladwesplarven, zet ik in het bijschrift de status en datum van de betreffende foto.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443811.0 Dat is een fout nummertje 62. Als je een foto toevoegt, komt hij bovenaan te staan en die kun je wel beschrijven de rest niet. Zal dus wel goedkomen. Volgorde is ook wel eens over gemopperd, maar staat blijkbaar niet in de wensenlijst.

Aanvulling:
Is er toch https://docs.google.com/document/d/1tXu3bEGAn5_v3afsPyRTnmpDzWD1hK0LPo6VEz37an4/edit   4.9.5. Volgorde tonen foto`s bij waarneming kunnen beïnvloeden

Datura

Is dit het goede topic om even te zeggen dat ik erg blij ben met de update van 2 mei? :) Complimenten voor de ontwikkelaars, het gaat m.i. een heel eind de goede kant uit.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

petermeer

Citaat van: Datura op mei 05, 2019, 20:41:43 PM
Is dit het goede topic om even te zeggen dat ik erg blij ben met de update van 2 mei? :) Complimenten voor de ontwikkelaars, het gaat m.i. een heel eind de goede kant uit.
Complimenten én een positief geluid mag natuurlijk in ieder topic!    ;D
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

thijsdegraaf

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447468.msg2315387#msg2315387   
CiteerVolgens mij is een pinned topic "Hulp bij het nieuwe Waarneming" wel zinvol. Sommige mensen komen er op eigen kracht gewoon niet doorheen en ik zit zelf ook met een prangende vraag.
Met het voorstel van Bart is dacht ik niet veel gebeurd.
Ik ben nog steeds mensen aan het uileggen.
Ik heb alle uitleg een beetje gebundeld en hier neergezet, zodat ik er de volgende keer naar kan verwijzen. Misschien heb je er wat aan als je iemand met problemen helpt:

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=450314.msg2319645#msg2319645

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#319
Wist ik niet. Ik heb het filmpje bij mijn uitleg gezet. Een nieuwkomer wordt begroet met dit filmpje neem ik aan.
Citeerje website of app of wat het ook is, zou moeten werken zonder uitleg.
Ik denk dat nieuwe mensen er makkelijker uitkomen, omdat oude gewoontes niet zijn ingesleten.
De rondweg om Alkmaar is al weer jaren geleden geheel veranderd, maar als ik niet oppas ben ik nog steeds in staat om verkeerd af te slaan. Blijft blijkbaar in mijn systeem.

Ik vind het ook niet erg om te helpen. Baal er wel van als ik merk, dat iemand in plaats van geholpen wordt, verteld wordt, dat het nieuwe systeem niets is.

Oscar Balm

Niet fraai dat er hier nu shaming toegepast wordt
Oscar Balm

Lijstje van bezochte landen: https://waarneming.nl/users/21807

thijsdegraaf

#321
Nog minder fraai als je me achter mijn rug om belachelijk probeert te maken Oscar. En als ik het merk en er iets van zeg geen antwoord geeft.
Sommigen in het topic helpen Kees met de vogel. Uitstekend natuurlijk. Maar als het je opvalt, dat iemand er niet uitkomt met Waarneming, gebruik het dan niet alleen om je frustraties te uiten, maar probeer ook te helpen. Ook al vind je de nieuwe website niets.

j.simons

#322
Citaat van: Rutger Barendse op april 29, 2019, 10:47:14 AM
Mijn wens is dit overzicht, indien er onbehandelde meldingen zijn, te openen als je de site opent en bent ingelogd.  Mijn verdere wens is dat je als ingelogde waarnemer eerst dit scherm 'afhandelt' en dan pas ingelogd goed bij de site kan. Dit kan door het scherm eerst standaard te openen. Je zou het bijvoorbeeld wel kunnen wegklikken, maar als je het niet afhandelt, dan verschijnt het na een minuut of twee weer.  Komen er nieuwe opmerkingen binnen als je op de site bent, dan verschijnt dit met een wat grotere vertraging liefst ook in beeld.  Dat laatste omdat ik weet dat een waarnemer soms wel 10-20 opmerkingen achter elkaar krijgt als een admin toevallig heel actief is op het moment dat hij/zij ook op de site zit.


Misschien wat laat maar ik lees nu deze 'wens', maar omdat het zo slecht is besluit ik toch te reageren.

Ik zou het een reden vinden om geen gebruik te maken van de website. Wat een slecht en gebruikers onvriendelijk voorstel.
Het hindelijk gebruikers tot iets dwingen om af te handelen en dan daar herhaaldelijk in dezelfde sessie mee lastig vallen.

Er zijn ook gebruikers die de site als notitie boekje gebruiken. Niet iedereen is er constant mee bezig om een wetenschappelijk verantwoorde database te onderhouden. De validator helpt bij het leren van een goede determinatie. Als validators of de validatie regels een waarneming niet correct genoeg vinden kunnen ze dat via de goedkeuring kenbaar maken. De wetenschapper die dan iets met de data wil doen kan er zijn eigen conclusies aan verbinden.

Ik neem opmerkingen van admins/validators ter harte maar doe er niet altijd wat mee.
Ik ben ook tegen het wijzigen door de admin, omdat mijn notitieboekje vervuilt.
Bijvoorbeeld ik zie in het buitenland een torenvalk en de admin past het aan naar torenvolk met ssp.
Ik heb niet de kenmerken gezien om het te determineren als een ssp. of heb er niet bewust op gelet dus heb ik alleen de soort waargenomen.
Dus met de suggestie zal ik de volgende keer wat doen.
Of opmerkingen over de waargenomen kenmerken van een algemene soort x jaar geleden, zonder toelichting zijn opmerkingen die ik negeer.

Het is iets anders als op de site, zichtbaar is dat er opmerkingen voor je staan en waar nog iets van je verwacht wordt.
Maar dat belemmert je niet om de functionaliteit van de website te gebruiken.

Groeten Joost

thijsdegraaf

#323
Daar is deze wens van Rutger uit voortgekomen: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2317650#msg2317650
CiteerWens gedestilleerd uit de praatsessie:

Graag een commentaaroverzicht voor waarnemers door middel van een 'bel' als bij Facebook / Flickr, waarbij aangegeven wordt met een cijfer of er ongelezen berichten zijn en hoeveel.

Zie aanzet op https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447468.msg2317543#msg2317543
Gelogd

Dus geen dwang.... alleen een seintje net als bij Flickr en Facebook, dat er openstaande zaken zijn.
Bij Flickr vind ik dat heel handig. En admins zitten wat minder vaak voor nop berichten te verzenden. Het lijkt mij, dat uit het idee van Rutger helemaal niets slechts is voortgekomen.

Als je Flickr niet kent: https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ Rechtsboven zie je de bel.

SlechtValk

Citaat van: thijsdegraaf op mei 08, 2019, 20:33:56 PM
... Als je Flickr niet kent: https://www.flickr.com/photos/thijsdegraaf/ Rechtsboven zie je de bel.

Dat zie je alleen als je ingelogd bent (waar je dus een account voor nodig hebt)... zal misschien niet iedereen hebben...

Zoals ik eerder al aangaf ben ik inderdaad ook zeer tegen een systeem dat je belet om de site (normaal) te bezoeken, maar een berichtensysteem met een alertje (bijv. zoals facebook of flickr dat doen dmv een rood cijfertje dat het aantal ongelezen/onafgehandelde berichten aangeeft) lijkt me erg geschikt.

Zo doet facebook het:
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

thijsdegraaf

#325
CiteerDat zie je alleen als je ingelogd bent (waar je dus een account voor nodig hebt)... zal misschien niet iedereen hebben...
Dat was niet zo slim van me. Inderdaad dus zoals Stefan aangeeft. Dwang was ik ook niet voor.

Kritiek op het eerste voorstel van Rutger vind ik niet terecht, omdat hij de ingebrachte ideeën daarna zorgvuldig heeft overwogen zonder aan zijn eerste voorstel vast te willen blijven houden. 
Als je als admin veel berichten verstuurt, waar niets mee gedaan wordt, kan ik me voorstellen, dat je op zoek gaat naar een manier om dat te voorkomen en die in de groep inbrengt.

RutgerB

Dank je Thijs.

Ik draaf graag in eerste instantie wat door, zodat ook duidelijk is wat het probleem is.  De oplossing ervoor hoeft niet te zijn wat ik voorstel, maar er moet liefst uiteindelijk wel een oplossing zijn. Ik vind zo'n bel een mooie oplossing, mooier dan irritante pop-ups (en verplichting), maar wat ik veel belangrijker vind is welke waarnemingen er in dat overzicht komen en welke als afgehandeld kunnen worden gezien door een waarnemer. Als dat overzicht bijvoorbeeld steeds dezelfde waarnemingen toont waar je al iets aan deed als waarnemer, dan heeft noch een pop-up / blokkade noch een bel zin.

Omdat ik daar ook een voorzet voor gaf refereerde ik hier https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=443812.msg2317650#msg2317650 aan dat topic.

CiteerDit is de link naar het commentaaroverzicht van Hisko als waarnemer: https://waarneming.nl/user_commentaar.php?user=23&mma_beoord=O&a=1

In dat overzicht, en ook dat van mij, valt mij voornamelijk op dat admins in de oudere openstaande waarnemingen vergeten zijn een vinkje te plaatsen of allicht niet wisten of welke keuring ze konden / moeten geven.  Ik heb daar geen echte bezwaren mee, maar het toont wel aan dat het wegwerken van 'openstaande keuringen' niet alleen aan de waarnemer ligt. Hisko lijkt in dit geval steeds keurig de aanwijzingen van de admins te hebben gevolgd, maar er volgt geen keuring.  Deze waarnemingen zou je niet iedere keer willen zien als je de site opent. Het moet écht om nieuwe meldingen gaan en niet om waarnemingen waar je als waarnemer al aan wijzigde.

Het commentaaroverzicht staat nu default op de keuring 'onbekend'.  Veel admins gebruiken ook de keuring 'in behandeling'.  Het te openen commentaarscherm  zou dus standaard die twee 'keuringen' moeten tonen bij openstaande waarnemingen.  Indien men iets wijzigt of een commentaar plaatst dan zou de waarneming aan de kant van de waarnemer moeten zijn 'afgehandeld'.  Daarna kun je vrolijk ingelogd verder op de site.

SlechtValk

Citaat van: FrankR op mei 09, 2019, 16:47:07 PM
...
En verder wordt de vernieuwing van de site blijkbaar aangegrepen om allerlei nieuwe features te introduceren. Ik zou zeggen: eerst het functionaliteitsniveau van de oude site terughalen indien nodig, en dan "walking down fancy boulevard". Men heeft al genoeg omhanden; de tijd en het geld zijn krap bemeten.

Natuurlijk gebeurt dat! Sterker nog... ik zou bijna willen zeggen dat het introduceren van allerlei nieuwe functies één van de redenen was voor het overgaan op de nieuwe site... (de oude werd steeds moeilijker te onderhouden doordat er in de loop der tijd zoveel nieuwe functies in gekomen zijn die misschien niet meer helemaal goed op elkaar aansloten en/of niet meer efficiënt werkten).

Bovendien is je argument gelijktijdig ook een argument om juist nu verbeteringen/wensen in te brengen... waarom zou je het immers gelijk de oude site implementeren om dan vervolgens n.a.v. wensen/verbeteringen weer helemaal te veranderen... dan kun je het maar beter meteen goed doen om de wensen en behoeften van gebruikers te beantwoorden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Met nieuwe features valt het nog wel mee. Door de nieuwe systeem software en betere programmeurs kan gewoonweg veel meer. Het duurt alleen allemaal wat langer.
Nog een tip @doeislief. Behoudt de omgangsvormen.
Over validatie schermen is dit niet de juiste plek.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

thijsdegraaf

#329
Ik behoor ook tot de tevreden mensen Frank. En heb er alle vertrouwen in dat oude functies, die nog missen en wel gewenst worden er indien mogelijk weer inkomen. En bezie al die frustraties met enige verbazing. Hoe reageren ze als het echt eens tegen zit in het leven.
Probeer altijd lief te doen Hisko al kan ik me soms behoorlijk ergeren.  :-X

Ik zie jouw problemen niet met de bel Frank.
Bij Flickr zie ik meteen of er berichten zijn (of een opmerking bij een van de foto's of een verstuurde mail). Als ik aanklik kom ik uit bij het bericht. Als ik de bel aanklik krijg ik de oude berichten in volgorde te zien.
Bij Facebook is het bij mij geen succes. Heb het wel eens aangeklikt, maar meestal kwam ik uit op dingen, die me niets interesseerden. Geef mij maar Hyves  :blink:
Maar zelfs daar stoort het me niet. Gebruik Facebook zoals ik al schreef voor contact met mijn Australische familieleden en bij de bel staat meestal iets van 80 of 90. Als je er van alles aan verbindt, werkt het dus niet bij iedereen.

Dus ik zie alleen maar voordelen voor gebruiker en admin.
. Admin: Verstuurde berichten staan voor de waarnemer duidelijk, maar niet storend aangegeven.
. Waarnemer: Alle berichten heeft hij/zij op een overzichtelijke wijze tot zijn/haar beschikking. Je kunt terugzoeken als je de mail al verwijderd hebt.

Hisko en de zijnen bepalen dan wel in hoeverre het mogelijk is en geven uiteraard voorrang aan urgente zaken.